Transponder onder Schiphol TMA1

Flake

New member
Het is me niet duidelijk of ik nu onder Schiphol TMA1 mijn mode S transponder aan mag laten of niet. In een prestentatie van IVW voor KNVvL op 6 maart jl. gaf Marcel Houtman van het IVW aan dat de transponder onder TMA1 uit mag, maar dat dit niet hoeft (terug te lezen op: http://www.knvvl.nl/afdelingen/gemotoriseerd-vliegen/motornieuwsarchief/gemotoriseerd_vliegen/verslag_bijeenkomst_vlieg_als_een_vogel_denk_als_een_mens).

Nu vermeldt de huidige VFG (5 Jun 08) in ENR1.6 nog steeds onder 1.1.1.c "VFR-vluchten in Amsterdam FIR moeten hun transponder activeren [...] tenzij hun iets anders is opgedragen. Uitzondering hierop is onder Schiphol TMA1 en 6, waar de transponder niet mag worden geactiveerd tenzij anders is opgedragen.".

Bij het IVW heeft iedereen die hier iets over kan vertellen een snipperdag, en zondag wil ik onder TMA1 vliegen :wegkwijt:

Uiteraard kom ik er wel achter door even met Ams Info contact op te nemen, maar ik hoef slechts 3 minuten onder TMA1 door voordat ik de Soesterberg CTR vlieg; ik wil voorkomen dat ik binnen 2 minuten van Dutch Mil naar Ams Info naar Dutch mil moet schakelen. Graag jullie mening...
 
Niet aanzetten. Dat willen ze op Schiphol liever niet. Teveel blipjes en TCAS die afgaat heb ik me laten vertellen.

Veel plezier!
 
http://www.ivw.nl/onderwerpen/luchtvaart/luchtruim/ontwikkelingen/modestransponder.aspx
Op verzoek van de Luchtverkeersleiding Nederland is op de ICAO-regel dat een transponder in principe tijdens de gehele vlucht ingeschakeld moet blijven, ook in luchtruim waarin zonder transponder gevlogen mag worden, tijdelijk een uitzondering gemaakt onder SPL TMA 1. Technische problemen met het luchtverkeersleidingssysteem en de verwachting dat te veel ‘Traffic Advisories’ (TA) en verplicht op te volgen uitwijkadviezen ‘Resolution Advisories’ (RA) zouden ontstaan vormden hiervoor de basis. Gezien de risico’s van botsingen onder de SPL TMA 1, zoals blijkt uit diverse AIRPROXES en daaruit volgende adviezen van de ATIC en het belang van een veiligheidsnet bij en onder de SPL TMA, vervalt deze uitzondering op 5 juni 2008.

http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=7763&highlight=transponder

Maar inderdaad, in de VFG van juni, en zelfs juli, staat nog steeds "uit onder TMA1"
Waarom eenduidig maken als het ook spaghetti kan?
Ik zou IVW, Euocontrol en LVNL ff een mailtje sutren.
Uiteindelijk, zonder antwoord, zou ik de VFG gids volgen (dus uit).
 
voordat ik de Soesterberg CTR vlieg;

Wellicht ten overvloede, maar let je op de ATZ?
En gelieve niet overhead te crossen onder 2000', anders zou je wel eens een lierkabel tegen kunnen komen ...

Goede vlucht en veel plezier!
 
Als je maar 3 min onder de TMA vliegt, zou ik hem zeker gewoon aanlaten staan. Uit-stb stb-uit, slaat dan ook nergens op. En DM kan je gewoon zien als je je klaring vraagt voor SoestB.
 
Wellicht ten overvloede, maar let je op de ATZ?
En gelieve niet overhead te crossen onder 2000', anders zou je wel eens een lierkabel tegen kunnen komen ...

Yup, wil A27 naar het zuiden volgen. Zo blijf ik clear van Hilversum en van prohibited areas (Soest) en ATZ :cool:
 
Ik zou 'm gewoon aanzetten, in ieder geval boven 1200 ft AMSL.

Begreep dat het vanaf gisteren zelfs verplicht is, ook onder de TMA van Schiphol.

Dat ding zit er niet voor niets in...toch?!
 
