Buiklanding PH-PHE (Stella Aviation) GG

Mij interesseerd het nu niet echt hoe dit allemaal tot stand gekomen is, technical, human, act of god, of want dan ook. Dat komt wel als het rapport naar buiten komt van de des betreffende instantie(s).

Wil iedereen even z´n hand opsteken die mij de rest van z´n leven 100% kan garanderen nooit de gear te vergeten, vooral in GA kist. Wat voor een ervaring je ook hebt je zult fouten blijven maken.

Daarom stoor ik me aan sommige reacties. Ben benieuwd hoe jij het vind om na een "event" op fora terug te lezen dat er met plezier kratten bier gewedt worden dat het een human error fuck up was. Beetje collegialiteit/airmanship/professionaliteit naar elkaar toe misstaat niemand, hoewel de waarheid altijd gezegd mag/moet worden maar denk dat hier niet op z´n plek is en vooral niet de manier waarop.

Verder ben ik het met Ghostflyer eens. :biertje:
 
ok we moeten wachten op het rapport.

Maar ik vind het persoonlijk wel een heel slecht excuus om te zeggen dat door de zon het net leek of het gear down was. Wat is er aan de hand met je handjes?! Even je handjes over de lampjes en je ziet of ze branden. Als dit echt de reden is, dan heeft er iemand behoorlijk zitten pitten!!!

Sorry ladies and gentelmen, we thought that the landing gear was down. But we couldn't see it right because of the sun, we apollogise.
Cabin crew: EVACUATE, EVACUATE!

tja... sorry hoor.
 
Er zijn helaas twee soorten vliegers:

1. Hebben al eens een gear-up landing gemaakt
2. Moeten 'm nog een keertje maken

Zit je in de tweede groep, dan kun je ook twee dingen doen

1. Stick to the procedures
2. Stop flying in general aviation

Feit blijft dat die deuk in je ego waarschijnlijk de vervelendste is...:huilt:

:eek:fftopic: kun je hier nog op doorzagen:
er werd waarschijnlijk (veronderstelling en dus geen feit) IF getraind en de kans is dan groot dat deze vlucht in de syllabus stond als (S)PIC...

LEERLINGVLIEGER IN DE FUNCTIE VAN EERSTE BESTUURDER (SPIC - STUDENT PILOT IN COMMAND):
Vliegtijd gedurende welke de vlieginstructeur de leerlingvlieger in de functie van eerste bestuurder uitsluitend zal gadeslaan en de vlucht van het vliegtuig niet zal beïnvloeden of beheersen.

...wat neem je waar als je vonken ziet door het rechter raampje...
 
Was het een lesvlucht dan??
Ik dacht die kist is afgehuurd door hobbyvlieger, die z'n final checks niet goed doet.
 

De directeur bevestigt de menselijke fout. Laten we het bier met z'n allen opdrinken:D:D Leuke gelegenheid om nog eens verder te bomen over dit soort gebeurtenissen.
Ik ben overigens de laatste die zal roepen dat dit mij nooit zal overkomen.Wat dat betreft ben ik het helemaal met "Vliegplannetje" eens.

Jaren geleden zag ik op Zwartberg een Seneca II gear-up landen. De eerste poging resulteerde in een rode lichtkogel en de vlieger ging rond om vervolgens nogmaals te landen zonder wielen. Ook hier speelde de zon een belangrijke rol. Het leek alsof de groene lampjes brandden. De vlieger dacht dat hij een rode lichtkogel kreeg omdat er een glider aan het landen was en heeft nooit aan zijn gear gedacht.

Zolang er alleen blikschade is kunnen we daar gerust luchtig over doen. Het mooie is dat de leerling nooit meer zal vergeten zijn wielen uit te doen, ook daar durf ik een krat bier op te zetten !

