Surviving Tough Times

I'm hearing a great deal of talk about how things are getting "better". Unfortunately it is all talk.

Mortgage Meltdown, More pain to come

$2.4 Trillion of resets still to come over the next 18 months - this debt is held by banks all over the world. This is bigger than the sub-prime mess.

Then we still have Commercial Real Estate Debts and Credit card debts to come.

Jobs contract 17th straight month

Data for the US - but I doubt the picture is any better elsewhere.

Optimistic Unemployment and Housing Forecasts looking downright silly

Reality and Fantasy are two different things.
 
I'm hearing a great deal of talk about how things are getting "better". Unfortunately it is all talk.

Nou en? Laat ze lekker! Ik wordt eerlijk gezegd doodmoe van al die negatieve berichtgeving in pers, kranten en op TV. Het wordt weer eens tijd voor wat positieve peptalk. Deze crisis praten we ons voor een groot deel zelf aan. Door al die negatieve geluiden houdt iedereen de hand op de knip en banken hun deuren dicht. Angst voor wat er allemaal nog gaat komen.
 
Nou en? Laat ze lekker! Ik wordt eerlijk gezegd doodmoe van al die negatieve berichtgeving in pers, kranten en op TV. Het wordt weer eens tijd voor wat positieve peptalk. Deze crisis praten we ons voor een groot deel zelf aan. Door al die negatieve geluiden houdt iedereen de hand op de knip en banken hun deuren dicht. Angst voor wat er allemaal nog gaat komen.

Ik zie het als een financieel herstel. :biertje:
 
Het is ook geen crisis als je niet tot over je oren in de schulden zit. Maar als je een torenhoge studieschuld hebt dan zie je niet graag dat je arbeidsmarkt aan het inkrimpen is inplaats van te groeien.
 
Beste 19 of 77,

Toen ik van mijn vliegopleiding kwam had ik ook een zwaar handels te kort. Berg schulden en geen baan in het vooruitzicht. (net klaar na 09/11). Er was dus ook een kans op een persoonlijke financiële meltdown. Had veel stress en soms het gevoel van geen enkel positief uitzicht. De bank die van mij af wilde en op geen elke manier mee werkte aangezien ik een te groot risico was. (Lang leven de ING! Bank voor ondernemers toch?)

Niet alle “slechte” leningen betalen hun aflossing en rente niet. Sterker, 99% betaalt die wel. Het is dus niet zoals jij zegt een verlies. Misschien willen de banken ze onderling niet van elkaar over kopen, maar het geld is niet weg!! Wat nu als een risico op de balans staat kan over 5 jaar een hele goede cliënt zijn van de bank.

Ik begrijp dat je graag bevestigingen van je theorie wilt hebben, en er zullen vast mensen zijn die het met je eens zijn. Er zijn altijd wel economen te vinden die je theorie bevestigen. Het is maar net vanaf welke hoek je het bekijkt.. Jij vergeet alleen de psychologie van de mens en enorme globale belangen. Ik zie het niet gebeuren dat iedereen achterover gaat zitten hangen en wachten tot dat jou geschetste scenario zich ontvouwt.

Verder wil ik wel toegeven dat de komende 3 jaar heel erg zwaar voor de luchtvaart worden. Ik was klaar in een rot periode net na 9-11, maar heb oprechte medelijden met de jongens en meisjes die nu net klaar zijn met hun opleiding.

Grtz Mike5
 
Deze crisis praten we ons voor een groot deel zelf aan. Door al die negatieve geluiden houdt iedereen de hand op de knip en banken hun deuren dicht.

Dus als we gewoon net doen alsof niets aan de hand is komt het vanzelf goed?
- Alle motoren zijn uitgevallen maar we doen net alsof ze nog werken? :1855:

Er moet eerst een herwaardering en koppeling van de valuta komen aan bv goud of olie om de problemen die ontstaan zijn weer ergens een houvast en een kader te geven. Tot die tijd veranderd er niets aan de status quo waar we ons in bevinden doordat we met geld zitten waarvan de waarde niet te bepalen is.
 
