Volwassenheid en levenservaring

Op zich een goed verhaal Julien.

...Bij de KLS is het inmiddels zover dat de psychologische testen zijn komen de vervallen bij selectie bij de KLM, dus kun je op een COVA gesprek na gelijk 'doorstromen'...

Hey dat is intressant, sinds wanneer of vanaf wanneer gaat dit dan van kracht? Aangezien ik mij vorige week opgegeven heb voor de KLS. Wat wordt er onder de psychologische testen verstaan, de vragenlijsten, persoonlijkheidsonderzoek en het interview?
 
Hey dat is intressant, sinds wanneer of vanaf wanneer gaat dit dan van kracht? Aangezien ik mij vorige week opgegeven heb voor de KLS. Wat wordt er onder de psychologische testen verstaan, de vragenlijsten, persoonlijkheidsonderzoek en het interview?

Voor de KLS-selectie mag je nog gewoon 500+ vragen invullen over je persoonlijkheid en gezellig babbelen met een psycholo(o)g(e). Voor de KLM hoef je, als KLS'er, de psycho en grading niet meer te doen.
 
Kleine off topic nuance: Voor zover ik weet is de selectie voor de KLS niet veranderd. De selectie van KLS-ers voor de KLM is nu iets anders. De psycho wordt vervangen door een evaluatie van een psycholoog tijdens de gehele opleiding. In plaats van de grading wordt nu naar je resultaten tijdens de laatste fase van de Bridgecourse gekeken. Na solliciteren wordt je file (incl. je nieuwe psycho/grading) bekeken. Is het resultaat hiervan positief ga je door naar de COVA. Als er nog twijfels zijn kan je gevraagd worden om alsnog een grading en/of psycho in de oude stijl te doen.
 
Uit de voorgaande inbreng is af te lezen dat 'werving en selectie' een lastig onderwerp is.
Ik ben al wat ouder (tegen de 50) en ben dus volwassen en zou dus moeten beschikken over wat meer levenservaring. Zou ... want alles is relatief, zoals uit voorgaande reacties is te lezen. Wel heb ik behoorlijk wat ervaring met het aannemen van mensen op klussen. Maar ik zit ook regelmatig aan de andere kant; bij het verkrijgen van klussen/baan.

Ik schrijf geen lang verhaal, daarom puntsgewijs:
1. Deze site geeft een schat aan informatie over welke situaties aan jou voorgelegd kunnen worden.
2. Leef je voor het gesprek in in de situaties en ga na wat je zou doen/zeggen.

En nu het belangrijkste van mijn betoog.
Hoe voel jij je tijdens het doen van stap 2. Hoe voelt het nou om bijvoorbeeld te bepalen wat je zou doen "in de situatie dat volgens jou de captain iets over het hoofd ziet".

Pas als je een tevreden gevoel hebt over jouw eigen antwoord, dan is dat het antwoord wat jou past en het eerlijke antwoord wat je zou moeten geven op een selectie.
Als dat antwoord niet het goede zou zijn, dan zou je voor jezelf moeten kunnen nagaan of je echt vrede zou kunnen krijgen met het gewenste antwoord; m.a.w. zou jij je op dat punt kunnen ontwikkelen en hoe ga je dat doen?

Op deze wijze gebeuren er een paar dingen:
1. De airliner krijgt eerlijke antwoorden en kan met redelijke zekerheid verwachten dat jij het gevraagde wel/niet aan kunt of kunt leren.
2. Jij krijgt ook een eerlijk antwoord van de airliner, maar ook van jezelf of je het gevraagde wel/niet aankunt of kunt leren.
 
Ik heb de pschychologische test (II bij de KLS) komende vrijdag. Ik heb mijn levensbeschrijving af en ik denk dat ik genoeg levenservaring heb en ook volwassen over kan komen.

Ik denk alleen dat de non-verbale communicatie een klein probeem wordt. Ik weet nooit echt waar ik moet kijken als iemand lang praat of ik moet praten. En als ik het goed begrijp moet ik straks met een psycholoog aan een tafel gaan zitten en dan mijn verhaal doen.

