AIS of ACT???

Als je dan toch een keuze hebt, kies dan in godsnaam voor AIS. Een zeer goed gerunde school. Na je opleiding kan je kostenloos Jetstream gaan vliegen. OK het is geen 737, maar het kost je niet nog eens 50000 euries extra. Het is een MPA, dus alle uren tellen mee voor de afgifte van je ATPL.

Ga er eens kijken. Je kan positief verrast worden. DFA zou ik goed over nadenken.

Robbie
 
Ik snap sowiezo niet dat mensen in het huidige economische klimaat met de bijhorende krapte op de arbeidsmarkt, nog naar dit soort kunstgrepen grijpen om maar te proberen hun "droom" werkelijkheid te laten worden.

Dit is echt geen gevalletje van "hij heeft het lekker wel en gunt het mij niet". Ik gun iedereen het beste maar vraag je goed af in hoeverre je in deze tijd met het afronden van een vliegopleiding je droom waarmaakt.
 
[/LIST]

Het gaat om twee airlines. Een Airline is Turkjie, 50% van Lufthansa. De andere Airline is in Azië met eventuele basings in Australië, Indonesië,Thailand of Maleisië.

Die eerste moet dan volgens mij Sun Express zijn.

De tweede klinkt verdacht veel als Lion Air.... Zie andere threads voor de T&C's daar...
 
Ik ben met selectie van ATC bezig en vindt het een goed concept.
Als ik er door kom wil ik in Juli richting Florida vertrekken.

Bijkomend voordeel is dat kostprijs aanzienlijk lager lig dan wanneer je opleiding in NL doet. Verder haal je buiten je Frozen ATPL JAA ook nog je CPL FAA en CFI (FAA)

Dit is weer een extra aanvulling.

In deze tijd vindt niemand een baan dus of je nu bij KLS of EPST je opleiding gedaan heb maakt ook niet uit. behalve voor de rente die je elke maand moet betalen.

Ben tijdje terug ook bij Naples Air Center in Florida langs geweest en is degelijke vliegschool en goed vertoeven daar.

Cheers,

Corne

Grappig dat je op 30-10-2009 nog enthousiast aan het posten bent dat je in mei 2010 gaat beginnen bij de NLS.......??

Vanwaar deze complete ommezwaai naar ATC? Was de NLS niet goed genoeg meer?

(just interested :confused:)
 
Waar gaat het om? Een baan vinden. Kijk dan wél naar de behaalde resultaten uit het verleden.

KLS: de overgrote meerderheid van de leerlingen zijn naar de KLM gegaan of staan daar op de wachtlijst(Ja ooit gaan ze weer aannemen) en vrijwel alle overigen werken elders.

NLS; Ook in deze barre tijden vinden leerlingen hun weg naar vele maatschappijen. Een over grote groep zit bij Ryanair en de aannames hier gaan gewoon door van ex-NLS leerlingen. CAE zorgt ook voor plaatsing bij andere maatschappijen.
EPST: Ook hier is er nog steeds doorstroming richting easyJet en ander maatschappijen. Per klas gaan er een aantal automatisch door en anderen moeten solliciteren/grading. Kwaliteit is goed dus dat lukt ook.

ATC: is nog veel te kort bezig om iets over te zeggen. De pay-for-flying programma's op de B737 zijn goed. Veel vliegen en geen oplichting.

AIS: Het laagste niveau in de Nederlandse luchtvaart. Zeer onervaren vlieginstructeurs, alle ervaren instructeurs lopen weg. De enige ervaren instructeur heeft heel veel sollicitatie ervaring maar is nog nooit door een maatschappij aangenomen. De grondschool wordt gedaan door voormalige leerlingen die in opleiding zijn als instructeur en komen vaak niet verder dan voorlezen van de studieboeken. Een grote data-base-leer mentaliteit. Kennis is er te weinig. Deze school is al jaren bezig maar nog niet een van de leerlingen heeft een echte baan gevonden. Enkele leerlingen hebben typeratings gekocht maar nog geen heeft een vaste baan. AISairlines staat al tijden "klaar" maar is nog ver van het krijgen van een AOC.
 
@ KLUvlieger

Kluvlieger
start-up approved

Airworker sinds: Dec 2009
Locatie: Haarlem
Berichten: 1
Brevet: ATPL
Typeratings: Airbus/Fokker/Boeing
Uren: +10000

Korte beschrijving over andere scholen, lange over AIS... Dit riekt naar oud zeer...

