Wat doe je als je bij KLS bent afgewezen??

Dus als iemand helemaal voor de KLS gaat is het per definitie een nep-vlieger die alleen geïnteresseerd is in een mooi salaris en opscheppen op verjaardagen. :biertje:

EXACT!:grijns::grijns:
 
Om nog even my 2 cents aan de discussie toe te voegen. De vraag, wat te doen als je bij de KLS wordt afgewezen, is denk ik eenvoudig te beantwoorden.

2 mogelijkheden: 1 je gaat door om vlieger te worden, 2 je besluit om het niet te doen.

Als je besluit om het toch te doen, moet je je goed realiseren dat er meerdere wegen zijn die naar de cockpit deur leiden, met verschillende 'risico's'. Persoonlijk zou ik, met de kennis die ik nu heb, voor de optie gaan met de meeste garanties. Denk aan de Lufthansa school, een baan programma in het Midden-Oosten o.i.d.. Uiteraard houdt het daar niet mee op, maar realiseer je goed dat als je scholen zonder 'garantie' doet, het een hele tijd kan duren voordat je een redelijk betalende baan hebt in de luchtvaart, zoals ik zelf aan den lijven heb ondervonden.

2 Je besluit het niet te doen. Er zijn genoeg andere leuke carriëre mogelijkheden, waar je ook leuk in kunt verdienen, maar realiseer je dat het zou kunnen blijven 'kriebelen'.
 
De KLS is niet de enige weg naar Rome. En ook niet oneindig veel beter dan andere scholen.
Maar de KLS biedt meer zekerheid dan de meeste andere scholen. En zekerheid is een groot goed. Zeker voor iemand die een schuld van 100 k aangaat, terwijl hij/zij niet helemaal in het profiel van airlines past , terwijl de de mensen die daar wel in passen het ook al moeilijk genoeg hebben om een baan te vinden.

Hoe weet je zo zeker dat de KLS meer zekerheid biedt dan andere scholen? Ik zeg niet dat het niet zo is, maar er wordt op voorlichtingsdagen maar al te graag verteld dat mensen via het Jobcenter "aan een baan worden geholpen" en dat als KLM-AF niet lukt dat je zo bij Transavia of Lufthansa (cityline) aan de gang kunt, ik weet niet precies welke airlines ze allemaal noemen, maar het was een mooi lijstje iig.

De vraag is alleen of het aan het Jobcenter ligt dat die mensen daar werken, of aan hun eigen inspanningen. Als het nou komt door de inspanningen van de school, dan kun je MISSCHIEN zeggen, de KLS biedt je meer zekerheid, in de vorm van goede nazorg. Maar ik hoor maar al te vaak dat dit komt door de inspaningen van die mensen zelf, en dat het jobcenter niet veel meer is dan een lijstje namen van contactpersonen voor je sollicitatie en telefoonnummers van bedrijven. Die je met enig zoekwerk ook zelf kunt vinden. Ik vraag me dan af, ALS het Jobcenter zo goed bemiddeld heeft e.d., waarom worden er dan zulke verhalen verteld?

Als je er tevreden over bent hoe het gegaan is zul je er enthousiast over vertellen, lees dit is min of meer reclame voor de KLS. Maar als mensen niet tevreden zijn krijg je dat soort verhalen in de wereld. Met andere woorden, velen denken waarom daarom dat de KLS bepaalde garanties biedt ofzo, maar volgens mij heb je nog steeds nergens dan ook maar enige garantie op. Het is misschien zo dat door een groot KLS-aannamepercentage bij de KLM men het idee krijgt dat er een bepaalde garantie aan vast hangt waardoor ze de KLS hoger waarderen dan andere scholen. Mijnsinziens niet terecht, maargoed ik moet mijn vliegbrevet dan ook nog gaan halen. Echter probeer ik kritisch te zijn en niet zomaar allerlei dingen voor waar aan te nemen. Ik bewandel zelf ook graag het "ik wil graag dat het zo is, dus doe ik net of het zo is" wandelpad, maar uiteindelijk weet je met zo'n instelling niet wat je nou eigenlijk te wachten staat... En het zijn niet de eenvoudigste beslissingen die je neemt, aangezien ze meestal betrekking zullen hebben voor de rest van je leven. Een kritische kijk op dit soort zaken kan dus mijnsinziens absoluut geen kwaad ;) "Even" 150.000 euro lenen en 'het komt allemaal vast wel goed' denken gaat er bij mij niet in.
 
