vragen voor het mensen uit het vak (in spe)

O-nooh

New member
Studeer je nu voor beroepspiloot, of ben je inmiddels al aan de slag gegaan. Zit je al een aantal jaartjes naast een Commander, of ben je het zelf? Dan wil ik je vragen of je antwoord kan geven op de onderstaande vragen. Wat is jouw mening en hoe kijk jij naar bepaalde veranderingen in bijvoorbeeld de economie. Je zou mij enorm helpen bij het beantwoorden van deze vragen!

Naam:
Leeftijd:
Luchtvaartmaatschappij:
Functie:
Opleiding tot piloot afgerond in …… op het opleidingsinstituut van ……
Vooropleiding:

De rol – Captain/FO/SO

1) Wat zijn uw taken vanaf het moment dat bekend is dat u een bepaalde vlucht moet uitvoeren? (Wie stuurt u aan, wat bereid u voor, wat controleert u, debriefing, rapportage)
2) Hoe ziet een doorsnee werkdag van u eruit? Is er bijvoorbeeld voldoende tijd tussen twee vluchten?
3) Men zegt dat het hebben van een technische achtergrond erg belangrijk is, hoe kijkt u hier tegenaan?
4) Voor het beroep als piloot moeten u en anderen over bepaalde competenties beschikken (stressbestendigheid, nauwkeurigheid, verantwoordelijksgevoel, etc) Zijn er competenties die u pas heeft ontwikkelt tijdens uw carrière als piloot, of gaat u nog bepaalde competenties ontwikkelen in uw toekomst, in een andere functie?
5) Het internet staat vol met informatie over piloten. Kunt u, met uw werkervaring, vertellen welke ‘punten’ onderbelicht worden? Zijn er bijvoorbeeld taken/handelingen die heel belangrijk zijn maar eigenlijk nergens worden genoemd.
6) Vooral ICA’s duren erg lang. Wat doet u als u op cruise altitude bent, wisselt u bijvoorbeeld uw handelingen af met uw collega’s in de cockpit?

De branche – vliegtuigbranche (het vliegen van…)

1) De vliegtuigbranche heeft veel verschillende vormen van vliegen. Vliegt u naast uw baan, ook in andere toestellen voor uw eigen plezier en/of de plezier van anderen? (zweefvliegen, aerobics, etc)
2) Hoe kan het werken in deze branche getypeerd worden? Is het informeel, of juist heel formeel? Is er een grote hiërarchie of is er juist een ‘platte’ cultuur?
3) Kunt u in één zin vertellen wat de vliegtuigbranche zo bijzonder voor u maakt? Waarom wilde u piloot worden bijvoorbeeld.
4) Zijn er voldoende kansen om binnen de luchtvaartbranche een carrière op te bouwen?

Het domein – Commerciële luchtvaart
1) U bent nu Captain/FO/SO, wat is de volgende stap? Bestaat er nog een kans dat u op een ander type gaat vliegen of doorgroeit in een andere functie? Zo niet, gaat het niet vervelen?
2) De commerciële luchtvaart is een combinatie van grond- en luchtpersoneel. Hoe is deze verstandshouding. Bijvoorbeeld tussen baliepersoneel en u of de luchtverkeersleiding en u.
3) Waarom koos u voor de commerciële luchtvaart en wilde u geen straaljagerpiloot worden?
4) Door de stijgende brandstofprijzen stijgen de prijzen van tickets. Nu heeft Air France-KLM al aangegeven dat zij door deze kosten (plus de vliegtaks) het aantal passagiers ziet teruglopen. Hoe denkt u over de commerciële luchtvaart over 15/20 jaar? Zal er wellicht zometeen een overschot van piloten zijn?
5) De luchtvaarttechniek gaat altijd door, dat betekent dat er zo nu en dan handelingen of technieken veranderen. Vindt u het vervelend constant bij te moeten scholen? Of is deze hele vraag een misvatting?
 
Als ik alleen al vraag 1 en 2 zou willen beantwoorden heb ik een paar A4tjes nodig :( Misschien kan ik je gewoon de SOPs upsturen? Denk daar dan af en toe koffie en een banaan bij en dan heb je een aardig idee.
 