En 4 post hiervoor staat een wat ander verhaal van Robbie.

Zin om nadere info te delen KLUvlieger?
 
@KLUvlieger:

Erg jammer dat je niet met open vizier je lasterpraat durft neer te zetten.

Je eigen falen als instructeur was reeds een teken van een zwakke persoonlijkheid, het plaatsen van klinklare leugens op een publiek bulletinboard (en daarmee bewust schade proberen te berokkenen) doet dit vermoeden alleen maar versterken.

Arend vd Meer
AIS Flight Academy
 
Kan iemand mij even updaten??
Ik dacht dat atc zich vooral bezighield met het plaatsen van (werklozen)piloten.
Ik heb begrepen dat (bijna)iedere (ex)vlieger van denim een brief heeft gekregen van atc
met de vraag of zij hun cv wilde toe sturen. Er zou dan via de contacten van atc een nieuwe job voor ze gevonden worden. Wat ik ook begreep is dat atc een aantal type rating programma's i.c.m een vaste baan heeft op de 320 bus.

of zit ik er nu helemaal naast??

gr
 
Geen rating gekocht wel een vaste baan :biertje:

Zeker netjes, hoewel ik me wel afvraag in hoeverre al die gratis publiciteit rondom zijn leeftijd hem geholpen heeft.
Desondanks zeker niet slecht in deze tijden waarin mensen grote bedragen neertellen om te kunnen werken.

KLU vlieger: Je zegt dat het theorie gedeelte van AIS van slechte kwaliteit is vanwege een grote database-leermentaliteit. Maar ik heb weleens gehoord dat AIS ook de theorie voor Stella verzorgt en dat hier weinig op aan te merken valt. Verklaar je eens nader?

grtz
 
Bij mijn weten is er geen verbinding (meer)tussen de grondscholen van Stella en AIS.

De basis van alles is een goede theorie. Je moet ergens beginnen en aan de grondscholen die ik gezien heb is niets mis mee. Het gaat niet om het halen van het papier maar om het verkrijgen, vasthouden en toepassen van de kennis. Leren en checken tegen een data base is prima maar niet voldoende, slechts het minimum aanvangsniveau.

Staar je niet blind als er opmerkingen komen dat een opleidingsinstelling voldoet aan de hoogste IVW/JAA eisen. Er is maar één niveau en dat is het minimum niveau. IVW controleert (audit) alle vliegscholen en bij mijn weten voldoen alle scholen aan het minimum niveau.

In een tijd waar het aanbod vele malen groter is dan de vraag zal het minimum niveau niet voldoende zijn. De overgrote meerderheid van vliegers wil uiteindelijk bij een grotere airline aan de slag. Al deze maatschappijen hebben hun eigen grading/selectie en zullen de meest geschikte kandidaat aannemen. Een beter geschoolde vlieger heeft dus simpelweg veel meer kans op de uiteindelijk gewenste baan.

Welke vliegscholen geven dat beetje extra waar de maatschappijen naar kijken? In het verleden behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst, maar het geeft wel een goede indruk.

KLS: sinds jaar en dag twee handen op één buik met de KLM. Ook Martinair nam in 2006 KLS-ers aan terwijl er vliegers van de Martinair vliegschool nog geen baan hadden. Plaatst nu de vliegers zonder grading/selectie met een typerating bij andere maatschappijen.
NLS: NLS is onderdeel van één van de grootste opleidingsorganisaties ter wereld. Ze hebben een pilot provisioning programma die vliegers bij verschillende maatschappijen plaatst. Vorig jaar nam Ryanair tientallen NLS-ers aan zonder grading/selectie en dit programma loopt door. De Ryanair opleiding moet wel zelf betaald worden maar na opleiding volgt een vaste baan.
EPST: deze maakt gebruik van Oxford. De vliegers stromen ook vandaag nog zonder grading/selectie door naar easyJet en andere Engelse maatschappijen. Ook hier een opleidingscontract met een betaling maar ook hier een vaste baan.
Stella: Heeft een verbinding met een Turkse maatschappij maar bij mijn weten betalen de vliegers hun eigen opleiding en is het een contract voor 1 jaar/500 uur.

