Druk op de oren?!

Frenky4

New member
He mensen,

Ik heb altijd enorm veel last van mn oren na het vliegen. Is dit een kwestie van wennen of kan dit ook echt een opstakel zijn voor de Medical?

Greetzzz
F
 
Hoi Frenky,

Ik heb dit ook, maar bij mijn laatste vlucht had ik het niet meer( +/-1 Jaar geleden), ik ben dan dus ook benieuwd naar het antwoord op dit topic.
Succes!
 
"Klaar jij de oren", regelmatig? Dat wil zeggen, probeer je de druk aan beide kanten van het trommelvlies gelijk te houden ? Regelmatig slikken en af en toe met de vingers de neus dichtknijpen en druk op de oren zetten door met dichte mond te blazen ? Als dat allemaal niet werkt zou je eens een neusspray kunnen gebruiken om de kanalen open te krijgen.

Voordat je het medical gaat doen kun je ook even bij de huisarts langs, wellicht is de buis van Eustachius te smal of zijn er andere obstakels die je eerst via een KNO arts kunt laten verhelpen.

Succes ermee !
 
Er zijn veel redenen die er voor zorgen dat je last hebt van je oren bij het vliegen; ben je allergisch voor bepaalde stoffen en zit daarom je buis v eustachius vol (hooikoorts bijv.)? Verkouden?

Het is geen questie van wennen; je moet je oren klaren, dan heb je nergens last van. Een spray om overtollig slijm los te weken (otrivin werkt heel erg effectief) kan alleen een tijdelijke oplossing zijn aangezien dat je slijmvliezen in je neus aantast op de langere termijn.

Probeer in een noodgeval je neus dicht te houden en er toch door te blazen (je oren laten "ploppen"), beter -vind ik- is je kaak wijd open trekken; je merkt vanzelf wanneer je oren klaren. Het probleem met je oren laten ploppen door je neus dicht te houden is dat je het slijm richting je oren stuwt; dit heb je niet als je je oren klaart door je kaak open te trekken.

Op den duur merk je niet meer als je aan het klaren bent, dat gaat ergens vanzelf; maar hoe dan ook, als je oren of je neus dicht zitten => niet gaan vliegen. (!!) Je kan daarmee heel veel beschadigen.
 
Het is inderdaad het beste om te klaren, persoonlijk moet ik dit 1 a 2 keer doen tijdens opstijgen en dan merk ik helemaal niks voor de rest op mijn oren.
 
Je moet je oren NIET klaren tijdens de klim. Hooguit tijdens de daling. Het langdurig gebruik van Otrivin kan tot schade aan de slijmvliezen leiden.
 
Hey boys,

Thanks voor de reacties. De oren 'ploppen' door je neus dicht te houden en andere methodes heb ik inderdaad tevergeefs geprobeerd. Wel is het zo dat ik meer last van mn oren krijg wanneer ik een lange afstand vlieg. Zo zat ik vorig jaar nog 8 uur in een vliegtuig richting US, maar bij een vlucht van 3uur heb ik hier minder last van.
Het zou wellicht een belemmering zijn wanneer ik straks als piloot binnen een korte tijdsbestek meerdere vluchten moet uitvoeren, waarbij wellicht de 'oorpijn' van de vorige vlucht niet over is ..
 
Plop je je oren wel "hard" genoeg?
Zodra ik mijn oren plop bij de daling is de druk weg en tegelijkertijd hoor je ineens weer alles stukken beter.

Ik kan me haast niet voorstellen dat je pijn blijft houden als je je oren echt goed plopt. Dat kan best lastig zijn de eerste keer om dit heel ver te doen.
 
Nee, alleen gehoortest. Moet je ook zorgen dat je niet verkouden ben voor die test, is dan knap lastig.
 
Volgens mij wel.
Er werd bij mijn medical een druk uitgeoefend op mijn oren.
Via zo'n pijpje dat in je oor gestopt werd. En dan voelde je echt een druk op je oren komen.
 
zal wel nieuw zijn dan, in ieder geval bij herkeuringen om de 5 jaar alleen gehoortestje.
 
Hoe dan ook, als je je oren niet goed kan klaren moet je NIET (!!!!!!) gaan vliegen. Dat doet niet alleen pijn, maar is ook schadelijk voor je gehoor. Voor ons is een verkoudheid al een reden om je ziek te melden.

