Houtje bijten...

Voorlopige teruggaaf (maandelijks) is zeker geniaal als je moeilijk rondkomt met je maandelijkse rente/aflossing.

Maar mattvanwyk om je een antwoordje te geven: momenteel inkomsten ca. 3100 (worst case) euro per maand. Voor de komende 15 jaar breng ik elke maand 1100 euro naar de ABN. Kan verkort worden door boetevrij extra aflossen. Dus 3100 - 1100 = 2000. Van die 2000 euro gaat er maximaal 750 euro (inclusief alles) naar m'n appartementhuur in Londen. Dus nog 1250 over. Gaat 200 euro af voor 2x per maand commuten (sby met VLM/KLM) naar Nederland. Na rente, aflossen, huur en commuten heb ik dus nog circa 1000 euro per maand over om ik het wak te gooien. En dat is jaar 1. Moet lukken dacht ik.

't Is maar een persoonlijke situatie.

Reacties waar ik op zit te wachten :) reeel beeld idd.
maar 3100 netto is echt niet slecht trouwens. Maar heb jij het fiscale voordeel wel omdat je in engeland zit?
 
Nog geen fiscaal voordeel in Nederland omdat ik onder het Ierse belastingstelsel val. Aan de andere kant toch voordelig omdat je in Ierland tot 34000E per jaar maar 20% en over alles daarboven 41% belasting betaalt.

Nog steeds onduidelijk hoelang je negatief inkomen in Nederland blijft staan maar dat zullen we wel zien tzt.

Joe
 
je aftrekpost is 'eeuwig' geldig zoals men zo mooi zegt. 8 jaar, 6 jaar....allemaal niet waar. Enige puntje is wel dat je recht op aftrek in de toekomst vervalt als je emigreert, en dat houdt weer in dat je moet zorgen dat je niet uitgeschreven wordt van je adres in NL, zelfs niet voor één minuut..

Inschrijven voor je counciltax in de UK is geen probleem. Als je je in NL in een nieuwe gemeente inschrjft, dan schrijf je je automatisch uit bij je oude gemeente. Dat werkt zo niet in de UK. Toch kan het bij inschrijving bij je council geen kwaad om even te vermelden dat je ingeschreven wilt blijven in NL. (vaak snappen ze dan niet eens wat je bedoeld)
 
Da's mooi peren. Heb me namelijk uitgeschreven omdat ik anders m'n ziektekosten niet op kon zeggen.
 
Als je 900 van de B-dienst terugkrijgt heb je denk ik iets verkeerd ingevuld. Je zegt dat je netto 2800 per maand hebt? Effe plat sommetje met bijvoorbeeld 35%:(2800/65) x 100 = 4300 bruto per maand. Je zou dan per maand dus 1500 euro afdragen aan belasting...zou je dan niet gewoon 1500 moeten ontvangen voor je voorlopige teruggave??

Scherp ;)
Die 900e komt nog voort uit m'n salaris tijdens opleiding, dus eind van het jaar ga ik alsnog een hoop terugkrijgen.
 
Hoeveel kosten de opleiding over de grens tegenwoordig? Oxford, LFT e.a? Ben niet meer "current"maar NL was binnen de EU altijd het duurste land om je opleiding te doen. Vaak 2x zo veel. Probeer info op Airwork te vinden of andere opleidingen misschien een betere deal bieden?
Geld dat je niet uitgegeven hebt, hoef je ook niet af te lossen...
 
Het kan toch werkelijk niet zo zijn dat, om te kunnen en mogen vliegen, werkelijk iedere levensstandaard die ook maar minimaal boven modaal uitsteekt, opzij gezet moet worden gedurende tien jaar na afloop van je opleiding? Ik druk me hierbij nog voorzichtig uit dunkt mij.

Eerst een disclaimer:
Ik heb al een sloot bier op!

Maaruh, tenzij je opgegroeid bent met een goud bestek en een dienstmeid in huis zal het de eerste jaren tobben zijn. (uitzonderingen daargelaten)

Wij gingen (als familie) vroeger op de fiets op vakantie!!
Moet ik nog verder gaan?

Anyhow, geheel tegen andere berichten in: vliegen doe je omdat je het wilt doen.
End of f*cking story!
Als je het voor de poen wilt doen, heb je een nieuwe calculator nodig.

Ik weet het, het is effe kort door de bocht, maar ik hou niet zo van die lange replies en al helemaal niet van die replies met van die rekenvoorbeelden!
 
Ha T&GO!

Ik ben het helemaal met je eens!!!!
Flying is for fun and not for the money!!!
(zeker als je kids hebt ius het geen vetpot!):grijns:

Verder alle goed met jou en de family???

Groeten uit Amersfoort
 
Ha T&GO!

Ik ben het helemaal met je eens!!!!
Flying is for fun and not for the money!!!
(zeker als je kids hebt ius het geen vetpot!):grijns:

Verder alle goed met jou en de family???

