AIS of ACT???

Terminal Veloci

New member
Ik begin nu toch wel erg niewsgierig te worden. Er zijn hier over AIS een heleboel goeie opmerkingen te lezen, maar over ATC vrijwel niets. Terwijl je bij ATC voor 30K minder 3x zoveel vliegervaring opdoet. Dat is toch voor iemand zoals ik die alweer wat ouder is geen slechte zaak. Dat is ook een startende opleiding net als AIS dus er is nog niet veel over bekend. Maar ik wil binnenkort wel ergens beginnen, en als ik er bij EPST niet doorheen kom zal het waarschijnlijk een van deze twee worden. Maar welke???
 
Last edited:
Terminal Veloci,

Is het ACT of ATC waar je op doelt? ACT is dat ACVT de vliegclub uit Teuge? Die is prima.

ATC is geen geintegreerde opleiding maar een broker, mensen van ATC leiden je niet zelf op maar zijn tussen handelaar in leerlingen.

Je doet je opleiding bij mijn weten bij Naples Air Center in Naples Florida, vervolgens moet je een deel van je opleiding in Nederland doen omdat je JAA ME-IR in europees luchtruim gedaan moet worden.

Op zich is er niets mis met die route behalve dat je dat ook allemaal zelf kan doen en zodoende ook nog zelf baas blijft over je centen, iets wat wel belangrijk is als je te maken krijgt met de eigenaar van NAC!

AIS daarintegen is een geintegreerde opleiding die volledig in Nederland gegeven word, op zich hoeft dat niet beter te zijn maar ik denk toch dat het wel wat beter is dan de NAC route.

Ik heb zelf de USA route gedaan, het is zeker de goedkoopste manier! Zelf heb ik m'n PPL in de USA gehaald en ook de fATPL theorie

PPL = OFT Orlando
fATPL = NAC Naples
IR = S&T Lelystad
CPL = S&T Lelystad
ME-IR= S&T Lelystad

Het Amerika verhaal gaat prima, als je maar volwassen en assertief bent (niet verwarren met het hebben van een grote mond) Zorg dat je "pay as you go"gaat, dus alleen het minimum in je account en de rest van je geld in je zak. Dat is namelijk het enige waar de scholen in geintresseerd zijn dus zorg dat ze hongerig blijven anders spelen ze met je.

Vandaar ook dat ik niet zo voor het ATC traject ben, heb meer jongens gezien bij NAC die daar via een tussenhandelaar gekomen zijn, en ik kan je vertellen dat is behoorlijk KL*TEN want die vent heeft je in z'n macht omdat ie je centen heeft. Dus mag jij je hour building gaan doen wanneer het de eigenaar van de vliegschool uikomt, dus alleen een beetje sávond lokaal rondhobbelen in een ouwe bak voor te veel geld! En als je de kist al langer mee krijgt voor een overland dan word je geript v.w.b. de fuel reimbursement, jaja, dat zeggen ze er even niet bij, maar het is lullig als je $5.- per gallon betaald terwijl NAC je maar $2.- per gallon terug geeft en jij wel de volle uurprijs voor de kist moet betalen!

Kan je beter een kistje huren via www.flymiami.com die zijn veel goedkoper en geven volle fuel reimbursement, oh ja, dat mag je niet als je er via ATC zit of een ander, want die verdient aan jou uren! Omdat ze een deal hebben met de eigenaar van de school. En die deinst er niet voor terug om je Visum in te laten trekken als je niet bij hem huurt! Het stond bij de Italianen zelfs in het contract dat ze moesten tekenen dat ze alles bij NAC moesten doen, ook de hour building. Tja en dan ben je FUCKED ,,,,,,,,,, bigtime!

Ook is er een tijd geweest dat hun CPL instructeur weg was, ja, en dan zit je daar te wachten en geld te verbranden omdat ze de shit niet voor elkaar hebben. De "vrije"mannen hebben toen snel hun VISA over laten zetten naar OFT en daar hun CPL gedaan. Maar dat moet je dan wel kunnen en niet contractueel gebonden zijn met iemand die jou centen al heeft!

Vandaar als je al van te voren wil betalen, AIS ANYTIME boven ATC!!!!

USA route is prima, maar wel ZELF doen!!!

