Voor alle wannabe's

In Nederland heerst ook die vreselijke ''doe-maar-normaal-dan-doe-je-al-gek-genoeg-mentaliteit'', maar in Amerika is het meer ''the sky is the limit''.
Ben het wel met je eens, maar die twee uitspraken kan je natuurlijk ook vertalen met het Nederlandse "Macho gedrag is hier juist status verlagend" en het Amerikaanse "Kijk mij eens een stoere Porsche hebben (alleen heb ik nooit tijd om er in te rijden)". Dat laatste heeft een kennis van me in Florida. Mooie wagen, maar echt nooit vrij. Veel geld verdienen heeft bij hem prioriteit, al heb ik nog steeds geen idee waarom. Denk dat het verslavend werkt ofzo...

Die twee banen zijn in de VS vaker meer uit noodzaak (gewoon om te overleven of vanwege redudancy vanwege het gebrek aan zekerheid) dan uit liefhebberij, al kan ik me goed voorstellen dat dat in jou geval niet zo is. Ik kan me echter niet voorstellen dat mensen hier daarop neerkijken of het raar vinden. Komt dat omdat men hier denkt dat vliegers goed betaald krijgen of omdat ze twee banen gewoon raar vinden? Hoop dat ik niet teveel off topic ga nu...

CA is gewoon captain hoor... Wij gebruiken hier de afkorting FA voor Flight Attendant trouwens
I know... al duurde het twee zinnen voor ik erachter was ;).
 
Dat is ook het eerste dat mij opviel, dat soort tijden zijn simpelweg dik illegaal in Europa

ehhh tot voor kort was 19 uur ook gewoon onze maximun hoor!! En nu met de nieuwe wrr is het nog steeds mogelijk, als je het maar mooi verpakt :(

CA = Cabin Attendant
 
Thanx Gonzo voor een leuk en lekker positief verhaal. MAAR zoals eerder al opgemerkt; TERING wat een lange dagen!

Onze schedueling agreement zegt dat onze minimale rust is de grotere van; 12 uur (is altijd minimale rust) of de voorafgaande duty. Minimum rest wil ik echt wel over praten.

Ook qua extended max duty (= at pilot's discretion) wil ik zeker wel over praten zolang er met een scherp oog naar de klok wordt gekeken want de papierwinkel voor de CAA liegt er niet om als je over je over die extended duty tijd gaat. (overigens doet de captain al dat papierwerk)

Verder is onze Maximum Flight Duty period die je legal kan maken 13 uur. (= voor 1 sector en checkin tussen 0600 en 0759) Kunnen ze je nog wel laten positionen achteraan. (sneaky!) Kijkend naar jouw tijden als voorbeeld komen wij echt niet legaal over de 11 1/2 uur duty period heen.

Het is idd het mooiste beroep van de wereld. En ik dank god elke dag op m'n blote knieen dat ik zit waar ik zit, en dat ik nog een baan heb en de lening (lees strop) af kan lossen en food op de plank kan zetten voor moeders en de aanstaande kleine. Afijn, ik gaat weer de boeken in. Morgen OPC voor 2 dagen gevolgd door 3 dagen vrij... Happy X-mass vanaf het eiland. :kerst:
 
na de shutdownchecklist de purser vragen of de heren al een keus hebben kunnen maken.


Zow , en om hoe laat begint dat precies?

Maar ON TOPIC : In deze tijden even anti-cyclisch ( " het trekt wel weer aan ") 150k uit te geven met NUL garantie op een baan?You need your head examined.

Vliegen zelf is uiteraard bereleuk.
Maar het is ook leuk in een DG-1000 of een Katana op je vrije zaterdag , als je bijkomt van je eveneens goedbetaalde voetgangersbaan na je studie XYZ en een beetje netwerken.
Doe wat je niet laten kan , maar zet de rest van je leven niet op het spel.
Dat klinkt wat gechargeerd maar het is wel zo.Als het schrapen wordt in je dagelijks leven , is de lol er HEEL snel vanaf.
 
CA=Captain
FO=First Officer
FA=Flight Attendant.

