Bij mijn weten is er geen verbinding (meer)tussen de grondscholen van Stella en AIS.
De basis van alles is een goede theorie. Je moet ergens beginnen en aan de grondscholen die ik gezien heb is niets mis mee. Het gaat niet om het halen van het papier maar om het verkrijgen, vasthouden en toepassen van de kennis. Leren en checken tegen een data base is prima maar niet voldoende, slechts het minimum aanvangsniveau.
Staar je niet blind als er opmerkingen komen dat een opleidingsinstelling voldoet aan de hoogste IVW/JAA eisen. Er is maar één niveau en dat is het minimum niveau. IVW controleert (audit) alle vliegscholen en bij mijn weten voldoen alle scholen aan het minimum niveau.
In een tijd waar het aanbod vele malen groter is dan de vraag zal het minimum niveau niet voldoende zijn. De overgrote meerderheid van vliegers wil uiteindelijk bij een grotere airline aan de slag. Al deze maatschappijen hebben hun eigen grading/selectie en zullen de meest geschikte kandidaat aannemen. Een beter geschoolde vlieger heeft dus simpelweg veel meer kans op de uiteindelijk gewenste baan.
Welke vliegscholen geven dat beetje extra waar de maatschappijen naar kijken? In het verleden behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst, maar het geeft wel een goede indruk.
KLS: sinds jaar en dag twee handen op één buik met de KLM. Ook Martinair nam in 2006 KLS-ers aan terwijl er vliegers van de Martinair vliegschool nog geen baan hadden. Plaatst nu de vliegers zonder grading/selectie met een typerating bij andere maatschappijen.
NLS: NLS is onderdeel van één van de grootste opleidingsorganisaties ter wereld. Ze hebben een pilot provisioning programma die vliegers bij verschillende maatschappijen plaatst. Vorig jaar nam Ryanair tientallen NLS-ers aan zonder grading/selectie en dit programma loopt door. De Ryanair opleiding moet wel zelf betaald worden maar na opleiding volgt een vaste baan.
EPST: deze maakt gebruik van Oxford. De vliegers stromen ook vandaag nog zonder grading/selectie door naar easyJet en andere Engelse maatschappijen. Ook hier een opleidingscontract met een betaling maar ook hier een vaste baan.
Stella: Heeft een verbinding met een Turkse maatschappij maar bij mijn weten betalen de vliegers hun eigen opleiding en is het een contract voor 1 jaar/500 uur.
Overige vliegscholen: Deze leiden op volgens de (minimum) IVW norm. Allen zeggen uitstekende contacten te hebben met maatschappijen. Welke vliegschool heeft meer dan één van zijn leerlingen in de laatste twee jaar bij een gerenommeerde maatschappij kunnen plaatsen? De ex-leerlingen van deze scholen zijn geheel op eigen kracht en financiele middelen aangewezen. Ook deze vliegers zullen er uiteindelijk kunnen komen maar het wordt een weg met veel meer uitdagingen en obstakels.
ATC: mij is niets bekend over het "ab-initio"gedeelte van deze vliegschool. Wel weet ik dat zij vliegers bij meerdere maatschappijen onder brengen, maar tegen betaling van de opleidingskosten (25k-40K afhankelijk van het type), gedurende een beperkte tijd(6-12 mnd) en tegen een gering salaris. Tot nu toe moesten de vliegers na het einde van hun periode de maatschappij verlaten zodat er weer nieuwe goedkope self-sponsored vliegers geplaatst konden worden.
Ga voor bewezen kwaliteit!