Baankans

Tjaa als je rijk wilt worden, dan moet je dit beroep niet gaan kiezen. Zou dan meer voor een beroep gaan als film director (damn it, had ik veel eerder moeten hebben geweten!) :D

Overigens, als je 10+ jaar bij een bepaalde airline werkt, dan verdien je echt wel boven modaal hoor. It's all about seniority en een arts verdient in het begin ook minder dan 3000 euro bruto per maand.

Als je niet in het worst case scenario beland wel ja anders heb je een groot probleem.
 
Moet je even kijken wat een modaal inkomen nou eigenlijk inhoudt. Deze grafiek is van het CBS uit 2007 ( http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas...aties/artikelen/archief/2008/2008-2566-wm.htm ).

2566g2.gif


Ben je dus tussen de 25-29 jaar dan verdien je in je eentje met 15.000 euro al een modaal inkomen. Een "Alleenstaande man", zonder gegeven leeftijd zou gemiddeld 33.5k bruto moeten verdienen om een modaal inkomen te hebben.

Ja, ik weet dat we allemaal een enorme schuld meetorsen, maar ik denk dat als je die ook uitspreid over de jaren heen (zover mogelijk) dat we dan met z'n allen nog best leuk betaald krijgen voor het stoelzitten, niet dan?
 
Zat ik ook naar te kijken, volgens mij bruto. Klik je op de Statline link onderaan het artikel dan zie je weer een onoverzichtelijke tabel waar een aantal cijfers in bruto gegeven worden, waarbij een Eengezinshuishouden:

Primair inkomen: 18.800
Bruto inkomen: 29.500
Besteedbaar inkomen: 18.500

te besteden heeft. Helaas dus geen duidelijkere cijfers te vinden, maar het geeft wel een indicatie waar de rest van Nederland het mee moet doen.

Edit: Hier nog een tabel, "Verdeling persoonlijk bruto inkomen":

90102g1.gif
 
Ja, ik weet dat we allemaal een enorme schuld meetorsen, maar ik denk dat als je die ook uitspreid over de jaren heen (zover mogelijk) dat we dan met z'n allen nog best leuk betaald krijgen voor het stoelzitten, niet dan?

Klopt, over het algemeen ontvangen vliegers nog steeds een prima salaris. Er zijn genoeg HBO-baantjes met een beginsalaris van €1800,- bruto, daarna slechts een matige groei. Als vlieger kun je ook nog twee jaar eerder aan het werk zijn.

Heb hier in het verleden vaker gezien dat salarissen vergeleken werden met dat van CEO's/dokters/advocaten etc. Niet alle vliegers hebben een realistisch beeld van de banenmarkt in andere sectoren. Wel zijn ze vaak verbaasd dat mensen buiten de beroepsgroep denken dat elke vlieger een ton verdient...
 
Ja, ik weet dat we allemaal een enorme schuld meetorsen, maar ik denk dat als je die ook uitspreid over de jaren heen (zover mogelijk) dat we dan met z'n allen nog best leuk betaald krijgen voor het stoelzitten, niet dan?

Juist! We hebben het hier toch ook over van je hobby je werk maken?! :duh:

Uiteraard moet er een boterham gesmeerd kunnen worden naast het afbetalen van de schulden, maar ik verdien liever minder geld met leuk werk, dan meer geld met een klote baan!

Dat waren weer even mijn 2 centen, nu we het toch over de financien hebben. ;)

Greetz,
PH-FLY
 
Juist! We hebben het hier toch ook over van je hobby je werk maken?! :duh:

Uiteraard moet er een boterham gesmeerd kunnen worden naast het afbetalen van de schulden, maar ik verdien liever minder geld met leuk werk, dan meer geld met een klote baan!

Dat waren weer even mijn 2 centen, nu we het toch over de financien hebben. ;)

Greetz,
PH-FLY

Hellemaal gelijk zo denk ik er ook over.
 
Hellemaal gelijk zo denk ik er ook over.

En ik sluit me er ook bij aan.

Valt mij op dat veel mensen die "alleen" piloot zijn geweest. Vaak een erg verkeerd beeld hebben wat de gemiddelde HBO'er/ WO'er verdient en waar hij naar toe kan groeien.

E 2.250,- is een heel normaal startsalaris, en het doorgroeien houdt bij 90% van de banen op onder de E 5.000,-. (En dan heb je al heel veel jaren kutwerk gedaan..)

Edit: Bruto bedragen.
 