Dus als we gewoon net doen alsof niets aan de hand is komt het vanzelf goed?
- Alle motoren zijn uitgevallen maar we doen net alsof ze nog werken? :1855:

Er moet eerst een herwaardering en koppeling van de valuta komen aan bv goud of olie om de problemen die ontstaan zijn weer ergens een houvast en een kader te geven. Tot die tijd veranderd er niets aan de status quo waar we ons in bevinden doordat we met geld zitten waarvan de waarde niet te bepalen is.
De crisis heeft wel degelijk een echte basis, maar wordt ook door alle negatieve berichten erger gemaakt dan het werkelijk hoeft te zijn.

Goed voorbeeld zijn de posts van 1977, als ik zijn posts mag geloven zijn alle banken al over de kop en is hij de enige die 2 maanden cash in huis heeft gehaald. (Vanochtend kon ik nog pinnen)
 
Negatieve berichtgeving in de media? Kees de Kort vatte het een tijdje geleden leuk samen in deze radio column.
Dat is de media. Eerst bij het neergaan schreeuwen ze de negatieve berichten van de daken, en zodra we daaraan gewend zijn, slaan ze 100% om en gaat het alleen nog maar over de "lichtpuntjes". Mocht het straks toch weer slechter gaan, dan springen ze wederom op de neergaande trein..
 
Goed voorbeeld zijn de posts van 1977, als ik zijn posts mag geloven zijn alle banken al over de kop en is hij de enige die 2 maanden cash in huis heeft gehaald. (Vanochtend kon ik nog pinnen)

Ik denk dat wij niet willen geloven hoe dicht we tegen een financiële meltdown aanzaten 2 maanden terug door een acuut geldgebrek van de VS en Europa. Die meltdown is even afgewend door het geld te drukken wat tekort was maar door de oplopende rente is dit een doodlopende weg. Daarnaast kun je je afvragen wat de waarde is van vers gedrukt geld waar geen onderpand meer tegenover staat. Helemaal wanneer dit in de biljarden loopt.

Dit probleem lost zich niet vanzelf op en blijft hangen tot er knopen doorgehakt worden mbt tot groei, rentebetalingen en onderliggende waarden van geld en energie. Dit is niet de crisis van '87 of 9/11 die vanzelf overwaait.
 
Er is nog nooit zoveel spaargeld door de consument op de bank gezet. Nagenoeg iedereen behoudt zijn salaris en kan evenveel uitgeven als het jaar ervoor; toch doen ze het niet. Iedereen wacht met de aanschaf van een nieuwe auto (we kunnen nog wel een jaar door met onze huidige auto) en ook andere consumenten-uitgaven worden ingekort.

Die crisis is kut, zeker voor de grote partijen zoals banken die geld zien verdwijnen als sneeuw voor de zon. Maar de gewone Jan Modaal heeft het echt niet zo slecht als wat er nu in de media wordt gespeculeerd. Economie is voor een groot gedeelte een luchtbel, als het goed gaat stappen we allemaal in, maar als het slecht gaat stapt iedereen uit. Nu even die periode dat het minder gaat, maar het komt ooit weer goed...... ooit!

En wat betreft de crisis. Die is er ook zeker, en als er straks een sector instort met veel werklozen, dan zullen ook andere sectoren omvallen als domino steentjes. Maar hoop dat er positieve geluiden gaan komen voordat de doemscenario's de overhand gaan komen. Want als we allemaal negatief gaan denken, dan gaat het vroeg of laat echt fout...
 
Er is nog nooit zoveel spaargeld door de consument op de bank gezet. Nagenoeg iedereen behoudt zijn salaris en kan evenveel uitgeven als het jaar ervoor; toch doen ze het niet. Iedereen wacht met de aanschaf van een nieuwe auto (we kunnen nog wel een jaar door met onze huidige auto) en ook andere consumenten-uitgaven worden ingekort.

