Wat doe je als je bij KLS bent afgewezen??

Het gaat niet om de salarissen te vergelijken. het gaat er om dat ik toen ik 21 was prima kon rondkomen van wat ik nu in een maand verdien. Het ging er over dat veel 'jeugd van tegenwoordig' moeite hebben met geld.
@Nosig, ik heb het over bruto.

Nogmaals laten we niet vanwege Q-nimbus van het topic gaan afdwalen.
 
Overload, al is het misschien goed bedoeld, je opmerkingen over hoeveel je verdient vallen niet altijd bij iedereen in goede aarde en zijn vaak prikkeling voor een flinke detour off-topic. Als je het nog eens over je salaris wil hebben, doe dat dan in één van de topics die aan jou gewijd zijn of maak een nieuw topic aan. Volgende postings in deze thread hierover worden geschrapt.
 
Mr. Orange moet beter lezen misschien? Het gaat niet over mijn salaris, het gaat er over dat sommige mensen de waarde van geld niet meer kennen, een onderdeel van dit topic. Ik heb ook nog nooit een opmerking gemaakt over hoeveel ik verdien, tenzij als reactie op anderen. Een moderator (ik modereer zelf) dient goed te moeten kunnen begrijpen waar een topic over gaat en zich zoveel mogelijk afzijdig houden. Als iemand van het topic afdwaalt, zoals anderen, dan kan daar een opmerking over gemaakt worden. Ook dient een moderator zich niet te storen aan personen waar hij of zij het misschien niet mee eens is. Misschien is het gepaster om jouw post daarom te verwijderen?
 
:blabla:
Ook ik vind dat je niet het monnickenleven van Julien hoeft te leiden tijdens de opleiding, maar die post van Co Co flanel doet me wel erg denken aan het vooroordeel over de KLS-leerlingen.

Omdat ik met een gratis en goedkoop in onderhoud/verbruik autootje op en neer kon karren in het weekend? Omdat ik een oude laptop heb gekocht voor de studie? Omdat ik wel fatsoenlijk iets wil vreten na een dag hard werken? Omdat ik de tijd die ik in een bijbaantje kan stoppen, liever gebruik om te studeren? En omdat ik wel op een bescheiden manier geld uitgeef aan een sociaal leven? Ik ben geen bijstandsgezin, dus kan mijn prioriteiten heel anders stellen.

Goh, als dat zo typerend is voor KLS'ers, dan ben ik blij dat ik in dat hokje geplaatst mag worden. Nu maar afwachten hoe hard ik op mijn smoel ga (zei ik smoel) en Julien aan de zijlijn staat te kijken en te gniffelen, maar zoals dat er nu uitziet zal dat toch niet gaan gebeuren.
 
Die regel van Junior1 was even terugspoelen in het topic, maar daar snap ik ook niks van. Mijn vriendin is met NLS bezig en je hebt wel degelijk een computertje of laptop nodig tegenwoordig, voor welke studie niet trouwens. Zoveel boeken en artikelen digitaal en sowieso zijn de database oefenvragen online (en sowieso alle communicatie, niet te vergeten airwork natuurlijk), je kan gewoonweg niet zonder zoals vroegah. Voor de rest zie ik totaal niets exorbitant dat op het gemiddelde KLS vooroordeel lijkt. Overigens heb ik die wel gezien in de klas van mijn vriendin, die met een Smart Roadster naar school komen en zo. Maar goed, daar kunnen ze vaak ook niets aan doen en het zegt vaak ook niets over instelling.
 
Het gaat niet om de salarissen te vergelijken. het gaat er om dat ik toen ik 21 was prima kon rondkomen van wat ik nu in een maand verdien.

Zeg dat dan en doe niet cryptisch.

Nou niet gaan zeggen als je dat niet kon begrijpen ga je de middelbare school nog maar eens opnieuw doen, want daar heb ik geen zin in. (En geen geld voor want ik geef elk weekend 200 euro uit in Amsterdam)
 
Ik ga even een paar pagina's terug, naar post #122 van FF.

