Salaris: tegenstrijdige verhalen

Status
Not open for further replies.
ach...

ach...

Je wilt toch een beroep uitoefenen omdat het je leuk lijkt en vaak omdat er een bepaalde passie vanuit gaat? Het maakt toch helemaal niet uit wat dat is. Iedereen is anders en iedereen heeft andere doelen in het leven. Als ik zie dat een chef stukadoor ongeveer evenveel zwart bijklust in de avonduren als wit overdag, om vervolgens met z'n b@llen op het strand van Benidorm de bloemetjes buiten te zetten, klaag ik daar toch ook niet over...ook al weet ik dat hij met z'n LTS zwakstroom geen schuld heeft die hij moet afbetalen en ik jaren genoegen heb genomen met een weekendje Brugge als vakantie! Uiteindelijk gaat het er toch om dat je blij bent met wat je doet en dat geld......ach...als je veel verdient en je vindt er geen f&ck aan, gaat je dat op den duur ook wel vervelen hoor denk ik!

Kortom, de loodgieter maakt iets wat je zelf niet kunt repareren, de stukadoor maat een mooi muurtje voor weinig in de avonduurtjes voor je en de tandarts bespaart je een hoop pijn midden in de nacht......en jij vliegt ze op je gemakkie onder het genot van een mooi uitzicht en een "lekker crewmea :haha:l" in de zomer van A naar B...iedereen weer blij, toch

Gr, Climb350
 
Beste Ditched,

Hoop dat jij nooit mijn brandstof hoeft uit te rekenen!!

Grtz Mike5

Ik hoop het ook! :D

@El Stevo, was maar een voorbeeld.

Het is niet zo moeilijk om uit te vogelen dat de meeste piloten boven modaal verdienen...

...beetje vreemd topic dit...

De groeten,
Ditched
 
Sorry, het kan aan mijn haarkleur liggen, maar ik begrijp de discussie niet zo.

LZ vindt dat een piloot veel verdient voor zijn opleiding vergeleken met andere beroepen. De helft van de mensen gaat zich verdedigen hier tegen. (Waarom???) Het is appels met peren vergelijken!! Iemand met een HEAO heeft grotere kans meer te verdienen dan iemand met een HTS. Maar ook dit hangt weer af van de richting. Niet elke HEAO richting levert een hoog salaris op. Datzelfde geldt voor een rechtenstudie. De ene richting geeft een grotere kans op een hoog salaris dan de andere richting. Iemand met een afgeronde rechtenstudie heeft grotere kans op een “betere” baan dan iemand die een afgeronde studie Nederlands (Geen studie voor Mike5 :grijns: ) of Archeologie! Dus zou iemand die Nederlands studeert uiteindelijk meer moeten gaan verdienen omdat iemand die rechten gestudeerd heeft, dat nu ook doet??? ONZIN!!!! Dat is ook appels met peren vergelijken!!

Waarom is het altijd zo, dat piloten zich moeten verantwoorden voor de in sommige ogen hoge verdiensten? Dit is feitelijk nog eens onjuist, aangezien ik ook voor niets en bijna voor niets (1644 euro bruto) gewerkt heb. Er zijn nu nog genoeg mensen die werken voor zulke lonen. Trek daar je aflossing af en iemand met een uitkering heeft meer per maand te besteden!!!!

Beste LZ als jij vindt dat je als piloot te veel verdient, mag je het aan jou te veel betaalde overmaken naar mijn rekening! Hoewel, maak het maar over naar een bankrekening van een “collega” piloot die nu daadwerkelijk vliegt voor 1644 euro bruto!

Grtz Mike5
 
Je kan nooit teveel verdienen, alleen te weinig.
Ik heb het over de balans van het in het leven. Zolang werk, levensvreugde, verdiensten en vrije tijd nog een glimlach op je gezicht kunnen veroorzaken zit je goed.
Dit geldt voor zowel de fabrieksarbeider als de behoorlijk geplaatste manager.
Ik ben altijd nog blij, en dat is wat telt. Nummertjes zijn voor boekhouders.
Als je hetzelfde genot wil hebben, moet je het ook doen, maar in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst! Lees ook maar in het "opnieuw beginnen" topic. Het is niet alleen een een optel-en aftrek formule.

