Selectie soepeler?

r03n_d

New member
Hoi ik zag vandaag op TV dat er nieuwe regels zijn mbt. de keuring.
dit gaat onderandere over de ogen.
nou zijn de ogen bij mij juist het grote probleem, want ik heb -2 & -1 (maar dit zou dus volgens het nieuwsbericht worden gelazerd op kosten van defensie).
maar daarnaast heb ik ook kleurenblindheid.. is op dit gebied ook iets veranderd aan de eisen?? want ik begreep dat je met kleurenblindheid niet "naar binnen kwam"..

mvg

Jeroen

nieuwsbericht op RTL:
[YOUTUBE]olYUZyB06C0[/YOUTUBE]
 
Hoi ik zag vandaag op TV dat er nieuwe regels zijn mbt. de keuring.
dit gaat onderandere over de ogen.
nou zijn de ogen bij mij juist het grote probleem, want ik heb -2 & -1 (maar dit zou dus volgens het nieuwsbericht worden gelazerd op kosten van defensie).
maar daarnaast heb ik ook kleurenblindheid.. is op dit gebied ook iets veranderd aan de eisen?? want ik begreep dat je met kleurenblindheid niet "naar binnen kwam"..

mvg

Jeroen

Hallo r03n_d,

Hier hebben we het speciale defensie forum voor, aangezien dit niet iets met de burgerluchtvaart te maken heeft.

Hier nog een nieuws bericht:

http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=28178

Aangezien er nergens over kleurenblindheid wordt gesproken is er waarschijnlijk niets aan die eisen veranderd. Helaas..

Groeten,
 
Selectie soepeler?

Defensie is bereid mensen als vlieger aan te nemen die toch een ooglaserbehandeling nodig hebben:

http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=28178.

Zoals vandaag in zo'n beetje elke krant stond. Mensen met een bril of lenzen toch nog kans maken om vlieger te worden bij de KLu. Defensie kampt met een personeelstekort wat elk jaar oploopt. Er is dit jaar bij defensie een overschot van 90 miljoen euro..


Loopt niet echt lekker bij Defensie momenteel lijkt t wel. In ieder geval betekent dit voor veel mensen dat ze toch nog een kans kunnen maken bij vlieger selecties.
 
ik dacht dat ze op het moment mensen teveel hadden die door de selectie heen kwamen, omdat succesvol afronden van selectie niet altijd garant stond voor aanname..
 
Hoor nu ook 2 verschillende geluiden...
1: op het forum dat er teveel mensen zijn die door de keuring heenkomen en dat er zodoende te weinig opleidingsplaatsen zijn (ok duurt 3 jaar voordat ze die vliegers hebben, maar dan hebben ze wel vliegers met goed zicht:cool:)
2: van de media dat er zo'n personeelstekort is dat ze dan maar de eisen omlaag bijstellen om toch zoveel mogelijk vliegers binnen te krijgen.

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

groeten,
up_up_and_away
 
Hoor nu ook 2 verschillende geluiden...
1: op het forum dat er teveel mensen zijn die door de keuring heenkomen en dat er zodoende te weinig opleidingsplaatsen zijn (ok duurt 3 jaar voordat ze die vliegers hebben, maar dan hebben ze wel vliegers met goed zicht:cool:)
2: van de media dat er zo'n personeelstekort is dat ze dan maar de eisen omlaag bijstellen om toch zoveel mogelijk vliegers binnen te krijgen.

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

groeten,
up_up_and_away


Dan zal het wel 1 zijn. De media is niet te vertrouwens als het op luchtvaart aan komt. Om over A.B. maar te zwijgen!
 
Maar de ooglaserkosten die je op defensie kan verhalen zullen wel niet verzonnen zijn lijkt me.
Bovendien stond er in zowat elke krant wat over. Dus zullen alle media t bij t verkeerde eind hebben?
 
Het verhaal op zich klopt wel lijkt me; ik heb vanmorgen bij goede morgen nederland (vroeg les :() staatssecretaris jack de vries gezien, en hij ontkende het niet dus..
 
ik heb dit nieuwsbericht ook her en der gelezen, over kleuren blindheid heb ik nergens iets gezien.
Het lijkt mij persoonlijk ook niet iets wat snel zal veranderen bij de luchtmacht. Voor burgerluchtvaart mag je -6 + 5 hebben tegenwoordig, maar kleurenblind zijn mag ook hier niet.
 