Als ik praat/luister en iemand in de ogen kijk voelt het meestal meteen als staren en meestal kijk ik weg of naar de papieren tijdens een gesprek. Maar ik merk dit zelf wel maar ik weet niet wat nou echt normaal is tijdens een gesprek. Een psycholoog zal dit denk ik zien als verlegen/niet zelfverzekerd gedrag...
Heeft iemand hier nog tips voor mischien?
 
als je echt luisterd naar wat de andere persoon te zeggen heeft, hoef je je niet druk te maken om het feit dat je misschien wel al 10 seconden iemand recht in de ogen aankijkt. Je bent daar dan echt niet mee bezig. Niet focussen dus op dat 'gestaar' van jezelf maar juist om datgene wat de psycholoog je te melden heeft. Vang je nog twee vliegen in een klap ook.
 
als je echt luisterd naar wat de andere persoon te zeggen heeft, hoef je je niet druk te maken om het feit dat je misschien wel al 10 seconden iemand recht in de ogen aankijkt. Je bent daar dan echt niet mee bezig. Niet focussen dus op dat 'gestaar' van jezelf maar juist om datgene wat de psycholoog je te melden heeft. Vang je nog twee vliegen in een klap ook.

haha okay, ik zal nog proberen zo'n gesprek te simuleren met iemand
in ieder geval bedankt voor de snelle reactie ;)
 
5papa,

Ik ben het helemaal met je eens. Wat een verhaal zeg ?!

Offline: Julien, met alle respect en zonder offensief over te komen maar heb jij ooit wel op een universiteit gezeten.. ? Er zijn genoeg opleidingen waar je keihard voor moet bikkelen al dan niet twee jaar maar 5 en 6 jaar. Niet alle opleidingen kun je met rechten, psychologie en communicatie-wetenschappen vergelijken ...

Een pilotenopleiding hoort een leuke opleiding te zijn waar je veel plezier van hebt. Dat je al die theorievakken in een kort tijdsbestek moet leren hoort er gewoon bij, maar als je echt van het vak houdt dan moet dat gewoon een leuke tijd zijn .... ik heb door veel pilotenopleiding boeken gesnuffeld en de stof is erg interessant en ik heb er ook al een paar makkelijk uitgelezen. Maar een ding kan ik je wel zeggen het komt zeker niet in de richting kwa moeilijkheidsgraad wat er op de TU geleerd wordt...

Als je echt van het vak vliegen houdt (dus niet piloot-goudenstreepjes- stesjes en jumbo's) en er 100% voor gaat moet het gewoon lukken. Of je nou veel of weinig levenservaring hebt. Het komt uiteindelijk uit op motiviatie en hoe diep het vak vliegen in je hart ligt. Is het niet zo dan ga je inderdaad een harde moeilijke tijd tegemoet, maar dat is met elk vak zo.

Just my two cents,

AT
 
ehm...een vraagje die misschien off-topic is, maar volgens mij wel met volwassenheid en leeftijd te maken heeft...
Vraagt een maatje van me (begin 30) :
Zeg, op de site van KLS wordt bij de aanname eisen gesproken van een maximale geadviseerde leeftijd van 27 jaar en 6 maanden...als dat slechts een advies is, dan kan ik toch gewoon met de selectie meedoen?

Ik met mijn mond vol tanden....en hem aangezegd het via mijn wandelgangen systeem na te vragen...bij deze dus....anyone?
 
Die krijgen het wel lastig denk ik wanneer ze een baan willen zoeken bij een maatschappij na afronding van de opleiding. maar dit gaat offtopic
 
Recentelijk zijn er een aantal bij de KLM aangenomen die tegen de 30 aanliepen (of misschien wel net erboven). Dat kan dus wel goed. Of het net zo makkelijk is als je bij de KLM wordt afgewezen en ergens anders moet gaan proberen is een tweede. Tevens was het afgelopen jaar natuurlijk erg goed wat betreft aannames. Misschien dat dat ook meespeelt. In ieder geval kan eind 20 nog wel. Of begin 30 ook nog lukt is maar de vraag.
Blijft altijd nog dat je jezelf moet afvragen of je het wil/verstandig vind/wat je er voor opzij wil zetten etc. In principe kan alles. Op dit forum zijn genoeg 'oudere' die net begonnen zijn (Beer bijv.) The sky is the limit.
 
Een mooi stukje heb je geschreven Julien! Waarvoor dank - er staan voor mij zeker een paar bruikbare dingen in :D

Het probleem voor mensen die niet genoeg levenservaring hebben is alleen om eraan te komen. Je kan moeilijk gaan wachten tot er iemand overlijdt, en dan maar kijken hoe jij erop reageert, om het maar even hard te zeggen.
Levenservaring kan je moeilijk kopen, toch?
Of heeft er iemand een idee hoe je jezelf volwassener kan maken?

