Bloeddruk

Misschien valium innemen voor je naar de huisarts gaat of een ander kalmeringsmiddel?
Als het normaal is terwijl je het zelf meet lijkt dit me niet 'de boel voor de gek houden'.
Dan heb je gewoon een goede waarde voor de keuring en ben je klaar :)
 
Ik heb nu zelf een bloeddruk meter gekocht, ik heb nu 2 keer gemeten met 3 uur ertussen, maar die geeft aan dat de bloeddruk gewoon normaal is. Ik ben gewoon heel erg gespanen als ik bij de huisarts laat meten en bij de keuring.

Je moet niet om de 3 uur gaan meten, gewoon om de dag eens proberen. Je hebt tot mei! En je moet natuurlijk zorgen dat het niet tussen de oren gaat zitten, dan zal de bloeddruk bij dokter altijd hoog zijn.
 
Je moet niet om de 3 uur gaan meten, gewoon om de dag eens proberen. Je hebt tot mei! En je moet natuurlijk zorgen dat het niet tussen de oren gaat zitten, dan zal de bloeddruk bij dokter altijd hoog zijn.

Ja daar heb je hellemaal gelijk in.

Misschien valium innemen voor je naar de huisarts gaat of een ander kalmeringsmiddel?
Als het normaal is terwijl je het zelf meet lijkt dit me niet 'de boel voor de gek houden'.
Dan heb je gewoon een goede waarde voor de keuring en ben je klaar :)

Accepteerd het amc dan ook metingen die je zelf hebt gedaan?
 
Ja daar heb je hellemaal gelijk in.



Accepteerd het amc dan ook metingen die je zelf hebt gedaan?

Dat lijkt me niet. Probeer het gewoon over een maand of wat bij de dokter, niet teveel feesten, niet teveel alcohol en goede nachten maken. Kijk ook bij jezelf op welk tijdstip van de dag hij bij jou het laagst is, en maak voor dat tijdstip een afspraak. Dat zijn eigenlijk de enige tips die ik kan geven.
 
Dat lijkt me niet. Probeer het gewoon over een maand of wat bij de dokter, niet teveel feesten, niet teveel alcohol en goede nachten maken. Kijk ook bij jezelf op welk tijdstip van de dag hij bij jou het laagst is, en maak voor dat tijdstip een afspraak. Dat zijn eigenlijk de enige tips die ik kan geven.

Dat dacht ik dus ook. ik kan wel een 24 uurs meting vragen aan de doktor om het witte jassen syndroom uit te sluiten.
 
Accepteert het amc dan ook metingen die je zelf hebt gedaan?

Als je goed had gelezen had je gezien dat ik dat niet schrijf. Als valium of een ander kalmeringsmiddel je helpt rustiger te blijven zodat je bloeddruk meting goed is (gelijk aan thuis, als je op je gemak bent) kan je dit innemen voor je naar de keuring gaat. Of ze metingen van een huisarts accepteren weet ik niet, dat ze je eigen meting niet accepteren lijkt me logisch!

Als je meting thuis gewoon goed is dan vind ik dit niet 'de boel voor de gek houden'. Dat zou wel het geval zijn als hij thuis ook te hoog is en je bloeddruk verlagers gaat nemen om de keuring te halen. Overigens is het in dat geval ook dom ten opzichte van jezelf, want uiteindelijk ben je zelf de enige die gebaat is bij een normale bloeddruk, de grenzen van de keuring zijn er niet voor niets!
 
Ik zou je absoluut aanraden om GEEN kalmerend middel in te nemen. Dit is terug te vinden in bloed en urine. Op die manier ben je de boel aan het bedonderen. Het gebruik van valium of vergelijkbare middelen, kun je niet doen als je vliegt.
 
Volgens de laatste onderzoeken is nu de bovendruk weer bepalend ... De onderdruk (die altijd als het meest riscovol werd beschouwd) is nu niet meer bepalend voor hypertensie.
Bron?

Alle informatie die ik erover kan vinden is:
Normale bloeddruk = 120 over 80.

Alles daarboven (onder- òf bovendruk of beide) is milde, of flinke hypertensie.