Overige vliegscholen: Deze leiden op volgens de (minimum) IVW norm. Allen zeggen uitstekende contacten te hebben met maatschappijen. Welke vliegschool heeft meer dan één van zijn leerlingen in de laatste twee jaar bij een gerenommeerde maatschappij kunnen plaatsen? De ex-leerlingen van deze scholen zijn geheel op eigen kracht en financiele middelen aangewezen. Ook deze vliegers zullen er uiteindelijk kunnen komen maar het wordt een weg met veel meer uitdagingen en obstakels.

ATC: mij is niets bekend over het "ab-initio"gedeelte van deze vliegschool. Wel weet ik dat zij vliegers bij meerdere maatschappijen onder brengen, maar tegen betaling van de opleidingskosten (25k-40K afhankelijk van het type), gedurende een beperkte tijd(6-12 mnd) en tegen een gering salaris. Tot nu toe moesten de vliegers na het einde van hun periode de maatschappij verlaten zodat er weer nieuwe goedkope self-sponsored vliegers geplaatst konden worden.

Ga voor bewezen kwaliteit!
 
NLS: NLS is onderdeel van één van de grootste opleidingsorganisaties ter wereld.

Moet ik dit serieus nemen of doel je op het feit dat ze (mogelijk alleen marketing technisch) onder CAE hangen.

Voor wat betreft je "behaalde successen in het verleden"; laten we met z'n allen hopen dat je gelijk hebt maar ik denk dat je toch wel een heel rooskleurig beeld schept over hoe de luchtvaartsector er al een kleine 2 jaar voor staat. Allemaal leuk en aardig al die ab-initio plaatsingen maar ik vraag me af hoeveel arbeidsplaatsen er daadwerkelijk bijkomen. Of is het meer het heen en weer schuiven van poppetjes. Als je met cijfers kunt komen die je beweringen over alle plaatsingen kunnen staven ben ik de eerste die z'n woorden opvreet.
 
NLS: NLS is onderdeel van één van de grootste opleidingsorganisaties ter wereld. Ze hebben een pilot provisioning programma die vliegers bij verschillende maatschappijen plaatst. Vorig jaar nam Ryanair tientallen NLS-ers aan zonder grading/selectie en dit programma loopt door. De Ryanair opleiding moet wel zelf betaald worden maar na opleiding volgt een vaste baan.[/B]

Hier moet toch even een korrel zout bij...... NLS is inderdaad onderdeel van CAE, een van de grootste opleidingsorganisaties in de wereld. Maar het is niet zo, dat er tientallen vliegers bij Ryanair zijn aangenomen vorig jaar, en al helemaal niet zonder grading/selectie. Zo rond de 10/12 man is aangenomen, de grading die je vroeger tijdens de MCC kon doen is niet meer van toepassing. Dus een grading bij Ryanair zelf. De vaste baan is een Brookfield contract. Deze gaat je niet helpen om bijvoorbeeld een hypotheek af te sluiten voor een huis. (Waarmee ik niet zeg dat het slecht verdiend of niet goed is, dat is een andere discussie) In Nederland wordt een "vaste" baan door in ieder geval banken anders gezien...

Mvg,

Accu M.
 
Last edited:
@ Naudje & KL

Als je droom is om voor het blauw hier te vliegen is het misschien inderdaad beter om naar een KLS &EPST of NLS te gaan, maar zelf heb ik dat doel helemaal niet.
Niet dat ik het zou weigeren uiteraard, maar er is gelukkig veel meer buiten dat.
Het valt me op dat veel mensen vooral binnen Nederland er toch zo tegenaan kijken.
Je ziet dat door onder andere de opkomst van low-cost cariers de lonen van vliegers ook naar beneden gaan, en met een lager loon maakt 30k minder aflossen wel een groot verschil (in rente). Hierbij komt dat wanneer je opleiding bij 1 van de scholen hier in NL doet je in 99% van de gevallen gewoon je eigen typerating moet betalen.
Verder kijken steeds meer maatschappijen naar de ervaring en aantal vlieguren die je hebt, en wanneer je hier met nog geen 200 uur van school komt heb je eigenlijk nog helemaal geen ervaring. In zelfde tijd dat je hier in NL je Frozen ATPL haal kun je bij bijv. ATC je opleiding afronden, je FAA CPL en ook nog is het 3-voudige aan uren maken. (en hier krijg je ook nog is gedeeltelijk voor betaald)
Dan wordt het ineens een ander verhaal en heb je toch meer marktwaarde voor maatschappijen.



@ Joep

Mocht dit allemaal lukken dan zeg ik inderdaad de NLS hiervoor op.
 