Ik heb daarbij veel geluk gehad; de 6 overige studenten uit ILS klas 09/95 hebben volgens mij nooit een baan in de luchtvaart gevonden, maar hebben wel de studieschuld.

LZ, mag ik vrgen wat jij in en buiten de luchtvaart verdient? En zou jij het opnieuw zo doen?
 

Beste mensen,
Helaas, heeft capt. Kebab mij ontmaskerd...
Mijn naam is Wilfred Jonkhout en ik werk als freelance journalist voor o.a. het AD. Ik heb gistermorgen dit artikel bij de redactie ingeleverd, gisteravond stond het online en komende ochtend staat het in de krant.

Dank allen voor jullie antwoorden! Ik heb er voor mijn artikel goed gebruik van kunnen maken!
Zo wisten jullie mij bijvoorbeeld te vertellen dat vliegmaatschappijen die geld vragen zijn voor een type-rating vaak Oost-Europees zijn. Ik dacht zelf ooit Iers, stom van me!

Maar ook dat er door de hogere brandstofprijzen minder wordt gevlogen, zodat het aanbod aan beginnende piloten daarom groter is dan de vraag.
Zelf dacht ik dat er al jaren een overschot aan Ab Initio's was, maar gelukkig konden jullie met je antwoorden mij in deze thread overtuigen van het feit dat dat pas sinds de hogere brandstofprijzen van de laatste 3 maanden het geval is.

Ik ben ook blij dat jullie mij hebben verteld dat iemand van bijv. NLS zelden zijn typerating hoeft te betalen (de meeste NLS'ers gaan tegenwoordig naar Ryanair toch?), dit heb ik verwoord in de zin "Piloten die van erkende, goede opleidingen afkomen, krijgen maar heel zelden met dit soort uitbuiting te maken."
Ik heb Ryanair in mijn stuk maar niet genoemd, volgens mij is dit namelijk een piepklein maatschappijtje ergens uit Engeland waar iedereen z'n typerating cadeau krijgt.

Ik ben natuurlijk ook blij dat ik J. Smit van DFA heb kunnen laten schrikken; die had echt geen idee van die 'Oost-Europese' condities.

Omdat mijn artikel toch al aan alle kanten rammelde, heb ik voor de zekerheid nog maar even een citaat van Smit opgeschreven: "Ik heb het in het verleden ook in Nederland gezien, een paar kleine vliegbedrijven in Brabant bezondigden zich toen ook aan deze methodes".
DenimAir heb ik weggelaten, ik was namelijk te lui om die ff te bellen en dus heb ik daarvan gemaakt "De betrokken maatschappijen weigeren commentaar".
Want gelukkig hebben jullie me in dit topic kunnen vertellen dat DenimAir, dat in hetzelfde pand zit als NLS, op het schoolplein in Hoofddorp gratis typeratings uitdeelt en bovendien een zo'n belachelijk hoog salaris betaalt dat ook al zou je zelf iets moeten betalen, dat geen enkel probleem zou opleveren.

Aangezien een aantal Airworkers zich verplaatsten naar de reactiemogelijkheid onderaan het artikel heb ik dat in overleg met Diana zo snel mogelijk op slot laten zetten: er staat daarom nu, na maar liefst 1 reactie "REACTIES Deze discussie is gesloten - het is niet mogelijk om op dit artikel te reageren".

capt. Kebab en anderen die twijfelden of ik wel of niet piloot was, gefeliciteerd met je ontmaskering! En als ik nog eens info voor een rammelend artikel nodig heb mag ik hier gewoon weer posten toch ;)?
 