Voor de medische keuring moet je onderdruk lager dan 90 of 95 zijn, afhankelijk van het land. Bovendruk over het algemeen onder de 150. Maar daarbij moet ook leeftijd en geslacht in acht worden genomen. Met medicijnen vliegen mag, mits je bloeddruk dan stabiel onder de grens is en je geen last hebt van de bijeffecten.
 
Alle informatie die ik erover kan vinden is:
Normale bloeddruk = 120 over 80.

Bron?

De normale waarde van je bloeddruk zijn niet 2 getalletjes. Er zijn voor boven- en onderdruk grenzen aangegeven waarbinnen deze als normaal worden beschouwd. Daarbij speelt idd ook leeftijd, staat van je lichaam, etc. een rol. Ook zijn er blokken aangegeven voor verschillende vormen van verhoging.

Hier een citaatje van wikipedia (een van de minst betrouwbare sites.. i know, dient als voorbeeld)

Bloeddrukwaarden
Rond de 120/80: optimale bloeddruk (voor volwassenen)
Minder dan 140/90: normale bloeddruk
Meer dan 160/95: hypertensie/ hoge bloeddruk
De grenswaarden stijgen met toename van de leeftijd, voornamelijk de bovendruk.
 
Last edited:
Ik vind de regels behoorlijk gelimiteerd, vooral omdat je er zelf niks van merkt en de passagiers geen extra gevaar lopen.
 
Ik vind de regels behoorlijk gelimiteerd, vooral omdat je er zelf niks van merkt en de passagiers geen extra gevaar lopen.

Een hoge bloeddruk kan wel erg gevaarlijk zijn. Op het begin merk je er zelf niks van, maar door die hoge druk kan je bloedvaten beschadigen, hierdoor kan o.a. cholesterol aan de binnenwanden van je (slag)aderen hechten.

Na een tijdje zou dit kunnen leiden to ernstige klachten. Je kan bijvoorbeeld een nierbeschadiging kunnen krijgen of een beschadiging aan je ogen. Verder zou je ook een hartinfarct kunnen krijgen, er kan een bloedprop ontstaan, maar je bloedvaten zouden kunnen dichtslibben. Ik als passagier zou er niet aan moeten denken dat er piloot een hartinfarct krijgt tijdens het landen of dalen en dan later te horen krijgen dat hij/zij van jongs af aan al een hoge bloeddruk had.

Kortom, je merkt er mischien niks van, maar het is degelijk een gevaar voor jouw, maar ook voor de passagier.

jesper
 
Een hoge bloeddruk kan wel erg gevaarlijk zijn...
<snip>
Kortom, je merkt er mischien niks van, maar het is degelijk een gevaar voor jou, maar ook voor de passagier.

jesper
Hear, hear.

Ik ben het wel eens met deze stelling. In de nodige threads zie ik dat piloten aan de ene kant hun hoge (?) lonen verdedigen met het feit dat ze verantwoordelijk zijn voor de levens en gezondheid van hun passagiers (terrecht, laat ik dat even voorop stellen), en daarnaast mensen die de grenzen van de eisen die aan hun gezondheid gesteld worden proberen te verruimen. Alhoewel dat logisch is (je wilt niets liever dan vliegen, toch?) moet je bij jezelf te rade gaan of, indien je bepaalde klachten hebt, toch niet beter iets anders zou kunnen gaan doen.

Op zijn minst zouden de eisen die aan de gezondheid van piloten gesteld worden geaccepteerd moeten worden, na 100 jaar luchtvaart zijn dit namelijk regels die betaald in bloed, zweet en tranen naar voren zijn gekomen als best practice.

Zoals op andere takken in het bedrijfsleven wel eens wordt gezegd:
Shape up, or shape out.
 
FlightCadet, Hoewel ik het wel met je eens ben, wil ik hier toch even een paar kanttekeningen bij maken.

Er is ook nog zoiets als voortschreidend inzicht. De medische wetenschap staat niet stil. Vandaar dat bepaalde eisen door de jaren heen verruimd zijn. Vooral met betrekking tot b.v. ogen.
 
