Houtje bijten...

mattvanwyk

New member
Beste aspiranten,

Met de huidige hoge rentestanden ben ik aan het rekenen geslagen. En ik kwam tot de conclusie dat zelfs als je start bij een fatsoenlijk betalende maatschappij en je de eerste drie jaar netto verdient (omdat je fiscaal voordeel hebt), je toch redelijk op een houtje moet gaan bijten met zo'n gemiddeld 1200 euro wat je overhoudt per maand...

hiervan mag je je huur van je huis, eten, telefoon en alles van betalen...

Is dit een reeel beeld tegenwoordig van de eerste 5 - 8 jaar als verkeersvlieger?

Ik lees hier veel verhalen hierover maar echt harde cijfers wat iemand per maand overhoudt in het begin van de carriere als verkeersvlieger zie ik niet...

Kan iemand me hier inzicht in geven (en kom aub niet aan met: vliegen is een passie, je verdiensten zijn onbelangrijk en ver ondergeschikt daaraan).
Een primaire levensbehoefte is namelijk: een huis, en eten... daarvoor heb je een baan nodig.
 
Over het bedrag dat je overhoudt elke maand kan ik niet veel zinnigs zeggen. Bedenk wel dat het fiscale voordeel waar jij volgens mij op doelt (opleidingskosten aftrekken van je inkomen) alleen geldt als je in Nederland een baan vindt. En die kans is niet zo groot voor de meesten van ons.

Groet, PH
 
Ik lees hier veel verhalen hierover maar echt harde cijfers wat iemand per maand overhoudt in het begin van de carriere als verkeersvlieger zie ik niet...

Nee, ik heb net ook alle 500 replies zitten lezen op het "what is your take home pay" thread....................................
 
Nee, ik heb net ook alle 500 replies zitten lezen op het "what is your take home pay" thread....................................

Je hebt daarin wel gelijk.
Mijn bedoeling echter met mijn thread is een ander.

Van dat netto salaris moet nog een dikke aflossing en rente betaald worden.
Met de huidige opleidingskosten + levensonderhoud zit een lening (zoals laatst te zien was in een topic) op 175000 euro....

Als je ziet wat je daarvan moet aflossen is dat al gauw
1000 aflossing + 900 rente.... dat is dus bijna 2000 euro.

Als je dat van je netto van 2800 aftrekt hou je dus een 'houtje' over.
 
ligt er dus aan wat voor deal je hebt. Ik had het geluk na mijn opleiding de lening als een extra hypotheek om te kunnen schrijven. Dat levert twee voordelen: Lagere rente (bij mij ong. 3% minder) en je hoeft niet direkt af te betalen. Moet je dus wel langer rente betalen, maar je kunt die eerste paar jaar van iets meer als een houtje rondkomen, en beginnen met aflossen als je netto iets meer overhoud.

Let wel, uitgaven zijn net kauwgom. Ze blijven uitrekken tot je inkomsten op zijn.
(Lees: Als je nu met 1800 nette niets af kunt lossen door "belangrijke" maar onnodige uitgaven, dan gaat je dat met 2800 netto ook niet lukken. Er zijn altijd wel "belangrijke" maar onnodige uitgaven.)

En hier is discipline gevraagd, om te bepalen wat nu écht nodig is (eten, drinken, kleding -> Maar moet het Levi's en Hilfiger zijn? Albert Heijn? Of gaat de buurtsuper het ook redden?) en wat je ook op kunt schuiven tot je je lening tot een acceptabel niveau hebt gereduceerd.
 
Als ik uit ga van een aflossing + rente van totaal 1540 euro (is dit reeel om in het begin af te lossen)
Bij een schuld van 167.000 euro is deze dan binnen 10 jaar betaald.

zal ik rond moeten komen van 1200 - 1400 euro.

Als ik uitga van de volgende getallen (ff snel geschat) dan hou je niet gek veel geld over...
Huurhuis: 600 euro
Eten: 200 euro
Auto: 150 euro (verz. + belasting/mnd)
Verz.: 200

Andere zaken mag je dan zo'n 200 euro aan besteden (telefoon, stappen, hobby e.d.)
 
Auto: 150 euro (verz. + belasting/mnd)

Andere zaken mag je dan zo'n 200 euro aan besteden (telefoon, stappen, hobby e.d.)