Last edited:
Ik wil hier nog even inhaken op het toverwoord, Baangarantie.

Ook bij de KLS is er geen baangarantie. Wel is het zo dat, als de KLM in voldoende aantallen blijft aannnemen, je als KLS afstudeerder een meer dan grote kans maakt daar te worden aangenomen.

Echter, als de KLM stopt met aannemen, of de aannames voor vliegend personeel sterk worden ingekort, en dat scenario is helemaal niet zo ondenkbeeldig, word de kans heel erg klein dat je met je KLS papier, en met welk ander papier dan ook for that matter, bij de KLM word aangenomen.

Daarom is er GEEN baangarantie, niet middels de KLM en niet middels de KLS.
Ekonomische faktoren zoals volatiliteit in de conjuctuur, recessie, deflatie, cocurrentie positie en kasstromen bepalen inkrimpen of uitbreiden van een luchtvaartmaatschappij.

In happy days komt iedereen aan de bak en dan gaan ook 95 procent van de KLS afstudeerders naar de KLM. Tijdens de perfecte storm, die we nog gaan krijgen, ga je nergens naar toe, KLS of niet.

Er is GEEN baangarantie, en die komt er ook niet meer, never, ever, ooit.
Op het juiste moment op de juiste plaats zijn is probably the best you will get, en dat zal de komende jaren zeker niet veranderen.

Het zal mij overigens helemaal niet verbazen als de banken stoppen met het geven van exorbitante leningen aan teenagers voor het volgen van een vliegopleiding waarover alleen de direcktie van de school nog zonder met de ogen te knipperen durft te beweren dat het een goede investering is, beter dan een hypotheek op een huis, ook nog. En we hebben gezien waar die profane kennis toe kan leiden.

Cheers
Art
 
Ben het helemaal eens met AH, maar wil nog wel wat details geven uit mijn ervaring.

In de wachtlijst tijd kregen KLSers (en niet KLSers op de wachtlijst) vanuit de KLS een gesprek (op Schiphol nb) geregeld met Austrian en Alitalia (alleen wilden ze toch alleen maar de KLSers bleek). Later zijn vanuit KLS ook dingen geregeld voor BA en de grote LH (alhoewel dat weer door een KLSer zelf opgezet was). Dat zijn airlines waar je meestal zonder hulp (lees vliegschool) niet naar binnen mag komen als ab initio (dit was wel nog in de tijd dat ze een baangarantie hadden en dat KLM de rente moest betalen zolang ze niet vlogen, dat scheelt in motivatie voor de school natuurlijk). That having said, de meeste gaan bij vertragingen gewoon een tijdje (dat heeft in het verleden voor hen tot anderhalf a twee jaar geduurd geloof ik, voor mij 6 jaar) bij KLM op de grond werken in het OCC of elders.

KLSers die met de COVA zakken bij de KLM selectie (worden er steeds minder, omdat KLM het KLS traject veel beter op elkaar aan wil laten sluiten) komen kennelijk meestal terecht bij NLS die dan hulp verschaft met connecties (Denim Air, Luxair etc).

Dus in slechte tijden is juist het verschil van vliegschool nog merkbaarder.
 
In de wachtlijst tijd kregen KLSers (en niet KLSers op de wachtlijst) vanuit de KLS een gesprek (op Schiphol nb) geregeld met Austrian en Alitalia (alleen wilden ze toch alleen maar de KLSers bleek). Later zijn vanuit KLS ook dingen geregeld voor BA en de grote LH (alhoewel dat weer door een KLSer zelf opgezet was). Dat zijn airlines waar je meestal zonder hulp (lees vliegschool) niet naar binnen mag komen als ab initio


Overload was dr bij en je moet wel opmerken dat een groot aantal KLS-ers toen niet wilden vertrekken en liever bij Flightplanning bleven werken dan ergens te gaan vliegen, omdat ze per-se bij KLM mainline wilden werken en nergens anders. Er werd hen vervolgens een baan aangeboden op de F70 en weer weigerde een heel aantal van hen, omdat ze niet bij 'een commuter dochter' (hun woorden) wilden vliegen maar co-co bij mainline wilden worden. Overload was daar destijds behoorlijk door geshokeerd, ondermeer omdat overload juist een van de mensen was die enorm hebben lopen leuren om KLS- en NLS-ers bij OV aan het werk te krijgen. Iets wat men daar eerst niet wilde, omdat ze niet gemotiveerd genoeg zouden zijn om iets anders dan vliegen te doen. Een antal mensen die niet op de wachtlijst stonden en deze kans niet kregen (omdat KLM voor hen geen rente betaalde) waren behoorlijk gefrustreerd door de hele situatie aangezien ze hun arm zouden geven voor zo'n kans. Er zijn toen ook een aantal mensen geweest die hun brevet hebben laten verlopen omdat ze de verlenging daarvan (er was nog een jaarlijkse ureneis) niet meer konden betalen. De tijden waren toen een heel stuk slechter dan nu.
 