Als je maar 3 min onder de TMA vliegt, zou ik hem zeker gewoon aanlaten staan. Uit-stb stb-uit, slaat dan ook nergens op. En DM kan je gewoon zien als je je klaring vraagt voor SoestB.

Nou ja, eigenlijk 8 minuten, vlieg vanaf Teuge naar Huizen en wil dan A27 zuid volgen, zit dan net in een hoekje TMA1. Ik wil Dutch Mil vantevoren om klaring voor Soesterberg CTR vragen, aangezien als ik TMA1 uitkom meteen de CTR invlieg. En ik denk dat de heren (en dames) bij Dutch Mil het wel op prijs stellen om 10 minuten van tevoren te horen dat ik eraan kom :cool:. Ik zal wel aan Dutch Mil vragen of ze willen dat ik op Squawk Stanbdy ga voor stukje TMA1 :airforce:.

Failsafe is onder 1200ft te gaan zitten, dan hoeft transponder niet aan; zit ik juridisch altijd goed (maar minder zichtbaar voor LVLNL) :radar:. Maar Dutch Millers zullen het wel weten, en anders heb ik keurig tijdens mijn RT opleiding/examen geleerd om "changing to Amsterdam Information on 124.30 for a few minutes..." tegen Dutch Mil te roepen :grijns:.
 
Niet aanzetten. Dat willen ze op Schiphol liever niet. Teveel blipjes en TCAS die afgaat heb ik me laten vertellen.

Veel plezier!

Als jij Mode C aan hebt, gaat geen enkele TCAS af. Tenzij je natuurlijk daadwerkelijk...... :D Bij mode A krijg je alleen als je over het target heen vliegt "Traffic" te horen.

Vlieg zelfs af en toe met de Gulfstream ook naar een VFR veld, maar ben dan toch wel heel erg blij als mensen een transponder aan hebben met Mode A en liefst C.

Kan mij niet voorstellen dat Schiphol moeilijk zou lopen doen over een transponder die aan staat onder hun TMA. Het kan je ook een aanvaring schelen met een fighter die low level door de corridor naar het oefenterrein vliegt.

Mijn advies gewoon aanzetten en als het ff kan aanmelden bij DM met je route.

Grtz Mike5
 
Yup, wil A27 naar het zuiden volgen. Zo blijf ik clear van Hilversum en van prohibited areas (Soest) en ATZ :cool:

Je mag ook gewoon over Hilversum heen hoor (min.1000 ft AMSL)...wel even uitkijken voor de gliders...:biertje:
 
Mike 5, Ik heb weer wat geleerd.

Ik vloog laatst onder Schiphol CTR en zag de landende kisten in mijn ogen aardig dichtbij. Of ik de transponder uit wilde zetten. In ieder geval is niet elke controller blij met een transponder in C mode is mijn conclusie.
 
Ik vloog laatst onder Schiphol CTR en zag de landende kisten in mijn ogen aardig dichtbij.

Zat je in de trein of auto? ;) De CTR van SPL loopt van AGL tot 2000'.

Begrijp dat je de TMA bedoelt. Misschien zou je daar op verzoek je transponder uit kunnen zetten, maar als je verder van SPL bent (15nm of zo) zou ik hem toch echt aanzetten als ik jou was.

Grtz Mike5
 
Je mag ook gewoon over Hilversum heen hoor (min.1000 ft AMSL)...wel even uitkijken voor de gliders...:biertje:

Mogen ja, maar als het niet hoeft blijf ik liever een beetje uit de buurt :dozey:

En dat biertje drink ik wel na mijn vlucht :haha: Cheers!
 
Inderdaad GND tot 3000'... Het is voor mij ook al zo lang geleden dat ik SEP VFR in Nederland vloog. (uberhaubt VFR flights en zeker in NL) ;)

Als ik VFR vlieg is het een Y of Z plan, en dan wil ik zo snel mogelijk mijn IF clearance of zo laat mogelijk mijn IF cancellen. Vlieg dus ook liever in een TMA dan er onder, maar vlieg nog het minst liefst onder een CTR! ;) Hoewel in het weekend s'nachts even de boel open trekken in de schipholtunnel geeft best wel een kick! ;)

Grtz Mike5
 
Back
Top