selectie mwo

CRN

New member
Hallo allemaal!

Net als zovelen wil ik vlieger worden bij de KLu. Dit jaar zit ik in mijn examenjaar. (VWO; N&T + biologie 1,2 + management & organisatie.) En ik mag dus e-i-n-d-e-l-i-j-k solliciteren bij de KLu! :D

Ik heb besloten om, wanneer ik door de selectie heen ben, lang model te gaan volgen ipv kort model. Ik vroeg mij af, waarop gebaseerd wordt of je geschikt bent voor MWO. Wat voor kwaliteiten dien je, naast uiteraard je vwo niveau, nog meer te bezitten?

Daarnaast zou ik willen weten of de luchtmacht ook een bepaald protocol hanteert, wat betreft piercings en tattoo's (oorbellen), omdat ik dit nergens terug kan vinden.

Hopelijk kan iemand mij hier antwoord op geven!

Carina
 
Hoi,

Als officier vlieger lang model in opleiding kan ik je wel wat info geven. De selectie voor elke lang modeller komt naar voren in een gesprek met de Aanname Advies Commissie op de KMA. Dit is een soort van sollicitatiegesprek met hoge officieren van jouw onderdeel. Hierbij wordt gekeken naar jouw manier van denken over het officiersschap, van leidinggeven tot en met ethiek maar ook veel persoonlijkheden.
Je moet het eigenlijk zo zien: elke lang modeller heeft meer mogelijkheden om na zijn contract voor een bepaalde functie (in jouw en mijn geval vlieger) naar hogere officiersfuncties door te stromen, uiteindelijk zelfs tot CDS. Daarbij komt meer bij kijken dan alleen de functie vlieger.

En over de piercings en tattoo's, in principe is dat niet de bedoeling tenzij ze uit het zicht gedragen worden. Piercings moeten uit met sport. Weet niet precies hoe het zit met oorbellen...

Groeten,

ch_glider
 
ch_glider, bedankt voor je reactie!

Als ik het goed begrijp, moet ik dus laten zien dat ik een staat ben een leidinggevende functie te vervullen. Is het ook zo dat je zelf mag kiezen welke van de 5 WMO studies je gaat volgen aan de KMA of wordt dit voor je bepaalt?

Ik zou graag nog wat persoonlijk advies willen. De KMA en de piloten keuring stelt fysiek aardig wat eisen aan je. Met oog hierop sport ik veel. (krachtraining, hardlopen enz.)
Wat kan ik nu qua sport etc. allemaal doen om me goed voor te bereiden op de KMA en de keuring? Ik heb nergens concrete fysieke eisen kunnen vinden. Wel weet ik wat de fysieke keuring inhoudt, maar absoluut niet wat je ongeveer zou moeten kunnen presteren qua kracht, uithoudingsvermogen en hoeveelheid arbeid in korte tijd.

tips en advies... van harte welkom!

Wat tattoo's en piercings betreft, neem ik gewoon het zekere voor het onzekere. Hoewel het voor mij een bepaalde persoonlijke betekenis (waarde) heeft, kan een tattoo of piercing op verschillende manieren geinterpeteerd worden en dus ook een verkeerde reactie uitlokken. (Als voorbeeldfunctie lijkt het me onverstandig om met piercings en/of tattoo's rond te lopen.)

Carina
 
@ crn

Ik zou zeggen kijk eerst eens een beetje rond op het forum;) er staan hier nog genoeg topics mbt jou vraag over kracht training etc.

Het beste kan je eerst even kijken welke selectie rondes je nou eigenlijk te wachten staan allemaal te vinden onder de kennisbank;) Houd er wel rekening mee dat je niet gelijk de eerste selectie ronde gekeurd word op je fysieke uithoudinsvermogen e.d.
Hier bedoel ik mee te zeggen, zonder negatief over te komen, dat je wel eerst door de rondes voorafgaande aan de medische keuring etc. moet doorkomen en dat is geen appeltje eitje;)

Veel succes met je testen ! (zelf ga ik binnenkort voor een tweede keer de po1 doen miss. tref ik je nog op het cml;))
 
Oke dankjewel, jij ook succes met je PO1!

Ik zal nog eens even extra rondkijken naar krachtraining en andere fysieke voorbereidingen.
Alle info over de selectie rondes heb ik al binnen maar ook met oog op het KMA wil ik goed in conditie zijn. Ik wil hoe dan ook naar het KMA. Wanneer ik de vlieger selectie niet haal ga ik eerst naar het KMA om vervolgens de keuring opnieuw te doorlopen na verloop van tijd. (Toevallig vertelde een jongen tijdens de voorlichting dat hij eerst de KMA afgerond had, omvervolgens de selectie te doen.) Stel dat dit alsnog mislukt en ze me helemaal afkeuren dan ga ik burgerluchtvaart doen.
 