Groeten uit Amersfoort

Sorry, maar in combinatie met Take-Home-Pay is dit echt een belachelijke post.

De meeste hier krijgen minstens 2 keer dat mee naar huis, wat een modaal-verdienende burger krijgt. En ook de "modalos" hebben vaak kinderen.
Ergo, de rest van Nederland red het net tot het midden van de maand?
 
Eerst een disclaimer:
Ik heb al een sloot bier op!

Maaruh, tenzij je opgegroeid bent met een goud bestek en een dienstmeid in huis zal het de eerste jaren tobben zijn. (uitzonderingen daargelaten)

Wij gingen (als familie) vroeger op de fiets op vakantie!!
Moet ik nog verder gaan?

Anyhow, geheel tegen andere berichten in: vliegen doe je omdat je het wilt doen.
End of f*cking story!
Als je het voor de poen wilt doen, heb je een nieuwe calculator nodig.

Ik weet het, het is effe kort door de bocht, maar ik hou niet zo van die lange replies en al helemaal niet van die replies met van die rekenvoorbeelden!

Een advocaat is ook advocaat omdat hij advocaat wil zijn, evenals een politicus, politicus is omdat hij dit wil zijn. Echter, zouden allen opgescheept zitten met een schuld van anderhalve ton en daarbij een salaris krijgen waardoor de komende vijftien jaar sterk ingeteerd zou moeten worden op de levensstandaard (op alles!), vind ze dan nog maar eens terug!

De hele discussie omtrent het willen vliegen of niet is hier niet aan de orde, lees mijn eerdere post. Zodra het onmogelijk is, of redelijkerwijze te risicovol om een dergelijke schuld aan te gaan, dient gewoon een degelijke keuze gemaakt te worden. Dit staat los van iedere ambitie om te willen vliegen, want geloof mij, die heeft zo goed als iedere aspirant piloot wel in meer of mindere mate.

Maakt iemand deze overweging niet zorgvuldig, omdat hij of zij oh zo goddelijk graag wil vliegen, wijt ik dit slechts aan naiviteit...
 
Een advocaat is ook advocaat omdat hij advocaat wil zijn, evenals een politicus, politicus is omdat hij dit wil zijn. Echter, zouden allen opgescheept zitten met een schuld van anderhalve ton en daarbij een salaris krijgen waardoor de komende vijftien jaar sterk ingeteerd zou moeten worden op de levensstandaard (op alles!), vind ze dan nog maar eens terug!

De hele discussie omtrent het willen vliegen of niet is hier niet aan de orde, lees mijn eerdere post. Zodra het onmogelijk is, of redelijkerwijze te risicovol om een dergelijke schuld aan te gaan, dient gewoon een degelijke keuze gemaakt te worden. Dit staat los van iedere ambitie om te willen vliegen, want geloof mij, die heeft zo goed als iedere aspirant piloot wel in meer of mindere mate.

Maakt iemand deze overweging niet zorgvuldig, omdat hij of zij oh zo goddelijk graag wil vliegen, wijt ik dit slechts aan naiviteit...

Sluit me aan bij het bovenstaande. Alvorens je een krabbel zet onder een opleidingsovereenkomst dien je mijns inziens even van die euforische roze wolk af te donderen om de risico's te overzien. Zijn de risico's te groot dan kan je beter besluiten om niet deel te nemen aan een ATPL course of misschien een andere manier van financieren vinden. Hoe jammer het niet kunnen najagen van je dromen ook kan zijn, het leven met een financiele strop om je nek lijkt mij geen prettig vooruitzicht.
 
Eerst een disclaimer:
Ik heb al een sloot bier op!

Maaruh, tenzij je opgegroeid bent met een goud bestek en een dienstmeid in huis zal het de eerste jaren tobben zijn. (uitzonderingen daargelaten)

Wij gingen (als familie) vroeger op de fiets op vakantie!!
Moet ik nog verder gaan?

Anyhow, geheel tegen andere berichten in: vliegen doe je omdat je het wilt doen.
End of f*cking story!
Als je het voor de poen wilt doen, heb je een nieuwe calculator nodig.

Ik weet het, het is effe kort door de bocht, maar ik hou niet zo van die lange replies en al helemaal niet van die replies met van die rekenvoorbeelden!

Ik vind dit dus weer bullshit... (komt waarschijnlijk door het bier van je ;))
risico's van het vliegen mogen betaald worden etc.
Vliegen is gewoon een baan, net als alle andere banen in nl. Daarmee wil ik dus zeggen dat je niet alles aan de kant moet schuiven wat je lief is puur omdat je wilt vliegen.

Idd zoals Judge al zei, dan ben je naief bezig.