Ik krijg nu een 24 uurs meting dus dan moet ik dat afwachten, ik vraag me alleen af hoe het zit bij de herhalingskeuring van als ik dan weer gespannen ben en de bloeddruk is weer hoog of ik dan dit weer allemaal moet doen?
 
@ Cyber
Ik weet niet hoeveel je zou moeten afvallen, maar je hebt nog 9 maanden voor mei 2009 om wat kilootjes kwijt te raken. Ik mag er over meepraten, want ik ben een aantal jaren terug 30kg afgevallen en houd m'n gewicht nog steeds op peil!

Ik heb mijn eigen aanpak gevolgd (ik geloof niet in dieten van Sonja Bakkers c.s.):
1. stop geheel met snoepen (incl. fun drinks als red bull etc): als je dat volhoudt, val je al wat af. val je na een aantal weken niet meer af (meer dan week op ons nauwkeurig zelfde gewicht), ga dan naar stap 2
2. stop bij het ontbijt, lunch en diner met eten zodra je voelt "ik heb genoeg"
Houdt dat ook zolang vol totdat je niet meer afvalt (week lang op ons nauwkeurig zelfde gewicht) Ga naar stap 3
3. Als je nog niet op je streefgewicht bent, bepaal dan het aantal kg's dat je nog moet afvallen en reken uit hoveel kCal je nu op een dag eet. Nu is 1kg teveel vet aan je lijf ongeveer 5000kCal. Bepaal hoeveel kCal je kwijt moet. Nu kun je redelijk makkelijk je dagelijkse portie kCal verminderen met 250kCal. Reken uit hoeveel dagen je er nu over gaat doen en wat je laat staan om de 250kCal te besparen. Ik heb mijn porties kleiner gemaakt; bijvoorbeeld 2 boterhammen voor ontbijt ipv 3. Volg je dieet tot je op streefgewicht bent.
4. Als je op streefgewicht bent kun je dat volhouden door nooit meer te kCal te eten dan je op dat moment doet. Als je dus een keer een slagroomtaartje eet, dan zul je dat moeten compenseren door twee dagen lang twee boterhammen minder te lunchen bijvoorbeeld. Ik neem sindsdien ook nooit meer gebak op het werk ;-(

Bovenstaande aanpak is afvallen door minder energie tot je te nemen. Je kunt natuurlijk ook afvallen door meer energie te gebruiken. Ik heb daar uitdrukkelijk niet voor gekozen omdat ik uit het verleden heb gemerkt dat ik dat niet volhield.
Succes!

Oja, weeg je altijd op hetzelfde tijdstip van de dag en in je nakende niksie en weeg jezelf hooguit 3 keer per week.
 
Goed advies Putty!

Cyber, misschien kun je ook naar de sportschool gaan en een personal trainer nemen. Dit kost je een paar tientjes meer, maar hij / zij kan je behoeftes vervullen door een schema te laten maken m.b.t sporten en voeding. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar een goede vriend van mij is binnen een jaar 30 kilo afgevallen! Het is wel zwaar, te denken valt aan vier keer per week voor het ontbijt stukje hardlopen. Als je dit voor het ontbijt doet, zal je metabolisme sneller werken en zul je dus meer vet verbranden. De kunst is echter wel om het lang vol te (kunnen) houden.
 
FlightCadet, Hoewel ik het wel met je eens ben, wil ik hier toch even een paar kanttekeningen bij maken.

Er is ook nog zoiets als voortschreidend inzicht. De medische wetenschap staat niet stil. Vandaar dat bepaalde eisen door de jaren heen verruimd zijn. Vooral met betrekking tot b.v. ogen.

Agree. En als ze in de toekomst een middel vinden tegen hart/vaat ziekten / hoge bloeddruk die niet alleen de symptomen bestrijdt en geen bijwerkingen heeft zullen ook die eisen verruimd worden.