1) De vliegtuigbranche heeft veel verschillende vormen van vliegen. Vliegt u naast uw baan, ook in andere toestellen voor uw eigen plezier en/of de plezier van anderen? (zweefvliegen, aerobics, etc)
Dat aerobics moet je toch aanspreken, of niet dan?
 
Als je wat nadere informatie verstrekt, zoals wie je bent en waarom je dat wilt weten, doet er misschien wel iemand een poging.
 
Ja, ik had misschien iets meer achterliggende info moeten geven. Ik ben Onno, 23 jaar, student Technische Bedrijfskunde (deeltijd) aan de Hogeschool Utrecht. Afgelopen zomer ben ik helaas afgevallen in fase 3 van de KLS selectie.

Voor mijn huidige studie dien ik voor de module PCO (Persoonlijke Competentie Management) na te gaan welk doel ik voor ogen wil hebben binnen 4 jaar. Ik wil piloot worden en zal, zodra ik mijn bachelor heb gehaald, nogmaals een of meerdere selecties afgaan om uiteindelijk in de toekomst zelf te vliegen in de commerciele luchtvaart.

Om een duidelijk beeld te krijgen, of eigenlijk mijn beeld/visie te testen met de werkelijkheid, heb ik een enquete/vragenlijst opgesteld. Mijn vraag is dan ook aan leden van dit forum, deze vragen (deels) te beantwoorden zodat ik weet waar ik wellicht in de toekomst tegenaanloop. De antwoorden zijn in die zin dus alleen voor persoonlijk belang en hebben niets weg van e.o.a. onderzoek.

Ik hoop dan ook dat eenieder bereid is om deze vragen te beantwoorden en mij daarmee te helpen. Intussen hebben al een aantal personen per privebericht geantwoord op mijn vragenlijst. Mijn vraag, kun jij dat ook voor mij doen?

groet

Onno
 
Ik denk dat als je de zoekfunctie gebruikt, bijna al je vragen wel op het board te vinden zijn. Zoek eens goed rond. Er is hier heel veel informatie beschikbaar. Kijk ook eens in de kennisbank en op Pprune. Succes.
 
Ik hoef geen hele naam. Goed ik ga verder met onderbouwen. Ten behoeve van deze module moet ik zowel mijn kennis vergroten door middel van deskresearch (het afstruinen van bijvoorbeeld het internet) als fieldresearch (het afnemen van interviews, minimaal 5)

De antwoorden van de interviews zijn weer naslagwerk in het projectplan dat ik oplever. Kortom vandaar de naam. Ik hoef geen achternaam, mag ook een nickname zijn, zolang ik ze maar kan onderscheiden en dus kan gebruiken voor mijn PCO.
 
a. Na een tijdje blijkt het gewoon een baan te zijn met onregelmatige werktijden en afhankelijk waar je werkt mogelijk zeer lange dagen. Sommige van die banen betalen redelijk, sommige ronduit slecht.
b. Een hotel is gewoon een hotel, maakt niet uit hoe duur. Het bed slaapt nooit als thuis. Matras te hard, kussen te dik en/of te hard, dan weer te zacht. Lawaaiig. Je kunt nooit op een tijdstip dat jouw uitkomt de koelkast in duiken en iets te eten maken dat jij graag wilt hebben. Wat ga je van het dinnermenu eten als je om 1800 uur wakker wordt? Zit je er een dag of wat dan is het mooi als er iets te doen is (zwembad, gym, tennisbaan, attracties), zit je er voor minimum rust dan zul je niet veel meer zien dan het bed. En hoe prestigieuzer het hotel, hoe duurder alles is: internet, eten, geen alarmklok, geen koelkast.
c. Het is een beroerde baan als je ziek wordt; of je zit in een hotel waar niemand naar je komt kijken (met een kommetje kippesoep) of als je aan het vliegen bent is het een eeuwigheid voordat je ergens weer in bed ligt en dan is een cockpitstoel niet echt comfortabel.
d. Het belangrijkste stuk gereedschap voor een vlieger is een....... pen! Zonder een pen kun je niet een handtekening in het logbook zetten, kun je geen vliegplan bijhouden, geen klaring neerschrijven, kortom, je had net zo goed thuis kunnen blijven.
Papierwerk is wat een vliegtuig doet vliegen (een beetje geld ook). Als het papierwerk niet aan boord is, niet goed afgetekend, verkeerd of incompleet is ingevuld dan zijn de poppen gauw aan het dansen. Ooit zie ik een LOI curses voor administratief assistent(e) nog als een vereiste in de vacatures staan.
 
