KLS/Stella/EPST?

Open dagen zijn natuurlijk ook een beetje verkooppraatjes maar er zal nooit gelogen worden.

Een voorbeeldje van een gemakkelijk te ontmaskeren leugentje: Bij veel vliegscholen duurt de opleiding langer dan dat er verteld wordt. Op open dagen wordt bijvoorbeeld gecommuniceerd dat een opleiding 22 maanden duurt, maar als je dan aan studenten vraagt hoe lang ze er over doen dan moet je je niet verbazen als je te horen krijgt dat er ruim twee jaar over gedaan wordt.

Het lijkt niet zo'n grote leugen en dat is het misschien ook niet, maar het is wel een voorbeeld van hoe zaken soms net even wat rooskleuriger worden voorgesteld dan dat ze zijn.
 
jekie said:
Ik weet niet of je bedoelt dat ik mijn mening op niks baseer, maar volgens mij zei ik al dat ik mensen van de kls had gesproken en van mijn eigen HBO opleiding. Dan baseer ik mijn mening dus wel ergens op.

Dit is ook niet ergens gebaseerd op als je het mij vraagt.

Okee dan, dan begrijpen we elkaar....

Een mening gevormd door het spreken van een paar studenten (die uiteraard nooit hun eigen opleiding zouden proberen op te hemelen....) vind ik de "burden of proof" niet dragen om hier als nuttig beschouwd te kunnen worden.

Ik begrijp dat je probeert te helpen en graag mee praat, maar denk je niet dat hier vele tientallen mensen zijn die die opleidingen zelf hebben gedaan of nu doen die een veel waardevollere bijdrage kunnen leveren?
 
Daar heb je absoluut gelijk in, maar zoals ik al zei probeer ik dus alleen maar te helpen;) Vooral mensen die hun opleiding hebben afgerond en piloot zijn, kunnen waarschijnlijk meer vertellen dan ik over verschillende dingen. Ik heb mijn ervaringen opgedaan en daarmee probeer ik dus ook een steentje bij te dragen aan de onduidelijkheid van, in dit geval, kimberly.

keep up the good work;),

Jeroen
 
ik zit in het eindexamenjaar havo.
Ik wil graag mijn opleiding doen bij EPST, vooral omdat ik zo ik alles samen op dit forum lees EPST prachtige opleiding kan geven. Ik doe mee aan I-fly(zweefvliegsponser) van EPST, het zou dan leuk zijn om dan ook bij EPST te opleiding toe doen.
Ik ben wel als ik mijn examen haal 16 jaar en dan in Augustus 17 jaar. Wat moet ik doen?
me wat meer volwassen m.a.w een HBO opleiding(aviation Engineering) en daarna de selectie proberen, of net nadat ik 17 jaar ben het proberen?
dat is mijn dilemma.


Je kan sowieso pas vanaf je 18e selectie doen bij EPST.
Je kan als je jonger bent wel de COMPASS test alvast afnemen.
 
Guys.. Thanks! Ben gisteren maar weer begonnen met brochures van alle scholen aanvragen etc.. Heb er nu een van het ICA voor mn neus liggen.. maar dit zegt precies hetzelfde als de KLS (qua selectie's enzo..) Is er iemand die selectie bij de ICA heeft gedaan of er al een opleiding doet misschien?? Langzaam maar zeker kom ik er wel weer overheen.. ;)
 
Girl, als je echt piloot wilt worden. En met echt bedoel ik dat je er werkelijk alles voor over hebt, moet je er voor gaan. Neem die keuringen met een korrel zout. Al kom je bij drie scholen niet door de keuringen. Wil je piloot worden ? Best, maar ga dan een andere route kiezen. Piloot worden is namelijk meer dan bij een legacy carrier vliegen ;)

Degenen die het opgeven na 1 of meerdere selecties die hebben goed gedaan om geen piloot te worden. Ik bedoel, je stopt toch ook niet met vliegen als je bij een of meerdere maatschappijen bent afgewezen. Wat mij betreft ga je ergens in de bush in Africa werken om aan je uren te werken. Misschien dat je dan bij een carrier ergens in Africa komt (South African Airways misschien), maarja, als je piloot wilt worden, moet je er alles voor overhebben. Dus ook je sociale leven in Nederland opgeven.
 
Je hebt ook mensen die het gewoon graag willen doen, maar er niet ALLES voor over hebben. Het is en blijft een beroep hoor...

