Wat is een privépiloot jaarlijks kwijt aan zijn hobby?

Reken op ong. $7000,- voor de JAA PPL in de States
Neem t een beetje ruim en zeg $3000 voor retourtje, woning en levensonderhoud voor 4 a 6 weken.

Als je terug bent zal je nog wat instructie nodig hebben om gewend te raken aan het vliegen in Nederlands luchtruim en een checkout (om bijvoorbeeld een c172 te mogen huren) Laten we zeggen 700,- euro totaal

het huren van een c172 kost zo'n 160,- euro per uur, exclusief landingsgelden

lidmaatschap van een vliegclub (niet altijd noodzakelijk) ongeveer 300,- per jaar

het wettelijke minimum aantal vlieguren om je brevet geldig te houden zijn 12 in het tweede jaar waarvan 1uur met instructeur (reken maar uit wat het kost)

Dat betekend dat je theoretisch gezien het eerste jaar na het behalen van je brevet niet hoeft te vliegen en dan in het 2e jaar die 12 uur. Maar zeker voor een beginnende vlieger is het noodzakelijk dat je routine krijgt (dat zit nog niet inbegrepen in je brevet) en daarom is het wettelijke minimum aantal vlieguren niet echt toereikend

ik hoop dat dit een beetje een realistisch beeld geeft wat betreft het kostenplaatje. het is een hoop geld, maar het blijft een ontzettend leuke hobby!

mh
 
Lid Aeroclub Hilversum Amsterdam : E 85 per jaar, E 155 per uur, Katana E 117,50 per uur. Singles and Twins : C150 E 115,-. Iets hogere landingsgelden op Lelystad dan op Hsum.

Voor de rest sluit ik me graag aan bij Milehigh.
 
KLM aeroclub lidmaatschap 150 euro per jaar, C172 kost 121 euro per uur (block, incl BTW), club instructietarief 45 euro per uur. Kosten formulier profcheck / examens is gratis, 80 euro korting voor medische keuringen PPL (klasse II) bij aeromed, eigen risico regeling binnen club beperkt tot ca. 335 euro incl inzittenden verzekering.

Halen van PPL kost voor de minimale 45 uur ruim 9000 euro incl kaarten, theorie, niet te dure headset. Ruim 11.000 euro als je ook de kosten voor de theorie examens daarbij optelt. Budget uittrekken voor 60 uur is verstandiger, dan zit je rond 15.000 euro incl theorie examens te denken.

En ja, iedereen kan lid worden.
 
En ja, iedereen kan lid worden.

Dat is mooi! Heb je als lid van de KLM Aeroclub wel de kans om zonder KLS bij de KLM aan de bak te komen??? :blabla::blabla::blabla::blabla::blabla: :p:
 
Last edited:
Solliciteren bij DE KLM mag natuurlijk altijd enkel het heeft geen enkele meerwaarde, voor de rest kan ik de KLM Aeroclub aanraden ben al bijna 12 jaar lid, jammer genoeg niet genoeg tijd in NL om vaak te vliegen
 
Jeez, ik lijk onderhand wel de PR van Limburgse Vleugels, maar allez...

Limburgse Vleugels in Genk kosten het volgende:
- lidmaatschap: € 200,00 per jaar
- huurprijs C 152: € 95,00 per uur (als lid zijnde)
- huurprijs C 172: € 115,00 per uur (als lid zijnde)
Huurprijzen zijn inclusief alles (verzekeringen, fuel, etc)

Door het lidmaatschap hoef je daar geen start- en landingsgelden te betalen. Het is het een ongecontroleerd veld, met zijn voors en tegens.

Laatst heb ik berekend wat het hele PPL mij heeft gekost, inclusief keuringen, lidmaatschapsgelden, theorie, examens, etc, en kwam uit op ca. € 9500,00 met TT 62 uur. uitgegaan van de tegenwoordige prijzen (3 jaar geleden was de fuel nog een stuk goedkoper).

gezien het feit dat je volgens je profiel uit Maastricht komt denk ik dat het een goede optie is. Ik hoor ook over Geilenkirchen goede geluiden (controled airfield) maar ik heb daar geen prijzen van. Ik weet dat ze duurder zijn (van iemand die daar vliegt) maar niet hoeveel. ASL is ook een optie, die pakken het allemaal wat professioneler aan, maar daarom wel duurder.

Your call ;-)

Overigens: als je in de VS je brevet wil gaan halen, welk brevet is dat dan? JAA of FAA? Bij een FAA brevet zul je hier in N-kisten moeten vliegen, of je brevet omzetten. Elders op het board is daar voldoende info over te vinden.
 
Je kunt het heel klein houden..
1. Lidmaatschap ULV Flevoland: 90 euro per jaar
2. EuroFOX ULV: 95 Euro per uur
3. Landingsgelden EHLE: Te veel..

