Minimale leeftijd passagier

PA-28

New member
Ik wil binnenkort gaan vliegen met mijn neefje. Is er nog een minimale leeftijd dat iemand moet zijn om mee te mogen in de cockpit?
 
Bij mijn weten niet... maar let wel even op, misschien staan er wel overbekende bordjes bij de ingang van het veld.... lengte kan verschillen per attractie :grijns:

dsc009508th.jpg
 
Volgens mij ook niet.

Heb meerdere malen gevlogen met kleintjes. De jongste was net twee. Overigens: die kon een week voor de vlucht niet slapen van opwinding en wat denk je? Eenmaal airborne met de zon op de ruiten was meneer binnen vijf minuten vertrokken naar dromenland:D. Waar blijf je dan als stoere piloot :grijns:

Oh ja, wellicht een nuttige tip:

Neem een vorm van stoelverhoging mee (kussentjes, zitje) zodat de kleine man ook wat kan zien.

Have a nice flight!
 
Het enige dat ik daarbij belangrijk vind, is dat ze moeten kunnen aangeven dat ze pijn aan hun oren hebben.

Dit verbaasd mij ook altijd bij ouders die vrolijk hun baby in de kist meenemen. Niemand houdt er rekening mee dat een beschadigt gehoororgaan een leven lang evenwichtsstoornissen kan veroorzaken. En een baby kan alleen door middel van huilen uiting geven aan pijn.
Maar aangezien babies op de eoa manier altijd huilen in een vliegtuig...
 
JO,

ik vlieg sinds kort met mn kleine, is nu 4 jaar. Als je ze te jong mee neemt kunnen ze toch nix herinneren.
neem idd een booster mee zodat ze kunnen zien, en denk idd aan de drukverschillen. ik zelf kom niet boven de 1500ft. dat heeft mn zoon zelf aangegeven. letterlijk " pappie, niet te hoog, want het moet hetzelfde zijn als Madurodam"

Met kinderen van anderen wil ik dat er een ouder meevliegt. mogen wel zelf kiezen of ze voorin willen. maakt me niet uit.
En wat nog belangrijker is, leg uit wat je doet/wat elk geluid is. laat weten dat het normaal is/leg uit wat turbulentie is etc
ikzelf heb mn zoon eerst in een FB 737 sim genomen en daar is ie nu redelijk los op. en hij heeft zelf aangegeven om eens echt te vliegen. en dat doen we steeds meer en meer

K.
 
M'n dochter was 4 maanden toen ze bij papa op schoot in de cockpit mocht (C-172).
Ze vond het maar saai en was niet onder de indruk. Inmiddels is ze 4 en vind ze het pas leuk als papa steile bochten maakt van 60 AOB.
Ook wil ze vaak op de motor naar school gebracht worden, dus ik houd m'n hart vast.
Weet er nog iemand waar ik snel en makkelijk een zwarte band karate kan halen om al die scooternozems straks snel en efficient weg te jagen?
Ben al een tijdje aan het oefenen op DE scene uit Bad Boys 2.

Om de oorspronkelijke vraag te beantwoorden: zo lang je de kleine als een persoon telt in de W&B en dus niet als 5e persoon (in een C-172) op schoot meeneemt is er geen minimumleeftijd. Sommige manuals staan wel een kind als 5e persoon toe als er een extra zitje in het vliegtuig zit en het kind niet boven een bepaald gewicht komt.
Als het AOM niets vermeld, tel je het mormel gewoon als 1 pax.
 
Bij ons helikopterwerk hebben wij als regel dat iemand aanwijzingen kan opvolgen van de piloot en anders onder begeleiding mee mag vliegen. Dat houdt dus in voor sommige hele jonge of oude mensen of mensen met een verstandelijke en/of visuale beperking.
Dat leggen we ook duidelijk tijdens de briefing uit en dan gaat het tot nu toe altijd goed. Tevens zorgen wij dat zo'n iemand achterin zit en niet bij een deur.

Gerben
Lifeflight.nl
 
Minimale leeftijd maakt niets uit. Het is wel verstandig om aan de desbetreffende verkeersleiding te melden dat je een kleintje meeneemt.

Eentje uit de oude doos.

Juli 2003 op een mooie zomerdag op Lelystad. Ondergetekende gaat met beide zoontjes op pad, één voor één dat wel. Ze waren destijds beiden 1 jaar en 2 maanden (tweeling). De eerste keer ging goed, geen gehuil, etc. Tweede keer moest zoonlief tijdens de takeoff heel hard huilen, ben rechtuit gevlogen, circuit gevlogen en heb gelijk permissie gevraagd om te landen daar ik dacht dat hij pijn aan zijn oren kreeg. Ander verkeer werd omgeleid, omdat ik ''Pan Pan'' had geroepen. Enfin, alles ging goed, we taxiën terug naar de hangar, blijkt dat zoonlief gewoon zijn eten van een uur geleden had uitgepoept :D
 
Tip: Hou een handje vast op de apron. Ze lopen zo een andere kant op als je even niet oplet (als hij oud genoeg is om te lopen dan) en een vliegveld is nou niet echt de meest veilige plek om rond te lopen als kleintje.

Groeten en enjoy!
Eelco
 
Last edited:
Om de oorspronkelijke vraag te beantwoorden: zo lang je de kleine als een persoon telt in de W&B en dus niet als 5e persoon (in een C-172) op schoot meeneemt is er geen minimumleeftijd.

Ik meen me van de lessen luchtvaartwetgeving te herinneren dat er nooit meer passagiers (hoe klein ook) meemogen dan er zitplaatsen zijn (incl. evt. extra aan te brengen zitjes). Op schoot meenemen zou dus verboden zijn...
 
Putty,
ik weet niet hoe m'n post overkwam, maar ik zei niets anders toch?
 
Ik meen me van de lessen luchtvaartwetgeving te herinneren dat er nooit meer passagiers (hoe klein ook) meemogen dan er zitplaatsen zijn (incl. evt. extra aan te brengen zitjes). Op schoot meenemen zou dus verboden zijn...


De airlines nemen toch gewoon kinderen mee bij de ouders op schoot???
 
JC, goed punt. Tot 2 jaar zijn het zgn. infants en hoeven ze geen eigen stoel.
Weet niet onder welke regelgeving dat valt, maar je hebt helemaal gelijk.
 
Wij hebben een aantal keren met de kids gereisd (naar Indonesie en v.v.) toen ze nog erg klein waren (0,5 - 3 jr) en ik meen me toch te herinneren dat we 4 zitplaatsen hadden. We kregen voor de landing wel een tuigje om ze voor de borst te binden.
 
Ik ben laatst voor het eerst met onze kleine op stap geweest (toen nog geen 10 maanden). Maxi Cosi op de achterbank van de Piper, ze sliep al toen de motor gestart werd... Verder heeft ze de hele vlucht geslapen, dus ik neem aan dat ze het wel ok vond. Wel jammer dat ze zich er niets meer van kan herinneren later, maarja, daar heb je foto's voor.
 
Back
Top