Vraag en Aanbod

arthorizon

New member
Dames en Heren.

Er lopen wat topics in andere rubrieken, welke vliegschool, is er leven na de KLS, de economie in tolvlucht etc.

Wat ik mis is het scheiden van fictie en realiteit.
Om te beginnen. hoeveel ab in initio's rollen er in Nederland per jaar de schoolbanken uit? In absolute getallen.

Volgens mij zijn er in Nederland de volgende integrale opleidings instituten. In willekeurige volgorde.

IAC
DFA
KLS
NLS
Stella
ICA
Martinair

Als er meer zijn hoor ik het wel.

Kan iemand, of met gezamelijke input, achter iedere school het aantal afstudeerders per jaar zetten? Dat wil zeggen, hoeveel gebrevetteerden met frozen ATPL per jaar van de betreffende school komen?
Graag goed geinformeerde reacties.

Als er nog deskundigen zijn die een indruk hebben van het aantal modulaire afstudeerders in Nederland per jaar hoor ik dat ook graag.

De reden Ome Art?

Zoals gezegd, Art wil even de fictie van de realiteit scheiden om zodoende het vraag en aanbod gegeven op zijn merities te becommentarieren.

Dank U.

Cheers
Art
 
@ Zweuvert,

Begrijp ik je goed? 140, (honderdveertig) afstudeerders per jaar, KLS?

IAC (rip?)
DFA
KLS 140
NLS
Stella
ICA
Martinair

Thx

Cheers
Art
 
IAC is in 2002 omgevallen. Gaat een interessant topic worden. Ben zelf benieuwd hoeveel man Stella per jaar klaar stoomt. Die geplande 500 man per jaar, is dat 500 man die elke jaar afstuderen of 500 man die tegelijker tijd in opleiding zijn. Hoe realistisch is die 500 man op dit moment nog?

Art stel dat je dadelijk een beeld hebt van het aanbod, hoe ga je een beeld krijgen van de vraag? Alleen NL, of ook EU, etc, etc....
 
@ S of A.

Als ik straks een redeljk beeld heb van het Nederlandse aanbod wil ik proberen een
link te leggen naar de vraag, in Nederland, in de EU en daarbuiten.

Laat ik alvast poneren dat het aantal in opdracht gegeven equipment bij de fabrikanten geen enkele garantie is dat die machienes ook daadwerkelijk geleverd worden.

Info please.

Cheers
Art
 
Ik zat pas bij het instructeurs-seminar op Lelystad in de klas en daar vertelde iemand de hoeveelheid FTO's in Nederland. Het exacte aantal ben ik vergeten, maar het was ruim boven de 50.
Ik weet niet of daar alle vliegclubs bijgeteld zijn die PPL opleiden, maar ik denk het wel.
In ieder geval is AIS op Lelystad ook een nieuwe integrale vliegschool, maar ze hebben nog geen leerlingen afgeleverd. Ze timmeren aardig aan de weg.
Mooie kisten (m.n. voor ME), mooi pand en leuke sfeer en HELE leuke en GOEDE part-time instructeurs;)
Spinner wil vast wel kwijt hoe veel leerlingen hij denkt af te gaan leveren volgend jaar...
 
EPST is naar mijn beste weten zo rond de 80 per jaar. Maar ik kan het mis hebben, maar wellicht dat de Heer Verburg hier opheldering over wil verschaffen?
 
KLS was voornemens om 180 studenten per jaar af te leveren. Ivm lagere vraag en te weinig capaciteit blijft het dit jaar en het komende jaar bij 140 die ze hiervoor ook afleverden.
 
Gaat de kls nog niet naar 180? Heveel klassen starten er dan dit jaar en volgend jaar?
Ik dacht dat er 180 leerlingen zouden starten (6 klassen) maar blijkbaar gaat dat dus niet door?

Ik hoorde ook dat er een recor aantal mensen zich dit jaar hebben aangemeld voor de selectie, kan ik hieruit concluderen dat ze de selectie strenger maken zodat er niet teveel leerlingen zijn of vullen ze de klassen gewoon door?
 
kan ik hieruit concluderen dat ze de selectie strenger maken zodat er niet teveel leerlingen zijn of vullen ze de klassen gewoon door?

Interessante vraag. Als ze de capaciteit toch ineens niet gaan vergroten lijken ze dus mee te gaan met vraag&aanbod/economie crisis (in tegen stelling tot Stella).
Met een kleinere capaciteit en groter keuze aanbod (potentiële KLSers) zou dus betekenen dat je aanname kans het ene jaar groter/kleiner is dan het andere.
 
NLS: 7 x 24 = 168 leerlingen p.j.

Voor zover ik weet is NLS sinds zeer kort begonnen met één opleiding elke maand van ca. 20 man per klas. Dus 12 x 20 = 240 leerlingen per jaar (alhoewel er meestal wel 1 of 2 per klas halverwege theorie afvallen).
 
Dat van EPST klopt wel aardig geloof ik.
Van de site der dfa: 3 keer 12 maximaal per jaar.

En inderdaad Art, AIS moet er nog tussen.
Meen dat daar nu 14 leerlingen zijn.
 
DFA ligt nu tussen de 20 en 30 man per jaar geloof ik, is misschien wat oude informatie...misschien dat iemand me aan kan vullen.
 
Even voor de goede orde.

Het gaat om de hoeveelheid leerlingen die per jaar afstuderen, niet om het aantal leerlingen wat gedurende het jaar op de betreffende school zit.

Voorlopige cijfers, heb er toch maar even EPST bijgezet en een schatting van modulair.

AIS
DFA 20
KLS 140
NLS 120
Stella 40 (mijn inschatting)
ICA 10 (mijn inschatting)
Martinair 10 (mijn ischatting)
EPST 50
Modulair 20 (mijn inschatting)

Voorlopig dus, 410 per jaar.

More info please.

Cheers
Art
 
NLS

NLS

Voor zover ik weet is NLS sinds zeer kort begonnen met één opleiding elke maand van ca. 20 man per klas. Dus 12 x 20 = 240 leerlingen per jaar (alhoewel er meestal wel 1 of 2 per klas halverwege theorie afvallen).

Zou kunnen, nog niets over gehoord. Tot nu is het iig. elke oneven maand + oktober geweest.
 
Last edited:
Back
Top