FlightCadet, als ik besluit om mij PPL in Amerika te halen zal ik waarschijnlijk voor JAA gaan.
Ik weet niet hoe het exact met omzetten gaat en hoe makkelijk (en goedkoop) je N kisten kan huren hier (je ziet ze wel heel en af en toe), maar houdt rekening met alle extra kosten die je voor een brevet in de US nodig hebt zoals autohuur, accommodatie, tickets, eventueel langere tijdsduur, extra papierwerk, extra boeken en vooral ook voor alle extra training die je hier nodig zal hebben voor de toch wel andere procedures en gewoontes hier. Plus het feit dat een bepaalde N kist hier duurder kan zijn dan bij de eerder genoemde club hierboven.
In de US vliegen is erg leuk, daar niet van. En een FAA PPL verkrijgen stelt weinig voor, zeker de theorie. Faciliteiten zijn heel goed geregeld daar, maar ook heel anders. Dus je zal ook hier extra instructie tijd nodig hebben, plus wellicht dingen moeten afleren die je door cheapo instructeurs daar wellicht zijn aangeleerd. Goedkoop kan vaak duurkoop zijn (zowel hier als daar overigens).
Als je hier toch gaat vliegen helpt het een hoop om het hier ook te leren en om meteen kisten te kunnen huren van de club die je gewend bent. Je kan daarna altijd nog naar de US om gewoon ervaring op te doen, uren te maken en lol te hebben zonder enige tijdsdruk
. Volgens mij zijn de kosten van je brevet halen bij een redelijk goede school / club in de US niet veel lager totaal vergeleken met hier (afhankelijk van waar je kijkt, die limbovleugels klinken ook zeer goed geprijs, zeker zo zonder landingsgeld).
Overigens kan je met een profcheck elke 2 jaar volstaan om je PPL bij te houden, zonder uren. Alleen als je net je brevet hebt wil je toch echt ervaring opdoen, uren maken op allerlei velden etc om genoeg routine op te bouwen. In het begin is een vluchtje om de paar maanden niet genoeg, dan gaat het nog veel te snel roesten en ben je niet veilig bezig. Dus in het begin zal je er toch veel geld insteken, als je het goed wil doen.