Wat doe je als je bij KLS bent afgewezen??

..dan lach/schaam ik me weer kapot voor dat achterlijke leidse polderaccent over de frequentie (heading trie trie sero?)



Ik denk niet dat ik diegene ben die gefrustreerd is beste Horizon.
Maar ik moest het inderdaad even kwijt ja!

Nuff Said.

Back on topic.

srry ik wist niet dat ik hier te maken had met mensen die andere mensen rangschikken in hoeveel uur en typeratings ze hebben.
Daar hou ik niet van en het gaat je reet aan hoeveel uur en typeratings ik heb. Neem maar aan van Talsma dat ik een buik ervaring heb.
 
Ja, dat kan. Het is hetzelfde als in het bedrijfsleven. Solliciteren mag je uiteraard altijd doen en overal.

Paar kleine snags..... Als je recentelijk je type opleiding hebt gedaan, kan het zijn dat je contractueel verplicht bent de kosten daarvan terug te betalen aan de werkgever die je verlaat. Zo heb ik ook geld in het welbekende Ierse potje moeten gooien toen ik daar destijds vertrok. No hard feelings, ik wist dat vantevoren.

2e snag, in het bedrijfsleven stroom je meestal in op de functie die je had bij je vorige werkgever. Dat is meestal bij luchtvaartmaatschappijen niet het geval, bijv. Captain op 737 bij bedrijf a, dan is de kans groot dat je als FO begint bij je nieuwe werkgever, bedrijf b.

Duzzz..... hoe eerder je bij een club zit waar je happy bent, hoe beter.

Adios :biertje:

Dus je kunt bij wijze van spreken nooit ICA bij KLM vliegen als je Stella hebt gedaan (of EAA bijvoorbeeld)?
Omdat de mensen van Stella over het algemeen bij de kleinere luchtvaartmaatschappijen terecht komen, die niet intercontinentaal vliegen..
Correct me if I'm wrong
 
Je kunt sowieso niet ICA bij KLM gaan vliegen als je bij een andere maatschappij werkt.
 
Je kunt sowieso niet ICA bij KLM gaan vliegen als je bij een andere maatschappij werkt.

Wel;) ...Er worden nogsteeds KLU/MLD/NLS ers ( geen EPST ) aangenomen met minimaal 300 uur boven de 5700 kg zonder bridgecourse.

Deze aanname eis bestaat al jaren en staat los van al die bridgecourse "try outs".

Dus wil je na ke opleiding alsnog kans maken om bij de KLM binnen te komen dan zou ik als ik jou was proberen binnen te komen bij de Luchtmacht/MLD of NLS.
 
Dus je kunt bij wijze van spreken nooit ICA bij KLM vliegen als je Stella hebt gedaan (of EAA bijvoorbeeld)?
Omdat de mensen van Stella over het algemeen bij de kleinere luchtvaartmaatschappijen terecht komen, die niet intercontinentaal vliegen..
Correct me if I'm wrong

Grappig, toch zijn er onlangs leerlingen van Stella bij KLM aangenomen...
 
srry ik wist niet dat ik hier te maken had met mensen die andere mensen rangschikken in hoeveel uur en typeratings ze hebben.
Daar hou ik niet van en het gaat je reet aan hoeveel uur en typeratings ik heb. Neem maar aan van Talsma dat ik een buik ervaring heb.

Op je teentjes getrapt Horizon?

Zullen we dan afspreken dat ik voortaan geen onderscheid meer maak tussen uren en typeratings, en jij je bijdehante opmerkingen voor je houdt?

Afgesproken! :passed:
 
Wel;) ...Er worden nogsteeds KLU/MLD/NLS ers ( geen EPST ) aangenomen met minimaal 300 uur boven de 5700 kg zonder bridgecourse.

Deze aanname eis bestaat al jaren en staat los van al die bridgecourse "try outs".

Dus wil je na ke opleiding alsnog kans maken om bij de KLM binnen te komen dan zou ik als ik jou was proberen binnen te komen bij de Luchtmacht/MLD of NLS.

Enig idee waarom dat niet geldt voor mensen van de EPST?
 
