Runway incursion Curacao

Op de telegraaf website staat dat ze later alsnog geland zijn. No shit...


He gozert! Dat deden wij toch in Bergerac tijdens linetraining, landen das toch de bedoeling ;)!!

Ik snap ook niet waarom wij de krant niet gehaald hebben al was het maar vanwege die meneer die we toen hebben laten arresteren :)!! En hij was nog wel vrienden met O'Leary. Foei was dat van ons zeg.

No shit man.....
 
Last edited:
Even terugkomend op mijn eerdere post: een runway incursion is wel degelijk een serieuze zaak, zeker als dat lijdt tot een go-around of afgebroken start.
Vooral omdat het zaken zijn die te maken hebben met RT discipline, situational awareness etc.

Wat mij echter sterk tegen de borst stuit is dat een standaard oplossing (go-around/afgebroken start) voor een menselijke fout wordt neergezet als "catastrofe vermeden".

En daarom is het leuk om op een forum voor luchtvarenden met humoristische berichtgeving de prullenbakkenjounalistiek te bestrijden.

Dus wederom solliciteer ik naar een plaats als redaKteur (sorry, met c of k, witte of groene spelling, wie het nog 100% zeker weet mag me verbeteren)


Snel handelen van piloten voorkomt ramp na bijna ramp

Honderden mensen zijn vorige week aan een gewisse dood ontsnapt dankzij het snelle handelen van twee piloten. Nadat zij een doorstart hadden gemaakt omdat een toestel op de baan probeerde een crash te veroorzaken moesten er snelle beslissingen gemaakt worden.

Na de doorstart stond de crew een moeilijke beslissing te wachten. Wat te doen na een dergelijke levensbedreigende situatie? De verschillende opties werden overwogen:
"didsjen" een maneuvre waarbij het toestel veilig op water probeert te landen en de passagiers met behulp van rubber eenden aan wal worden gebracht.
"skywijven" de aanwezige paraplu's onder de mooiste dames verdelen, zodat zij eruit kunnen springen en het nageslacht kunnen conserveren.
Natuurlijk bestond er ook nog de mogelijkheid om een "hij jack" uit te voeren: het toestel blijft boven zee holden en een man verzamelt alle jacks van iedereen uit de cabine om onderkoeling te voorkomen. Als hij alle jacks heeft springt hij eruit om naar de wal te zwemmen en de lokale autoriteiten om hulp te vragen.

Maar het uiteindelijke radicale plan van de bemanning behelsde niets van dit alles. Na beraad met zijn uiterst geconcentreerde First Officer werd besloten voor de riskante oplossing te gaan. Het toestel zou dezelfde eindnadering nogmaals moeten uitvoeren, met het risico op een nieuwe catastrofe.

Gelukkig was ditmaal de baan vrij en kon het toestel een normale noodcrashlanding maken. Alle passagiers kwamen met de schrik vrij.

Door: sjimmie sjokker, televaag nieuwsblad
 
Lijntraining in Bergerac?!

Ik was daar begin augustus voor de lol een rondje aan het vliegen in een Warrior en was net klaar voor take off. Werd toen door iemand in het Nederlands een prettige vlucht gewenst. Ik was lichtelijk nerveus omdat ik voor de club daar moest worden uitgecheckt. Hé grappig dacht ik, een Nederlandse verkeersleider. Die ga ik straks even een hand geven. Het moet uiteraard iemand van Transavia zijn geweest, die daar met een kist stond . Hoe dom kan je zijn?! ;)

Jammer dat de verbinding al weer is opgeheven. Die was prima! Moet nu weer via Bordeaux en dus 1,5 uur in de boemel :(
 
Gaat niet zo zeer of het een serieuze zaak is of niet, maar om de hoe het in de media gebracht wordt. Heeft iemand gehoord van de Go-Around die Trans moest maken op EHGG een paar maanden geleden omdat een Cessna op de baan stond?

Ze gebruiken dit soort incidenten als opvulling van de lege ruimte, beetje leuk neer zetten en je hebt een bijna ramp.

So they say.

Ik was het in elk geval niet :airforce:

No shit, jij gaat gewoon 2 minuten op de baan wachten ;)
 
Gaat het er niet gewoon om of de kist "cleared to land" heeft gehad? Zo niet, no issue en nutteloos dat dit voorval het nieuws haalt. Alleen op SPL is het al een bijna dagelijks voorkomend geval dat er iemand de G/A in moet omdat de baan nog niet vrij is.

Indien er wel een cleared to land is gegeven door de verkeersleiding is er wel degelijk sprake van een zeer risicovolle situatie.
 
Niet mee eens.

In de VS is het normaal om je landingclearance te krijgen terwijl je nummer tien bent. Gewoon uit je doppen kijken! Als je ziet dat het niet gaat, wegwezen.

Waar ik me enorm aan stoor is het omgekeerde. Heb al erg vaak op AMS bijna de go-around in gemoeten omdat de verkeersleider niet de kans kreeg je je clearance te geven. Niet zijn fout, gewoon drukte op de frequentie. Ondanks dat je ziet dat de baan vrij is ga ik dan toch de go-around in, landen zonder clearance is voor mij gewoon een nono.

Maar goed, da's eigenlijk een heel ander onderwerp waar hier al vaak over is ge-wellis-nietus't.
 
Ondanks dat je ziet dat de baan vrij is ga ik dan toch de go-around in, landen zonder clearance is voor mij gewoon een nono.

Years ago during an ATC visit at Schiphol this question was asked. The reply was that they preferred you to land as a go-around also creates problems for ATC in a busy traffic environment.

76-er In general I agree with you but it really depends on the situation and the airport. There are some places I wouldn't want to make a go-around as I have no idea what would happen next (Delhi, Beijing).

This story is a non event IMHO.
 
In de UK krijgen we vaak een 'cleared to land after'. Mooi systeem waarbij de verantwoording bij jezelf komt te liggen en je toch kan landen als bijvoorbeeld de frequentie vol is, of de separatie zo kort dat er geen tijd voor een landingclearance zou zijn tussen de previous airborne en jouw touchdown.
 
Back
Top