Even terugkomend op mijn eerdere post: een runway incursion is wel degelijk een serieuze zaak, zeker als dat lijdt tot een go-around of afgebroken start.
Vooral omdat het zaken zijn die te maken hebben met RT discipline, situational awareness etc.
Wat mij echter sterk tegen de borst stuit is dat een standaard oplossing (go-around/afgebroken start) voor een menselijke fout wordt neergezet als "catastrofe vermeden".
En daarom is het leuk om op een forum voor luchtvarenden met humoristische berichtgeving de prullenbakkenjounalistiek te bestrijden.
Dus wederom solliciteer ik naar een plaats als redaKteur (sorry, met c of k, witte of groene spelling, wie het nog 100% zeker weet mag me verbeteren)
Snel handelen van piloten voorkomt ramp na bijna ramp
Honderden mensen zijn vorige week aan een gewisse dood ontsnapt dankzij het snelle handelen van twee piloten. Nadat zij een doorstart hadden gemaakt omdat een toestel op de baan probeerde een crash te veroorzaken moesten er snelle beslissingen gemaakt worden.
Na de doorstart stond de crew een moeilijke beslissing te wachten. Wat te doen na een dergelijke levensbedreigende situatie? De verschillende opties werden overwogen:
"didsjen" een maneuvre waarbij het toestel veilig op water probeert te landen en de passagiers met behulp van rubber eenden aan wal worden gebracht.
"skywijven" de aanwezige paraplu's onder de mooiste dames verdelen, zodat zij eruit kunnen springen en het nageslacht kunnen conserveren.
Natuurlijk bestond er ook nog de mogelijkheid om een "hij jack" uit te voeren: het toestel blijft boven zee holden en een man verzamelt alle jacks van iedereen uit de cabine om onderkoeling te voorkomen. Als hij alle jacks heeft springt hij eruit om naar de wal te zwemmen en de lokale autoriteiten om hulp te vragen.
Maar het uiteindelijke radicale plan van de bemanning behelsde niets van dit alles. Na beraad met zijn uiterst geconcentreerde First Officer werd besloten voor de riskante oplossing te gaan. Het toestel zou dezelfde eindnadering nogmaals moeten uitvoeren, met het risico op een nieuwe catastrofe.
Gelukkig was ditmaal de baan vrij en kon het toestel een normale noodcrashlanding maken. Alle passagiers kwamen met de schrik vrij.
Door: sjimmie sjokker, televaag nieuwsblad