Die heeft de vraag van de topic starter in ieder geval beantwoord. En keurig netjes nog wel.
Daar heeft de topic starter wat aan en zeker ook een aantal meelezende geintereseerden.

Helaas kwam er daarna weer veel ruis op de frekwentie waardoor het wat moeilijker wordt on topic te blijven.
Again, veel one liners and soundbites die een gezonde gegevens uitwisseling vervelend in de weg gaan staan.

Ook PH-VAP in post #154 geeft antwoord op de vraag, welliswaar een beetje kort door de bocht maar toch een antwoord. De wereld houdt inderdaad niet op te bestaan bij een KLS afwijzing, dat wisten we al, de vraag was, wat doe je daarna en VAP heeft hierop zijn antwoord gegeven.

Dan was er nog een interessante side step van Immortal. Aangenomen bij de KLS en de uitnodiging niet aangenomen om hem moverende redenen.
Daar kan je toch niet in het wilde weg een plaatje van uilskuiken op plakken zoals gebeurd is?
Hij heeft ook de vraag beantwoord, vanuit een andere optiek. Hij heeft zichzelf niet aangenomen bij de KLS en geeft aan wat hij nu van plan is te doen.

Kijk, om dat soort antwoorden gaat dit topic, niet over budget coaches, inkomens vergeljkingen, trollen, en als je boos bent de bal de tribune in schieten.

De vraag van FF, is alles nu gezegd? Neen. Er zijn vast nog wel interessante bijdragen te verwachten van mensen die op de KLS zijn afgewezen en een andere manier hebben gevonden om hun doel te bereiken, dat is in een rubriek "hoe word ik piloot" edukatief genoeg om die kennis te delen.

En aan mijn mede Hedonist Overload, sigaartje opsteken, flesje rood openmaken, Qnimbus even laten rusten en nu je Mr Orange geantwoord hebt, go with the flow en laat de monetaire kant van de zaak thuis liggen. Dit om toekomstige misverstanden te voorkomen.

Cheers
Art
 
Overload, als je slechts 7 jaar commercieel vliegt en zelf nog erg jong bent, vind ik dat je uitspraken als "de jeugd van tegenwoordig" maar aan Art moet overlaten....

De term " uren : gestopt met loggen" in je profiel, is wellicht voor velen de misleidende factor. Waarom maak je het niet wat transparanter ? Zet er gewoon 6000 uur neer, kan iedereen je weer wat beter inschatten. Of meer in jouw straatje "nog net geen 10000" ? Om dat misschien weer wat op te krikken kan je aan Diana vragen of ze eronder een salariskolommetje maakt ?

Luister nou maar netjes naar de oranje meneer, dat moet jij als moderator toch wel begrijpen.
 
Wellicht pas voor na studie, maar in de huidige tijden is het ook misschien handig om de begrippen valutaverliezen en onbetrouwbare werkgevers mee te nemen bij de budgettering.

Zo is het salaris van RYR vliegers onder contract (bv Overload) het afgelopen jaar met bijna 20% gekelderd.. en bovendien helpt gedwongen onbetaald verlof ook niet ook bij het afbetalen van je studielening..
 
Er zijn vast nog wel interessante bijdragen te verwachten van mensen die op de KLS zijn afgewezen en een andere manier hebben gevonden om hun doel te bereiken, dat is in een rubriek "hoe word ik piloot" edukatief genoeg om die kennis te delen.
Beetje herhaling, maar wellicht handig om de focus weer terug te halen naar het originele topic. Ik was dus in m'n examenjaar ook gezakt voor de KLS selectie, eerste ronde zelfs. Ik weet nog dat er een café explodeerde in de straat naast ons (gaslek) terwijl we de testjes deden. Ik deed kennelijk de "stuurtaak" niet voldoende (kronkelend slangetje tussen twee streepjes houden), alhoewel ik volgens mij de slang nooit heb laten ontsnappen... whatever.

