Longhaul/ Shorthaul

Willem Fly

New member
Hallo Mede Airworkers,

Even een vraag tussendoor:
Als je klaar bent met de opleiding is het dan mogelijk om (mits aangenomen bij airliner) om direct longhaul vluchten te gaan doen? of moet je daarvoor eerst je een periode bewijzen met vluchten binnen de EU? en stap je na een aantal jaren pas over naar Longhaul?

Groeten,

Willem Fly
 
dat hangt helemaal af van de maatschappij waar je begint.
bij klm aangenomen heb je een grote kans dat je als co co begint, intercontinentaal dus long haul.
als je bij ryanair of transavia oid gaat werken heb je weinig kans om daar ooit long haul te gaan vliegen...
 
Hej Willem Fly, het hangt een beetje af op welk type je begint. Het is onwaarschijnlijk dat je longhaul gaat doen op een Fokker 50. Bij mijn bedrijf ben ik op de 757 begonnen. Na ongeveer een jaar kwam daar de 767 bij (is een type) gevolgd door longhaul.
 
Op longhaul zal je waarschijnlijk aangesteld worden als co-co van een 3 koppige bemanning, op short als co van een 2 koppige, bij KLC bijv. Maar ik denk dat je in het begin gewoon elk aanbod moet aangrijpen, dus mochten ze je longhaul aanbieden dan is het mooi meegenomen voor jou, als ze je shorthaul bieden gewoon aanpakken die kans!
 
Beggars can't be choosers:
something that you say which means when you cannot have exactly what you want, you must accept whatever you can get;)
 
alles pakken wat je kan!

Echter is het voor jezelf beter om eerst wat shorthaul te vliegen.
Je stuurt veel meer, zit meer in het weer, maakt meer landingen. Dat alles is alleen maar positief.
Op de longhaul leer je niet zo veel qua vliegen.
Zeker in het begin is het gewoon goed om veel te sturen, dus Europa te vliegen!

just my 2c
 
Is de KLM sowieso niet de enige airliner in Europa die nog met het "ouderwetse" systeem van co-co's werkt? De rest is volgens mij langgeleden al overgestapt naar het flexibere (en ja iets duurdere, maar door de flexibiliteit weer goedkopere) dubble crewing...
 
Nee ze zijn niet de enige.

Dubbele crews zie je maar weinig trouwens.

Bij LH hebben we alleen op de langere stukken een SFO (een veredelde FO). Alledrie piloten mogen landen, in tegenstelling tot de KLM bijv., nu moet je loten voor vertrek wie er een landing krijgt.

We hebben nog wel de CRC, wat hetzelfde is als de KLM co-co, maar alleen voor oude BWKs die de omscholing naar piloot niet gehaald hebben.

on topic: Ben zelf ook een voorstander van eerst op europa veel vliegen voordat je wisselt naar ica (langstrecke!).
 
Back
Top