Vrijstelling LPE volgens de IVW en... volgens de IVW

windshear

New member
Ter leering ende vermaeck...

Allereerst de informatie van een aangewezen controleur-gedraagt-u-zich-volgens-onze-wetten-test-vliegman, aangesteld door IVW die er alles van weet dus en welke ik laat toetsen bij dezelfde IVW:

---
Vanmorgen hoorde ik van uw examinator Dhr. Van N., dat indien ik een vliegexamen heb afgelegd in de engelse taal en dat ook kan aantonen, ik automatisch een Level 6 LPE aantekening kan krijgen.

Nu heb ik bij de FAA, in het engels, examens afgelegd voor mijn PPL, CPL, ME, IR en AGI waarbij altijd aan de examinatoren is aangetoond dat ik de engelse taal machtig ben.

Daarnaast hebben uw eigen examinatoren mij in het verleden ook al danig aan de engelse tand gevoeld tijdens mijn RT examens VFR en IFR en hebben hun goedkeurende waardering laten blijken in een aantekening 'RT In English' op mijn brevet.

Welk formulier of welke stukken zou u willen hebben om mijn verhaal onderbouwd te zien en derhalve over te kunnen gaan tot de afgifte van een LPE level/niveau 6 op mijn huidige JAA/CPL?


----

Dan nu de jurist van IVW:

Volgens de regelgeving kan alleen de LP aantekening worden afgegeven indien de aanvrager beschikt over een door een erkende taalbeoordelingsinstantie afgegeven bewijs waaruit blijkt dat de aanvrager voldoet aan de vereisten inzake taalvaardigheid, bedoeld in JAR-FCL 1.010. en JAR-FCL 2.010 en Bijlage 1 bij het op 7 december te Chicago gesloten Verdrag inzake de Internationale Burgerluchtvaart (Trb. 1973, 109).

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

----

Gelukkig zingen ze niet in hetzelfde koor denk ik dan maar...

:passed:

WS

(Ook zo'n zin om vrijwillig al je IVW papieren of wat daarmee te maken heeft, ritueel te verbranden op de volgende Airwork BBQ?)
 
Join Ryanair, convert to IAA: everything solved (but the medical....)
 
Ik heb een vergelijkbare correspondentie gevoerd, met een iets praktischer antwoord. Ik doelde hierbij op mijn FAA ATPL dat ik voor USD 2,- opnieuw heb laten opsturen met daarop de tekst 'ENGLISH PROFICIENT'. Het enige probleem is dat de FAA dit als Level 4 beschouwd...

FB.NL:
Artikel 16 van de Regeling bewijzen van bevoegdheid en bevoegdverklaringen voor luchtvarenden 2001 stelt dat een LPE wordt afgegeven indien de aanvrager beschikt over een door een erkende taalbeoordelingsinstantie afgegeven bewijs [...].

Ik ben houder van zowel een door u afgegeven ATPL als een buitenlands ATPL. Op dit buitenlandse brevet is de LPE reeds bijgeschreven. Ik heb dus reeds aangetoond te voldoen aan de eisen mbt LPE van ICAO Annex I, maar beschik niet over een bewijs van een door de IVW erkende taalbeoordelingsinstantie, zoals gesteld in Art 16.
Ik zou graag voorkomen om werk te dupliceren en onnodige kosten te maken en verzoek u daarom een LPE bij te schrijven op grond van mijn buitenlandse LPE.
Met vriendelijke groet,

IVW:
Geachte heer,

Op uw Nederlandse JAA-ATPL is eveneens een LPE level 4 bijgeschreven. Op het moment dat er (als gevolg bijvoorbeeld van een verlenging van een TR) een nieuw bewijs wordt uitgegeven dan wordt de LPE level 4 weergegeven (geldig tot 5 maart 2011) Indien op uw buitenlandse bewijs een LPE met een hoger level wordt weergegeven dan kunt u een verzoek indienen bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat dat niveau over te nemen. Wel moet dan worden aangetoond op grond waarvan dat hogere level (level 5 of 6) aan u is toegekend.

Met vriendelijke groet,
 
Ze willen gewoon geld zien, snap ie? Ik ook ff mijn PPL/IR bij de FAA verlengt. Heerlijke prijzen $2,- Het kan dus wel. NL gewoon faktoortje 51 hoger.

Rate this: F*ck a duck and try to fly...
 
Ik heb inmiddels van 2 engelse TRE 's een level 6 verklaring, heb deze met overige documenten opgestuurd naar IVW. Doen ze gewoon niks mee.

Een "money making exercise".:mad:

Tenslotte kunnnen de mensen van IVW natuurlijk beter het niveau engels bepalen, dan de mensen wiens moerstaal engels is !! :duh:
 
ph-gjk, pm me fff met je email. Dan stuur ik je mijn antwoord van de IVW door. Het komt van iemand met een redelijke staat van dienst (zat er al in '93). Mogelijk helpt het als je deze meneer rechtstreeks benaderd. In zijn antwoord zie ik wel mogelijkheden om verder te gaan.

