Nog EEN keer terug naar het begin van de topic.
Wat doe je als je bij de KLS bent afgewezen, wat zijn de ervaringen van de mensen die een alternatieve weg hebben gevolgd.
Die ervaringen willen we hier graag horen.
Dan kunnen we misschien ook in staat zijn een interpolatie naar de toekomst te maken zoals Iz en Julien al hebben geprobeerd aan te geven.
Cheers
art
Hallo Art,
Na dit hele topic doorgelezen te hebben en helemaal de weg kwijt zijn geraakt waar dit topic nou precies over ging :eek!: , zal ik nu het weer op deze interessante vraag aankomt, mijn bijdrage doen.
Ik ben geen beroepspiloot, maar mag me wel privépiloot noemen, dus vandaar dat ik al wat daagjes op dit forum neus.
Op 18-jarige leeftijd, eindexamen gymnasium, heb ik me aangemeld bij de selectie van de KLS. In die tijd waren de opleidingskosten nog lang niet zo hoog als op dit moment (lees bedragen van 150.000 euro :stapelge
en ik maakte me er nooit echt druk om. Paar jaar terug was KLS nog RLS, dus hoe naïef ik misschien ook was, ik dacht dat je altijd nog een bepaalde baangarantie zou krijgen bij de KLM. Er waren destijds helaas geen betrouwbare bronnen, zoals deze site, Airwork.
Verhaal gaat verder. Tijdens eerste fase afgevallen bij de KLS, maar destijds bestond er ook het IAC waar velen misschien wel van gehoord hebben :eek!:. Keurige school (not) en ze boden ook een prima ervaringsprogramma aan tegen een redelijke opleidingsprijs. Ik was door hun selectie heen gekomen en zou augustus 1997 beginnen in de States. December 1996 kreeg ik via de middelbare school een ongelooflijk mooi aanbod waar ik dat jaar ervoor hard voor had gewerkt, namelijk een Fullbright beurs om een jaar in de VS te studeren aan een universiteit. Ik was jong en stelde mijn vliegersavontuur dan ook een jaar uit, wat is een jaar nou op een mensenleven? Ben toen aan de University of Pennsylvania Chemistry een jaar gaan volgen met extra vakken in Forensisch onderzoek.
Ahfijn, tijdens freshman year (in Nederlandse termen, propedeusejaar?) heb ik mijn huidige vrouw leren kennen. Na lang wikken en wegen de knoop doorgehakt en besloten om verder te gaan in Amerika en dan zien we wel weer. Zit er nog steeds, dus het is inderdaad goed gekomen. Na nog drie jaar Chemistry te studeren met specialiteit in Forensic Science, heb ik tijdens die drie jaar mijn FAA PPL, IR en ME add on gehaald. Was altijd wel overtuigd om te blijven vliegen, maar wel privé. PPL omgezet ook naar JAA standaarden, zodat ik familie nog leuke uitjes kan bezorgen in Nederland. Maar voor de rest, heb ik het op vlieggebied daar gelaten.
Als het komt op financiën; daar heb ik ook veel in geïnvesteerd voor mijn studie in medicine aan de University of Miami nadat ik was afgestudeert aan de University of Pennsylvania. Een jaar kreeg ik een beurs van de University of Miami zolang ik voorzitter bleef bij schools journal, maar de bedragen liegen er niet om. 2001 begon ik in Miami en gedurende de vier jaar heb ik inclusief levensonderhoud, verzekeringen, iets van $130,000 uitgegeven minus eerste jaar, maakt dan ongeveer $100,000. Toch erg veel als je bekijkt dat voor undergraduate study er ook nog ongeveer $50,000 bij opgeteld wordt. Totaal komt uit op $150,000.
Of ik spijt heb van mijn keuze(s) ? Absoluut niet! Ben nu chirurg in opleiding (residency) en mijn vrije tijd besteed ik graag aan vliegen!
Misschien dat dit topic een leuke wending zal krijgen als er meerdere mensen zich aanmelden. De een vliegt misschien rond bij BA waarvoor nog felicitaties PH-VAP en de ander heeft zijn ziel gevonden in een andere mooie carrière.
Wat mij betreft is het voor ''wannabe's'' ook heel erg belangrijk om na te denken wat je zou willen doen als je geen vlieger kunt worden (medisch, financieel, psychologisch, whatever). Het zal namelijk niet in je koude kleren gaan zitten als je bent afgewezen, maar na je 22e nog steeds niet wilt wat je wil gaan doen.
Om nog even in te gaan op de verhaal van Immortal: ik vind het goed dat je zo'n keuze hebt gemaakt en er achter staat, maar besef wel dat je misschien een glansrijke carrière mis loopt. Jijzelf weet natuurlijk of je het écht wilt of niet, maar qua financiën denk ik dat je je er niet teveel zorgen over hoefde te maken. Je stelt zelf dat je gekozen had voor een programma waarin je je HBO + vliegbrevet kreeg in 4 jaar. Je hebt dus een backup plan en je zou je schuld makkelijk kunnen afbetalen als je bij de KLM vliegt. Als ik kijk naar hoger onderwijs in de Verenigde Staten, dan moet ongeveer 80% van de studenten geld lenen en advocaten, dokters, managers hebben vaak schulden tot in de $200,000. Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar hier hebben veel werkgevers een bepaalde student loan payment.
ps. (Moderator, zou u mijn naam willen veranderen in Dr. Bunsen i.p.v Dr. Bunsen Hone ?
)