Overigens, ik hoop voor je dat je er struktureel iets aan gaat doen Cyberboy. of je nu wel of niet in de luchtvaart komt, op de lange termijn leef je toch wat prettiger ;)
 
@ Cyber
Ik weet niet hoeveel je zou moeten afvallen, maar je hebt nog 9 maanden voor mei 2009 om wat kilootjes kwijt te raken. Ik mag er over meepraten, want ik ben een aantal jaren terug 30kg afgevallen en houd m'n gewicht nog steeds op peil!

Ik heb mijn eigen aanpak gevolgd (ik geloof niet in dieten van Sonja Bakkers c.s.):
1. stop geheel met snoepen (incl. fun drinks als red bull etc): als je dat volhoudt, val je al wat af. val je na een aantal weken niet meer af (meer dan week op ons nauwkeurig zelfde gewicht), ga dan naar stap 2
2. stop bij het ontbijt, lunch en diner met eten zodra je voelt "ik heb genoeg"
Houdt dat ook zolang vol totdat je niet meer afvalt (week lang op ons nauwkeurig zelfde gewicht) Ga naar stap 3
3. Als je nog niet op je streefgewicht bent, bepaal dan het aantal kg's dat je nog moet afvallen en reken uit hoveel kCal je nu op een dag eet. Nu is 1kg teveel vet aan je lijf ongeveer 5000kCal. Bepaal hoeveel kCal je kwijt moet. Nu kun je redelijk makkelijk je dagelijkse portie kCal verminderen met 250kCal. Reken uit hoeveel dagen je er nu over gaat doen en wat je laat staan om de 250kCal te besparen. Ik heb mijn porties kleiner gemaakt; bijvoorbeeld 2 boterhammen voor ontbijt ipv 3. Volg je dieet tot je op streefgewicht bent.
4. Als je op streefgewicht bent kun je dat volhouden door nooit meer te kCal te eten dan je op dat moment doet. Als je dus een keer een slagroomtaartje eet, dan zul je dat moeten compenseren door twee dagen lang twee boterhammen minder te lunchen bijvoorbeeld. Ik neem sindsdien ook nooit meer gebak op het werk ;-(

Bovenstaande aanpak is afvallen door minder energie tot je te nemen. Je kunt natuurlijk ook afvallen door meer energie te gebruiken. Ik heb daar uitdrukkelijk niet voor gekozen omdat ik uit het verleden heb gemerkt dat ik dat niet volhield.
Succes!

Oja, weeg je altijd op hetzelfde tijdstip van de dag en in je nakende niksie en weeg jezelf hooguit 3 keer per week.

Bedankt voor de tip, het gaat bij mij niet om 30 kilo, maar om 7kg dan zit ik op een gezond gewicht. Dus dat moet zeker te doen zijn. Ik neem nu alleen nog maar gezonde dingen met minder calorieen.

Goed advies Putty!

Cyber, misschien kun je ook naar de sportschool gaan en een personal trainer nemen. Dit kost je een paar tientjes meer, maar hij / zij kan je behoeftes vervullen door een schema te laten maken m.b.t sporten en voeding. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar een goede vriend van mij is binnen een jaar 30 kilo afgevallen! Het is wel zwaar, te denken valt aan vier keer per week voor het ontbijt stukje hardlopen. Als je dit voor het ontbijt doet, zal je metabolisme sneller werken en zul je dus meer vet verbranden. De kunst is echter wel om het lang vol te (kunnen) houden.

Ook bedankt voor de tip ik heb plannen om naar de sportschool te gaan, ik ben nog aan het kijken naar welke school in mijn omgeving ik zou willen en wat de kosten zijn.

Agree. En als ze in de toekomst een middel vinden tegen hart/vaat ziekten / hoge bloeddruk die niet alleen de symptomen bestrijdt en geen bijwerkingen heeft zullen ook die eisen verruimd worden.

Overigens, ik hoop voor je dat je er struktureel iets aan gaat doen Cyberboy. of je nu wel of niet in de luchtvaart komt, op de lange termijn leef je toch wat prettiger ;)

Ik ben er mee bezig, ik hoop alleen dat het ook de bloeddruk verlaagd bij mij, omdat het ook in mijn familie veel voorkomt.
 
Back
Top