Ja okey, maar volgens de gem. Nederlander verdient de piloot ook minimaal een ton per jaar. Uiteindelijk als je plezier in je werk heb, en je kan gewoon goed leven heb je het goed voor elkaar
 
Gemiddeld verdienen de hbo'ers 2180 euro bruto per maand als ze starten.

Bron: HBO monitor

Dan heb je vier (de meesten meer) jaar gestudeerd en dan is je enige hoogtepunt van de dag dat je elke dag met dezelfde collega´s om 1200 uur een rondje om je kantoor wandelt met een broodtrommel in de hand :traantjes

Trust me, ik weet hoe dat voelt. Dan wordt zo´n schuld aangaan maar in ieder geval een droom najagen opeens een stuk interessanter.

Trouwens...over kutbaantjes gesproken. Het kan altijd erger natuurlijk :grijns:
48754b3f_2857574803_7f56607297_o.jpg
 
Last edited:
:haha:
Ik ken wel het gezegde: "Je mag een gegeven paard niet in de bek kijken.", maar deze variant kende ik nog niet... :biertje:
 
Grappig dat mensen die nog aan hun eerste baan/uren moeten komen hier roepen dat het salaris helemaal niet zo belangrijk is als je er eindelijk bent.
Wacht maar tot je straks klaar bent met je opleiding en de bank bij je aan komt kloppen voor die 1000-1800 euro netto aflossing/rente terwijl jij je kapot werkt voor dat letterlijke hongerloontje de eerste paar jaar.

Ik durf te wedden dat het dan ineens toch wel behoorlijk aantrekkelijk wordt om goed betaald te worden, al is je passie voor het vliegen nog zo groot.
Maar goed... ik hou op voor dit weer een welbekende oud-airworkiaanse salaris thread gaat worden. ;)
 
...Zolang je je lening, huisje en eten kunt betalen is geld niet belangrijk meer. Alles is relatief....

:1855:

Geld is heel belangrijk, ook buiten de door jou gegeven dingen om en als je tekort komt dan ben je vaak te laat. Het is leuk als je nu rond kunt komen, maar kun je dat na je pensioen ook? Of kun je dat ook als je arbeidsongeschikt raakt? Dat zijn allemaal dingen waar veel jongeren van onder de 30 niet bij stil staan terwijl dit juist het moment is waarbij je moet beginnen met kapitaalopbouw. Leuk als je een aflossingsvrije hypotheek neemt met lage maandlasten maar je bouwt niets op. Ook is het o zo lullig als je er te laat achter komt dat je pensioen ontoereikend is, of dat je in de WIA komt en je erachter komt dat er een financieel gat onstaat en daardoor je hypotheek niet meer kunt betalen.

Zoals je ook weer in jouw post ziet kijken veel jongeren alleen maar naar het moment "NU'' en niet naar hoe het over 10, 20 of 30 jaar is terwijl dat hardstikke belangrijk is. Doe er je voordeel mee op zou ik zeggen...
 
:1855:

Geld is heel belangrijk, ook buiten de door jou gegeven dingen om en als je tekort komt dan ben je vaak te laat. Het is leuk als je nu rond kunt komen, maar kun je dat na je pensioen ook? Of kun je dat ook als je arbeidsongeschikt raakt? Dat zijn allemaal dingen waar veel jongeren van onder de 30 niet bij stil staan terwijl dit juist het moment is waarbij je moet beginnen met kapitaalopbouw. Leuk als je een aflossingsvrije hypotheek neemt met lage maandlasten maar je bouwt niets op. Ook is het o zo lullig als je er te laat achter komt dat je pensioen ontoereikend is, of dat je in de WIA komt en je erachter komt dat er een financieel gat onstaat en daardoor je hypotheek niet meer kunt betalen.

Zoals je ook weer in jouw post ziet kijken veel jongeren alleen maar naar het moment "NU'' en niet naar hoe het over 10, 20 of 30 jaar is terwijl dat hardstikke belangrijk is. Doe er je voordeel mee op zou ik zeggen...

Helemaal mee eens dat jongeren hier te weinig over nadenken. Maar valt wat mij betreft onder: geld is niet belangrijk tenzij je tekort komt. Nu, over 5 jaar over 10 jaar en over 50 jaar.

Groeten,
Eelco
 
Wat jij zegt is eigenlijk Cruijffiaans; ’’ De zon schijnt, tenzij hij onder is...’’

Wat ik duidelijk wil maken is dat als je de middelen hebt dat je er voor moet zorgen dat je een reserve opbouwt voor het geval dat het minder gaat. Dus zelfs als je geld hebt is het belangrijk hoe je er mee omgaat.
 
Back
Top