Er zijn vast nog wel interessante bijdragen te verwachten van mensen die op de KLS zijn afgewezen en een andere manier hebben gevonden om hun doel te bereiken, dat is in een rubriek "hoe word ik piloot" edukatief genoeg om die kennis te delen.
Beetje herhaling, maar wellicht handig om de focus weer terug te halen naar het originele topic. Ik was dus in m'n examenjaar ook gezakt voor de KLS selectie, eerste ronde zelfs. Ik weet nog dat er een café explodeerde in de straat naast ons (gaslek) terwijl we de testjes deden. Ik deed kennelijk de "stuurtaak" niet voldoende (kronkelend slangetje tussen twee streepjes houden), alhoewel ik volgens mij de slang nooit heb laten ontsnappen... whatever.
Trouw mijn dienstplicht gedaan, een andere school (OBS) begonnen en zo'n 12 jaar na mijn KLS afwijzing begonnen bij big blue. In die 12 jaar zit een lang, vervelend en frustrerend verhaal met in ieder geval een goed einde. Het voornaamste wat ik daarvan geleerd heb is dat het van zeer groot belang is welke vliegschool je hebt gekozen. Bij alle scholen krijg je, met een grote of minder grote schuld, uiteindelijk wel je bevroren luchttransport papiertje en een geld-verdien brevet. Sommige scholen kunnen dit wat beter (en duurder) dan anderen, maar het resultaat is vrij identiek. Maar zonder lobbies is een groot deel van je sollicitatiebrieven nutteloos. Ik werd aan alle kanten constant ingehaald door mensen met veel minder uur maar wel de juiste school. Mijn vliegschoolkeuze kan je niet meer maken (OBS werd EAT werd EFTO en is nu ook failliet maar zal vast wel weer onder een ander naampje beginnen, dezelfde mensen zitten er constant in), maar ik zou die weg zeker niet aanraden.
Sommige mensen doen eerst een studie, maar die weg heeft als risico dat je redelijk op leeftijd kan zijn als je klaar bent wat vaak niet je kansen op een baan vergroot. Daarbij heb je een stuk minder leeftijd buffer in tijden van economische terugval (die tellen vooral in de tijd dat jij aan het solliciteren bent, niet op het moment dat je begint met een opleiding).
Dus mijn advies zou zijn om naar andere scholen hier in NL of in het buitenland te kijken, maar eigenlijk voornamelijk die met een echt goede reputatie zoals EPST, NLS, Lufthansa etc. Als je dan ook nog jong bent moet dat wel goedkomen, die studie kan je altijd nog wel volgen. Budget advies is zo persoonlijk en zo afhankelijk van de situatie, daar kan je geen algemeen advies over geven. De tool van Iz is duidelijk genoeg met wat voor kosten er uiteindelijk bij kunnen komen kijken. Gebruik die wel, want het is van belang te weten dat er niet heel veel vliegbanen zijn die (uiteindelijk) echt goed betalen. Bij Denim, VLM en andere airlines is het geen vetpot, maar toch is iedereen daar ongetwijfeld blij dat ze een baan hebben waar ze betaald worden om te mogen vliegen. Want daar is waar je het uiteindelijk voor doet.
En ja, het is vrij frustrerend om dan mensen te zien die het gouden lot van de loterij in handen hebben om die vervolgens gewoon weg te gooien. Velen van ons zouden bijna een moord doen om zulke kansen te krijgen... Maar ja, that's life. En wellicht ook wel eens ontnuchterend. Raar woord eigenlijk... ontnuchteren.. minder nuchter wordend.... hmm... whatever.