Calimero of Aan welke kant van de TMA sta jij?

Diana

Active member
MG klaagt in een andere thread over het huidige gebrek aan felle discussies op het board. Uit verveling wordt vervolgens het vruchteloze raadspel naar de identiteiten van de colours nieuwe leven ingeblazen :rolleyes::cool:. Dus laat ik maar 's de knuppel in het hoenderhok gooien met een nieuw onderwerp. Met gevaar voor eigen leven, aangezien ik het onderstaande schrijf als zweefvlieger, en dus zwaar in de minderheid ben (zij het wel met hoge AGP ranking).

Twente
Sinds eerder dit jaar is de CTR rond Twente niet meer actief. Héérlijk! Een heel stuk luchtruim erbij zonder dat ik rekening moet houden met de 3000 voet overvlieghoogte; zonder dat ik moet oproepen. Lekker thermieken rond Twente, zo vrij als een vogeltje. Maar in een andere thread lees ik dat ik blij moet zijn dat Twente weer een actieve luchthaven wordt...

Soesterberg
Niet meer actief. Levert dat iets op? Misschien. Maar sinds een tijdje heeft Schiphol z'n TMA al verlaagd boven Soesterberg. Hebben is hebben. Weinig kans dat er luchtruim wordt teruggegeven. Is er nog Mohikaanse luchtvaart ten westen van Barneveld? Hallo? Hallo? Anyone there?

Lelystad
Iemand hier de lange termijnplannen gelezen? Ooit gehoord van MAS?



Het zijn vooralsnog alleen plannen, maar van zo'n plaatje krijg ik spontaan hartritmestoornissen.

Ongetwijfeld komen er argumenten als het "economisch belang" en "werkgelegenheid". Maar ik vraag mij af waar de grenzen nou liggen, of moet heel Nederland met een TMA deken worden toegedekt en krijgt de kleine luchtvaart een reservaat toegewezen tussen Lochem en Diepenheim van 1000 voet hoog?

Goed, laat ik het bij mijn Calimero-positie als sport- en zweefvlieger houden, en niet verder ingaan op de vraag hoe het zit met de balans in Nederland qua uitbreiding van Schiphol en de consequenties voor een groot deel van de bevolking ten oosten van de flevopolder, want dan krijg ik het helemaal voor m'n kiezen.

Fire away!
 
Diana,

Dat MAS gaat er wel komen, misschien dat er nog wat gesteggeld gaat worden over de randen van de nieuw te vormen TMA, maar reken maar dat het er komt.

Heb er al het een en ander van gezien, sterker nog, er zijn al testen mee uitgevoerd in een gesimuleerde omgeving. Er zal nog een hoop water door de ijsel gaan voor het zover is, maar ik ben er van overtuigd dat het gaat komen.

Als EHLE de baanverlenging gaat krijgen gaat het MAS er komen, dat is mijn voorspelling.

De Ultralights gaan vertrekken van EHLE, de kleine luchtvaart zal er wel weggepest worden met het asociale prijsbeleid van de Schipholgroep en klaar zijn ze.

Als je nog wat wil beginnen in de kleine luchtvaart in Nederland, dan zou ik mijn geld op Teuge inversteren!

Groeten

:radar: André :radar:
 
Is dat zo? Ik vraag me juist af wat de gevolgen voor Teuge zullen zijn. Ik zie een aanvliegroute net ten zuiden van Apeldoorn lopen. Kan me niet voorstellen dat wij zo rond kunnen blijven vliegen als nu.

En... willen maatschappijen überhaupt wel vanaf Lelystad gaan vliegen?

Als straks een milieugroepering een actie begint tegen uitbreiding van Lelystad, dan zeg ik daar geen nee tegen. Laat mij dan maar een treehugging hippie zijn.
 
Ben vooral heel erg benieuwd of het 'Schiphol-oost' verkeer richting EHLE wil verhuizen, denk het niet nl. tenzij ze Biz-jets compleet gaan weren zullen mensen met geld nooit voor Lelystad kiezen ipv Amsterdam lijkt me.

Voor FR zullen de landings- en afhandelingskosten te hoog zijn gok ik, en HV heeft denk ik ook nachtvluchten nodig om rendabel te kunnen blijven. En aangezien EHLE 's nachts niet open gaat denk ik niet dat dat iets wordt.
 
Diana,

Tja, dat is maar net de vraag, standaard zakken is normaal tot FL 70, maar ik geloof dat het voor de nevenvelden zoals EHLE iets hoger gaat zijn.