(kzal wel een spervuur aan comments krijgen nu, en begrijp me niet verkeerd: ik vind het prachtig dat ik de kans krijg om piloot te worden maar je kan het ook overdrijven)
 
Matt, zit natuurlijk een kern van waarheid in, wat je zegt, maar aan de andere kant, wat Flying Kiwi zegt ben ik het mee eens. Er zijn genoeg piepeltjes die de KLS selectie doen, afvallen en dan lekker een andere studie gaan doen. Zo van, even proberen, lukt het niet, jammer dan. En soms komen ze dan inderdaad wel door de selectie. Slecht gemotiveerde lui die automatisch bij hun eerste baan veranderen in mega-klagers.

Als je wil gaan vliegen, dan moet je vantevoren bereid zijn om flink wat tegenslag te inkasseren. Dus je motivatie moet wel heel hoog zijn.

Daarbij wekt Kimberley de initiële indruk dat ze niet goed met tegenslag kan omgaan. Omgaan met tegenslagen is iets waar je als vlieger mee om kunt gaan. Al is het maar dat je een flinke screwup aan het begin van een prof check niet de rest van je sessie laat beinvloeden omdat je helemaal verslagen bent. Gelukkig is ze hier gekomen om te kijken wat de alternatieven zijn, dus da's weer een goed teken. (Sorry Kimberley dat ik over je in de derde persoon praat)
 
Iz, snap je punt wel, maar vind ook dat je daarmee de situatie wel heel erg van een kant belicht. Er zijn namelijk ook mensen die zo gemotiveerd zijn dat ze alles willen doen om piloot te worden. Aan de ene kant bewonderenswaardig, maar aan de andere kant ook dom. Als je bij een heleboel opleidingen wordt afgekeurd is dat meestal niet voor niets. Wanneer je dan met een dikke schuld zonder baan zit (of deze valt tegen) ben je nog veel verder van huis.
Ik vind het idee dat je piloot wil worden, maar niet alles er voor opzij wil zetten erg redelijk. Als dat betekent dat wanneer je niet bij een paar scholen wordt aangenomen je het maar niet gaat doen vind ik dat niet onverstandig. Omgaan met tegenslag is een ding, maar de wereld constant met een roze bril bekijken is ook onverstandig.
 
@ Iz: T geeft niet hoor.. Maar wat het meer is.. Is dat ik dit gewoon al mn hele leven wilde.. Ben er inmiddels wel overheen.. Naja, ik probeer er gewoon nuchter over te denken.. Wat nu het grootste 'probleem' is.. is waar ik heen moet.. Hoor zoooveel verschillende verhalen over al die scholen.. Ben gewoon heel benieuwd wat de waarheid is..
@Flying Kiwi: Alles ervoor over hebben? Zekerweten.. wil het echt super graag.. Maar om nou naar de andere kant van de wereld te gaan (afrika) om daar te gaan vliegen? Neuh.. denk van niet.. Heb er veel voor over, dat zeker.. En ik zal alle scholen proberen.. Wil zo graag met de beste beginnen.. stel dat het lukt??
 
Langs meerdere informatiedagen gaan. Alle plus- en minpunten opschrijven.
Kijken bij welke school je je het prettigst voelt en dan verder kijken?
Dan sluit je iig al veel scholen uit
 
Von Richthofen, ik geloof niet dat ik ooit ergens heb geschreven dat je er ALLES voor over moet hebben. En alles er voor over hebben betekent al helemaal niet dat je het toch moet gaan doen als meerdere selecties tegen je zeggen dat het niet jouw ding is.

Kimberley, je komt me behoorlijk naïef over. Je zegt in twee regels "Alles er voor over hebben? Zekerweten" en sluit daarna direkt een optie uit. Wat is er mis met in Afrika vliegen? Word je daar vies van? Niet luxe genoeg?

Ook zeg je "Is dat ik dit gewoon al mn hele leven wilde.. Ben er inmiddels wel overheen.." Wilde je je hele leven al naar de KLS? Want dat is het enige wat nu niet gelukt is, vliegen bij KLM is nog steeds een mogelijkheid. Een vliegschool is een zakelijk iets en een dergelijke emotionele investering daarin is niet verstandig, zoals je nu ongetwijfeld hebt gemerkt.

Ik zal het heel simpel stellen, en dat is niet alleen voor jou maar voor iedere aspirant die zich er door aangesproken voelt. Er zijn twee opties:

1) Je wil gaan vliegen bij een fatsoenlijke airline ergens in de wereld
2) Je wil alleen bij KLM vliegen

Bij optie (1) mag je gerust een voorkeur voor KLM hebben maar zal er niet rouwig om zijn om ergens anders op een Boeing, Airbus, Embraer of equivalent te vliegen. Gefeliciteerd, je mag door.

