Houtje bijten...

off topic: vanavond weer los in eindhoven

on topic: kzit ff wat op te zoeken over hypotheken etc. wordt ook nog een lastig verhaal denk ik eerste 6 jaar?
 
on topic: kzit ff wat op te zoeken over hypotheken etc. wordt ook nog een lastig verhaal denk ik eerste 6 jaar?

Yep, zeker als je niet in NL woont en als je de bank in het buitenland laat weten
dat je een studieschuld hebt. Zodra je wat kapitaal in de vorm van appartement of huis hebt is het natuurlijk geen probleem.
De snelste/meest comfortable manier van aflossen is overigens ook deze.
Niet al je geld in de lening, maar in vastgoed stoppen. Een hoger rendement kan je niet krijgen, plus je hebt woonruimte.
 
In hoeverre is een dergelijke investering in vastgoed mogelijk tijdens het aflossen van een studieschuld van 150.000 euro?

Moet ik me dan voorstellen dat je aflossingen gaat minimaliseren zodat je met dit geld kunt investeren? En als dit zo is, uitgaande van een uitgespaarde 700 euro aflossing per maand(?), duurt het toch wel even voordat een dergelijke investering mogelijk is. Ik geloof niet dat mijn logica hier de juiste is, zou je kunnen/willen uitleggen hoe dit in de praktijk werkt?

Alvast bedankt!
 
Yep, zeker als je niet in NL woont en als je de bank in het buitenland laat weten
dat je een studieschuld hebt. Zodra je wat kapitaal in de vorm van appartement of huis hebt is het natuurlijk geen probleem.
De snelste/meest comfortable manier van aflossen is overigens ook deze.
Niet al je geld in de lening, maar in vastgoed stoppen. Een hoger rendement kan je niet krijgen, plus je hebt woonruimte.

Maar oppassen. Dit geld (misschien) in NL danwel Lux, maar bijv in Duitsland is de huizenmarkt bagger. Veel te veel productie, dus nu bijv een huis verkopen (het was een investering) wordt lastig, en zeker erop verdienen is er niet altijd bij.

Kan zich natuurlijk altijd veranderen, dan kan het blijken dat dit het juiste moment was om te kopen, maar aangezien (demografisch) de Duitse samenleving de eerste 50 jaar gaat inkrimpen, ziet het er niet goed uit. Ook in Nederland gaat waarschijnlijk de bevolking krimpen.

Verder lijkt het vaak een goeie investering, maar als je lopend onderhoud over de investeringsperiode meerekent, komt er al snel een negatief resultaat uit. Zeker bij oudere huizen. Onderhoud uitbesteden is duur, maar doe-het-zelven moet je ook meerekenen als je het als investering ziet.

Tenzij je na 30 jaar, wanneer je met pensioen gaat, natuurlijk het huis behoud en geen huur hoeft te betalen. Dán heb je er voordeel van.
 
Ik heb het natuurlijk over appartementjes. Het is erg afhankelijk van in welk land je woont. In LUX kom je bijvoorbeeld nergens zonder een beetje gespaard te hebben. (soms gaat het wel, maar dan moet je waarschijnlijk een hogere interest betalen.)
Het precieze hoe-en-wat is iets wat je het beste uit kan vogelen op het moment dat je ergens werkt; nu is het nog een beetje voorbarig allemaal.
 
Hmmm motiverende thread.....de waarheid kan hard zijn.

-vraagt zich af het handig is om het nu maar uit te maken met vriendin of om te wachten op de scheding nadat ze het zat was om met een klaploper te leven - :eek:
 
Het grappige is de vraag of je de verhalen wel moet geloven dat de komende 5 jaar zo rooskleurig eruit ziet. Piloten nodig etc...

Als je de kranten leest merk je het tegenovergestelde:
geschrapte lijnen, minder frequent vliegen faillisementen etc...

Dit houdt weer het tegenovergestelde in: minder vraag naar piloten

Maar goed we moeten onze dromen toch najagen ;) was het niet ?
 
Er zijn altijd piloten nodig dus het klopt wel wat ze schrijven, maar op het moment dat het aanbod groter is dan de vraag, vissen er altijd mensen naast het net. En de vraag is ook voor een groot deel naar mensen met ervaring.
 
Ik weet niet in hoeverre een cpl piloot die prive zijn atpl gehaald heeft de voorkeur krijgt boven een ab initio die vers van een school vandaan komt.
 
Even een inkoppertje: dat hangt af van degene die de mensen aanneemt. Het is maar precies wat ze zoeken...

Dat is het hem nou juist :) hoe zit de verdeling daar.
Zoeken maatschappijen nou juist mensen met ervaring of juist mensen die vers van de pers komen laten we maar zeggen
 
Er zijn altijd piloten nodig dus het klopt wel wat ze schrijven, maar op het moment dat het aanbod groter is dan de vraag, vissen er altijd mensen naast het net. En de vraag is ook voor een groot deel naar mensen met ervaring.

Achter het net is het toch? :confused:

Anywho, ik heb ook zo´n idee dat de markt voor vliegers rooskleuriger wordt gemaakt dan het gaat worden. (vooral door de vliegscholen)

Het China en India verhaal gaat ook niet echt op als je van school komt, daar zoeken ze alleen nog maar rated mensen met experience on type. In India volgens mij nieteens meer mogelijk om als F/O te beginnen als je geen local bent.

Er zullen altijd nieuwe vliegers nodig zijn, maar als alleen al een Stella 500 man per jaar eruit pompt vraag ik me af waar dat ingodsnaam allemaal moet gaan vliegen.
 