Last edited:
Dus je kunt bij wijze van spreken nooit ICA bij KLM vliegen als je Stella hebt gedaan (of EAA bijvoorbeeld)?
Omdat de mensen van Stella over het algemeen bij de kleinere luchtvaartmaatschappijen terecht komen, die niet intercontinentaal vliegen..
Correct me if I'm wrong

Stella is inderdaad geen preferred supplier van KLM. Er is wel een proefprogramma gedraaid, maar dat is helaas niet naar tevredenheid van de KLM afgerond. (kan ik naast zitten, voor mij ook slechts een wandelgangverhaal)

Het betreft dus momenteel alleen de scholen in posts hierboven vermeld en KLU/MLD. Kandidaten vers van school meestal als SO (coco) op ICA, en de mensen met uren en KLU/MLD, meestal naar cityhopper.

V.W.B het intercontinentaal vliegen, dat heeft weinig tot niets met je vooropleiding te maken, maar meer met de maatschappij waarvoor je werkt. Zo vliegt bedrijf a alleen Europa, en bedrijf b alleen ICA, bijvoorbeeld Transavia en Martinair.

Adios
 
(waarom zijn moderators hier trouwens, behalve Diana, anoniem?)

Net weer ontopic en alweer een offtopic onderwerp. Iedereen is hier anoniem, inclusief de moderators. Ik ook, in werkelijkheid heet ik Marjolein.

Verdere vragen over de moderators graag in een andere thread.

@Horizon, als ik naar je berichten hier en elders kijk, heb je kennelijk alleen de afzeikmodus aan staan op je pc of vind je het simpelweg grappig om te stoken. Dat is nu wel genoeg.
 
Nog EEN keer terug naar het begin van de topic.
Wat doe je als je bij de KLS bent afgewezen, wat zijn de ervaringen van de mensen die een alternatieve weg hebben gevolgd.
Die ervaringen willen we hier graag horen.
Dan kunnen we misschien ook in staat zijn een interpolatie naar de toekomst te maken zoals Iz en Julien al hebben geprobeerd aan te geven.
Cheers
art

Hallo Art,

Na dit hele topic doorgelezen te hebben en helemaal de weg kwijt zijn geraakt waar dit topic nou precies over ging :eek!: , zal ik nu het weer op deze interessante vraag aankomt, mijn bijdrage doen.

Ik ben geen beroepspiloot, maar mag me wel privépiloot noemen, dus vandaar dat ik al wat daagjes op dit forum neus.

Op 18-jarige leeftijd, eindexamen gymnasium, heb ik me aangemeld bij de selectie van de KLS. In die tijd waren de opleidingskosten nog lang niet zo hoog als op dit moment (lees bedragen van 150.000 euro :stapelge:) en ik maakte me er nooit echt druk om. Paar jaar terug was KLS nog RLS, dus hoe naïef ik misschien ook was, ik dacht dat je altijd nog een bepaalde baangarantie zou krijgen bij de KLM. Er waren destijds helaas geen betrouwbare bronnen, zoals deze site, Airwork.

Verhaal gaat verder. Tijdens eerste fase afgevallen bij de KLS, maar destijds bestond er ook het IAC waar velen misschien wel van gehoord hebben :eek!:. Keurige school (not) en ze boden ook een prima ervaringsprogramma aan tegen een redelijke opleidingsprijs. Ik was door hun selectie heen gekomen en zou augustus 1997 beginnen in de States. December 1996 kreeg ik via de middelbare school een ongelooflijk mooi aanbod waar ik dat jaar ervoor hard voor had gewerkt, namelijk een Fullbright beurs om een jaar in de VS te studeren aan een universiteit. Ik was jong en stelde mijn vliegersavontuur dan ook een jaar uit, wat is een jaar nou op een mensenleven? Ben toen aan de University of Pennsylvania Chemistry een jaar gaan volgen met extra vakken in Forensisch onderzoek.

Ahfijn, tijdens freshman year (in Nederlandse termen, propedeusejaar?) heb ik mijn huidige vrouw leren kennen. Na lang wikken en wegen de knoop doorgehakt en besloten om verder te gaan in Amerika en dan zien we wel weer. Zit er nog steeds, dus het is inderdaad goed gekomen. Na nog drie jaar Chemistry te studeren met specialiteit in Forensic Science, heb ik tijdens die drie jaar mijn FAA PPL, IR en ME add on gehaald. Was altijd wel overtuigd om te blijven vliegen, maar wel privé. PPL omgezet ook naar JAA standaarden, zodat ik familie nog leuke uitjes kan bezorgen in Nederland. Maar voor de rest, heb ik het op vlieggebied daar gelaten.

