(KLS) wat is 'blauw'??

Ondanks ik nog niet zoveel van de bedrijfscultuur binnen KLM weet, denk ik dat het sociale aspect hierin (de 'blauwe mentaliteit') ook een redelijk grote rol speelt. Naast natuurlijk een hoop andere factoren lijkt het me binnen een bedrijf als KLM erg belangrijk om goed te kunnen samenwerken en weinig moeite te hebben met nieuwe mensen om te gaan. Met zoveel crews is het onmogelijk om iedereen te kennen. Bij een bedrijf als Martinair is dit weer een ander verhaal, daar heerst veel meer de ons-kent-ons cultuur; bijna iedereen kent elkaar. Het lijkt me dat KLM hier ook op zal letten bij de selectieprocedure want het is onmisbaar bij het leveren van een goede 'performance' in de cockpit/cabine (en uiteraard ook op de grond maar daar ging de vraag niet over).
 
Wat is 'blauw'?

Ik zie het vooral als een werknemer die toegewijd is aan het bedrijf zich betrokken en verantwoordelijk voelt voor goede bedrijfsprocessen. Tegenwoordig heb je met de 'competentieprofielen' diverse bedrijven die er hun eigen draai aan geven om de werknemer de identiteit van het bedrijf mee te geven. Zo zou je kunnen zeggen dat een Martinair-piloot 'rood' wordt gespoten, een easyjet piloot 'oranje' en een Heineken-medewerker 'groen', betekenend het meedragen van de kernwaarden van het bedrijf in de werknemers.

De term 'blauwspuiten' moet dan ook 'luchtig' worden genomen en houdt eigenlijk in dat je op (bijv. de KLS) als wordt opgeleid als toekomstig KLM-piloot. Ik zie er geen kwaad in, maar mijn inziens wordt er vaak door de verkeerde mensen een negatieve lading aan gegeven...

Ben zelf opgegroeid met ouders die bij de KLM werkten, en tja, dan vind je het mooier om een blauw vliegtuig het luchtruim te zien kiezen dan van een andere maatschappij. Voor mij daarom ook destijds de voorkeur gehad om voor de KLS te kiezen om juist de kans op aanname bij de KLM zo groot mogelijk te houden. Ben ik dan al een beetje 'blauwgespoten'? Misschien wel, maar ik kijk er niet zo tegen aan omdat er een heleboel jongens en meisjes in Nederland het beroep van hun ouders opvolgen, niet alleen in de vliegwereld.....
 
Wat is 'blauw'?

ml_eb_blauwoog.jpg
 
Bij easyJet wordt "orange" idd als bijwoord gebruikt. Vreselijk is het. Ik walg er eerlijk gezegd van. Als je gewoon een normale relaxte kerel bent die houdt van vrouwen en drank dan is 95% al binnen. Het is de overige 5% die zich moet gaan refereren aan dit soort termen.
 
Back
Top