Trouw mijn dienstplicht gedaan, een andere school (OBS) begonnen en zo'n 12 jaar na mijn KLS afwijzing begonnen bij big blue. In die 12 jaar zit een lang, vervelend en frustrerend verhaal met in ieder geval een goed einde. Het voornaamste wat ik daarvan geleerd heb is dat het van zeer groot belang is welke vliegschool je hebt gekozen. Bij alle scholen krijg je, met een grote of minder grote schuld, uiteindelijk wel je bevroren luchttransport papiertje en een geld-verdien brevet. Sommige scholen kunnen dit wat beter (en duurder) dan anderen, maar het resultaat is vrij identiek. Maar zonder lobbies is een groot deel van je sollicitatiebrieven nutteloos. Ik werd aan alle kanten constant ingehaald door mensen met veel minder uur maar wel de juiste school. Mijn vliegschoolkeuze kan je niet meer maken (OBS werd EAT werd EFTO en is nu ook failliet maar zal vast wel weer onder een ander naampje beginnen, dezelfde mensen zitten er constant in), maar ik zou die weg zeker niet aanraden.

Sommige mensen doen eerst een studie, maar die weg heeft als risico dat je redelijk op leeftijd kan zijn als je klaar bent wat vaak niet je kansen op een baan vergroot. Daarbij heb je een stuk minder leeftijd buffer in tijden van economische terugval (die tellen vooral in de tijd dat jij aan het solliciteren bent, niet op het moment dat je begint met een opleiding).

Dus mijn advies zou zijn om naar andere scholen hier in NL of in het buitenland te kijken, maar eigenlijk voornamelijk die met een echt goede reputatie zoals EPST, NLS, Lufthansa etc. Als je dan ook nog jong bent moet dat wel goedkomen, die studie kan je altijd nog wel volgen. Budget advies is zo persoonlijk en zo afhankelijk van de situatie, daar kan je geen algemeen advies over geven. De tool van Iz is duidelijk genoeg met wat voor kosten er uiteindelijk bij kunnen komen kijken. Gebruik die wel, want het is van belang te weten dat er niet heel veel vliegbanen zijn die (uiteindelijk) echt goed betalen. Bij Denim, VLM en andere airlines is het geen vetpot, maar toch is iedereen daar ongetwijfeld blij dat ze een baan hebben waar ze betaald worden om te mogen vliegen. Want daar is waar je het uiteindelijk voor doet.

En ja, het is vrij frustrerend om dan mensen te zien die het gouden lot van de loterij in handen hebben om die vervolgens gewoon weg te gooien. Velen van ons zouden bijna een moord doen om zulke kansen te krijgen... Maar ja, that's life. En wellicht ook wel eens ontnuchterend. Raar woord eigenlijk... ontnuchteren.. minder nuchter wordend.... hmm... whatever.
 
@ Nosig,

Prima reactie op het topic at hand.
Again, het gaat niet over, is er leven na de KLS, dat weten we al, het gaat over, wat kan je doen als je afgewezen bent.

We zijn back on topic.

Cheers
Art
 
We zijn back on topic.

een wonder.....

Mijn versie in het kort.

Afwijzing op papier van de KLS, geen VWO, en dus niet slim genoeg om in Groningen mee te mogen doen. Feitelijk ben je dan net zo ver als iemand die de selectie niet heeft gehaald en moet er dus verder gekeken worden.

Voor mij is dat de NLS geworden, en zoals NOSIG boven al beschrijft, het was vrij prettig hoe ik via deze school een baan kreeg bij Ryanair (dan hoor je overigens wel bij het tuig dat betaald voor een rating, maar dat terzijde). 4 prima jaren gehad, maar toch besloten bij KLM te solliciteren. Dat vond het thuisfront ook wel prettig, en het bevalt erg goed.

Er zijn dus meerdere wegen die naar Rome leiden, dat blijkt wel uit bovenstaande verhalen, bijvoorbeeld die van Nosig.

een 747 is niet beter dan een 737, een fokker is niet beter dan een airbus, klm is niet beter dan easyjet, of elke andere combinatie. Aan het einde van de dag telt maar 1 ding, waar ben jij zelf (samen met je partner) happy !!

Adios :biertje:
 
(..) maar toch besloten bij KLM te solliciteren. Dat vond het thuisfront ook wel prettig, en het bevalt erg goed. (..)