Cabin Attendant is de PAX :) Die begeven zich toch on de cabine
 
ehhh tot voor kort was 19 uur ook gewoon onze maximun hoor!! En nu met de nieuwe wrr is het nog steeds mogelijk, als je het maar mooi verpakt :(
Ben erg benieuwd naar je tips om tot 19 uur te komen. Tot zover mijn kennis reikt is er de basis FDP (check in tot on blocks laatste vlucht) van 13 uur. Minus 2 keer 30 minuten omdat er 4 legs gevlogen worden is 12 uur. Planning kan hier een uur bij zetten, mits ze aan allerlei extra voorwaarden voldoen, captain kan dan nog 1 uur max daarbij doen of 2 uur vanaf die 12 uur, in de operatie. Zelfs met een extra crew lid komt daar nog maar 1 uur bij, ik heb geen idee hoe je dat richting 19 uur kan duwen. In planning 12 uur, in operatie 14 uur max in het geval van 4 sectoren en 2 crew dus. En dan heb ik nog niet eens gekeken naar de rust die minimaal zo lang moet zijn.
 
CA=Captain
FO=First Officer
FA=Flight Attendant.

Cabin Attendant is de PAX :) Die begeven zich toch on de cabine

En jij bent dan Flight Attendant, toch? :D

Captain = CP
First Officer = FO
In Flight Supervisor = IFS (Purser bij de grotere jongens)
Cabin Attendant = CA (CA1, CA2, CA3 etc)

Alleen op de incheckformulieren (waar standaard voor de hele dag alle namen van de crew al op staan) hebben de CA's codes die anders zijn, namelijk SE en ST (Stewardess Eén, Stewardess Twee, denk ik).
 
Ben erg benieuwd naar je tips om tot 19 uur te komen. Tot zover mijn kennis reikt is er de basis FDP (check in tot on blocks laatste vlucht) van 13 uur. Minus 2 keer 30 minuten omdat er 4 legs gevlogen worden is 12 uur. Planning kan hier een uur bij zetten, mits ze aan allerlei extra voorwaarden voldoen, captain kan dan nog 1 uur max daarbij doen of 2 uur vanaf die 12 uur, in de operatie. Zelfs met een extra crew lid komt daar nog maar 1 uur bij, ik heb geen idee hoe je dat richting 19 uur kan duwen. In planning 12 uur, in operatie 14 uur max in het geval van 4 sectoren en 2 crew dus. En dan heb ik nog niet eens gekeken naar de rust die minimaal zo lang moet zijn.
In extreme gevallen is het wel mogelijk. Als captain heb je de mogelijkheid om de FDP te verlengen om bijv. op je thuisbasis te komen.. Dus verleng je die 15 uur (uitgaande van 1 landing/sector) met 4 uur om thuis te komen.. (hoe je dat dan vervolgens op papier gaat uitleggen richting IVW, geen idee :haha:)
 
Gonzo,
Ter aanvulling; ook wij in Part 91 maken soms lange dagen. Ikzelf heb dagen gehad van 26-27 uur "duty-time"
Safety & legality is definitely debatable
Uiteraard zijn dit extreme gevallen en gebeurd het hooguit een paar keer per jaar. (if that)
Maar petje af voor het schedule dat jij (U?) lijkt te hebben.:biertje:

Ben het wel met Nosig eens, dat een tweede baan in de USA meer een noodzaak is dan een keuze.
 
Ik heb trouwens wel een tip om die lange dagen door te komen. De alombekende dr. Mehmet Oz heeft een aantal boeken geschreven en verschijnt regelmatig bij Oprah en heeft wat eigen programma's op Discovery Health en hij heeft ooit eens bij Oprah vertelt dat hij werkweken heeft van soms wel 90 tot 100 uur en de vraag was hoe hij die dagen door zou komen. Hij vertelde dat hij iedere ochtend 100 push-ups doet en yoga. Ik zat dat zo te kijken na een paar lange dagen en ben toen zijn boeken gaan kopen en sindsdien heb ik een schema gemaakt ook voor gezonder eten en elke ochtend of middag whatever probeer ik me aan dat schema te houden en moet je zeggen dat het toch echt wel werkt hoor! ;) En je valt natuurlijk beter in de smaak van sommige vrouwen :D

Als ik sommige collega's wel eens zie die door alle vermoeidheid er zeer ongezond en onverzorgd uit zien...
 