Wat een gezever.
Dus om kort samen te vatten belieg jij een groep vliegers wiens doel het is zoveel mogelijk informatie op een eerlijke manier te geven.
Als je nou een thread gestart was met als topic: "Journalist wil artikel schrijven" had je meer bruikbare info gekregen voor dat doel en had je verhaal iets minder larie bevat.
Heb jij enig idee hoeveel Nederlandse Ab-Initio's zonder baan zitten?
Heb jij enig idee hoeveel NLS-ers bij Ryanair zitten?
Betalen voor de typerating is zo ongeveer in Nederland uitgevonden door Airlines als Tulip Air. Base en Air Exell. Deze maatschappijen waren al 15 jaar geleden - voor de komst van enige "oosteuropese maatschappij" hun zakken aan het vullen door 500 uur vliegtijd voor grof geld te verkopen.
Zoals ik je al zei in een vorige post, worden toekomstige vliegers al zolang ik er een deel van ben , 1995, uitgebuit.
VNV heeft geen idee en geen interesse het probleem en de oplichting gedegen in kaart te brengen en aan de kaak te stellen .

Je verhaal rammelt dus ziet alleen, het is een schandalig, minderwaardig, sensatiezuchtig stukje onzin.
Goed gedaan.

Hufter.
 
Wilfred -

Had hier een mooi stukje neergezet over wat een trieste boel ik het vind dat je moet liegen ipv eerlijk bent (had je namelijk meer en betere antwoorden gekregen). Van je mama nooit geleerd dat je niet mag liegen? Jezelf voordoen als beroepspiloot vandaag de dag is trouwens ook niet echt slim....

Maar aan het eind van de rit moet jij er mee leven. Erg triest.

Het zou je sieren om je excuus aan te bieden.

FD
 
Last edited:
Die komen vaak terecht bij luchtvaartmaatschappijen als KLM, Transavia of EasyJet. Daar betalen de werkgevers vaak de kosten van het verkrijgen van de typerating.

Easyjet? Daar kan je nu ook rechts zitten en betalen als je wilt!
 
..Aangezien een aantal Airworkers zich verplaatsten naar de reactiemogelijkheid onderaan het artikel heb ik dat in overleg met Diana zo snel mogelijk op slot laten zetten: er staat daarom nu, na maar liefst 1 reactie "REACTIES Deze discussie is gesloten - het is niet mogelijk om op dit artikel te reageren".

Ben je dan een loser of ben je dan een loser.. :passed:
 
Volgens mij is LZ heel iemand anders dan Wilfred.
Mocht het toch zo zijn, dan snap ik er helemaal niets meer van. Als je ook maar 5 minuten hier op airwork leest zul je weten dat het artikel aan alle kanten rammelt.

Ik vind het echter goed dat er aandacht aan besteed wordt. Van mij mag de duistere kant van het piloot worden vol in de schijnwerpers komen. Maar kunnen ze dan wel een degelijke journalist erop uit sturen!!!
Ik en ik denk de meeste van mijn collegas zijn meer dan bereid om een goede journalist van info te voorzien. Het artikel nu in het AD is waardeloos.
 
Volgens mij is LZ heel iemand anders dan Wilfred.

Diana zou dat moeten kunnen bevestigen/ontkennen.
Een van de problemen die ik met het verhaal hebt is dat de Nederlander het zo leest:
Ga naar een Nederlandse opleiding, dan zit je goed. Met die goede opleiding kan je zonder te dokken aan de bak, dus er is geen vuiltje aan de lucht.
Wat dus nogal erg kort door de bocht is.
 
Ik hoop dat LZ geen Wilfried is.

Een ieder die een beetje zijn best doet als journalist en research pleegt, gecombineerd met wat common sense, op Airwork ziet dat gewoon vragen je veel verder komt dan bijv een valse identiteit aan te nemen. Meen dat er in het verleden weleens iemand van NOVA hier om hulp had gevraagd had?

Ik denk dat een ieder die de mogelijkheid krijgt om aan een journalist op AW uit te doeken te mogen doen hoe die vliegwereld echt in elkaar zit, hier graag voor gaat zitten. Genoeg frustraties, dus als er een spreekbuis zou zijn......