Groeten

:radar: André :radar:

PS: NAC Groundschool is prima zolang Paul Winner er nog zit! Heb het er ENORM naar m'n zin gehad en prima les gekregen. Flying side is daar wel even wat minder!
 
Terminal Veloci,

Ik zie dat je bezig bent bij EPST... dan hier even de volgorde die je volgens mij zou moeten aanhouden.

1.EPST
2.KLS
3.NLS
.
.
.
.
.
100. USA route zelf doen
..
.
.
.
10 000 Broker als EFTO en ATC

Doe er je voordeel mee!

Groeten

:radar: André :radar:
 
Volgens mij bestaat JAA ME-IR niet meer. IR is IR en geldig voor alle vleugelvliegtuigen die je mag vliegen.
 
Hartstikke bedankt voor je nuttige info André.:) Het is inderdaad wel een groot voordeel als je niet meteen al je geld in een keer hoeft uit te geven.

Ik bedoelde inderdaad ATC ja, foutje.:dozey::duh:

Ik ben nu 31 dus de KLS en de NLS zijn voor mij eigenlijk al afgevallen.:( Vandaar dat ik mijn pijlen vast op Amerika richt. Ik had er inderdaad al sterk over nagedacht om op eigen houtje naar Amerika te gaan. Dan zou ik echter misschien liever naar EFT (European Flight Training) gaan. Maar daar heb jij dus geen inside info over? Iemand anders?:radar:

Eigenlijk hoop ik gewoon bij EPST door te komen of anders het Netjets programma bij Oxford.:D

:)Nogmaals bedankt André:)
 
he Terminal Veloci,

Voodat ik aan de opleiding begon heb ik wat airliners een belletje gegeven mbt een aantal zaken. Hierbij waren een aantal zaken voor mij relavant. 1 leeftijd 2 integrated of modulair 3 voor opleiding . Puntje 1 en 3 kreeg ik van de meeste airliners hetzelfde antwoord: Dat is een drempel die scholen opleggen. puntje 2 kreeg in een eenduidig antwoord bij alle gebelde airliners. Integraded heeft absoluut de voorkeur! sterker nog, maargoed het tegendeel zullen anderen kunnen bewijzen. Trans en KLM zeiden geen modulaire mensen aan te nemen.

succes met je keuze.
 
Ja dat maatschappijen graag integrated opleidingen zien had ik al eens eerder gehoord ja. Maar dat zijn die opleidingen in Amerika ook. toch...?

Trouwens Huupster, voor iemand die nog geen uren gemaakt heeft heb je wel al een flink aantal typeratings op je naam staan he?:D
 
Ik heb geen ervaring met tussenhandelaren als ATC, maar hier op Airwork zijn genoeg slechte verhalen te vinden over deze bedrijfjes. Beetje een donkere hoek in vliegopleidingenland als je het mij vraagt, en de uitleg van meer ervaren jongens als Andre zouden af moeten schrikken. EPST is naar mijn mening een van de betere vliegopleidingen op dit moment, dus zou het daar eerst proberen. Succes.

Huupster,
Huupster said:
Voodat ik aan de opleiding begon heb ik wat airliners een belletje gegeven...

Denk dat je airlines bedoelt? :)

Groet, PH
 
Wat ik lees op de site van ze is dik betalen om 500uur te werken :passed: .

Niks van garantie, probeer dan gewoon Ryanair en heb je een goed salaris en een vaste baan. En is de school wel een FTO? kan het nergens terug lezen.
 
Ja dat maatschappijen graag integrated opleidingen zien had ik al eens eerder gehoord ja. Maar dat zijn die opleidingen in Amerika ook. toch...?

ATC is geen geintegreerde opleiding maar een broker, mensen van ATC leiden je niet zelf op maar zijn tussen handelaar in leerlingen.


Ik ben nu 31 dus de KLS en de NLS zijn voor mij eigenlijk al afgevallen.:(

Beide scholen mogen, net als EPST, niet discrimineren op leeftijd. Deze scholen hoeven dus niet af te vallen...
 
