Baankans

Dat is een lange weg :) je loopt dagen lang hetzelfde internet formulier in te vullen bij een ontelbaar aantal maatschappijen. Van 99% hoor je niks.

Met die ene procent zul je geluk moeten hebben.

Edit: hierbij komen nog alle onbeantwoorde sollicitatiebrieven die je via de post stuurt.
 
Nee... Zodra je als NLS/KLU/MLD er minimaal 300 uur ( Multi Engine en +5700 kg ) hebt kan je buiten de school en de bridgecourse om solliciteren bij de KLM.

Oh dat wist ik niet. Wat een soepel aanname beleid bij de KLM... :rolleyes:
 
Maar hoe komen de meeste piloten aan een baan aangezien er niet gewoon een vacature in de krant of bij cwi hangt voor vlieger?

Ik vind dit echt een goede vraag die ook al een tijdje in me hoofd rondspookt.
Opleiding klaar, brevetten binnen en dan... Opbellen en brieven sturen? Langsgaan en lastigvallen tot ze ja zeggen? Wachten tot Gaston met de postcodekanjer komt en een baan?
 
Inderdaad... opbellen en brieven sturen, hoewel bellen vaak niet wordt gewaardeerd. ;)
Ik denk dat ik (zonder overdrijven) zo'n 500 brieven de wereld in heb gestuurd. Dit was eind 2001 en ik kan je verklappen dat ik maar 2 replies (in dit geval afwijzingen) heb gekregen.

Voor de rest is het altijd goed om kruiwagens te zoeken. Iedereen die je een handje kan helpen in de goede richting is goud waard in de luchtvaart.
 
Inderdaad. En het blijft een kwestie van uren maken. Ook al bieden sommige bedrijfjes die rondvluchten maken jou geen ene rode cent (texel, lelystad etc) je maakt wel uren. Je komt misschien wel met de benodigde 220 uur van een integrated opleiding af, maatschappijen vragen vaak 200 uur actual time. Dus die sim uren kun je ook gelijk in de prullenbak gooien.

Dan heb je die onbetaalde uren hard nodig, doen dus.
 
500 brieven!? Naar werkelijk elke maatschappij dan!?
Zou haast gaan denken dat de papier-industrie meer invloed heeft op de luchtvaart dan de olie vandaag de dag.

Maar hoe komen mensen dan bij de Transavia of KLM terecht? Toevallig uitgekozen worden in de grote brievenstapel?
 
Die eerste baan is goud waard, en ik zou liegen als ik zei dat de factor geluk geen grote rol zou spelen... beetje kansberekening ;) :Je kan zo geschikt zijn, maar je moet wel op het juiste moment een brief onder de neus van de juiste persoon zien te krijgen.

En zoals beer zegt: elke kruiwagen helpt, referenties binnen de betreffende maatschappij etc etc..

Ik heb geen 500 brieven verstuurd, daarom ben ik er van overtuigd dat dat ene beetje mazzel onontbeerlijk is... frustrerend maar helaas waar
 
500 brieven!? Naar werkelijk elke maatschappij dan!?

Naar alles en iedereen die maar een vliegtuig had staan. Over de hele wereld, van major carriers to Flying doctors. Let wel, dit was in de slechtste tijd die je maar kon bedenken. Net na 9/11 waren er veel low timers die simpelweg niet aan de bak kwamen.
Je moest mazzel hebben, ik had het niet. Simpel...
 
Idem als Beer, vele honderden hadcopy brieven, vele emails, vele online applications...
Ellende ten top.
Het mooiste: aangenomen op een open recruitment day waar ik op de bonnefooi ben heengegaan. Zo zie je maar, een beetje geluk en doorzettingsvermogen moet je hebben.

Enige kruiwagen van mij: mijn eigen betaalde type rating.
 
@Beer @Beachdriver, zouden jullie misschien kunnen vertellen wat de grootste struikelblokken waren in jullie jacht naar de eerste job. Was dat het gebrek aan multie engine uren, de verkeerde school, of iets persoonlijks? Of werd er gewoon totaal niet gereageerd. Niets lijkt mij zo frustrerend om niet eens in staat worden gesteld om je kunnen te tonen.
Ook ikzelf houd er terdege rekening mee om een type rating te betalen mocht ik ooit zover komen. Het blijft natuurlijk wel altijd een kosten baten plaatje. Uiteindelijk moet er wel worden verdient om van te leven.
 
In mijn geval was het duidelijk. 9/11 was net geweest, mensen vlogen minder, minder vliegers nodig en té veel mensen die een baan zochten.
Ik was al wat ouder, was een low timer en kwam niet van de KLS.
 
Ja type-rating betalen, natuurlijk liever niet. Maar ja als je dat een baan oplevert, en dat je een normaal salaris gaat verdienen. Is het in mijn ogen zeker de moeite waard, je maakt wel uren. Maar idd naar elke bedrijfje of wat dan ook je brief sturen, en je krijgt bijna nooit een reactie, maar de aanhouder wint. Hoe somber het er ook soms uit kan zien

De verhalen van gelijk na je opleiding een baan zijn zeer zeldzaam, zou ook zeker aanraden duits of frans te leren, vergroot je kansen.
 