Bij optie (2) mag je wat mij betreft direkt een andere studie uitkiezen want een dergelijke instelling getuigt niet van enige realiteitszin of liefde voor het vak van verkeersvlieger. "Piloot bij KLM" is geen vak, net zo zeer als dat "advocaat bij Kantoor Flipse in Nijkerk" dat ook niet is. Je wordt piloot of je wordt advocaat. Het is een setup voor een potentiële levenslange teleurstelling. Tevens zijn mensen met deze attitude die wel bij KLM komen vliegen vaak neerbuigend naar anderen (niet-KLM'ers) omdat zij zelf ook nooit voor een andere airline zouden willen vliegen en eerder geneigd om te gaan klagen over van alles en nog wat omdat ze geen idee hebben dat het ook nog veel slechter geregeld kan zijn dan bij KLM.

Je mag er eentje uitkiezen!
 
Ooo, ooo,
I know this one... Don't tell me, don't tell me.....
It's on the tip of my tongue......
Oooooooooo.......
I give up.
 
Ik ben het helemaal met Iz eens en had niet beter kunnen verwoorden!

Wat mij vaak opvalt, is dat veel aspiranten het allemaal wel denkten te weten en wellicht worden aangenomen bij een school, maar daarna komen ze er pas achter wat piloot zijn nou werkelijk inhoudt en dan vooral de eerste paar jaren. Hier op het board heeft Iz een fantastische tool ontwikkelt en er loopt ergens ook een topic over wat je netto per maand overhoudt. Vul je schuld in die tool en kijk wat er allemaal uitkomt. Denk dat veel mensen die risico's niet echt goed voor ogen hebben. Hetzelfde als je kijkt naar het uitgavenpatroon van aspirantstudenten. Ik denk zelf dat zij denken dat ze toch al een lening hebben en dat er nog wel een paar duizend euro's meer kan worden opgenomen voor een mooie auto. Die paar duizend euro's meer kunnen je wel heel wat eurootjes rente en aflossing schelen!

Overigens, als je kijkt naar scholen in Amerika / Canada en Australië bijvoorbeeld dan komt het er in principe op neer dat het een ''gewone'' baan is met een ''gewone'' opleiding. Vliegopleiding is ongeveer even duur als college en je kunt er hier veel meer mee dan alleen bij een legacy werken. Je ziet hier dan ook heel vaak jonge gasten bij coast patrol werken of bij single pilot freight operations of air ambulance of flight instructor. Wat ik hiermee bedoel te vertellen, is dat selecties hier in principe overbodig zijn. Die selecties komen pas echt aan de orde als je bij een regional zit of bij een major / legacy carrier. Het gaat hier namelijk om ervaring, hetzelfde als in Europa topadvocaten topcriminelen mogen verdedigen om het maar heel zwart wit te vertellen. Europa is wat dat betreft wel een uitzondering qua selecties bij vliegscholen en dat komt vooral omdat er in Europa kansen zijn voor low timers om te beginnen op een jet of turboprop. Buiten Europa beginnen low timers daar gewoonweg niet op, pas als je je ATP binnen hebt, ben je redelijk competief bij een regional, bij een major moet je én geluk hebben en toch wel minimaal 3000 uur TT meenemen. Wat dat betreft mag je God op je blote knieën bedanken als je in Europa direct na opleiding op een jet of turboprop komt, want dat is echt uitzondering als je het mondiaal bekijkt, dat wel.

Kimberly, hoe naïef kun je zijn. De economie is op dit moment nog erger dan na 9/11 en dan wil jij niet in Afrika werken of in ieder geval niet ver van huis ? Met deze instelling kom je er gewoonweg niet. Ben je bang dat je je vriendje en papa en mama gaat missen als je in een ander continent woont. Pech dan, dan zou ik echt niet aan dit spelletje beginnen. Het klinkt heel lullig, maar Azië bijvoorbeeld, daar zou je je op moeten richten. Een paar jaar uren bouwen en dan binnenkomen bij een Europese legacy carrier bijvoorbeeld. Stel jij bent net klaar met je opleiding en je komt maar niet aan de bak ? Komen jouw brieven dan echt niet verder dan een straal van 1000 km ? Denk dat het een beetje tijd wordt voor jou voor een realitycheck en zou PPrune en Airwork even goed doorspitten. Ik bedoel dit zeker niet lullig hoor, maar met deze naïviteit zal het eerder een emotionele tegenslag worden voor als ik jouw bericht zo lees.