Tering Gonzo...dat je al die facts nog weet aan t eind van de dag! Aan het eind van een 4-sectortje werd me regelmatig gevraagd wat ik had gedaan, en moest echt even diep nadenken zonder ooit met t correcte antwoord te komen....repect ;)

Hey JD ik ben de komende dagen in LUX...de 8e naar MIA...ben je daarvoor er nog voor in?
 
Die twee banen zijn in de VS vaker meer uit noodzaak (gewoon om te overleven of vanwege redudancy vanwege het gebrek aan zekerheid) dan uit liefhebberij, al kan ik me goed voorstellen dat dat in jou geval niet zo is. Ik kan me echter niet voorstellen dat mensen hier daarop neerkijken of het raar vinden. Komt dat omdat men hier denkt dat vliegers goed betaald krijgen of omdat ze twee banen gewoon raar vinden? Hoop dat ik niet teveel off topic ga nu...

:eek:fftopic:

Ik moet hier toch even op reageren. Overleven en gebrek aan zekerheid zijn vaak redenen om een tweede baan te nemen, maar dit betreffen vaak mensen die geen bachelor of wat hebben of soms zelfs high school niet hebben afgerond. Het is wat lang geleden, maar 10 jaar geleden heb ik in Chicago als part time vrijwilliger gewerkt. Ik heb gewerkt met mensen die verslaafd waren, mensen die geen diploma hadden, mensen die ziek waren, mensen die kinderen hebben en door hun partner alleen zijn gelaten, noem maar op.

Minimum inkomen in de U.S is dacht ik $11,000 per jaar bruto, dus ongeveer $917 bruto per maand! Dit is echter gebaseerd op het niet hebben van een high school diploma, dus als je wel een diploma hebt, is minimum inkomen dacht ik $15,000 bruto per jaar, dus ongeveer $1,250 bruto per maand. Maar gemiddeld verdienen college undergraduates iets van $30,000 per jaar. Met andere woorden, je moet investeren in onderwijs. Werkgevers checken namelijk alle scholen waar je op hebt gezeten in de VS en naar aanleiding daarvan wordt een inkomen gegenereerd. Dus als je bij Starbucks werkt en je hebt geen high school diploma dan verdien je minder als je collega die dat wel heeft. Het is dus eigenlijk een prikkel om een diploma ergens te halen, al haal je je G.E.D, dat is toch equivalent aan het high school diploma.

En voor piloten is het denk ik anders, aangezien zij hier de kans lopen om ''gefurloughed'' te worden, dus is het altijd verstandig om een tweede baan te hebben als backup. Ik heb zelf drie banen, waarvan twee part-time maar wel gerelateerd aan wat ik doe. Mij hoor je niet klagen over werkweken van 80 uur ofzo. Weet mijn tijd prima te verdelen en mijn vrouw en kinderen klagen er ook niet over, lijkt mij dan prima, toch ? :D

Ik hoop alleen wel dat als je zulke lange dagen als jij maakt, Gonzo, je geen hallucinatieverschijnselen krijgt. Als je zo weinig slaap hebt en de ochtend erna weer een kist moet besturen met 100+ mensen erin, lijkt het mij eigenlijk gewoon ronduit gevaarlijk! Mag hopen dat je niet elke trip zulke lange dagen moet doorkomen!
 
Tot mijn verbazing kom ik een gekke Nederlander tegen in het hotel die ook piloot is in Amerika! Puur toeval, maar het is toch echt zo! Emailadressen gewisseld en telefoonnummers. Hij woont in DEN, wat is de wereld toch klein!

Ik zeg close encounter with FD!! :haha:
 
Heej Gonzo,

Werk zelf ook voor een U.S carrier (Colgan Air), maar moet zeggen dat ik bij Colgan Air nog nooit zulke lange dagen heb moeten maken! Dat is ook het enige voordeel bij Colgan Air trouwens :dozey:

Thx for sharing in ieder geval. Er zijn soms dagen dat ik denk van ''waar ben ik aan begonnen'', maar als ik dit zo lees en wat foto's bekijk die ik genomen heb vanuit de Saab, dan weet ik het weer!
 
Back
Top