Als het komt op financiën; daar heb ik ook veel in geïnvesteerd voor mijn studie in medicine aan de University of Miami nadat ik was afgestudeert aan de University of Pennsylvania. Een jaar kreeg ik een beurs van de University of Miami zolang ik voorzitter bleef bij schools journal, maar de bedragen liegen er niet om. 2001 begon ik in Miami en gedurende de vier jaar heb ik inclusief levensonderhoud, verzekeringen, iets van $130,000 uitgegeven minus eerste jaar, maakt dan ongeveer $100,000. Toch erg veel als je bekijkt dat voor undergraduate study er ook nog ongeveer $50,000 bij opgeteld wordt. Totaal komt uit op $150,000.

Of ik spijt heb van mijn keuze(s) ? Absoluut niet! Ben nu chirurg in opleiding (residency) en mijn vrije tijd besteed ik graag aan vliegen!

Misschien dat dit topic een leuke wending zal krijgen als er meerdere mensen zich aanmelden. De een vliegt misschien rond bij BA waarvoor nog felicitaties PH-VAP en de ander heeft zijn ziel gevonden in een andere mooie carrière.

Wat mij betreft is het voor ''wannabe's'' ook heel erg belangrijk om na te denken wat je zou willen doen als je geen vlieger kunt worden (medisch, financieel, psychologisch, whatever). Het zal namelijk niet in je koude kleren gaan zitten als je bent afgewezen, maar na je 22e nog steeds niet wilt wat je wil gaan doen.

Om nog even in te gaan op de verhaal van Immortal: ik vind het goed dat je zo'n keuze hebt gemaakt en er achter staat, maar besef wel dat je misschien een glansrijke carrière mis loopt. Jijzelf weet natuurlijk of je het écht wilt of niet, maar qua financiën denk ik dat je je er niet teveel zorgen over hoefde te maken. Je stelt zelf dat je gekozen had voor een programma waarin je je HBO + vliegbrevet kreeg in 4 jaar. Je hebt dus een backup plan en je zou je schuld makkelijk kunnen afbetalen als je bij de KLM vliegt. Als ik kijk naar hoger onderwijs in de Verenigde Staten, dan moet ongeveer 80% van de studenten geld lenen en advocaten, dokters, managers hebben vaak schulden tot in de $200,000. Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar hier hebben veel werkgevers een bepaalde student loan payment.

ps. (Moderator, zou u mijn naam willen veranderen in Dr. Bunsen i.p.v Dr. Bunsen Hone ?:))
 
Last edited:
In die tijd waren de opleidingskosten nog lang niet zo hoog als op dit moment (lees bedragen van 150.000 euro :stapelge:) en ik maakte me er nooit echt druk om. Paar jaar terug was KLS nog RLS, dus hoe naïef ik misschien ook was, ik dacht dat je altijd nog een bepaalde baangarantie zou krijgen bij de KLM.
De opleidingskosten zijn gemiddeld bij de grote scholen tussen de 100.000 en 117.000 euro (KLS). Tel daarbij op wat MCC, kost en inwoning (hoeft niet, kan) en vooral rente, rente, op rente en je zit op een geanticipeerd bedrag van 150.000 euro (daar zit de rente dus al in). En ja, in de tijd dat jij in de selectie zat had de KLS wel degelijk een baangarantie van de KLM. Voor de rest mooi verhaal, BH...eh... dr. BH :p:

(ps, ik heb m'n BOM examen gehaald vandaag :yeehaa: Moest het even kwijt, sorry)
 
Mooi verhaal Dr.B, verschil is volgens mij wel dat de start-salarissen voor een Medisch Specialist behoorlijk stuk hoger liggen, zeker vergeleken met de huidige luchtvaartmarkt!

