Wat te vragen op opendag vliegschool

First Choice

New member
Naar aanleiding van een threat hier op het bulletin board over een Nederlandse FTO waar de opleiding nogal eens wat uitloopt denk ik dat het misschien handig is om hierbij eens een aantal vragen te formuleren die een aspirant vlieger kan stellen aan zijn/haar toekomstige vliegschool.

Misschien kan hier eens een checklist uit worden ontwikkeld die je afloopt voordat je je handtekening zet onder een contract met desbetreffende FTO.

Ik maak hier een begin: "Hoelang gaat de opleiding duren en indien deze termijn overschreden wordt door toedoen van de FTO wie gaat er dan voor de extra kosten opdraaien". "Wat staat er omschreven hierover in het contract en mag ik dit contract nu inzien".

Zijn er verborgen kosten? Indien de prijs van avgas bijvoorbeeld met 40% stijgt, moet ik dan meer gaan betalen voor mijn opleiding?. En zo ja hoeveel? En zo nee, kunt u dat dan op papier zetten?

Hopelijk kunnen aspirant leerling vliegers van de fouten van anderen leren.

Regards
 
- Kunt u een lijst laten zien van alle leerlingen die de afgelopen 3 jaar deze opleiding hebben afgerond met daarbij de informatie wat diegene nu doet?
Waar vliegen deze personen, hoeveel hebben geen baan als vlieger etc.

Als de vliegschool hier omheen draait (we verliezen contact met oud-leerlingen / dat is privacy gevoelig / dat zit wel goed / maak je geen zorgen); BE AWARE.
 
Aan de andere kant.. Als ze zelf zo'n lijst laten zien, kunnen ze ook kritische vragen verwachten (die ze dus ook moeten beantwoorden). Dus lijkt mij dat je dan kan aannemen dat ze in ieder geval een realistisch beeld tonen..?
 
Aan de andere kant.. Als ze zelf zo'n lijst laten zien, kunnen ze ook kritische vragen verwachten (die ze dus ook moeten beantwoorden). Dus lijkt mij dat je dan kan aannemen dat ze in ieder geval een realistisch beeld tonen..?

Dat klopt er was ook je kon er ook zo uithalen hoeveel er nog geen baan hadden.
 
Ja bedankt Mollemaster

Daar wilde ik eigenlijk ook naar toe. Een checklist voor diegene die aan een opleiding willen beginnen. Wist niet dat de VNV er al een had (zit zelf bij de BALPA) ontwikkeld en die ziet er goed uit! Er wordt een goed beeld gegeven hoe de situatie er op dit moment uit ziet. Alleen zullen veel aspirant piloten niet zo snel de VNV website opzoeken denk ik. Maar via deze link komen ze toch aan de info.
 
Back
Top