Voor mij hetzelfde als Beer.. slechte tijden, geen support van wie dan ook. Ik kwam zelfs niet in aanmerking om een beetje GA te vliegen omdat er genoeg jongere piloten waren die het al deden. Heeft 2 lange jaren geduurd voordat ik besloot een type te nemen.
En ook war Beer zegt, te veel mensen die werk als vlieger zochten. Vele van hen jonger en met meer ervaring.
 
Ik heb vroeger ook betaald voor een type. Had het liever niet gedaan, maar het rekensommetje was toen snel gemaakt. Zou +/- 2000 bruto gaan verdienen, en dat werd netto door mijn negatief inkomen. Verdiende daarvoor niets, of net genoeg om de rente te betalen. Dit was toen de enige mogelijkheid om te gaan vliegen.

Volgens cyberboy is alleen rente betalen voor iedereen met een fulltime baan makkelijk te doen.... Moest toch mijzelf tot mijn ouders wenden voor financiële steun, en dat doe je NIET graag op een leeftijd in de late twintigers. 700 euro rente (toen) en dan nog je huur en levensonderhoud... Ik weet niet wat Cyberboy voor een baantje in petto heeft waar dit makkelijk bij kan, maar het was voor mij toen onmogelijk.

Ik heb nu helemaal niets meer te klagen, begrijp me niet verkeerd. Maar er zitten risico’s aan het doen van een vliegopleiding en de weg erna bij het vinden van een baan. Iedereen doet hier altijd maar zo makkelijk over, met het komt allemaal wel goed. Dat is misschien vaak wel zo, maar je moet er soms wel keihard aan werken. Helaas ken ik ook mensen waarbij dit niet is goed gekomen!

Voor Cyberboy is het nu te laat om zich daar mee bezig te houden. Je bent nu begonnen en hebt al veel kosten gemaakt om te stoppen. (mocht je dat willen) Je zit nu in de achtbaan omhoog en kunt niet meer uitstappen. Ik hoop voor je dat jij netzo als de meeste mensen straks rustig uit het wagentje kan stappen. Maar iedereen die veilig uitgestapt is gaat zeker niet meer in de rij staan voor nog een rondje!

Suc6 met je opleiding!

Grtz Mike5
 
Mike:
Voor Cyberboy is het nu te laat om zich daar mee bezig te houden. Je bent nu begonnen en hebt al veel kosten gemaakt om te stoppen. (mocht je dat willen) Je zit nu in de achtbaan omhoog en kunt niet meer uitstappen

Cyberboy zei:
Ik begin in mei bij de NLS
 
Ik heb vroeger ook betaald voor een type. Had het liever niet gedaan, maar het rekensommetje was toen snel gemaakt. Zou +/- 2000 bruto gaan verdienen, en dat werd netto door mijn negatief inkomen. Verdiende daarvoor niets, of net genoeg om de rente te betalen. Dit was toen de enige mogelijkheid om te gaan vliegen.

Volgens cyberboy is alleen rente betalen voor iedereen met een fulltime baan makkelijk te doen.... Moest toch mijzelf tot mijn ouders wenden voor financiële steun, en dat doe je NIET graag op een leeftijd in de late twintigers. 700 euro rente (toen) en dan nog je huur en levensonderhoud... Ik weet niet wat Cyberboy voor een baantje in petto heeft waar dit makkelijk bij kan, maar het was voor mij toen onmogelijk.

Ik heb nu helemaal niets meer te klagen, begrijp me niet verkeerd. Maar er zitten risico’s aan het doen van een vliegopleiding en de weg erna bij het vinden van een baan. Iedereen doet hier altijd maar zo makkelijk over, met het komt allemaal wel goed. Dat is misschien vaak wel zo, maar je moet er soms wel keihard aan werken. Helaas ken ik ook mensen waarbij dit niet is goed gekomen!

Voor Cyberboy is het nu te laat om zich daar mee bezig te houden. Je bent nu begonnen en hebt al veel kosten gemaakt om te stoppen. (mocht je dat willen) Je zit nu in de achtbaan omhoog en kunt niet meer uitstappen. Ik hoop voor je dat jij netzo als de meeste mensen straks rustig uit het wagentje kan stappen. Maar iedereen die veilig uitgestapt is gaat zeker niet meer in de rij staan voor nog een rondje!

Suc6 met je opleiding!

Grtz Mike5

Voor de kosten van de rente ging ik er vanuit dat je nog bij je ouders woont of samenwoond zodat je twee inkomens hebt dan moet het te doen zijn. maar rijk wordt je niet.
 
Tjaa als je rijk wilt worden, dan moet je dit beroep niet gaan kiezen. Zou dan meer voor een beroep gaan als film director (damn it, had ik veel eerder moeten hebben geweten!) :D

Overigens, als je 10+ jaar bij een bepaalde airline werkt, dan verdien je echt wel boven modaal hoor. It's all about seniority en een arts verdient in het begin ook minder dan 3000 euro bruto per maand.
 
Foutje van mij, dacht dat hij in Mei begonnen was.

Ok, nou dan heeft hij nog genoeg tijd om alles voor zijn persoonlijke situatie op een rijtje te zetten, en te besluiten of hij het aan durft of niet....

Grtz Mike5
 
Back
Top