Beide scholen mogen, net als EPST, niet discrimineren op leeftijd. Deze scholen hoeven dus niet af te vallen...

wat officieel niet mag of wat de praktijk is?
je kan ook geld betalen voor de selectie en dan wordt je er op een simpele reden uitgegooid in een cova of iets
 
dat ze niet mogen disriminren is zo, maar veel maatschappijen kijken ook naar ervaring vs leeftijd, dus die hebben liever een abinitio van 21 dan van 31. maar als je per se vlieger wilt worden kan je altijd het risico nemen, maar voor mij zou 31 te oud zijn. Want ik heb al teveel mensen gezien, en gehoord die daardoor werkloos thuis zitten
 
Zijn er mensen die ervaring hebben met ATC (zie http://www.aircrewcenter.nl/index.php)? Ik heb begrepen dat je dan na je opleiding een soort van baangarantie hebt bij een Indonesische maatschappij. Weet iemand hier iets meer over?

Heb destijds even contact met ze (dhr Kees Schmitz) gehad. Wat mij opviel:

  • Zijn idd een broker ( je gaat dus gewoon naar Florida, en dat kan je volgens mij beter zelf doen)
  • Geen garantiefonds
  • Geen referenties
  • Ze zeggen contacten te hebben met twee airlines voor banen. Alleen ze willen niet zeggen welke airlines dit zijn. het enige wat ze zeggen :

Het gaat om twee airlines. Een Airline is Turkjie, 50% van Lufthansa. De andere Airline is in Azië met eventuele basings in Australië, Indonesië,Thailand of Maleisië.

Die eerste moet dan volgens mij Sun Express zijn.

Op hun site staat:

Certified Flight Instructor CFI/CFII
4 maanden stage/internship en 400 vlieguren. Tijdens deze periode verdien je salaris als instructeur. Dit is tevens je eerste betaalde baan in de luchtvaart!


Wat ze er niet bij vertellen is dat je wel gewoon zelf moet solliciteren naar deze functies. Op zich logisch maar hun meerwaarde in dit deel van de opleiding ontgaat mij dan wel een beetje.

Even verder zeggen ze:

Voor een klas in september zoeken wij 2 kandidaten die in Azië of in Turkije willen werken.

Vind het raar dat een school maar 2 kandidaten zoekt. Niet dat ze 500 man moet vragen maar is 2 niet een beetje weinig? Krijg je een persoonlijke instructeur ofzo?

Neem zelf even contact met ze op en baseer ook daar je mening op. Op mij zijn ze niet echt gefundeerd overgekomen. Maar da´s dus mijn persoonlijke mening.

Succes met je keuze DF, jammer dat het Vojens avontuur niet doorging. Anders waren we nu klasgenoten geweest :bwah:
 
Last edited:
Ik ben met selectie van ATC bezig en vindt het een goed concept.
Als ik er door kom wil ik in Juli richting Florida vertrekken.

Bijkomend voordeel is dat kostprijs aanzienlijk lager lig dan wanneer je opleiding in NL doet. Verder haal je buiten je Frozen ATPL JAA ook nog je CPL FAA en CFI (FAA)

Dit is weer een extra aanvulling.

In deze tijd vindt niemand een baan dus of je nu bij KLS of EPST je opleiding gedaan heb maakt ook niet uit. behalve voor de rente die je elke maand moet betalen.

Ben tijdje terug ook bij Naples Air Center in Florida langs geweest en is degelijke vliegschool en goed vertoeven daar.

Cheers,

Corne
 
Beste Corne,


Fijn dat je zelf zo achter je keuze staat. Ben het alleen niet met je eens. Klopt dat de tijd flut is en dat er weinig aangenomen wordt, hoe minder er aangenomen wordt, des te meer het van belang is van welke school je komt.

Het is mooi dat je je CFI haalt en de opleiding wat minder kost, maar als je hierna nog 30K voor een rating moet betalen ben je nog hoger uit. Ja het kan zomaar zijn dat je met een EPST ook nog een rating moet betalen, dat klopt.

Denk er nog eens goed over na. In Europa maakt het uit waar je vandaan komt. Zelf heb ik mijn opleiding in Europa gedaan en vervolgens een conversie naar FAA gedaan.
 
Beste Corné,

Dit is een redenatie van lik-me-vessie. Heb je hier goed over nagedacht? Ik zou momenteel niemand aanraden om een vliegopleiding te doen. Tenzij je binnen kunt komen bij een sponsorship.

Groet KL
 
Back
Top