Wie wil er op vliegen? eeh als het goedkoper is een hele hoop charters en lowcost maatschappijen denk ik.

V.w.b. Transavia, die kunnen natuurlijk s'nachts beginnen op SPL daarna naar EHLE en weer naar Palma, en dan weer naar EHAM. Alles is mogelijk.

En Diana, je gaat toch geen actie voeren tegen de luchtvaart????? :)

Alles voor EHTE is het niet hahaha.

Groeten

:radar: André :radar:
 
Qua route-structuur is het toch nog koffiedik kijken, tegen de tijd dat EHLE z'n baanverlenging en ATC heeft is het goed mogelijk dat er binnen de SPL-TMA standaard arrivalroutes lopen. Bijna niemand weet nog hoe die moeten gaan lopen, laat staan hoe de Arrival en Departure-routes voor EHLE daar tussendoor geweven gaan worden.
 
We hoeven helemaal geen aktie te gaan voeren. Wouter Bos doet dat al voor ons, en gaat ongetwijfeld de luchtvaart in NL zo duur maken dat straks Schiphol zelfs leeg komt te staan. Eindelijk weer ruimte in NL...

Euh, ik ben blij dat ik in België vlieg. Daar zijn nog redelijke delen gewoon lekker GA, de veldjes normaal geprijsd, en een vriendelijke, zij het soms wat trage ATC (dat laatste in verband met een keer 10 minuten Brussels Info oproepen om een flightplan geactiveerd te krijgen :p:)
 
In dit land kan je alles verwachten. :(

Ik hoor wel eens dat IFR verkeer eigenlijk vanaf grote afstand al aan het dalen is naar EHAM terwijl men (om goede reden neem ik aan) in Chicago veel steiler daalt, waardoor men minder "ruimte" nodig heeft en men minder lawaai veroorzaakt.

Als dat zou is dan zou je zeggen dat zo'n oplossing ook in Nederland van toepassing zou kunnen zijn en dat daarmee meer ruimte wordt gecreerd voor andere luchtvaart.

Hoe zien jullie dat?
 
We hoeven helemaal geen aktie te gaan voeren. Wouter Bos doet dat al voor ons, en gaat ongetwijfeld de luchtvaart in NL zo duur maken dat straks Schiphol zelfs leeg komt te staan. Eindelijk weer ruimte in NL...
Dan pakken de militairen het wel af.

De gehele Nederlandse kleine luchtvaart gaat er over 10 jaar anders uit zien. IVW is ook al een tijdje bezig met deregulering van de kleine luchtvaart. Veel zaken worden straks uitgevoerd door de knvvl (niet dat een slecht idee is trouwens!). Het luchtruim voor ons hobby piloten wordt gewoon steeds kleiner.
Het is begonnen met het uitbreiden van de TMA van schiphol, gaat verder met de transponder verplichting boven 1200 ft (wordt straks gewoon 0 ft, let maar op!) en Natura 2000 gooit nog meer roet in ons eten. Als de uitbreiding van de TMA richting het oosten door gaat, en dat gaat hij echt wel.... Dan wordt het steeds lastiger om vanaf teuge ed te gaan vliegen.
Het zou mij niets verbazen dat wij straks nog een stukje luchtruim hebben dat gaat tot 1200 ft. Behalve in Groningen/Friesland, omdat daar qua luchtruim gewoon meer plek is.

"aan welke kant sta jij?"
Ik sta aan de kant van de plezier luchtvaart! Stop met het uitbreiden van de TMA's, stop met het maken van nog meer regels! Laat de kleine luchtvaart aub met rust!
 
Ik sta aan mijn eigen kant en ben per definitie tegen mensen, die veelal niet geremd lijken door enige kennis van zaken, die (met gevonden argumenten) anderen het leven zuur proberen te maken! Aan die van de (kleine) luchtvaart dus, maar dat zal voor de meesten op dit forum gelden en gelukkig maar! ;)
 
In dit land kan je alles verwachten. :(

Ik hoor wel eens dat IFR verkeer eigenlijk vanaf grote afstand al aan het dalen is naar EHAM terwijl men (om goede reden neem ik aan) in Chicago veel steiler daalt, waardoor men minder "ruimte" nodig heeft en men minder lawaai veroorzaakt.

Als dat zou is dan zou je zeggen dat zo'n oplossing ook in Nederland van toepassing zou kunnen zijn en dat daarmee meer ruimte wordt gecreerd voor andere luchtvaart.

Hoe zien jullie dat?