End of my story
 
Sluit me aan bij het bovenstaande. Alvorens je een krabbel zet onder een opleidingsovereenkomst dien je mijns inziens even van die euforische roze wolk af te donderen om de risico's te overzien. Zijn de risico's te groot dan kan je beter besluiten om niet deel te nemen aan een ATPL course of misschien een andere manier van financieren vinden. Hoe jammer het niet kunnen najagen van je dromen ook kan zijn, het leven met een financiele strop om je nek lijkt mij geen prettig vooruitzicht.

Wat een ontzettend (....)verhaal. Alsof je van tevoren alle risico's en onzekerheden kan weten en op basis daarvan een fatsoenlijke afweging kan maken. Mooi niet dus. Er zijn zoveel verschillende factoren die hierop van invloed zijn, dat het gewoon een kwestie van koffiedik kijken is.

Ik ken zat lui die van een bepaalde school in een mooie positie zijn gerold na afstuderen. Ken er ook zat die van dezelfde of een andere FTO komen en in een worst-case scenario zijn gerold.

Daar is toch geen touw aan vast te knopen? De vraag is gewoon of je zo'n worst case scenario aan zou kunnen. Denk je dat te kunnen, dan moet je beginnen met een opleiding. Kan het alleen maar meevallen. En kan je achteraf ook niet zeuren.
Als je echt n lijst wilt maken van alle risico's en afwegingen ben je te oud als die lijst klaar is om nog aan een vliegopleiding te starten.
 
De vraag is gewoon of je zo'n worst case scenario aan zou kunnen. Denk je dat te kunnen, dan moet je beginnen met een opleiding. Kan het alleen maar meevallen. En kan je achteraf ook niet zeuren.
Als je echt n lijst wilt maken van alle risico's en afwegingen ben je te oud als die lijst klaar is om nog aan een vliegopleiding te starten.

Als je geen lijst wil maken, hoe weet je dat wat je worstcase scenario is?
Ik denk dat hij hetzelfde bedoelde als wat jij bedoelt namelijk. Alleen verwoordt hij het anders.
 
Oke Matt, ik begrijp je punt.

Het ging mij alleen meer om een uitspraak als:"Hoe jammer het niet kunnen najagen van je dromen ook kan zijn, het leven met een financiele strop om je nek lijkt mij geen prettig vooruitzicht."

Ik bedoel: Je weet pas of je de juiste keuzes hebt gemaakt als je ze hebt gemaakt.
 
Oke Matt, ik begrijp je punt.

Het ging mij alleen meer om een uitspraak als:"Hoe jammer het niet kunnen najagen van je dromen ook kan zijn, het leven met een financiele strop om je nek lijkt mij geen prettig vooruitzicht."

Ik bedoel: Je weet pas of je de juiste keuzes hebt gemaakt als je ze hebt gemaakt.

Absoluut, en daarbij de schuld zorgt juist voor alle shit die piloten soms hebben. Maatschappijen maken daar vrolijk misbruik van, en teveel piloten hebben geen keus en moeten wel op een belachelijk salaris ingaan omdat ze anders niets hebben (geen hbo diploma ofzo)
 
Oke Matt, ik begrijp je punt.

Het ging mij alleen meer om een uitspraak als:"Hoe jammer het niet kunnen najagen van je dromen ook kan zijn, het leven met een financiele strop om je nek lijkt mij geen prettig vooruitzicht."

Ik bedoel: Je weet pas of je de juiste keuzes hebt gemaakt als je ze hebt gemaakt.

Beste co co,

Ik begrijp je verhaal, maar blijf toch mijn mijn stelling. Er is niets zo onverspelbaar als de luchtvaartsector. Je kan echter wel voor jezelf een simpele rekensom maken. opleiding € á 150k tegen het huidige rentetarief zo'n 5,5 á 6 %. Verzekeringen, leefgeld etcetera (bedragen van 176 K zijn al voorbij gekomen). Dit resulteerd in een behoorlijk hoog maandbedrag na je opleiding. Indien je niet direct een "fatsoenlijke"vliegjob kan vinden dan kan het wel eens spannend worden indien je geen plan B of iets dergelijks hebt, de bank moet namelijk ook tevreden gehouden worden. Als je de voornamelijk financiele risico's of consequensties niet serieus neemt ben je denk ik verkeerd bezig. En die financiele strop hangt sneller om je nek dan je lief is vrees ik, worst case scenario of niet!

nb. Je hebt ook wel gelijk wanneer je stelt dat je pas kan oordelen indien je een keuze hebt gemaakt, maar laat dit dan wel een weloverwogen keuze zijn!
 
nb. Je hebt ook wel gelijk wanneer je stelt dat je pas kan oordelen indien je een keuze hebt gemaakt, maar laat dit dan wel een weloverwogen keuze zijn!

Dit is dus precies wat ik bedoel inderdaad. Je moet niet de keuze zomaar maken en denken dat het allemaal wel goed komt. Maar je moet je ook niet uit het veld laten slaan als je iets echt graag wilt.

Zo, nu is het tijd voor een amusementsvolle avond.
 
Back
Top