Studeer je nu voor beroepspiloot, of ben je inmiddels al aan de slag gegaan. Zit je al een aantal jaartjes naast een Commander, of ben je het zelf? Dan wil ik je vragen of je antwoord kan geven op de onderstaande vragen. Wat is jouw mening en hoe kijk jij naar bepaalde veranderingen in bijvoorbeeld de economie. Je zou mij enorm helpen bij het beantwoorden van deze vragen!

Naam:
Leeftijd:Dertig gepasseerd
Luchtvaartmaatschappij: grote lowcost
Functie: FO
Opleiding tot piloot afgerond in 6-7 jaar geleden op het opleidingsinstituut van een van de drie grote scholen
Vooropleiding: VWO en een beetje WO

De rol – Captain/FO/SO

1) Wat zijn uw taken vanaf het moment dat bekend is dat u een bepaalde vlucht moet uitvoeren? (Wie stuurt u aan, wat bereid u voor, wat controleert u, debriefing, rapportage)
2) Hoe ziet een doorsnee werkdag van u eruit? Is er bijvoorbeeld voldoende tijd tussen twee vluchten?
3) Men zegt dat het hebben van een technische achtergrond erg belangrijk is, hoe kijkt u hier tegenaan?
4) Voor het beroep als piloot moeten u en anderen over bepaalde competenties beschikken (stressbestendigheid, nauwkeurigheid, verantwoordelijksgevoel, etc) Zijn er competenties die u pas heeft ontwikkelt tijdens uw carrière als piloot, of gaat u nog bepaalde competenties ontwikkelen in uw toekomst, in een andere functie?
5) Het internet staat vol met informatie over piloten. Kunt u, met uw werkervaring, vertellen welke ‘punten’ onderbelicht worden? Zijn er bijvoorbeeld taken/handelingen die heel belangrijk zijn maar eigenlijk nergens worden genoemd.
6) Vooral ICA’s duren erg lang. Wat doet u als u op cruise altitude bent, wisselt u bijvoorbeeld uw handelingen af met uw collega’s in de cockpit?
1. Je moet het niet zo rigide zien. Halverwege de maand krijg ik mijn rooster en that's it. De dag van te voren kijk ik hoe laat ik mijn bed uit moet, met wie vlieg (eikel of toffe peer). Tegen de tijd dat mijn wekker om 4 uur 's ochtends gaat ben ik dat vaak weer vergeten. De rest is standaard. Ik weet wat mijn verantwoordelijkheid is en als het goed is weet de rest van de crew dat ook van zichzelf en loopt alles op rolletjes.

2. Onze streeftijd tussen vluchten is 25 minuten en dat is vanuit de cockpit geizen geen issue. Ik las laatst een artiekel over de nieuwe Embraer van Cityhopper. De chiefpilot beweerde dat dat ding zo geautomatiseerd is dat de vliegers het vliegtuig wel eens sneller dan 50 minuten zouden kunnen omdraaien... hahaha. Het is een andere wereld, die KLM.

3. Een technische achtergrond is vrij irrelevant, als je afgaat op het nivo van de Boeing manuals. 'The Boeing 737 has two high bypass engines (...) There is a filter upstream of the fuel pump.' Veel moeilijker wordt het niet. Begrijpend lezen, aangevuld met enige abstracte kennis van de Franse psyche is echter onmisbaar wil je een Airbus begrijpen.

4. Moeilijke vraag. Het leren houdt sowiso nooit op. Vliegen is een heel uitgebreid vak, dus er valt altijd wat bij te schaven.

5. Tsja, het meeste komt wel aan bod hier en op PPruNe. En wat ik vorig jaar interessant vond is nu alweer passe.

6. Ik doe geen long haul, maar een vlucht van 3 uur is voor mij al erg 'ICA'. Kranten, tijdschriften, iPhone, slapen, manuals doornemen, eten, voor je uit staren, naar de wc. Etc. Handelingen afwisselen heeft geen nut want er zijn nauwelijks handelingen. Tenzij je een dutje wilt doen of zo.