De reden is waarschijnlijk de compleet dichtgetimmerde vertrekprocedures ( Onder het mom van Milieu....:stapelge:) Waarschijnlijk kunnen ze in Chicago gewoon op een heading starten, en daarom de In/Outbound-conflicten veel makkelijker oplossen. Hier moeten de Inbounds gewoon zo laag zitten omdat anders de conflicten niet weg te krijgen zijn i.c.m. de geldende regelgeving.
 
Het zijn vooralsnog alleen plannen, maar van zo'n plaatje krijg ik spontaan hartritmestoornissen.

Ik liep net nog even door de slums in Mumbai en heb het daar even aan de mensen voorgelegd.
Vooral de kinderen daar vinden het vooruitzicht van de nieuwe TMA erg dramatisch voor ons...

Kom op zeg. Even wat perspectief. Dat de kleine luchtvaart in Nederland wordt tegengewerkt ten gunste van de grote luchtvaart en de economische belangen is al jaren bekend, maar om daar nou hartritmestoornissen van te krijgen.

M.i. is het een rijkeluisprobleem en gaan we met z'n allen door wat tegen te sputteren en te morrelen dit proces misschien een tijdje vertragen, maar daarna gaat de overheid gewoon haar gang, wordt dit weer gewoon door onze strot geduwd en wordt onze mooie hobby nog meer een sport voor welgestelden.
Jammer, want ik houd niet zo van kouwe kak.

Zo maak ik me ook nog steeds kwaad over de (voor mij) plotselinge verhoging van IVW-vergoedingen voor de door haar bewezen diensten, zoals het uitprinten van een nieuw brevetdocumentje. Maar wat moet ik met al die woede?
Oh ja, even uitblazen in de sloppenwijken van Mumbai. No kidding: is af en toe goed voor een mens. Kun je geen reisje Mumbai betalen: geen nood, over een tijdje hebben we vast onze eigen sloppenwijken "in a neighbourhood near YOU!"

MG

P.S. Ja Diana/Marjolein, ik weet dat je het niet letterlijk bedoelde.
 
Even een ander perspectief: Is de Schiphol TMA nu niet een beetje klein in vergelijking met het aantal vuchten vanaf Schiphol en bijvoorbeeld de London TMA? De London TMA is (bijna) zo groot als heel Nederland.... (o.k. wel A pas vanaf 2500 ft)... m.a.w. Nederland is gewoon klein... Als je een beetje naar het westen vliegt ben je toch zo weer onder de TMA vandaan?
 
Als je een beetje naar het westen vliegt ben je toch zo weer onder de TMA vandaan?

Ik neem aan dat je het oosten bedoelt, richting westen moet je dingies en dat soort lastige dingen meenemen. Als we het over het oosten hebben: dat kan als je een pruttelend cessnaatje zit, maar wordt lastig in een zweefvliegtuig.

Oh ja, even uitblazen in de sloppenwijken van Mumbai.

Als je nou over Mumbai begint in iedere thread die triviaal is in het licht der sloppenwijken, van Help ik heb PO-1 niet gehaald tot Transavia CAO-onderhandelingen, dan blijven inderdaad alleen de raadplaatjes over. :dozey:
 
Ik neem aan dat je het oosten bedoelt, richting westen moet je dingies en dat soort lastige dingen meenemen. Als we het over het oosten hebben: dat kan als je een pruttelend cessnaatje zit, maar wordt lastig in een zweefvliegtuig.

Yep... het Oosten natuurlijk.... :wegkwijt: (hoewel het westen en zuiden blijft natuurlijk ook mogelijk)

Maar ja, terug naar mijn punt: Geredeneerd vanuit het aantal vliegbewegingen op Schiphol (en de plannen voor EHRD en EHLE) moet je dan niet gewoon zo'n "grote" TMA hebben (zie andere internationale velden van de zelfde omvang)?

Ook veel (GA) vliegers zijn altijd voor uitbreiding van Schiphol geweest. Dan is een grotere TMA een consequentie. Over de vorm is dan nog wel discussie mogelijk.. in het rapport wordt bv. het 'omgekeerde trouwtaart' model nog genoemd als alternatief. anyway - Nederland is gewoon klein en dan is heel NL ook al snel een TMA.
 
Als je echt ruimte wilt hebben om te vliegen moet je toch echt naar de U.S.A. komen.
1 woord: heerlijk.
 
Zie persoonlijk de lol er ook niet echt van om richting het westen te gaan vliegen, met 20 minuten zit je vanaf Teuge in Duitsland.....lekker tot leveltje 100 vfr rondboren en nergens last van!
 
Back
Top