Ik heb een eigen kist (Rans S6S experimental), dat kost meer;
1. ~200 Euro per maand stalling
2. ~2000 Euro per jaar verzekering (incl casco)
3. ~500 Euro per jaar papierwerk
4. ~1000 Euro per jaar onderhoud
5. 15 liter Brandstof per uur.
6. Afschrijving, geen idee...
 
Bedankt voor de reacties! Dit geeft nou een goed beeld.

FlightCadet, als ik besluit om mij PPL in Amerika te halen zal ik waarschijnlijk voor JAA gaan. Er zitten daar een aantal Engelse vliegscholen in Florida en California die een Engels JAA brevet afgeven.

Klopt het trouwens dat een FAA goedkoper en makkelijker is? Zijn er veel N-kisten en is het moeilijk om je brevet om te zetten? Daar heb je toch minimaal 100 of 200 vlieguren voor nodig?
 
FlightCadet, als ik besluit om mij PPL in Amerika te halen zal ik waarschijnlijk voor JAA gaan.
Ik weet niet hoe het exact met omzetten gaat en hoe makkelijk (en goedkoop) je N kisten kan huren hier (je ziet ze wel heel en af en toe), maar houdt rekening met alle extra kosten die je voor een brevet in de US nodig hebt zoals autohuur, accommodatie, tickets, eventueel langere tijdsduur, extra papierwerk, extra boeken en vooral ook voor alle extra training die je hier nodig zal hebben voor de toch wel andere procedures en gewoontes hier. Plus het feit dat een bepaalde N kist hier duurder kan zijn dan bij de eerder genoemde club hierboven.

In de US vliegen is erg leuk, daar niet van. En een FAA PPL verkrijgen stelt weinig voor, zeker de theorie. Faciliteiten zijn heel goed geregeld daar, maar ook heel anders. Dus je zal ook hier extra instructie tijd nodig hebben, plus wellicht dingen moeten afleren die je door cheapo instructeurs daar wellicht zijn aangeleerd. Goedkoop kan vaak duurkoop zijn (zowel hier als daar overigens).

Als je hier toch gaat vliegen helpt het een hoop om het hier ook te leren en om meteen kisten te kunnen huren van de club die je gewend bent. Je kan daarna altijd nog naar de US om gewoon ervaring op te doen, uren te maken en lol te hebben zonder enige tijdsdruk :cool:. Volgens mij zijn de kosten van je brevet halen bij een redelijk goede school / club in de US niet veel lager totaal vergeleken met hier (afhankelijk van waar je kijkt, die limbovleugels klinken ook zeer goed geprijs, zeker zo zonder landingsgeld).

Overigens kan je met een profcheck elke 2 jaar volstaan om je PPL bij te houden, zonder uren. Alleen als je net je brevet hebt wil je toch echt ervaring opdoen, uren maken op allerlei velden etc om genoeg routine op te bouwen. In het begin is een vluchtje om de paar maanden niet genoeg, dan gaat het nog veel te snel roesten en ben je niet veilig bezig. Dus in het begin zal je er toch veel geld insteken, als je het goed wil doen.
 
Al eens gedacht aan zweefvliegen? Stuk gezelliger, sportiever en je leert beter vliegen :angel: en je staat hoger op de Airwork piramide ;) Met zweefvliegen ben je per jaar +- 900 euro kwijt all in.. Je bent daarvoor lid bij een club waarbij je onbeperkt gebruik mag maken van de clubvliegtuigen. Je hebt dan dus niet een eigen vliegtuig maar kan in principe zoveel vliegen als je wilt. Daarnaast heb je geen brandstofkosten en hoef je ook geen geld uit te geven aan je instructeur, omdat bijna alles op vrijwillige basis wordt gedaan, dus ook het instructie geven.
Enige 'nadeel' is dat je er veel tijd in moet steken om het snel te leren en om snel (in 1 jaar) je brevet te kunnen halen. Dat kan dus veel sneller bij motorvliegen en zeker als je ervoor naar Amerika gaat.
 
Ik heb een paar maanden zweefgevlogen / gezweefvliegd / gezwoven in Castricum. Elk weekend met m'n vouwfiets naar de duinen, de hele dag duwen en wachten. En dan na twee dagen een totaal van wel 15 minuten vliegen opbouwen... M'n gemiddelde vluchtduur was 4 minuten, m'n langste vlucht ooit duurde 20 minuten, dat schoot echt niet op. Als je kijkt naar hoeveel uur je maakt is het duurder dan motorvliegen.

Maar goed, ik weet dat het op velden zoals Terlet een stuk beter is. En het is natuurlijk een compleet andere wereld, dat zweefvliegen. Echte teamsport, erg leuk en hecht. Maar je moet er inderdaad wel graag veel tijd aan besteden.
 
Zoals je al zegt, het hangt erg af van het veld waar je vliegt. De sfeer tussen de clubs verschilt vaak ook heel erg. Als je op Terlet vliegt of bij een club die veel kampen organiseert, kan je heel goed in een jaar je ZVB halen als je er maar genoeg tijd in steekt. Op de velden langs de kust zal je dit niet redden omdat je daar bijna nooit thermische vluchten kunt maken...
 