Iz, die attitde van KLM'ers heb ik wel eens vaker gehoord jaa, maar heb het vorige zomer van dichtbij meegemaakt! Hier in Aussie kwamen we een stel tegen en die man werkte als piloot bij KLM en die vrouw als stewardess. Alles was geweldig bij KLM en vrijemarkters waren maar rare mensen. Hoe kun je nou in godsnaam bij een andere maatschappij vliegen dan Neerlands ''trots''. Alle maatschappijen werden door het slijk gehaald en ik moest me er bij neerleggen dat ik bij een mooie maatschappij vlieg, maar lang niet zo mooi als bij de KLM. Ik vertelde hem toen, dat ik geboren was in Nederland en toen vond hij het al helemaal raar. Hij zelf zou nooit bij een andere maatschappij zijn gaan vliegen mits hij daarna naar de KLM kon. Ik hoor het hem nog steeds zeggen. Als ik niet bij de KLM kon vliegen, dan was ik nu geen piloot :eek:

No kidding, echt waar :stapelge:
 
Flying Kiwi: Je zegt dat het niet lullig bedoelt is, maar t klinkt behoorlijk lullig..
Ik zal het nog een keer ff uitleggen.. Ik heb niet gezegd dat ik alleen maar bij de KLM wil werken.. Ik heb gezegd dat ik altijd al heb willen vliegen, en dat zou ik het liefst bij de klm doen.. (mn beide ouders werken bij de KLM, dus ik weet er inmiddels ook gewoon vrij veel van) Ik ben niet naief en niet achterlijk, en ik snap heust wel dat als het 'hier' niet lukt je naar de andere kant van de wereld zal moeten.. En ik ben heust niet te beroerd om dat te doen hoor.. Vind jullie wel een beetje kort door de bocht..


Zit eroverna te denken om naar Amerika of Spanje ofzo te gaan om te gaan vliegen.. Eerst even de scholen hier proberen, en als dat niet lukt vertrek ik naar het buitenland..

Bedankt iig
 
Flying Kiwi: Je zegt dat het niet lullig bedoelt is, maar t klinkt behoorlijk lullig..
Ik zal het nog een keer ff uitleggen.. Ik heb niet gezegd dat ik alleen maar bij de KLM wil werken.. Ik heb gezegd dat ik altijd al heb willen vliegen, en dat zou ik het liefst bij de klm doen.. (mn beide ouders werken bij de KLM, dus ik weet er inmiddels ook gewoon vrij veel van) Ik ben niet naief en niet achterlijk, en ik snap heust wel dat als het 'hier' niet lukt je naar de andere kant van de wereld zal moeten.. En ik ben heust niet te beroerd om dat te doen hoor.. Vind jullie wel een beetje kort door de bocht..


Zit eroverna te denken om naar Amerika of Spanje ofzo te gaan om te gaan vliegen.. Eerst even de scholen hier proberen, en als dat niet lukt vertrek ik naar het buitenland..

Bedankt iig

Kort door de bocht? Misschien komt dat zo over, maar dat is vast niet zo bedoeld.
In een vorige post zeg je zelf dat je het er niet voor over hebt om naar Afrika te verkassen. Hoe zit het dan met Azië of Zuid Amerika?
Wat idereen probeert te zeggen is dat je met zo'n instelling je kansen erg verkleint. Het is absoluut niet realistisch om te denken dat je in Nederland komt te werken. Tenzij je de KLS doet.
 
Je wil vliegen of niet.
Hup naar Afrika, hup naar ehm... ik noem maar wat; Afghanistan :)yeehaa:).... en uren maken!

Als je nu al zegt dat je niet in Afrika wilt gaan vliegen ben je gewoon niet realistisch bezig of heb je niet een realistisch beeld van wat je te wachten staat.
 
Ik hoef niet perse in Nederland te blijven.. Iedereen denkt meteen dat ik niet wil verkassen omdat ik nee heb gezegd op Afrika.. Maar het lijkt mij dat er niet echt een 'propere' vliegopleiding is in Afrika.. Als dat wel zo is, neem ik mijn woorden terug.. en dan zal ik als het nodig is zelfs naar Afrika verkassen om daar de opleiding te doen of uren te maken...
 
Back
Top