Bezoek je huisarts eens voor je naar je medische keuring gaat.
 
is dat niet een kwestie van gewoon doen? Ik snap wel dat mensen daar schrik voor hebben maar ik kan me niet voorstellen dat mensen hun oren niet KUNNEN klaren...
 
Ik heb ook 'n tijdje geleden last van m'n sinussen gehad (vooral voorhoofdsholtes). Ik was flink verkouden.. 't Was niet zo'n hele lange vlucht, dat scheelde wel, maar toch deed 't wel pijn. Van tevoren Otrivin hielp niet, en ook tijdens de vlucht Otrivin; hielp ook niet. Foto laten maken bij de huisarts van sinussen, nu maar wachten op de uitslag.. Het kan zijn dat ik er veel last van had door verkoudheid. Tijdens een latere vlucht heb ik (uit Amerika) Sudafed genomen, dat hielp heel goed tegen het drukverschil! Misschien ook iets voor jou, Frenky4, maarja.. dat 't uit Amerika komt is weer niet zo handig..
 
Heey,

Het wordt met tijd wel iets minder. Maar wat je kan doen is kauwgom kauwen. Of tijdens het stijgen te slikken of te gapen, waarna je tijdens het dalen juist weer lucht in je oor wil krijgen. Dit kan je doen doormiddel van je vingers op je neus te zetten, knijpen en dan met je mond dicht te blazen. (je kent het wel.)...
 
Wel grappig om dit te lezen.

Bij mij was mijn buis van Eustachius niet groot genoeg om ook dat slijm goed af te voeren (veel oorontstekingen). Hierdoor heb ik buisjes gekregen in mijn trommelvlies.

Nu ik 17 ben zijn ze eruit gehaald, dat buisje is groot genoeg!

Ik vroeg natuurlijk of ik kon duiken/vliegen. KNO-arts zei: Duiken is zeer gevaarlijk: de plek waar jouw buisjes zaten blijven een zwakke plek... Vliegen daar en tegen heeft veel voordelen voor je! Als je ooit last krijgt van de druk kun je heel makkelijk nieuwe buisjes laten plaatsen!
Hij vertelde mij ook dat meer piloten dat doen...

Zijn er meer mensen die dit kunnen bevestigen?
 
He mensen,

Ik heb altijd enorm veel last van mn oren na het vliegen. Is dit een kwestie van wennen of kan dit ook echt een opstakel zijn voor de Medical?

Greetzzz
F

hmmm...je hebt last van je oren na het vliegen zeg je. En tijdens het vliegen dan? Ik vraag dit omdat iedereen het direkt over klaren heeft. Maar als niet (goed genoeg) klaart dan heb je juist tijdens de daling het meeste last. Eenmaal op de grond gaat de helse pijn langzaam weer weg. Is dat bij jou het geval?


Anyway, waar het om gaat is dat de druk binnen en buiten het oor gelijk blijft bij de daling, het zogenaamde klaren. De gelukkigen onder ons kunnen hun oren al klaren door het bewegen van de kaken (allen bij hun zal kauwgum kauwen dus helpen). Anderen moeten aktief slikken om de oren te klaren. En weer anderen moeten 'door een gesloten neus blazen' (google: valsalva techique) om de oren open te krijgen. M.a.w. iedereen heeft er in meer of mindere mate last van. En dan nog, iemand die normaal alleen zijn kaken hoeft te bewegen zal tijdens een verkoudheid misschien de valsalva techniek toe moeten passen en met een beetje pech helpt dat niet eens. Vandaar dat je maar beter aan de grond kunt blijven als de boel verstop is geraakt door een verkoudheid.

Dus, ik weet niet waarom jij last heb van je oren. Misschien ben je gewoon een moeilijke klaarder en helpt de valsalva techniek: neus dichtknijpen en lichtjes je neus op proberen te blazen. Dit kun je gewoon op de grond doen, je merkt vanzelf als het lukt: je oren ploppen! Dit vergt wel enige oefening, maar als je het eenmaal door hebt dan is het childsplay. Let wel, het is niet simpel uitblazen tegen een gesloten neus, het is meer een soort van 'druk zetten' vanuit je keel naar je neus. Dus blaas asjeblieft niet de trommelvliezen uit je oren :)!

Laat ons weten hoe of wat.
 
Back
Top