Als je kijkt naar hoeveel uur je maakt is het duurder dan motorvliegen.

Das niet helemaal waar, Aangezien je bij mijn club(acvz) voor ongv. 900 (all-in; verzekering, lidmaatschapschap etc) onbeperkt kunt vliegen. Heb jaren gehad dat ik daarvoor zo'n 100 vluchten maakte(zo'n 20 uur totaal). En sommigen doen het dubbele.
 
Das niet helemaal waar, Aangezien je bij mijn club(acvz) voor ongv. 900 (all-in; verzekering, lidmaatschapschap etc) onbeperkt kunt vliegen. Heb jaren gehad dat ik daarvoor zo'n 100 vluchten maakte(zo'n 20 uur totaal). En sommigen doen het dubbele.
Dat zeg ik, het is anders op andere velden. Voor 900 euro kan ik 6 uur C172 vliegen elk jaar, dat is een stuk meer dan dat ik nu gemiddeld doe. Door het vliegen ben ik niet erg vaak vrij in het weekend, als ik reken met één weekend per maand (wat realistisch is) voor één zomer van 6 maanden dan zou ik, als ik het hele weekend op het veld zou zijn (dus totaal van 12 dagen) elke dag minimaal 2 uur moeten vliegen om dat eruit te halen t.o.v. motorvliegen. Ik denk dat dat moeilijk wordt (ik was blij als ik een keer 3 starts had in plaats van 2 en aan een totaal van een klein kwartiertje kwam op een dag), naast het feit dat ik niet mijn complete weekenden daaraan zou willen besteden.

Als je verder geen of weinig andere hobby's hebt, als je een regelmatige baan hebt en je bent fanatiek (veel dagen en vakantie trips dus compleet aan zweven besteden), dan is het zeker goedkoop. En leuk, en gezellig etc. Maar voor mij zou het duurder zijn dan motorvliegen (al hangt het natuurlijk erg af van het veld etc). Gaat mij ook niet zozeer om veel uren loggen, wil gewoon af en toe leuk tripje maken. Heb dus helemaal niks tegen zweuven, maar je moet het wel in perspectief zien, afhankelijk van je prioriteiten etc.
 
Druk rekenend voor de belasting teruggave ben ik door PPL Theorie+PPL praktijk+RT+LPE+Alle examens 14000 EU lichter geworden dit jaar, en dat vliegt een stuk gemakkelijker ,zeker in een klimvlucht.

Groeten C
 
Druk rekenend voor de belasting teruggave ben ik door PPL Theorie+PPL praktijk+RT+LPE+Alle examens 14000 EU lichter geworden dit jaar, en dat vliegt een stuk gemakkelijker ,zeker in een klimvlucht. Groeten C
Belasting teruggave neem ik aan niet in verband met PPL, toch?
 
Mijn PPL is onderdeel van een groter modulair plan,en kan dit ook aannemenlijk maken. Dus ja ook gewoon de kosten van het PPL opgeven bij de belasting dienst.


Groeten C
 
Mijn PPL is onderdeel van een groter modulair plan,en kan dit ook aannemenlijk maken. Dus ja ook gewoon de kosten van het PPL opgeven bij de belasting dienst.
Groeten C
Sjek, die 14.000 is zonder die aftrek neem ik aan?
 
M'n gemiddelde vluchtduur was 4 minuten, m'n langste vlucht ooit duurde 20 minuten, dat schoot echt niet op. Als je kijkt naar hoeveel uur je maakt is het duurder dan motorvliegen.

Paar maanden lid en je langste vlucht ooit was 20 minuten? Hmm............lekker objectief om op die ervaring je mening te baseren. Maar ok no pun intended.

Alien heeft gelijk, bij de AcvZ kun je voor 690 euri (dat is excl. KNVVL lidmaatschap) echt tig uren vliegen. Is natuurlijk wel afhankelijk van hoe vaak je komt, maar 50 starts per jaar is echt geen uitzondering en die duren echt niet gemiddeld 4 minuten.

En dan zit je ook nog bij de beste club van NL, zeker als je uit A´dam komt :grijns:

ok ok sorry voor deze schaamteloze reclame maar als anderen het hier mogen doen....

Ik denk een groot verschil tussen zweef en prop vliegen is dat je op een zweefvliegveld veel jongeren tegenkomt. Dus zeker als je jonger bent vind je daar veel eerder aansluiting met anderen. Propvliegen is toch vaak meer voor grijze mannen met grote snorren hier in NL (ik zeg vaak, niet altijd ;))

Als je toch prop wilt doen dan kun je natuurlijk ook een JAA gecertificeerde school vinden in de US (of ZA) , het zijn er niet veel maar ze zijn er wel. Scheelt je weer omzetkosten.
 
Last edited:
Back
Top