Ik denk dat maatschappijen dan gaan kijken wat je achtergrond is. Welke vliegschool je gedaan hebt en dan bepalen zij wel wie ze wel en niet uitnodigen op selectiegesprekken.
 
KLM is de enige die het interesseert welke vliegschool je doet.
Verder is het een kwestie van een beetje geluk waar en wanneer je je eerste baan krijgt.
Misschien eerst op een piston twin ergens op een air-taxi; misschien ergens betalen voor een rating en direkt op een 737-achtig type.
0 uren heeft bijna niemand interesse in; na 500-1500 uur begin je interessant te worden voor andere bedrijven. Als je daar eenmaal zit kijkt echt niemand meer welke opleiding je gedaan hebt of wat je middelbare school gemiddelde was. (behalve -weer- KLM misschien).
 
Jongens, accepteer het nou gewoon eens. ER IS GEEN TEKORT AAN PILOTEN MET EEN CPL EN 200 UUR. Dit terkort is er nooit geweest en zal er nooit komen. Er is momenteel heel misschien een klein tekort aan ervaren captain/training captains.
 
Houtje bijten... Mmh, kan me wel wat inleven in die gedachte. 1200 euro netto overhouden is denk ik heel wat! Minus rente + aflossing zou ik iets van $400 overhouden, das ongeveer 300 euro! Ok, aflossing doen mijn ouders nu dit jaar, maar dan hou ik alsnog iets van 800 euro over. Dat is een wat beter bedrag. Wat moet ik hier van doen ? Huur appartement, benzine, eten, drinken, kleding, telefoon, gas, elektriciteit, licht, verzekeringen, etc. en ik zal vast wel wat vergeten zijn. Als ik dit alleen allemaal moest opbrengen, dan zou ik ongeveer $100 à $200 per maand overhouden. Ben blij dat mijn vrouw ook nog meebetaalt, maar anders zou ik me onlangs al failliet moeten verklaren denk ik.

Maargoed, ben blij dat er nog verstandige mensen rondlopen en gewoon naar een gerenommeerde school gaan. Kans op baan is vele malen groter en veel scholen hebben een garantiefonds. Dat is precies datgeen (als het goed genoeg in elkaar zit) dat je tegemoet kan gaan als jij financieel in de problemen zit.
 
Tjaa, als je echt piloot wilt worden en je bent afgewezen bij een van de geïntegreerde scholen met garantiefonds, dan zou ik wel even heel goed nadenken voordat je met het spelletje begint. In Europa is alles qua sociale zekerheid veel beter geregeld, maar als jouw ouders een huurhuis hebben, ook op een houtje moet bijten, dan zou ik er niet eens over durven na te denken om zo'n grote lening op je schouders te hebben. Ik mag van geluk spreken dat mijn ouders een koophuis hebben, hypotheek bijna is afbetaald en dat ik geen jongere zusjes / broertjes heb wonen bij mijn ouders. Die zijn gewoon slim geweest en studeren voor dokter of advocaat :duh: .

Begin dit jaar werden mijn ouders gebeld met het feit dat ik alleen rente kon ophoesten en dat zij voor in ieder geval een jaar de aflossing van 580 euro per maand willen ophoesten. Konden ze dit niet betalen, dan zou het huis verkocht moeten worden. Dan schrik je toch wel even van. Sommige gezinnen leven van 580 euro per maand en dan moet je absoluut niet aan bovenstaand spelletje spelen. Reken er maar op dat je de eerste 5 jaar in een goedkoop appartementje woont (tenzij je misschien een rijke vrouw treft :grijns: ).
 
en gewoon naar een gerenommeerde school gaan

Het begrip een "gerenommeerde school" is natuurlijk wel erg breed en staat open voor eigen interpretatie. De een zal bijv. Stella of Martinair Luchtvaartschool een gerenommeerde school vinden en de ander zal dat juist niet vinden.

Maar wordt niet echt vrolijk van deze thread. Gelukkig heb ik mijn CV nog :1855: ............en een goedverdienende vriendin :)

Konden ze dit niet betalen, dan zou het huis verkocht moeten worden.

Niet lullig bedoeld maar dat zou ik dus nooit trekken, mijn ouders laten opdraaien voor mijn lening. Echt schandalig dat banken dit soort constructies verkopen. Want iedereen denkt natuurlijk bij het aflsuiten van zo´n contract "ach zo ver zal het niet komen". Het is eigenlijk nog discriminerend ook. Ben je arm....dan heb je pech.
 
Je hebt inderdaad gelijk dat je een ''gerenommerde'' school subjectief kunt invullen. Wat ik hiermee bedoel, zijn echter de scholen die zich bewezen hebben als je kijkt naar het aantal afgestudeerden, waar veel van hen terecht komen en in wat voor periode. Maargoed, als ik mijn keuze nu had moeten maken, dan had ik wel selectie gedaan bij de Lufthans Flugschule of bij Air France. In ieder geval eentje met een baangarantie (die zijn alleen helaas erg schaars).

En over de bank. Jaa, daar hebben we nogal wat problemen mee gehad. We hadden de overwaarde van het huis als onderpand en mijn ouders zouden de maandlasten overnemen als ik het niet kon opbrengen. Ik was bezig met visum regelen en heb dus sowieso ongeveer een half jaar niet kunnen werken (jaa, heb in de horeca tijdje gewerkt, maar dat kun je ook niet echt een inkomen noemen). Ik heb ook nog een backup plan gemaakt, heb bachelor in Psychology. De eerste dagen hier heb ik ''vrijwilligerswerk'' gedaan (kreeg er wel een vergoeding voor na 3 maanden, $10,000). Maargoed, mijn vrouw verdient ook genoeg, maar laten we hopen dat alles de komende jaren beter gaat!
 
Back
Top