Last edited:
Hom komt het dat men in de posts van wannabees waar de woorden 'meer zekerheid' gebruikt worden, steeds 'baangarantie' leest?

'Ha, die denkt dat er nog steeds baangarantie is bij de KLS! Die komt van een koude kermis thuis....' :rolleyes:

Ik geloof ook niet dat de KLS een baangarantie geeft. maar dat de kans om aangenomen te worden bij een airline een stuk groter is dan bij veel andere vliegscholen.

LH geeft dat wel geloof ik maar voor een opleiding met baangarantie, daar zal veel concurrentie zijn. We proberen het , maar ik schat de kans op een plek bij LH niet zo heel groot...

En ja de KLM kan omvallen.. Die kans is er. Maar als je er van uit gaat dat zelfs legacy carriers het niet gaan redden.. Dan zou ik vooral geen piloot worden ..

Ze zeggen 'plan for the worst en hope for the best'. Daar kan ik voor een groot deel in meegaan (wij hebben als back-up een universitaire technische opleiding). Maar je kun het ook overdrijven. Als je er vanuit gaan dat het allerergste vast zal gaan gebeuren, dan verlamt dat. Je gaat dan nergens heen.
 
Last edited:
Ik geloof ook niet dat de KLS een baangarantie geeft. maar dat de kans om aangenomen te worden bij een airline een stuk groter is dan bij veel andere vliegscholen.


Ja, dat denken veel mensen, maar waarom? Ik hou het niet meer zo bij, maar ik vraag het me af. Ik zou als ik nu weer moest kiezen denk ik naar Oxford of Jerez gaan.
 
@Ka7

Quote"Maar je kun het ook overdrijven. Als je er vanuit gaan dat het allerergste vast zal gaan gebeuren, dan verlamt dat. Je gaat dan nergens heen., unquote"

Dat klopt, je gaat nergens heen. Verlamt dat? You bet it does. En dat hoeft niet verkeerd te zijn. Waarom jezelf blind staren op een toekomst perspectief wat zelfs de bookies in London niet meer dan 1/1000 geven.

Ka7, I simphatise with you, and your other half, but, een welgemeend advies aan jullie beide. Capitalise first on your academic qualifications, als je daarna nog steeds wil vliegen voor je beroep, be my guest. Langzaam maar zeker is the concept. Zelf word ik hier op dit dit board niet meer so sympathiek gevonden, Ik ben de grumpy old man, Weet je, maar, soms blijkt die nog een beetje kijk op de zaak te hebben, niet altijd, maar soms wel.

Questions?
Ask

Cheers
Art
 
@Ka7



Ka7, I simphatise with you, and your other half, but, een welgemeend advies aan jullie beide. Capitalise first on your academic qualifications, als je daarna nog steeds wil vliegen voor je beroep, be my guest.


Cheers
Art
Dat is exact wat we doen :biertje:
 
Overload, wat je daar beschrijft qua attitudes van sommige afgestudeerden is absoluut zum kotzen.

Het belangrijkste in een vlieger, maar ook als persoon in het algemeen, vind ik attitude. Een positieve attitude, goede werkethiek, relativeringsvermogen en gebrek aan arrogantie is zeer belangrijk.

Ik heb het al vaak gezegd: Als je alleen bij de KLS je opleiding wil doen en anders niet (of alleen bij KLM wil vliegen of anders niet), sodemieter dan alsjeblieft op. Het getuigt van een enorm gebrek aan realiteitszin en dat is wat mij betreft een reden tot afwijzing. Als je vliegen leuk vindt, word dan vlieger. Doe het niet voor de status, het geld, de stewardessen of de zonnige bestemmingen. Doe het als je het vliegen van vracht in een turbopropje in Donker Afrika of Wladiwostok kicken vindt.

