Calimero of Aan welke kant van de TMA sta jij?

Ach, zodra natura2000 erdoorheen is zal het boven de veluwe etc. neerleggen van een TMA kansloos worden. De natuurlobby zal ieder overvliegend motorvliegtuig aanklagen. Dan kun je daar allleen nog maar vliegen met een zweefkist, die valt niet op daar.

Maar er wordt wel erg zwart-wit geredeneerd hier denk ik. Ik ben er niet van overtuigt dat heavy metal en ongecontroleerd verkeer overal 100% gesepareerd hoeft te worden. Veel (toekomstig) klasse A luchtruim wordt zeer beperkt gebruikt door de commerciële luchtvaart. Voor deze gebieden moet enige vorm van gebruik door alle luchtvarenden toch mogelijk zijn. Alleen de vraag is of de wil daarvoor bij alle partijen bestaat. Op dit ogenblik verharden de standpunten zich voornamelijk. Zowel in de politiek als hier op het forum.

Wat vaak vergeten wordt maar wel zeer belangrijk is in mijn visie, is dat een heel groot deel van de beroepsvliegers en verkeersleiders in eerste instantie via de kleine luchtvaart instroomt. Wanneer die uit NL verbannen wordt naar het buitenland zal er een ander probleem de kop op steken, jonge aanwas. Voor velen hier op het forum is uitwijken naar bv Dld nog wel een optie, als je nog moet beginnen ga je wel een andere sport/hobby zoeken.
 
Hmmm, het recht van de sterkste hebben we toch al achter ons gelaten hoop ik ;)

Ikzelf ben voor vooruitgang, maar niet alle vooruitgang helpt je ook echt vooruit, als je begrijpt wat ik bedoel. Neem bijvoorbeeld eens kleine oude stadjes in Frankrijk, of Italie. Daar heeft de vooruitgang zeker een eeuw of meer stilgestaan, en zie: levendig tourisme.

Andere vormen van vooruitgang (Onafbreekbaar plastic? Oude-mobieltjes berg? Anyone? etc.) waarvan we het nut op de lange duur nog maar moeten beschouwen zijn legio te vinden.

Ik vraag me dan ook af in hoeverre Natura2000 en de uitbreiding van de TMA met elkaar stroken. Als ze stroken zie ik hier absoluut een complot in! :p: Maar toch in ieder geval een sturende hand die het probleem lang van te voren heeft aan zien komen, en heeft gekozen voor deze oplossing...

Om terug te keren op de vraag: ik zou het dus echt niet weten op dit moment. Beide kampen hebben wel wat voors en tegens.
 
Wat is het toch voor slachtoffer gedoe om te zeggen dat de kleine luchtvaart uit Nederland verbannen wordt... Sinds JAA kunnen we juist alle kanten op.. Daarnaast willen we juist de commerciele luchtvaar in NL stimuleren en ja, dan heb je meer gecontroleerd ruim nodig.. logisch toch? Daar kan je dan ook gewoon als kleine luchtvaart in vliegen (ook zonder stress).. Wat is er mis met gecontrolleerd luchtruim? (o.k A is lastiger, maar de bron daarbij is de lastige IR opleiding; niet het luchtruim)..
 
Misschien voel ik me iets te veel Calimero als zweefvlieger op Soesterberg, want aan al die oplossingen hebben we weinig...

Ik probeer meer in andere oplossingen dan een grotere TMA te denken.
 
Mijn oplossing: Alle klagende ************ lekker naar Friesland of Limburg uitzetten, kan TWR/APP gewoon alles lekker op heading starten en 2+2 werken, en dus kan de Tma een stuk compacter en is uitbreiding van Lelystad niet nodig!:naund:
 
Back
Top