Persoonlijke ervaring AIS Flight academy

Persoonlijke ervaring AIS Flight academy

Ik zit zelf op het AIS en ik moet zeggen dat het me goed bevalt.
de school bestaat uit kleine klassen waar je goed les krijgt en gewoon de tijd krijgt om je vragen te stellen.
Als ik me niet vergis bestaat de grootste klas uit 12 man das niet veel als je het mij vraagt.
De meeste andere scholen bestaan uit klassen van zo 20 a 30 man waar in een keer een grote lezing aan gegeven word over het onderwerp. heel diep vragen stellen over de stof is daar niet mogelijk.
vandaar ook dat ik voor deze school van tevoren ook gekozen heb.

maar niet alleen de kleine klassen stellen mij zeer tevreden. er is ook een hoog vliegtuig leerling ratio. met andere worden er zijn veel vliegtuigen verspreid over relatief weinig leerlingen. wat weer inhoud dat je wanneer het goed weer is om te vliegen vaak wel een vliegtuigje klaar staat om mee weg te kunnen.
het grote voordeel hiervan is dus dat je lekker op kan schieten en snel klaar kunt zijn met je opleiding.

wat klu vlieger zij over de leeraren ervaring heeft die redelijk gelijk in. het is waar dat bijna alle leraren weinig ervaring hebben in het gebied van airliners. maar wat die wel erbij vergeet te zeggen is dat de mensen die les geven voornamelijk van de school zelf komen en nauwkeurig geselecteerd worden door Arend en Martin van der Meer (eigenaren van de school als ik het zo mag noemen). als je duidelijk motivatie en voortgang toont in hoge cijfers goede vlieg prestaties en dergelijke bestaat er een kans dat je misschien als instructeur of piloot of ais airlines aan het werk kan. zoals velen weten is er op het moment door de economische crisis weinig werk te vinden in lucht vaart land om het zo maar even te noemen. dus elke manieren dat je extra uren kan maken is mooi mee genomen. zo bouw je ervaring op waar airliners naar kijken.

kluvlieger reageerde AIS is een school waar voornamelijk gebruik gemaakt word van een database methode. Ik moet zeggen als leerling van deze school heb ik daar ook wel zicht op. en ik moet zeggen dat dat best wel mee valt. kijk om gigantisch hoge scores te halen zal je wel moeten databasen gewoon omdat er verneukeratieve vragen gesteld worden die al zou je precies weten hoe het zit je ze toch fout zou beantwoorden. vandaar dat de meeste voor hun examens ook voornamelijk database. maar das niet veel anders als op andere scholen kan ik je vertellen. ik ben tot nu toe 3 keer op examen geweest op cbr en daar zitten ook andere scholen voor hun examens. ik moet zeggen dat onze school minder van de database weet als de andere scholen. wij maken hem een keertje en voor de rest leren we het boek. die andere scholen die er zitten ik zal geen namen noemen aangezien ik geen school wil afkraken kennen gewoon de hele database uit je hooft, inclusief getalletjes en reken sommetjes. ik weet dat in ieder geval bij onze school de formules er goed ingestampt worden om het zelf uit te rekenen. wat ik ook bij zeker 70% van de leerlingen zie is dat ze na hun examens waarvoor ze veel gebruik gemaakt hebben van database toch nog een keer goed het boek er bij pakken. alles nog een keer grondig doorlezen samenvattingen maken en dergelijke.
ik merk tevens ook dat wanneer ik iets niet begrijp en ik stel leerlingen die klaar zijn met hun theorie vragen erover ze het me altijd haar fijn kunnen uitleggen. dat kan niet alleen door database
 
Last edited:
Jack,

zou je wat meer leestekens in je post kunnen gebruiken? Het wordt zo wel heel erg moeilijk lezen.

Positief: Je hebt de mogelijkheid om op een Jetstream te gaan vliegen, na afloop van je opleiding.

Negatief: Instructeurs zonder airline ervaring.

Pointstalker, hou in de gaten dat het niet gaat om het halen van de opleiding. Het gaat om de baankansen na afloop. Zelfs als je 500 uur hebt op een jetstream, wat je denk ik een jaar of 2 zou kosten (dit schat ik!), kom je nog als lowtimer binnen.
 
Ik denk dat er weinig scholen zijn waar de instructeurs actuele airline ervaring hebben, KL. Als dat het enige nadeel zou zijn van AIS zou het dus de beste van Nederland zijn.
 
Back
Top