Mensen die gaan vliegen omdat ze kicken op status (belangrijke reden om alleen bij één specifiek bedrijf/flag carrier te willen vliegen) of voor het geld of andere materiële zaken zijn namelijk over het algemeen niet zo prettige individuen. Veel van dit soort mensen vinden zichzelf heel wat en laten dat graag merken. Daarnaast hebben ze benedengemiddelde motivatie om in zichzelf te blijven investeren als vlieger. En dan niet qua geld, maar qua inzet en moeite om je procedures op peil te houden, je vliegcapaciteiten te vergroten, nieuwe dingen te leren en je horizon te verbreden. Weinig trots in het voeren van een optimale, veilige, efficiënte operatie omdat hun prioriteit elders ligt. Zolang het niveau nèt genoeg is om de 6-maandelijkse prof-check te halen is het al best.

Brrr...

Of je wilt vliegen, of je wilt het niet. En disclaimers als "* alleen bij KLM/KLS" passen daar niet in thuis.
 
Overload, wat je daar beschrijft qua attitudes van sommige afgestudeerden is absoluut zum kotzen.

Het belangrijkste in een vlieger, maar ook als persoon in het algemeen, vind ik attitude. Een positieve attitude, goede werkethiek, relativeringsvermogen en gebrek aan arrogantie is zeer belangrijk.

Ik heb het al vaak gezegd: Als je alleen bij de KLS je opleiding wil doen en anders niet (of alleen bij KLM wil vliegen of anders niet), sodemieter dan alsjeblieft op. Het getuigt van een enorm gebrek aan realiteitszin en dat is wat mij betreft een reden tot afwijzing. Als je vliegen leuk vindt, word dan vlieger. Doe het niet voor de status, het geld, de stewardessen of de zonnige bestemmingen. Doe het als je het vliegen van vracht in een turbopropje in Donker Afrika of Wladiwostok kicken vindt.

Mensen die gaan vliegen omdat ze kicken op status (belangrijke reden om alleen bij één specifiek bedrijf/flag carrier te willen vliegen) of voor het geld of andere materiële zaken zijn namelijk over het algemeen niet zo prettige individuen. Veel van dit soort mensen vinden zichzelf heel wat en laten dat graag merken. Daarnaast hebben ze benedengemiddelde motivatie om in zichzelf te blijven investeren als vlieger. En dan niet qua geld, maar qua inzet en moeite om je procedures op peil te houden, je vliegcapaciteiten te vergroten, nieuwe dingen te leren en je horizon te verbreden. Weinig trots in het voeren van een optimale, veilige, efficiënte operatie omdat hun prioriteit elders ligt. Zolang het niveau nèt genoeg is om de 6-maandelijkse prof-check te halen is het al best.

Brrr...

Of je wilt vliegen, of je wilt het niet. En disclaimers als "* alleen bij KLM/KLS" passen daar niet in thuis.

The truth, the whole truth and nothing BUT the truth. Er valt simpelweg niet veel meer over te zeggen dan dit. Ik begrijp wel dat als mensen al willen vliegen voor knaken, dat ze dat liever bij een legacy doen, maar als dat de enige voorwaarde is waarop mensen het beroep zouden willen doen dan hebben ze het niet begrepen. Well said Iz.
 
Iz, mooi betoog en ik ben het eens met de kern.
Maar jou verklaring dat het de enige juiste houding is ben ik het niet mee eens.
Natuurlijk zijn de excessen nooit goed te praten. Maar als mensen zich in een vak storten om een reden anders dan de kern van het vak(bankier worden voor de carrière en het salaris, i.p.v. de kern; boekhouden, geld managen), dan is dat hun goed recht en op zekere manier ook goed voor te stellen. Net als dat mensen nog steeds afkomen op het romantische beeld van vlieger(lekker ver weg, stewardessen, mooie hotels). En wanneer men met dit soort ideeën bij legacy's komt, dan komt het ook uit in zekere zin. Dus men maakt z'n droom waar, en het vliegen is alleen maar een middel.
Volgens mij denken alleen vakidioten er anders over, en gelukkig bestaat de vliegerij voor een heel groot deel daaruit, maar je zal altijd anders denkende houden.
 
Ik vind dat het betoog van IZ wel een advocaat van de duive kan gebruiken: Ik in dit geval

Q:Wie ben ik?
A: Iemand die nog moet beginnen aan de selecties. 27 jaar en net klaar met een HBO, dus een groentje in dit wereldje.....fire away!

