Dienen als Belg

Sev

New member
Een goede avond!
Ik ben een nieuw gezicht, of naam op z'n minst, op dit forum zoals je wel gemerkt hebt.

Als Belg zijnde zat ik met de vraag of ik kan dienen bij de KLu als piloot. Dit omdat ik in België niet aan de slag kan door een kleine afwijking aan mijn linker oog (-0.75).

Zo ja, welke stappen moet ik hiervoor ondernemen?

Vriendelijke groeten,

sev
 
Voor zover ik weet vormt de Belgische nationaliteit geen probleem, zolang je burger van een lidstaat van de Europese Unie bent voldoe je aan de aanname eis(en).

Het is wel vanzelfsprekend dat je de taal machtig moet zijn. Vandaar dat je als Belg zeker geen probleem zou mogen ondervinden tijdens de selectie en eventuele opleiding.
 
Hehe, ik ben West-Vlaming.
Aangezien ik nu dien in het leger is algemeen nederlands spreken geen probleem:D

Als Nederlander worden moet, dan doe ik dat ook.... maar als ik Belg kan blijven en zo beginnen, dan doe ik het laatste wel. Dat begrijpt iedereen denk ik wel ;)

Iemand verdere uitleg?
 
Ik denk dat als je Nederlandse nationaliteit moet aannemen dat je dan ook je Belgische kunt houden... Gewoon 2 nationaliteiten..
 
Sev,

Eén van je landgenoten heeft dezelfde vraag al eens gesteld ergens anders op dit bulletin board. Om te dienen als militair bij de nederlandse KLu moet je de nederlandse nationaliteit hebben. Ik weet dat in België buitenlanders kunnen dienen bij de krijgsmacht, maar in Nederland is dat niet mogelijk. Ik weet niet of de KLu een Belg in selectie neemt als die zich bereid toont om de nederlandse nationaliteit aan te nemen, dat zul je aan hen moeten vragen.

SJ
 
Nou, dat zou ik even natrekken... Weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij is het voor Nederlanders (zonder dubbele nationaliteit) verboden om bij de krijgsmacht van een ander land te dienen.

Lees de Rijkswet op het Nederlanderschap er eens op na, want het is tegenwoordig een stuk lastiger om een dubbele nationaliteit te hebben of te verkrijgen. In Europa is hier zelfs een verdrag over gesloten dat lidstaten verbiedt om iemand van een andere lidstaat haar nationaliteit toe te kennen zonder dat betrokkene zijn 'oude' nationaliteit verliest.


Als buitenlandse militair kan je niet bij de nederlandse krijgsmacht in dienst zijn (artikel 100 van onze grondwet), tenzij bij wet bepaald.

Ben geen expert, maar dat zou ik zeker eerst even uitzoeken.

SJ
 
Last edited:
Over anderhalf jaar loopt mijn contract ten einde, dan zou ik mij opgeven als kandidaat.
Nu, als het klopt wat SlimJim zegt, dan zit ik wel met een klein probleem :s.
Als ik terug ben van vakantie bel ik gewoon eens, dat zal het meeste duidelijkheid geven.
 
Lees de Rijkswet op het Nederlanderschap er eens op na, ...

Ben geen expert, maar dat zou ik zeker eerst even uitzoeken.
SJ

Hej, ik ben ook geen expert maar heb wel al zoveel rechten gehad dat ik de wettenbundel kan openslaan. Art. 8 lid 1 van de rijkswet op het Nederlanderschap (over verlening van het nederlanderschap) geeft de voorwaarden voor de verlening van het nederlanderschap. Die hier van toepassing is is sub c. Dat zegt dat je ten minste voor vijf jaren je hoofverblijf in Nederland, de NL Antillen of Aruba moet hebben.

Er staat in art. 10 wel een uitzondering. De koningin (wij) kan na het horen van de Raad van State het Nederlanderschap verlenen. Echter, ik weet niet of dit geval daarvoor in aanmerking komt omdat er geen sprake is van iets heel dringend is. Bovendien kan ik je ook niet zeggen wat daarvoor verder moet gebeuren. Bovendien lijkt de kans dat het gebeurt me heel klein. Kan me niet herinneren dat het onlangs gebeurd is. Denk bijvoorbeeld aan de voetballer Kalou, die wel heel erg nodig was voor Oranje maar toch niet werd genaturaliseerd. En er zijn hier al zoveel kandidaten dat het de kans me heel klein lijkt.

Het spijt me om hier misschien een droom te moeten vernielen. Maar duidelijkheid is ook wel zo fijn. Ik kan me zo voorstellen (doe ik zelf ook wel is), dat je anders maar naar hele kleine kansen gaat kijken alsof het misschien toch wel mogelijk is.

PS. ik zou toch gewoon de luchtmacht bellen. Ik ben maar eerstejaars criminologie (niet eens rechten).
 
Als ik een dag verlof kan krijgen rijd ik gewoon eens tot .... ergens :p
Het nummer werkt precies niet vanuit België, zelfs niet met nationaal nummer ervoor :s
 
Back
Top