Er is natuurlijk ook nog de GUMP check, die je op final nog even kunt doen (Gas, Undercarriage, Mixture, Propellor)...... Voor Stella Aviation:D:D;
GEAR
UNDERCARRIAGE
MAIN GEAR
PUT THE WHEELS DOWN:D:D
 
Last edited:
Flush, maar hoe zit het dan met de handle? Je ziet toch aan de positie of je je gear down geselect hebt?
 
bij een arrow is het maar een klein rond hendeltje, en het verschil tussen gear up en gear down is niet groot, en met laagstaande zon kan ik me voorstellen dat je het verschil niet ziet icm met de lampjes die lijken te branden. voelen doe je het verschil overigens wel.
 
Is er niet zoiets als weerstand als de wielen uit zijn, of in dit geval het gebrek eraan? Correct me if I'm wrong :passed:

Voor een ieder die een excuus heeft voor het vergeten naar buiten te steken van de wielen:

[x] Ongeschikt! :stapelge:

GF.
 
GBOF: in JAA land is het "Affirm"....

Vraagje: als je meld dat je een gear failure heb, spuiten z dan de baan niet onder met schuim? Of is dit iets:
a) alleen voor grote kisten
b) in de films
 
Flush, maar hoe zit het dan met de handle? Je ziet toch aan de positie of je je gear down geselect hebt?

Ja klopt, schakelaar/handle van niks, mocht natuurlijk weer niets wegen of kosten. Weerstand als het gear uit is voel je goed. Ook het geluid is anders. Een Arrow begint zo lekker te fluiten als de wielen naar beneden zijn. Ook is er een waarschuwingshoorn als je het gas dicht trekt met de wielen in. Ja, die is uit te schakelen. De mooiste landingen maak je met een Arrow als je een "tandje" gas bij laat staan zodat de T-tail netjes aangeblazen blijft. Oh ja, en als de wielen uit zijn....
 
.. daar de meest aannemelijke (en juiste) conclusie uit getrokken, niets mis mee...

Oja, de juiste? Zegt wie, jij? Stella? De enige die dat bepaald is het inspectie-team. Wat ik wil duidelijk maken is dat je moet uitkijken met te vroeg conclusies trekken. En wie weet is het wel Human Error, maar totdat dat niet bewezen is verdient de vlieger het voordeel van de twijfel.

Ik word onderhand een beetje ziek van mensen die gelijk met een vingertje gaan wijzen. De volgende verwacht vraag is: WAT WORDT DE STRAF? Dat hebben we in R'dam wel gezien.

Maar huh, ga er maar lekker kratjes bier op verwedden. En onthoud die weddenschapjes voor het geval jij op je bek gaat. Real good attitude...

Al snel is duidelijk als je de reacties leest wie er profi is en amateur.

C.
 
Al snel is duidelijk als je de reacties leest wie er profi is en amateur.

Natuurlijk, profi's stoppen Human Errors het liefst in de doofpot (ontkennings fase).

De volgende verwacht vraag is: WAT WORDT DE STRAF? Dat hebben we in R'dam wel gezien.

= logisch gevolg van het hemeltergende KLPD Dienst Luchtvaart/OM gedachtengoed.

:eek:fftopic:
Het zou mij niet verbazen indien deze vlieger (NL staatsburger), OOK strafrechterlijk (KLPD Dienst Luchtvaart/OM) vervolgd wordt!

I just want to add some comments about kalitta air. I have worked for them for 4 years now and I have seen some darn good if not great work on these planes. The FAA visits us regularly to make sure we follow the Boeing 747 maint manuals and the pratt and whitney engine manuals. I am tired of reading that they should shut us down or ban Kalitta Air. Kalitta Air has been around for years. We are very strict on our maint. schedual, maybe better than some others. The BRU accident was pilot error most likely. The eng. drop was a leased eng. from another company that we got while on a leg of that aircraft and it had a bad weld on the aft eng. mount. The columbia acc. is unfortunate and soon everyone will know what happened. I wish people would get the facts before running off with their mouths!!! Kalitta Air has quite a number of 747's and i think we have a good track record for as much flying these birds do.

Bron
 
Last edited:
Back
Top