Dat uit de weg geruimd te hebben:

Als mensen die alleen bij de KLS/KLM willen leren en vliegen...laat ze lekker. Als ze goed genoeg zijn...laat ze lekker patsen met t.o.v. PAX en stewardesje...lekker belangijk.

Daar prik je toch doorheen. Dat soort types kom je overal tegen in elke branche. Het zijn karikturen van zichzelf. En er komt altijd een moment dat ze door het ijs zakken.

Voor die mensen zonder 'realiteitszin' zoals jij ze noemt, is dat de weg en dat moet je respecteren. Zij zijn niet alleen niet dol op vliegen, zij willen de patsen met een klm pinnetje op het hun uniform...ter waarde van 150.000 e.....( ha ha ?)

Even voor de duidelijkheid. Het zou ook niet mijn manier zijn en mijn instelling...maar je hebt ze erbij. En niet alleen in de cockpit, ook op kantoor en in de fabriek, in de kroeg etc. They're ot there!
 
Last edited:
Alien, ask, ik begrijp jullie visie maar ben het er niet mee eens. Je hoeft heus geen vlieg-god of aviation-freak te zijn om vlieger te worden.

Wat is er mis mee als iemand voor de stessen, de sex en de poen gaat vliegen? Dat ze met hun ongemotiveerde en onprofessionele houding naast mij in de cockpit zitten, that's what. Dat een jonge co meer oog heeft voor de stessen tijdens de vlucht dan de VORDME approach die hij later moet gaan doen op een lastig veld kom je al vaak genoeg tegen en ik verwacht toch van mijn collega een behoorlijk niveau professionaliteit maar ook zelfkennis en zelfmotivatie en vliegcapaciteiten.

Dat recht heb ik niet alleen als vlieger, de mensen die je achterin vervoert ook!

Dat de schoonmaker niet schoonmaken als passie heeft, prima. Maar bij beroepen waarbij major fuckups levens kunnen kosten (chirurg, militair en ook vlieger) wil ik dat iedereen een liefde heeft voor de kern van het vak. En zolang dat er is mag je lekker geinen met de stessen en hopen dat je bakken met geld verdient, mooie kisten vliegt en leuke bestemmingen aandoet. Prima!
 
Wat is er mis mee als iemand voor de stessen, de sex en de poen gaat vliegen? Dat ze met hun ongemotiveerde en onprofessionele houding naast mij in de cockpit zitten, that's what. Dat een jonge co meer oog heeft voor de stessen tijdens de vlucht dan de VORDME approach die hij later moet gaan doen op een lastig veld kom je al vaak genoeg tegen en ik verwacht toch van mijn collega een behoorlijk niveau professionaliteit maar ook zelfkennis en zelfmotivatie en vliegcapaciteiten.


Dat is een erg goeie opmerking en daar kan ik ook wel het een en ander over vertellen. Ik denk zelfs dat dit een aparte thread rechtvaardigd. Het verschil tussen de nieuwe vliegers bij ons is dramatisch. Sommige zijn super gemotiveerd en anderen echt totaal niet (wat werkelijk walgelijk is soms). De laatste groep heeft de grootste horloges en de rijkste vaders in het algemeen. Het is ten hemel schreiend dat ik na een trainingsvlucht met iemand over zijn (het is nooit een haar, een vrouw die vlieger is, is altijd gemotiveerd lijkt het) motivatie moet gaan praten en hem moet vragen aantekeningen te maken etc. Deze mensen realiseren zich niet dat ze de plek bezetten van iemand die een moord zou doen om op zijn stoel te zitten. Ze hebben vaak ook totaal geen idee hoe de luchtvaart in elkaar steekt en nul achtergrond kennis.

Sorry voor de rant, maar dit is de gevoelige snaar bij Overload die er zelf voor moest knokken en vele anderen dat ook heeft zien doen.
 
@Iz, ik denk dat we elkaar redelijk in het midden vinden in deze discussie.

Patserigheid, mag natuurlijk nooit de overhand hebben. In welk beroep dan ook. En zeker niet als er een verantwoordelijkheid bij komt kijken..
 
Iz, het is niet mijn visie voor de duidelijkheid, ik zie mezelf als vakidioot en verwacht dat ook van anderen.
Maarrrrr de opleidingen en maatschappijen staan het nu eenmaal toe.
Hoe selecteer je daar weer de juiste mensen uit? Dat zou een interessant selectieonderdeel worden:)
 
Back
Top