Hopeloos stukje tekst trouwens want nergens staat er iets over die 12.000 (+/-) euro van de bridge course om zo het recht te verwerven om bij gratie God te mogen solliciteren. Althans dat is natuurlijk de enige optie voor de mindere goden.

Het artikeltje op de website klinkt als hopeloze vliegschool propaganda. Journalist woont een bijeenkomst bij, hoort hier en daar wat en voila, zo komen we komkommertijd wel weer door. (Zou dolgraag nu met Trans op de jumpseat mee willen vliegen, benieuwd hoeveel passagiers na het lezen van dit artikel de piloot "iets voor zijn spaarpot" geven.)

Hmm eens terug kijken naar mezelf. 1500 uur. Dan was ik volgens mij net commander van een Be33 en 35. Daarvoor was ik chief flight instructor (want: de enige) van een vliegschooltje. Dan heb je alles al meegemaakt. Je krijgt opeens 600 dollar per twee weken voor bewezen diensten. Wie maakt je dan nog iets wijs?

Eén van de suits uit Arlington die meevloog en iets liet vallen over nieuwe routes, Mu2's en oude Lear25 voor langere routes maakte je helemaal gek. Dus dat schoot niet op. Gooi er nog eens duizend uur bovenop. Dan weet je wel hoe de vliegwereld in elkaar zit. :duh: Nee hoor, je kon me nog steeds alles wijs maken. Nog steeds als ik goed nadenk.

Anyway, wat ik bedoel te zeggen is dat LZ met 1500 uur best wel wat zou mogen weten van de luchtvaart maar graag er nog iets bij wil leren. En ook op AW moet je leren communiceren.
 
Wat een gezever.
Dus om kort samen te vatten belieg jij een groep vliegers wiens doel het is zoveel mogelijk informatie op een eerlijke manier te geven.
Als je nou een thread gestart was met als topic: "Journalist wil artikel schrijven" had je meer bruikbare info gekregen voor dat doel en had je verhaal iets minder larie bevat.
Heb jij enig idee hoeveel Nederlandse Ab-Initio's zonder baan zitten?
Heb jij enig idee hoeveel NLS-ers bij Ryanair zitten?
Betalen voor de typerating is zo ongeveer in Nederland uitgevonden door Airlines als Tulip Air. Base en Air Exell. Deze maatschappijen waren al 15 jaar geleden - voor de komst van enige "oosteuropese maatschappij" hun zakken aan het vullen door 500 uur vliegtijd voor grof geld te verkopen.
Zoals ik je al zei in een vorige post, worden toekomstige vliegers al zolang ik er een deel van ben , 1995, uitgebuit.
VNV heeft geen idee en geen interesse het probleem en de oplichting gedegen in kaart te brengen en aan de kaak te stellen .

Je verhaal rammelt dus ziet alleen, het is een schandalig, minderwaardig, sensatiezuchtig stukje onzin.
Goed gedaan.

Hufter.

CROWD: A witch! A witch! A witch! We've got a witch! A witch!
VILLAGER #1: We have found a witch, might we burn her?
CROWD: Burn her! Burn!
BEDEMIR: How do you know she is a witch?
VILLAGER #2: She looks like one.
BEDEMIR: Bring her forward.
WITCH: I'm not a witch. I'm not a witch.
BEDEMIR: But you are dressed as one.
WITCH: They dressed me up like this.
CROWD: No, we didn't... no.
WITCH: And this isn't my nose, it's a false one.
BEDEMIR: Well?
VILLAGER #1: Well, we did do the nose.
BEDEMIR: The nose?
VILLAGER #1: And the hat -- but she is a witch!
CROWD: Burn her! Witch! Witch! Burn her!
BEDEMIR: Did you dress her up like this?
CROWD: No, no... no ... yes. Yes, yes, a bit, a bit.
VILLAGER #1: She has got a wart.
BEDEMIR: What makes you think she is a witch?
VILLAGER #3: Well, she turned me into a newt.
BEDEMIR: A newt?
VILLAGER #3: I got better.
VILLAGER #2: Burn her anyway!
CROWD: Burn! Burn her!
 