De branche – vliegtuigbranche (het vliegen van…)

1) De vliegtuigbranche heeft veel verschillende vormen van vliegen. Vliegt u naast uw baan, ook in andere toestellen voor uw eigen plezier en/of de plezier van anderen? (zweefvliegen, aerobics, etc)
2) Hoe kan het werken in deze branche getypeerd worden? Is het informeel, of juist heel formeel? Is er een grote hiërarchie of is er juist een ‘platte’ cultuur?
3) Kunt u in één zin vertellen wat de vliegtuigbranche zo bijzonder voor u maakt? Waarom wilde u piloot worden bijvoorbeeld.
4) Zijn er voldoende kansen om binnen de luchtvaartbranche een carrière op te bouwen?

1. Voor de prijs van 1 uurtje Cessna kan ik een weekendje weg met vriendin. Of uit eten met mijn hele familie. Dus nee. Het zou leuk zijn, maar nee.

2. Dat verschilt van dag tot dag, afhankelijk van de crew, of men elkaar kent etc. etc. Doorgaans vrij informeel. Iedereen kent zijn taak en voert hem uit.

3. Nope. Ook niet in heel veel zinnen ;).

4. Hoe bedoel je?

Het domein – Commerciële luchtvaart
1) U bent nu Captain/FO/SO, wat is de volgende stap? Bestaat er nog een kans dat u op een ander type gaat vliegen of doorgroeit in een andere functie? Zo niet, gaat het niet vervelen?
2) De commerciële luchtvaart is een combinatie van grond- en luchtpersoneel. Hoe is deze verstandshouding. Bijvoorbeeld tussen baliepersoneel en u of de luchtverkeersleiding en u.
3) Waarom koos u voor de commerciële luchtvaart en wilde u geen straaljagerpiloot worden?
4) Door de stijgende brandstofprijzen stijgen de prijzen van tickets. Nu heeft Air France-KLM al aangegeven dat zij door deze kosten (plus de vliegtaks) het aantal passagiers ziet teruglopen. Hoe denkt u over de commerciële luchtvaart over 15/20 jaar? Zal er wellicht zometeen een overschot van piloten zijn?
5) De luchtvaarttechniek gaat altijd door, dat betekent dat er zo nu en dan handelingen of technieken veranderen. Vindt u het vervelend constant bij te moeten scholen? Of is deze hele vraag een misvatting?

1. Ander type? Wie weet wat voor goede deal mijn baas volgende week sluit met Airbus/Boeing/Embraer/whatever. Vliegtuig is vliegtuig. M'n rooster is vele malen belangrijker. Ik zou het lang uithouden op een kleine Cessna als ik nooit eerder dan 9 's morgens hoef aan te melden. Die 747 hoef ik echt niet te vliegen als dat betekent dat ik iedere dag om 2 uur mijn nest uit moet. Allemaal afhankelijk natuurlijk van een derde variabele, namelijk het geld.

Wat carriere betreft, je kunt trainer worden, examinator, of je kun richting management doorgroeien als je dat wilt en kan. Of het leven als simpele lijnpiloot gaat vervelen of niet, is heel persoonsgebonden. Sommige mensen zijn al na een maandje toe aan iets nieuws. Anderen zijn heel snel tevreden. (en wie weet is er enige correlatie met de vorige vraag 3.)

2. Niets speciaals, iedereen doet zijn werk. Sommigen doen het heel goed!

3. Mijn hobby was niet het leger.

4. De olie is niet meer duur. Had niemand gedacht drie maanden geleden. Geen idee dus over de toekomst

5. Bijscholing is constant. Of het nu een nieuw type vliegtuig is, of een nieuw type vluchtplan. Of men besluit dat we hetzelfde vliegtuig compleet anders gaan bedienen. Ook goed!



Dit is hoe ik tegen jouw vragen aankijk. Zoals overload schreef, een middagje airworken en PPRuNen leert je veel en veel meer over 'het vak'.
 
Back
Top