Erik.
 
Ik heb het ook geprobeerd, heb me op het standpunt gesteld dat mijn FAA brevet met lpe aantekening voor onbepaalde tijd is afgegeven Het enige level lpe wat voor onbepaalde tijd word afgegeven is level 6 dus dit dient dan ook op m'n jaa brevet te worden bijgeschreven.
Ben hierover zowaar twee maal teruggebeld door het ivw, ze gingen het verder uitzoeken maar tot nog toe geen reactie (4 maanden geleden)
 
@2750439

Waar staat dat op je brevet? Hoe ben je daar aangekomen? Ik heb er helemaal niets van op de FAA creditcard staan.

Ben benieuwd...

WS
 
Oké voor de mensen die hun LPC/OPC doen onder de auspiciën van de UK CAA, die kunnen met behulp van het volgende document (door de UK TRE ingevuld en ondertekend) SRG 1199 Issue 01 "Record of English Language Proficiency Assesment" een LPE level 6 op hun nederlandse JAA brevet krijgen.

Heb zojuist van IVW een mailtje gekregen dat mijn aanvraag voor een Level 6 in principe voldoet aan alle eisen. Na het betalen van het nog toe te zenden acceptgirootje wel te verstaan....

groet GJK
 
@ windshear,

Even een nieuwe license aanvragen, kost US$2,- (yes, two). Krijg je je nieuwe kaartje met daarop vermeld 'english proficient' wat momenteel gelijk is aan L4.
Proces aanvraag t/m bezorging gaat overigens supersnel via de FAA website, kun je ook aangvinken dat je als reden hebt de 'english proficient' aantekening.
 
@Loko

Ik zit momenteel al te wachten op mijn nieuwe AGI 'kaartje' vanuit Oklahoma. Maar een L4 is wat we nu op het JAA ook al hebben. Het is geldig tot 5 maart 2011.

Pas een L6 verklaring vanuit de States zou echt een vooruitgang betekenen (namelijk in één keer voorgoed af van deze nieuwe pesterij, door het overzetten van die FAA L6 naar een JAA L6).

WS
(Voel nog steeds veel voor het ritueel verbranden...)
 
Wat ph-gjk hierboven schrijft klopt inderdaad. Heb vorige week m'n LPE English level 6 op mijn brevet bijgeschreven gekregen na een LPC met een UK CAA TRE.
 
Op de huidige (UK CAA) LST formulieren staat een apart vak, waar de TRE aan kan vinken en ondertekenen dat je aan LPE level 6 voldoet.

Ben benieuwd of het IVW dat ook overneemt wanneer de type rating wordt bijgeschreven/verlengt.

Greetings,
XP
 
En voor zover ik weet kent de FAA geen levels. Je bent "english proficient", of je bent het niet (in welk geval je dus geen FAA license hebt).

Zeer domme vraag: wat gebeurd er als je een level 4 op je JAA krijgt en 5 maart 2011 komt voorbij? Wordt je brevet dan plotseling ongeldig of wordt het verlend met level 4?
 
Op de huidige (UK CAA) LST formulieren staat een apart vak, waar de TRE aan kan vinken en ondertekenen dat je aan LPE level 6 voldoet.

Ben benieuwd of het IVW dat ook overneemt wanneer de type rating wordt bijgeschreven/verlengt.

Greetings,
XP

@XP

Dat formulier heb ik ook gebruikt en opgestuurd naar IVW en op basis daarvan mijn Level 6 gekregen!
 
Dorie!

Ben net terug van FlightSafety in de UK. Mijn TRE had al een aantal LPEs afgegeven (waaronder vermoedelijk die van SvG), maar vertelde me dat ze zijn teruggefloten door de CAA. Totdat zij training hebben gehad in het maken van onderscheid tussen 4/5/6, mogen zij alleen nog LPEs afgeven aan UK license holders. Hopelijk over 6 maanden meer geluk...

Erik.
 
Potverdorie das K.. met peren.
Toch gek het CAA formulier heeft alleen maar de mogelijkheid level 6 andere keuzes zijn er niet.
Ik vrees dat ze door " buitenlandse CAA's " zijn terug gevloten en het zal me niets verbazen als IVW er 1 van is.
Goed hoop voor jullie allen, dat jullie TRE collega's geen matennaaiers zijn en jullie gewoon die level 6 geven!

PS veel UK license holders zijn ook buitenlanders ..........!
 
@flyboy

Heb net mijn LPC weer gedaan en kreeg ongevraagd een Level 6 verklaring mee van de TRE.


Wat ik wil zeggen is dat nu 3 TRE's, werkzaam voor 3 verschillende maatschappijen me nu een Level 6 hebben uitgeschreven en dat deze TRE's toevallig (inmiddels) allemaal speciaal getrainend zijn en de TRE's van Flightdsafety niet!
Ik tast natuurlijk ook in het duister, maar krijg nu toch een beetje de indruk dat men bij Flightsafety welicht om andere redenen deze verklaring niet wil afgeven.
 
Back
Top