Dit vind ik persoonlijk onzin, en Julien haalt het al correct aan:

wat je volwassener maakt, is leven. Geniet van je jeugd, haal kattekwaad uit, ga uit en maak er een leuke tijd van.

Ondanks je misschien "niks meemaakt" - in jouw ogen - leer je eigenlijk elke dag wel iets, passief danwel actief, positief danwel negatief. Ik in ieder geval wel. Elke dag leer ik wel iets bij, dat kan met alle door Julien genoemde aspecten te maken hebben. Maar vaak sta je er niet eens bij stil. Er hoeven echt geen mensen in je familie voor te sterven ofzo ;). Van alleen dit forum dagelijks lezen leer je ook al elke dag iets. Kortgeleden leerde jij bijvoorbeeld dat gothics prima piloot kunnen worden, ondanks je dacht van niet. Om maar even een praktijkvoorbeeld aan te halen :) En dat niet alleen, je weet nu ook beter om te gaan met 'apartheden' (als ik het zo even mag noemen, met alle eerbied & respect voor gothics overigens). Tenminste dat neem ik aan gezien je reacties in het topic aan de hand van kritieken/opmerkingen die je kreeg. Zo zie je maar weer, je stond er niet eens bij stil waarschijnlijk.

Volwassen worden is een proces, het gaat in kleine stapjes. Je kunt niet in een keer in een paar grote stappen volwassen worden doordat je ouders gaan scheiden en de hond van de buren wordt overreden (om het maar even heel cru te formuleren).

En nu is het tijd voor een biertje :)
 
Last edited:
Je moet ook wel geluk hebben, want een vriendin van 17 heeft eerst selectie gedaan bij de kls en is afgewezen om volwassenheid/te weinig levenservaring en heeft daarna selectie gedaan bij de EPST en is er doorgekomen.
 
Het is denk ik per persoon verschillend. Sommige mensen zijn wat meer gewend om met jongere mensen om te gaan in de familie en dergelijke, terwijl anderen bijna altijd tijdens verjaardagen zaten samen met volwassenen. Dit soort kleine dingetjes kunnen al het verschil maken. Kleine dingen die je al je hele leven doet zijn van grote invloed op jouw karakter/gedrag.

Ikzelf ben daarvan een goed voorbeeld. Ik heb geen neefjes en nichtjes gehad die een beetje in de buurt van mijn leeftijd kwamen, minimaal 10 jaar verschil. Hierdoor ging ik altijd om met ouderen.
Daarnaast heb ik nog nooit met moeilijke dingen te maken gehad, en zou ik dus in theorie minder 'ontwikkeld zijn'. Toch ben ik door de selectie gekomen.

En Waarom? Omdat dit per persoon verschillend is. Het is ook nauwelijks te sturen/reguleren, ik denk dat je het gewoon moet afwachten, en dan merk je wel wanneer je er klaar voor bent.

Voor iedereen is het gewoon anders.
 
Volgens mij wordt de reden 'gebrek aan levenservaring' net zo makkelijk gebruikt als de reden 'je past niet binnen het bedrijfsprofiel' en noem er zo nog maar een paar op. Soms is het letterlijk waar, maar vaak betekent het gewoon dat je op meerdere vlakken niet helemaal geschikt bent. Ze vinden je een eikel en zouden voor geen goud 12 uur naast je in een cockpit willen zitten, je bent gewoon allround matig en ze kunnen je niet op 1 specifiek puntje afkeuren, je kan goed vliegen en bent psychisch geschikt maar hebt geen flauw benul van wat het werk inhoud, je bent geschikt maar ziet er uit als een pikkie van 12 waarbij 90% van de mensen niet zou willen durven vliegen. Er zijn legio redenen waarom je zo'n vage uitleg krijgt. Niet altijd leuk, maar ga gewoon door. Kijk wat anderen ervan zeggen. Probeer het bij een volgende school. Maar vooral: Ga gewoon door met je leven. Als jij denkt dat dingen veranderen zal helpen, vooral doen. Denk je dat niet, doe je het ook niet. Zoals eerder gezegd is dit voor iedereen verschillend.
 
Back
Top