Ik ben me nu ook na een afwijzing bij de KLS aan het oriënteren op andere vliegscholen.
Ik begreep eigenlijk uit alles wat ik op dit forum tot nu toe heb gelezen dat als je einddoel de KLM is, je dit eigenlijk alleen via de EPST of de KLS kan bereiken.
De oude rotten in dit vak zullen het wel een enorm naïeve vraag vinden, maar kun je dus overstappen naar een andere maatschappij als je (in jouw geval) eerst een paar jaar ergens anders hebt gewerkt? En geldt dit voor alle maatschappijen?
 
Bounty 53 heeft, zoals hij aangeeft, NLS gedaan.
KLM neemt in principe alleen mensen aan afkomstig van KLS/NLS/KLu.
Mocht je dus na je NLS ergens anders uren hebben gebouwd, dan kun je nog prima bij hen solliciteren en worden aangenomen. Ik heb het hier over mensen met ervaring. Als ab-initio van de NLS zul je eerst een zogeheten bridgecourse moeten volgen om te kunnen solliciteren. En voor zover ik weet, behoort dat op het moment niet tot de mogelijkheden. Bij de KLS zit deze BC in het opleidingstraject.
 
Ik begreep eigenlijk uit alles wat ik op dit forum tot nu toe heb gelezen dat als je einddoel de KLM is, je dit eigenlijk alleen via de EPST of de KLS kan bereiken.
Betreffende ab initio vliegers, op het moment dat KLM niet genoeg aanbod van de KLS heeft worden er ab initio vliegers aangenomen van NLS en EPST.

Betreffende ervaren vliegers, zoals CCF al zegt, neemt KLM alleen vliegers aan die ooit KLS (jawel), NLS, luchtmacht of marine gedaan hebben (laatste twee wel uiteindelijk fixed wing, niet heli).
 
... kun je dus overstappen naar een andere maatschappij als je (in jouw geval) eerst een paar jaar ergens anders hebt gewerkt? En geldt dit voor alle maatschappijen?

Ja, dat kan. Het is hetzelfde als in het bedrijfsleven. Solliciteren mag je uiteraard altijd doen en overal.

Paar kleine snags..... Als je recentelijk je type opleiding hebt gedaan, kan het zijn dat je contractueel verplicht bent de kosten daarvan terug te betalen aan de werkgever die je verlaat. Zo heb ik ook geld in het welbekende Ierse potje moeten gooien toen ik daar destijds vertrok. No hard feelings, ik wist dat vantevoren.

2e snag, in het bedrijfsleven stroom je meestal in op de functie die je had bij je vorige werkgever. Dat is meestal bij luchtvaartmaatschappijen niet het geval, bijv. Captain op 737 bij bedrijf a, dan is de kans groot dat je als FO begint bij je nieuwe werkgever, bedrijf b.

Duzzz..... hoe eerder je bij een club zit waar je happy bent, hoe beter.

Adios :biertje:
 
De term " uren : gestopt met loggen" in je profiel, is wellicht voor velen de misleidende factor. Waarom maak je het niet wat transparanter ? Zet er gewoon 6000 uur neer, kan iedereen je weer wat beter inschatten.


Toen ik mijn command kreeg ben ik gestopt met loggen, dat staat dan ook in mijn profiel. Ik heb geen idee hoeveel uren ik heb en het interesseert me ook geen lor. Wat dat nu met de KLS te maken heeft ontgaat me.

@Art, net drie kisten Bordeaux en een dozijn Italiaans-voor-bij-het-eten binnen, Overload blijft relaxed.


Zoals gezegd, aangenomen bij KLS, niet gegaan, toch gelukkig :cool:


(en PM met Orange gesproken, waarvoor dank)
(waarom zijn moderators hier trouwens, behalve Diana, anoniem?)
 
3e Snag: KLM neemt zo af en toe (Als de KLS niet aan de vraag kan voldoen) AI's aan van een paar scholen, maar die moeten dan nog wel een Bridgecourse doen. (Op zich geen slechte deal, een TR is duurder) Maar daar buiten moet je voor de KLM een van de volgende scholen/opleidingen hebben: KLS/NLS/KLu/MLD.
 
Back
Top