Waar haal je dit vandaag?
Want er zijn genoeg mensen die moeten verhuizen.
 

Een comment op dat artikel van een lezer:

I think it's a mistake to attribute sentiment to a number, i.e. "insiders don't believe this rally". They could be selling for any number of reasons:

-in response to wage cuts
-to pay down debt
-for that vacation they put off while hell broke loose
-tax purposes
OR
-because we just came off of an almost 2-year stretch - mid 2007 - of relatively bullish insider sentiment. Which calls into question both the value of insider sentiment as a predictive tool, and the notion that this bout of selling is anything other than profit (loss) taking.

Let's not see only what we wish to see.
 

Dat is al "oud" nieuws:
http://www.businessinsider.com/insider-selling-at-a-furious-pace-2009-5 (bericht van 5 mei 2009)

Plus het komt wel vaker voor dat er, op het oog vreemde transacties gedaan worden, zoals in 2007:
http://zapruder.nl/portal/artikel/daar_komt_de_beurskrach/
Waarom zou iemand $4.500.000.000 (da’s miljarden) willen verwedden op een beurscrash? Hoe zeker moet je zijn van je zaak om zoveel geld in te zetten op het instorten van de beurs? Wat voor voorkennis moet je hebben om van je gok een zekere investering te maken? De recente plaatsing van een serie dergelijke transacties zit niet iedereen lekker. Er zijn namelijk maar een paar gebeurtenissen die een dergelijke beurscrash kunnen veroorzaken.
 
'Komende twee jaar wordt crisis erger'

ma 22 jun 2009, 13:23
'Komende twee jaar wordt crisis erger'

MELBOURNE (AFN) - De man die eerder de Japanse recessie uit de jaren negentig en de huidige economische crisis juist voorspelde, de Amerikaanse schrijver Harry S. Dent, zei maandag dat de wereld de komende twee jaar een crisis tegemoet gaat die nog veel erger is dan de huidige.

Dent doet geluiden dat het ergste leed al geleden is, af als onzin. Volgens hem gaat de generatie van de babyboomers minder geld uitgeven wat zowel de aandelen- als de huizenmarkt in een neerwaartse spiraal drijft.

“We zitten nu in een rally in een dalende markt”, zei Dent in een interview met de Australische televisie. Volgens de ’goeroe’ zullen de aandelenkoersen de komende maanden nog omhoog gaan, maar zullen de beurzen aan het eind van het jaar weer inzakken als gevolg van een nieuwe ineenstorting van de bankensector.

De na-oorlogse babyboomers in de Westerse wereld zullen volgens Dent minder gaan spenderen naarmate ze ouder worden, zoals in de jaren negentig in Japan gebeurde.
 
Als de meeste mensen geloven dat de crisis de komende 2 jaar erger wordt, krijgt hij gelijk. Doen de meeste mensen dat niet, dan niet.

Als ik 2x goed voorspel wat voor een zomer we gaan krijgen, betekent dat niet dat ik het de 3de keer ook automatisch goed zou hebben.

Beste 19 of 77,

Ik val in herhaling, maar je zult altijd mensen vinden die het met je eens of oneens zijn. Beiden hebben als het gaat wat de toekomst betreft even veel gelijk. Want niemand weet wat er in de toekomst gebeurd. Als ik 3x kop zeg en jij 3x munt, zal na 3x gooien een van ons een expert zijn.

Grtz Mike5
 
Artikeltje van Warren Buffett (beslist geen charlatan zijnde nummer 2 op de Forbes billionaires list!) over de economie.

Enkele interessante quotes;

We haven't got the economy moving yet.

In the (Berkshire Hathaway) annual report I said the economy would be in a shambles this year and probably well beyond. I'm afraid that's true.

Buffett also noted that he had a cataract operation on his left eye about a month ago. He joked that he thought it might help him see "green shoots" for the economy, but so far he hasn't seen any hopeful signs.
 
Back
Top