herinrichting vliegbasis Soesterberg

chupito

New member
De Vries belooft niets over herinrichting vliegbasis Soesterberg

03-07-2008

UTRECHT - Staatssecretaris van Defensie Jack de Vries heeft woensdag (2 juli) geen toezeggingen gedaan aan de gemeente Soest en de provincie Utrecht over eventuele financiering van de herinrichting van de vliegbasis Soesterberg. De basis wordt volgend jaar gesloten wegens bezuinigingen. Op het terrein wordt een nieuw defensiemuseum ondergebracht.

De gemeente wil graag een tunnel onder het terrein aanleggen. De kosten hiervoor zijn 7 miljoen euro. De Vries zei tijdens een rondleiding over het terrein dat men realistisch naar de plannen moet blijven kijken.

Een deel van de oude vliegbasis, waaronder de ruim 3 kilometer lange start- en landingsbaan, wordt teruggegeven aan de natuur. Naast het defensiemuseum moeten er op het terrein van de vliegbasis woningen worden gebouwd. Hieruit wordt een groot gedeelte van de herinrichting van het terrein betaald.

De Vries zei dat er een kostbaar gebied wordt overgedragen. “Onze financiële bandbreedte is beperkt.” Hoeveel De Vries uittrekt voor het nieuwe defensiemuseum, een samenvoeging van het Militair Luchtvaart Museum en het Legermuseum, zal naar verwachting dit najaar bekend zijn.


Sorry hoor, misschien ligt het aan mij maar huh. We zijn Twente aan het sluiten, nou misschien. Maar Soesterberg??? Er ligt daar 3 km asfalt te wachten op de civiele luchtvaart. Wat nou vliegveld bouwen in de zee. Wat nou lelystad uitbreiden. Het ligt er al: "vliegveld utrecht". Dicht bij A'dam, alles is al aanwezig, alleen nog een terminal. In het midden van Nederland en kan SPL ondersteunen.

Eikels in Den Haag
 
Sorry hoor, misschien ligt het aan mij maar huh. We zijn Twente aan het sluiten, nou misschien. Maar Soesterberg??? Er ligt daar 3 km asfalt te wachten op de civiele luchtvaart. Wat nou vliegveld bouwen in de zee. Wat nou lelystad uitbreiden. Het ligt er al: "vliegveld utrecht". Dicht bij A'dam, alles is al aanwezig, alleen nog een terminal. In het midden van Nederland en kan SPL ondersteunen.

Eikels in Den Haag

Beste Chupito,

Wel eens van klagers gehoord en van 'bestuurders' die hun oren daarnaar laten hangen?

We leven in Nederland, weet je nog?
 
Ik ben in ieder geval wel blij te horen dat mijn favoriete museum in Nederland behouden blijft.

MLM 4 Life! :biertje::biertje::biertje:

Voor wat betreft SPL: De Oost-West baan ligt redelijk (maar wel dichtbij), maar de as van de NW-ZO baan ligt heel erg dicht tegen Soesterberg aan, bijna recht over de woonkern. Dat ga je nooit rond krijgen.
 
Mijne heren en wellicht ook dames,

Ik heb wel een aardig idee. In Hilversum willen ze de baan verharden. Dat stuit weer op grote problemen. We maken een eenvoudige entree bij de basis aan de kant van Hilversum en gaan EHSB gebruiken. In verband met de grootte van de basis geen problemen meer met geluid. Hebben we bij de (ACHA) Aeroclub Hilversum Amsterdam, om te dopen tot ACHAS Aeroclub Hilversum Amsterdam Soesterberg een verharde baan, kan de gemeente EHHV aan de natuur teruggeven (hoe gaat zoiets) ... :blabla:
 
Die tunnel gaat niet door, is geen geld voor.
Het wordt voor het grootste deel recreatie en groen bestemming, met het museum, waar nu de heli-hangaars zijn. Ook kan de zweefvliegclub er zeer hoogstwaarschijnlijk een eigen strip krijgen. Maar niets is uiteraard zeker.
 
Ook de TMA en CTR zijn er inmiddels aan.

RAC B)0812181124 C)PERM (A1420/08)
SOESTERBERG TMA DEACTIVATED.
1000FT AMSL
2500FT AMSL

RAC B)0812181109 C)PERM (A1421/08)
SOESTERBERG CTR DEACTIVATED. NO ENTRY AND CROSSING CLEARANCE
REQUIRED. ATZ REMAINS ACTIVE FOR LOCAL GLIDER FLYING.
REF AIP ENR 2.1.
GND
3000FT AMSL

Hoewel ik vóór het openhouden van Soesterberg ben, vind ik bovenstaand voor de GA en voor het luchtruim in het algemeen erg prettig. In mijn ogen is het Nederlandse luchtruim veel te veel -onnodig- gecompliceerd geworden. Nu nog de CTR van Deelen.. die ligt daar ook niets te doen.
 
ATZ REMAINS ACTIVE FOR LOCAL GLIDER FLYING.
REF AIP ENR 2.1.
GND
3000FT AMSL

Graag wel even uw aandacht voor het bovenstaande. De laatste tijd komt er steeds meer GA-verkeer laag over Soesterberg.
Het zweefvliegseizoen staat weer voor de deur, dus graag (voor uw en onze veiligheid) buiten de ATZ blijven.

Vwb Deelen: dat zal alleen maar actiever worden nu Soesterberg dicht is. Het schijnt voor de heli's te ver vliegen van Gilze naar de oefengebieden van de KL, dus gaat men dan Deelen weer meer gebruiken/heractiveren. En dan ligt die CTR daar dus niet meer niets te doen ...
 
Back
Top