Netjes!
Ik ben zelf op het moment eerste jaars HBO student technische bedrijfskunde, bevalt me goed. Toch heb ik nog steeds grote neiging tot vliegen mocht ik ook de po1 de tweede of miss evt. 3de keer niet halen wil ik toch stiekem nog wel de burger luchtvaart in. Ik denk dat ik nu eerst ga proberen om deze HBO opleiding af te ronden, en sobieso binnenkort de luchtmacht selectie weer te doorlopen. Mocht dit niet lukken rond ik, wanneer het kan, eerst mijn HBO opleiding af om vervolgens evt. de burgerluchtvaart in te gaan;)
 
Oke dankjewel, jij ook succes met je PO1!

Ik zal nog eens even extra rondkijken naar krachtraining en andere fysieke voorbereidingen.
Alle info over de selectie rondes heb ik al binnen maar ook met oog op het KMA wil ik goed in conditie zijn. Ik wil hoe dan ook naar het KMA. Wanneer ik de vlieger selectie niet haal ga ik eerst naar het KMA om vervolgens de keuring opnieuw te doorlopen na verloop van tijd. (Toevallig vertelde een jongen tijdens de voorlichting dat hij eerst de KMA afgerond had, omvervolgens de selectie te doen.) Stel dat dit alsnog mislukt en ze me helemaal afkeuren dan ga ik burgerluchtvaart doen.

Wil je vooral vliegen? (en indien militair vliegen niet mogelijk is, als burger)

Of wil je vooral militair/officier worden?

Waar ligt je prioriteit?

Indien bij het vliegen dan zou ik zeker geen lang model KMA doen. Indien bij het officierschap en de militaire carriere, dan wel.
 
Ik denk zelf meer militair/officier. Afgelopen zaterdag ben ik naar het KMA geweest en me wat verdiept in faculteit militair wetenschappelijk onderwijs. De studie krijgswetenschappen lijkt me echt helemaal geweldig, net als het vele sporten daar.

Maarja het vliegen net zo, dat wil ik ook heel graag doen. Dus officier vliege lang model lijkt me gewoon de beste optie.
 
Ik denk zelf meer militair/officier. Afgelopen zaterdag ben ik naar het KMA geweest en me wat verdiept in faculteit militair wetenschappelijk onderwijs. De studie krijgswetenschappen lijkt me echt helemaal geweldig, net als het vele sporten daar.

Maarja het vliegen net zo, dat wil ik ook heel graag doen. Dus officier vliege lang model lijkt me gewoon de beste optie.

Let op!

Een voorlichter vertelde mij dat je niet altijd zelf mag kiezen welke MWO opleiding je doet, en hij had nog nooit een lang model vlieger gezien die krijgswetenschappen deed. Ik hoop voor je dat dit onzin is, maar check het even na! Anders wil je lang model voor krijgswetenschappen, en wordt je ergens anders geplaatst.
 
Heb ik ook gehoord CRN, tenminste... dat je in je keuze beperkt wordt. Aan de hand van je functie. (op de opendeurdag van de KMA, jaja ik heb opgelet! :D)
Maar volgens mij hadden ze ook niets gezegd over vliegers en hun opleiding. En als je al begint met de KMA voordat je door de selectie heen bent van de luchtmacht. Vraag ik me af of je dan nog steeds in je keuze beperkt bent. Moet je dan al een functie kiezen? Of kan dat later nog? Als je functie-vrij bent - om het zo maar even te zeggen - dan heb je denk ik wel gewoon de keuze in wat je wilt studeren toch?
 
hmm, daar zou ik dan nog even navraag naar moeten doen. Ik weet wel dat je het niet voor het zeggen hebt welke MWO opleiding je volgt, maar ik weet niet of krijgswetenschappen helemaal uitgesloten is voor lang model vliegers. Goed dat je het zegt!

@Mike; je bent inderdaad niet functie vrij als je begint aan de KMA (heb ik even nagecheckt tijdens opendag) wanneer je solliciteert naar een bepaalde functie, solliciteer je gewoon naar de functie waar die opleiding bij hoort. Er is trouwens wel een mogelijkheid om na een aantal jaar te solliciteren voor vlieger. Ik weet niet precies hoe dit zit, maar er waren in ieder geval al een aantal jongens die dit zo gedaan hadden. Maar wat dat betreft moet ik nog iets beter uit zoeken hoe of wat. Ik wil er wel zeker van zijn dat ik na verloop van tijd de selectie voor vlieger nog een keer kan doen (mits ik niet zak voor de GVSS natuurlijk), want het is wel mijn uiteindelijke doel om vlieger te worden.
 
Voor de lang model vlieger zijn er maar drie wetenschappelijke studies mogelijk op de FMW. Welke weet ik effe niet precies, in ieder geval MS&T (Militaire Systemen en Techniek)
 
Let op!

Een voorlichter vertelde mij dat je niet altijd zelf mag kiezen welke MWO opleiding je doet, en hij had nog nooit een lang model vlieger gezien die krijgswetenschappen deed. Ik hoop voor je dat dit onzin is, maar check het even na! Anders wil je lang model voor krijgswetenschappen, en wordt je ergens anders geplaatst.

