Ryanair typerating en MEP

Ja dat is iets van 2003 geloof ik...daarvoor was IR integraal...
Iemand recentelijk t oude brevet met het nieuwe vergeleken trouwens? Het gaat t IVW er gewoon over zo veel mogelijk geld te vangen
 
Waar heb je deze informatie vandaan, heb even zitten zoeken op ivw maarre...:confused: Tot nog toe is mij altijd verteld dat je IR ratings voor zowel ME als SE apart moet afleggen......maar dit zou anders mooi nieuws zijn!:yeehaa:
IVW even gebeld...IR rating voor zowel ME als SE apart behalen...

IVW praat poep en jij kan niet zoeken ;), ze hebben de wijzingen notabene op hun eigen site staan:

http://ivw.nl/Images/Wijzigingsbesluit JAR-FCL Stb 2008-69_tcm247-218656.pdf

Pagina 9:

Besluit van 8 februari 2008 tot wijziging van het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart in verband met de implementatie van Europese luchtvaartvoorschriften JAR-FCL 1 en JAR-FCL 2 van de Joint Aviation Authorities said:

Onderdeel C
Amendement 7 van JAR-FCL 1 en amendement 4 van JAR-FCL 2
hebben de structuur van diverse artikelen aangaande bewijzen van
bevoegdheid gewijzigd. Tevens zijn kleine wijzigingen op de inhoud
aangebracht. Onderdeel C past artikel 3 aan deze wijzigingen aan en
verwijst dynamisch naar de relevante onderdelen van de JAR-FCL.Zo is
het onderscheid verdwenen tussen de bevoegdverklaring instrument-
vliegen (IR) voor een eenmotorig (SE) en een meermotorig (ME) lucht-
vaartuig. Hiervoor in plaats is een algemene bevoegdverklaring IR
gekomen
, zoals geregeld in Subdeel E van JAR-FCL 1.

En zo staat dat ook op mijn ATPL brevet dat ik een maand of 2 geleden heb ontvangen. Er staat geen Fokker 50 VFR/IFR meer op, maar gewoon Fokker 50. Daarbij is ineens een apart afteken blokje bijgekomen met de naam Instrument Rating (dat dus nu door de sim examinator naast het type ook afgetekend moet worden wil je nog IFR voor de baas kunnen vliegen). Eigenlijk dus net als vroegah :).
 
Zeg mensen,

Ik heb hier vele malen over gepiekerd, aangezien ik mijn SEP toch echt wel geldig wil houden. Toevallig kreeg ik der grote heer R. C. op de jumpseat naar DUB en ik heb hem beleefd doch recht op de man af gevraagd hoe hier mee om te gaan...?

RYR/IAA wil inderdaad niet dat we ernaast nog commercieel vliegen. Hij gaf daarbij enkele voorbeelden van mensen die stiekem ernaast nog een andere type geldig hielden
of naast RYR nog private op een citation part time rondboorde; en daar veel problemen mee hebben gehad. Echter; die paar uurtjes om je sep geldig te houden?...
In Part A is het erg zwart wit;.... in praktijk; ook volgens bovengenoemde een wat grijzer gebied; maar ga er verstandig mee om natuurlijk!

Ik heb zelf zojuist mijn SEP weer verlengt; Een mailtje naar IAA licensing was voldoende zonder enige problemen. "We'll update your file.."


Houdoe!
 
En oh jah; Mjschra:

Het gaat er niet alleen om wat IVW/IAA zegt; maar RYR zegt het volgende betreffende initial issue van een Type:



An applicant for the issue of a first type rating for a multi-pilot aeroplane type shall:

have at least 100 hours as pilot in command of aeroplanes

have a valid multi-engine instrument rating

hold a certificate of satisfactory completion of an MCC course

have met the requirements for JAR-FCL 1.285 (Theoretical knowledge for the ATPL(A) licence).

Where the pilot is training for an additional MPA type rating he is further required to:

hold a valid multi-pilot instrument rating
 
Mijn MEP was verlopen, ME IR was geldig en ik had geen 100 PIC ten tijde van de uitgifte van mijn brevet. De eisen van de UK CAA zijn helder voor ATPL uitgifte: 250 uur PIC waarvan 70 actual PIC en de rest PIC/US mag zijn. Het was vroeger 100 uur actual PIC.

Voor jongens en meisjes uit Oxford is deze link erg handig om na te lezen: http://www.caa.co.uk/default.aspx?catid=175&pagetype=68&gid=780

Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.

Ik kan me overigens voorstellen dat de documentatie van RYR niet is geupdate sindsdien. De enige reden die ik overigens zie voor die 100 uur PIC eis is omdat juist de autoriteiten je vroeger geen rating zouden issuen. Er gaan nu al tijden mensen vanuit Oxford naar RYR en raken zonder prob rated. En die hebben dus allemaal 70 uur PIC in hun logboek staan.

Cheerio!
 
Ik kan me overigens voorstellen dat de documentatie van RYR niet is geupdate sindsdien. De enige reden die ik overigens zie voor die 100 uur PIC eis is omdat juist de autoriteiten je vroeger geen rating zouden issuen. Er gaan nu al tijden mensen vanuit Oxford naar RYR en raken zonder prob rated. En die hebben dus allemaal 70 uur PIC in hun logboek staan. Cheerio!

Dat lijkt inderdaad meer in lijn met de EU / EASA FCL:

FCL.325.A CPL(A) - Specific conditions for MPL holders
Before exercising the privileges of a CPL(A), the holder of an MPL shall have completed in aeroplanes:
(a) 70 hours flight time:
(1) as pilot-in-command; or
(2) made up of at least 10 hours as pilot-in-command and the additional flight time as pilot-in
command under supervision (PICUS).
Of these 70 hours, 20 shall be of VFR cross-country flight time as pilot-in-command, or cross-
country flight time made up of at least 10 hours as pilot-in-command and 10 hours as PICUS. This
shall include a VFR cross-country flight of at least 540 km (300 NM) in the course of which full-stop
landings at two different aerodromes shall be flown as pilot-in-command;
(b) the elements of the CPL(A) modular course as specified in paragraphs 11(a) and 12 of Appendix 3.
D; and
(c) the CPL(A) skill test, in accordance with FCL.320.
 
Back
Top