Wilfred -

Had hier een mooi stukje neergezet over wat een trieste boel ik het vind dat je moet liegen ipv eerlijk bent (had je namelijk meer en betere antwoorden gekregen). Van je mama nooit geleerd dat je niet mag liegen? Jezelf voordoen als beroepspiloot vandaag de dag is trouwens ook niet echt slim....

Maar aan het eind van de rit moet jij er mee leven. Erg triest.

Het zou je sieren om je excuus aan te bieden.

FD

BEDEMIR: Quiet, quiet. Quiet! There are ways of telling whether
she is a witch.
CROWD: Are there? What are they?
BEDEMIR: Tell me, what do you do with witches?
VILLAGER #2: Burn!
CROWD: Burn, burn them up!
BEDEMIR: And what do you burn apart from witches?
VILLAGER #1: More witches!
VILLAGER #2: Wood!
BEDEMIR: So, why do witches burn?
[pause]
VILLAGER #3: B--... 'cause they're made of wood...?
BEDEMIR: Good!
CROWD: Oh yeah, yeah...
BEDEMIR: So, how do we tell whether she is made of wood?
VILLAGER #1: Build a bridge out of her.
BEDEMIR: Aah, but can you not also build bridges out of stone?
VILLAGER #2: Oh, yeah.
BEDEMIR: Does wood sink in water?
VILLAGER #1: No, no.
VILLAGER #2: It floats! It floats!
VILLAGER #1: Throw her into the pond!
CROWD: The pond!
BEDEMIR: What also floats in water?
VILLAGER #1: Bread!
VILLAGER #2: Apples!
VILLAGER #3: Very small rocks!
VILLAGER #1: Cider!
VILLAGER #2: Great gravy!
VILLAGER #1: Cherries!
VILLAGER #2: Mud!
VILLAGER #3: Churches -- churches!
VILLAGER #2: Lead -- lead!
ARTHUR: A duck.
CROWD: Oooh.
 
Ben je dan een loser of ben je dan een loser.. :passed:

BEDEMIR: Exactly! So, logically...,
VILLAGER #1: If... she.. weighs the same as a duck, she's made of wood.
BEDEMIR: And therefore--?
VILLAGER #1: A witch!
CROWD: A witch!
BEDEMIR: We shall use my larger scales!
[yelling]
BEDEMIR: Right, remove the supports!
[whop]
[creak]
CROWD: A witch! A witch!
WITCH: It's a fair cop.
CROWD: Burn her! Burn! [yelling]
BEDEMIR: Who are you who are so wise in the ways of science?
ARTHUR: I am Arthur, King of the Britons.
BEDEMIR: My liege!
ARTHUR: Good Sir knight, will you come with me to Camelot,
and join us at the Round Table?
BEDEMIR: My liege! I would be honored.
ARTHUR: What is your name?
BEDEMIR: Bedemir, my leige.
ARTHUR: Then I dub you Sir Bedemir, Knight of the Round Table.


Uit Monthy Python and the Holy Grail.
 
Diana zou dat moeten kunnen bevestigen/ontkennen.

Helaas kan ik het niet bevestigen, anders zou ik er wel korte metten mee maken. Eerder hebben journalisten altijd keurig contact met mij opgenomen voordat ze registreerden en hun vraag plaatsten.

Volgens mij is LZ heel iemand anders dan Wilfred.
Mocht het toch zo zijn, dan snap ik er helemaal niets meer van. Als je ook maar 5 minuten hier op airwork leest zul je weten dat het artikel aan alle kanten rammelt.

Dat lijkt mij ook. Het jammere van dit soort artikelen is altijd: hiervan wéét je dat het rammelt. Maar hoeveel artikelen staan er dan nog meer in waar je dat niet van weet? Oftewel: lees kritisch, want ook in de journalistiek zitten zwakke broeders.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top