Voor alle aspirant-vliegers die naar de KMA komen en een lange opleiding ambieëren:

Lang model vliegers zijn zeldzaam; sterker nog er zijn er nu slechts 7 op de KMA (waaronder ikzelf). Nadat de lange opleiding geruime tijd niet meer werd aangeboden, is een tweetal jaren geleden het model weer ingevoerd voor vliegers. Het moge duidelijk zijn dat een studie je meer basis geeft om hoger te gaan functioneren, zoals staffuncties. Veel jonge aspirant-vliegers krijgen van de voorlichting het beeld dat daarmee vliegende functies snel uit beeld verdwijnen. Het tegendeel is waar, vaak moet een stafofficier van operationele mogelijkheden bewust blijven en daarmee enkele keren per maand vliegen. Op sommige functies is het vliegen dus zelfs nog mogelijk als commodore. Daarnaast zijn er veel oudere vliegers die nog bijklussen bij bijvoorbeeld de Klu Historische Vlucht e.d.

Daarnaast biedt de KMA je een aantal bonussen die je anders nooit meer zou kunnen meemaken. Zo zijn er uitwisselingen met West Point en Springfield. Je komt in een luchtmacht cadetten vereniging die je kennis laat maken met alle aspecten van de luchtmacht. De korte opleiding brengt je sneller in een toestel, maar biedt je minder mogelijkheden bij de KLu op lange termijn.

Maar wees gerust, u heeft nog alle tijd op de KMA tijdens de ALO om uw besluit bij te stellen. Hoogstwaarschijnlijk zult u het als kort modeller opvallen dat de meeste oude vliegers sterk pro lange opleiding zijn..

EDIT: Ow..Ja.. bovendien krijg je als lang modeller één keer in de maand/ twee maanden een motivatievlucht in de Slingsby met een paar stafoffcieren.. erg vervelend..
 
Kazimierz, dank voor de update en info. Zou je deze informatie willen toevoegen aan de Kennisbank KMA gedeelte, onder een apart kopje Lang Model? Kwestie van edit en dan copy-paste. Op die manier is het wat langer houdbaar. Bedankt alvast!
 
Interessante post Kazimierz, ik heb alleen één vraagje aangezien ik gesolliciteerd heb voor vlieger (met studie Militair WO). Waarom is de motivatievlucht in de Slingsby vervelend? Naar mijn interpretatie zou een motivatievlucht juist niet vervelend moeten zijn zodat je weet waar je het voor doet.

Ik hoor het graag!

Tiger
 
Kazimierz,

voor alle duidelijkheid: lang model of kort model, maakt niks meer uit als je de behoefte hebt om een hoge staffunctie te vervullen. Tegenwoordig wordt er veel meer naar de persoon gekeken hoe hij zich in de eerste jaren van zijn luchtmachtcarriere profileert. Vervolgens zijn er verschillende eikpunten in je loopbaan zoals de majoorscursus en voor de doorstromers de hogere staf vorming. Beide "management trajecten" zijn meetpunten. Als je dus goed presteert en het spreekt je aan dan ga je gewoon door naar de hogere legerleiding. Daarnaast zijn er legio officieren met een universitaire of HBO opleiding die doorstromen tot generaal niveau, waaronder sommige zonder Hogere Defensie Vorming.

In het verleden was een KMA achtergrond(lang model) wel voordeliger om door te groeien binnen het bedrijf. Vriendjespol...... Kwaliteit van de officier die bevordert werd was sterkt te betwijfelen op de uitzonderingen na. Gelukkig is deze doorstromings methode gewijzigd ook al is dit nooit geheel te voorkomen.

Daarnaast is er geen wens om een commodore te laten vliegen als stafvlieger. Simpelweg te weinig regelmaat, kennis van de huidige procedures niet meer bij te benen noem maar op. De enige reden waarom een kolonel of hoger 1 keer in de 90 dagen met een instructeur mee vliegt is om het behoud van hun vliegtoelage. Dit is realiteit. Wil je trouwens 1 keer in de maand op een sqr komen met het idee: daar heb je weer zo'n figuur waar je niks aan hebt als vlieger?

Tip: wil je vliegen, kies dan kort traject. Je kan dus altijd nog besluiten om naast je vliegen iets anders te doen binnen de militaire organisatie.

Wil je extra kennis vergaren voordat je de stap maakt naar officier vlieger, ga dan eerst studeren in het reguliere syteem. Twee voordelen, ten eerste ontwikkel je een meer openstaande mening. Ten tweede is een HBO of universitaire opleiding altijd praktisch in het geval je een overstap zou willen maken na je militaire carriere(volledige erkenning). Vervolgens volg een kort traject op de KMA, meer dan zat.

Mogelijkheden zijn er voor iedereen. Uitwisselingspromma's idem. Dit staat dus geheel los van je lange of korte model.

Vragen?
 
Back
Top