Na het lezen van de brief die Jack de Vries naar de 2e kamer gestuurd heeft is het volgens mij niet het idee dat de keuring tot vlieger soepeler word. Het enige dat ze in het selectie traject tot vlieger gaan aanpassen is dat ze, mits je er geschikt voor bent, een laserbehandeling gaan vergoeden voor kandidaten. Ze gaan ook met terugwerkende kracht fitnesskosten vergoeden als je gesolliciteerd hebt.

@up_up_and_away: Wat jij zegt in je eerste opmerking van een teveel aan kandidaten momenteel komt volgens mij omdat ze onlangs de selectie duur ingekort (binnen 15 weken dacht ik) hebben. Daarom zijn er nu in korte tijd een boel geschikte kandidaten bovenop de reeds in de eerdere selectie (soms 1,5 jaar) geschikt bevonden kandidaten komen. Ik denk dus dat we in een overgangsfase zitten en dat het overschot wel af zal nemen.
 
Na het lezen van de brief die Jack de Vries naar de 2e kamer gestuurd heeft is het volgens mij niet het idee dat de keuring tot vlieger soepeler word. Het enige dat ze in het selectie traject tot vlieger gaan aanpassen is dat ze, mits je er geschikt voor bent, een laserbehandeling gaan vergoeden voor kandidaten.


Het is dus veranderd dat je, mits je op je zicht na geschikt bent als vlieger, je ogen mag laten laseren op kosten van Defensie. Eerder was laseren helemaal niet toegestaan. Dit houdt in dat er nu meer mensen voor de functie vlieger in aanmerking komen. Dat noem ik versoepeling van de (medische) selectie.
 
In principe versoepeling van de medische keuring; maar in weze een verstrenging van de rest. Meer kandidaten die door de medische keuring heen komen betekend uiteindelijk meer "concurrentie" als het, 'de betere worden uit de goedgekeurde gehaald'-systeem gehanteerd blijft.

- Zo kun je het ook bekijken ;)
(begrijp me niet verkeerd hiermee; ik gun het deze jongens net zo zeer! supermooi dat het nu kan!)
 
Beide punten kunnen heel goed waar zijn!
Ze hebben te weinig vliegers, maar op dit moment wellicht ook teveel mensen die door de keuring komen.

Het tekort mag duidelijk zijn, en zeker niet alleen van de laatste weken.

Het teveel mensen die door de keuring komt ligt niet aan de vacatures maar aan de opleidingsplaatsen. per lichting zijn er maar een x aantal plekken. Dit kan bij de KMA liggen, maar ook de EMVO en in Amerika zijn er maar een x aantal plekken beschikbaar/ ingekocht!

Dus vandaar de schijnbare tegenstelling in de diverse berichten!
 
Ik vind het opzich mooi.
Ben zelf ook bril drager en heb net gesoliciteerd voor officier vlieger (nog geen po1 gedaan ;) )

Maar als je, op de ogen na, verder tip-top in orde bent en goeie aanleg heb etc. Je hiervoor niet binnenkwam, maar nu wel.
In principe goed dan!

Dat ze laserbehandelingen gaan financieren ook goed. Kost een godsvermogen zoiets :|
 
ik heb dit nieuwsbericht ook her en der gelezen, over kleuren blindheid heb ik nergens iets gezien.
Het lijkt mij persoonlijk ook niet iets wat snel zal veranderen bij de luchtmacht. Voor burgerluchtvaart mag je -6 + 5 hebben tegenwoordig, maar kleurenblind zijn mag ook hier niet.

kan jij (of iemand anders) mij uitleggen waarom niet??
want ik zie toch net zo goed als ieder ander mens... ik hoef toch niet donker donker groen van bruin te hoeven kunnen onderscheiden... mijn droom is om bij defensie vlieger te worden.. na het lezen van het nieuwsbericht kreeg ik wel een sprankje hoop omdat ik ook al lenzen heb... maar dit is blijkbaar te voorbarig....?

(by the way, sorry dat hij in het verkeerde deel stond, had niet gezien dat er een defensie onderdeel was hier en ik weet hoe vervelend het is al mensen onderwerpen helemaal fout plaatsen :p ben zelf ook een moderator op een andere site.. ook met vbulletin overigens)
 
Volgens mij is het zo omdat de kleuren magenta, groen en bruin vaak voorkomen in instrumenten. Deze kleuren zijn vaak moeilijk te onderscheiden voor mensen die kleurenblind zijn (althans, zo heb ik gelezen.. zelf geen ervaring mee gelukkig).
 
Back
Top