Nosig: Gefeliciteerd!:cool:
 
Voor medisch specialist wel jaa, maar op het moment dat je residency ingaat (opleiding tot (neuro)chirurg in mijn geval) dan kan het wel tegenvallen hoor en dan duurt het alsnog 6 tot 7 jaar voordat je normale werktijden draait en een fatsoenlijk salaris mee naar huis neemt. Maar ik zit toevallig nu in Hilton Hotel op Schiphol (vertrek morgen terug naar Chicago) en daar sprak ik een KLM piloot aan de bar en hij vertelde me dat startende vliegers bij de KLM een opleidingskostenvergoeding krijgen en ook nog recht hebben op studiekostenaftrek bij de Belastingdienst. Ik weet niet of dit voor alle maatschappijen geldt, maar als ik dat dan zo hoor, dan denk ik persoonlijk dat Immortal nogal een mooie carrière misloopt zonder al te veel geldzorgen. Maar ik denk dat hij dat zelf het beste weet natuurlijk.En Nosig, hoewel ik geen flauw benul heb wat een BOM-examen is, van mij ook nog de felicitaties
 
Last edited:
Hi Dr. Bunsen, (bunsen burner ?)

Goede bijdrage aan de discussie, waarvoor dank.

We hebben nu al een aantal gefundeerde reacties gezien op het board in verband met wat er allemaal nog mogelijk is na afgewezen te zijn bij de KLS.

We hebben FlyFens gelezen, goede onderbouwing, PH-VAP, kort en krachtig, Immortal, waarbij menigeen zich afvraagt of hij wel de juiste beslissing genomen heeft, dat geeft niet, daar is de open discussie voor en ik, op persoonlijke titel, kan me in zijn keuze wel vinden, all things equal.

Dan nu Dr. Bunsen, mooie carriere in het vooruitzicht, zo zie je maar weer, afgewezen? Pick up the pieces and get on with your life.

Jullie alle vier hierboven genoemd, chappeau, en er zijn er zeker weten meer op dit board die een dergelijke popsitieve wending aan hun carriere hebben gegeven.
Bij deze uitgenodigd die ervaring hier te delen. Goede functionele informatie in de rubriek, "hoe word ik piloot"

Cheers
Art
 
Ik moet er eigenlijk wel van grinniken als ik sommige reacties lees dat mensen kritiek hebben op mensen die uitsluitend bij KLM willen vliegen. Jaa hallo, het biedt financiële zekerheid als je bij een legacy van je 21e tot je pensioen kunt vliegen en de KLS heeft een garantiefonds! Als ik de keuze had tussen direct KLM of 9 jaar ploeteren bij een regional om vervolgens bij Lufthansa ofzo te worden aangenomen en onderaan de ladder te beginnen, dan kies ik voor direct naar KLM na afstuderen. Met belastingaftrek zul je je schuld dan wellicht na 10 jaar geheel hebben afbetaald en verdien je misschien iets van 100.000 euro bruto per jaar en heb je mooi huis. Daar zou ik wel voor tekenen. En het risico dat je loopt dat je wellicht niet bij KLM wordt aangenomen, moet je maar nemen. Als 5% wordt afgewezen, moet je gewoon hard werken om te worden aangenomen en gewoon kritisch durven zijn.
JUIST!
 
@ Kazeven.

Juist??

Kan je dat even toelichten ? De definitie"juist" is me in de onderhavige post even ontgaan. Dat zal wel aan mij liggen maar, voor alle duidelijkheid, als je reageerd, doe het dan met argumentatie, niet met alleen een soundbite. Ik heb je eerdere postings gelezen, I know you can do better than this.

Als je iets juist vind, dan verklaar, anders blijft je opmerking in cyberspace hangen, als ware het niet relevant. Een zinvolle discussie op dit board staat of valt met bijdrages van Airworkers met bagage die ter zake is, Daarom Ka7, als je mee wil praten, take the mike and step into the limelight, "juist' alleen doesnt cut it.

Cheers
Strenge Art
 
@ Kazeven.


Strenge Art
Ik ben het gewoon heel erg met hem eens! Er wordt wat lacherig gedaan over mensen die heel graag KLS willen doen (en misschien zelfs geen andere vliegschool).

De KLS is niet de enige weg naar Rome. En ook niet oneindig veel beter dan andere scholen.
Maar de KLS biedt meer zekerheid dan de meeste andere scholen. En zekerheid is een groot goed. Zeker voor iemand die een schuld van 100 k aangaat, terwijl hij/zij niet helemaal in het profiel van airlines past , terwijl de de mensen die daar wel in passen het ook al moeilijk genoeg hebben om een baan te vinden.

Dus als iemand helemaal voor de KLS gaat is het niet per definitie een nep-vlieger die alleen geïnteresseerd is in een mooi salaris en opscheppen op verjaardagen. :biertje:
 
Back
Top