Ga je dat redden? APK, Onderhoud en brandstof (of eigenlijk bedrijfsstoffen, dus ook olie en ruitewisservloeistof) voor je auto, samen met verz & belasting, € 150,-? Als je zo weinig rijd, dat je dat red, kun je je ook afvragen of je die auto überhaupt nodig hebt.

en 200 Euro voor ontspanning is wat weinig. Denk ik.
 
En hier is discipline gevraagd, om te bepalen wat nu écht nodig is (eten, drinken, kleding -> Maar moet het Levi's en Hilfiger zijn? Albert Heijn? Of gaat de buurtsuper het ook redden?) en wat je ook op kunt schuiven tot je je lening tot een acceptabel niveau hebt gereduceerd.

Het kan toch werkelijk niet zo zijn dat, om te kunnen en mogen vliegen, werkelijk iedere levensstandaard die ook maar minimaal boven modaal uitsteekt, opzij gezet moet worden gedurende tien jaar na afloop van je opleiding? Ik druk me hierbij nog voorzichtig uit dunkt mij.

Nu verwacht ik commentaren als: maar het is je droom of niet, en je doet het niet voor het geld enz.enz.

Deze commentaren snijden mijns inziens maar aan één kant hout, namelijk de kant van het plezier wat het werk je bezorgt. Aan de andere is er de before- and after work kant, de kant waarin geld het leven reguleert. Hier speelt een stukje maatschappelijke verantwoordelijkheid mee. Tot je 30e aan het aflossen zijn tegen minima, om hierna waarschijnlijk met nog een hypotheek opgescheept te kunnen zitten strijkt op alle mogelijke wijzen hiertegen in...

Ik weet het, ik praat hier niet tegen de juisten.
 
Ga je dat redden? APK, Onderhoud en brandstof (of eigenlijk bedrijfsstoffen, dus ook olie en ruitewisservloeistof) voor je auto, samen met verz & belasting, € 150,-? Als je zo weinig rijd, dat je dat red, kun je je ook afvragen of je die auto überhaupt nodig hebt.

en 200 Euro voor ontspanning is wat weinig. Denk ik.

Die 150 is ex brandstof...
Daarom ik zeg al hoe willen de startende piloten dit voor elkaar krijgen?

Vandaar dus ook mijn topic.

Maar blijkbaar lukt het ze allemaal wel maar ik wil eigenlijk weten hoeveel piloten er echt een 'moeilijke' eerste 6 jaar aan overhouden

Daarnaast ben ik het met JudgeKing eens. Begrijp me niet vekeerd vliegen is geweldig. Maar maatschappijen maken hier dankbaar gebruik van. Mensen durven niet eisen te stellen omdat ze een gevoel krijgen van: ja maar ik mag toch al vliegen dus ik moet niet zo zeiken.
 
@ JudgeKing (e.a.)

Hoezo? Hoe vaker iemand het zegt, hoe groter de kans dat iemand je hoort!

Ik ben nu 30, heb geen schulden meer, en kan nu beginnen met genieten. Dan heb ik 10 jaar lang met een modaal inkomen geleefd (doet het grootste gedeelte in NL, anders werd het niet modaal genoemd), en zelfs daarmee al meer plezier gehad in mijn werk dan de meeste kantoor-fritsen met 25.

Dat het niet de ideale weg is, is duidelijk, maar ik kan nu 25 to 35 jaar van mijn salaris gaan genieten. Een salaris dat boven-modaal ligt.

Tja, pay now, or pay later.

Zoals ze bij ons op de opleiding zeiden "iedereen hier is ondernemer, en investeert in zijn toekomst" En een goede ondernemer wil ook wat voor zijn geld terug zien, anders hoeft hij het niet te investeren.

Dus naast passie, vind ik het zeker belangrijk dat je uiteindelijk er een goed salaris aan overhoud.
 
Als je veel wilt overhouden, moet je na je opleiding bij je pa en ma wonen :D
En/of de auto van je pa ''innemen'' :D
:cool:
 
Je gaat uit van 1500 aflossing en 1200 euro overhouden. Dat is al een netto salaris van 2700 per maand. Niet wat hoog ingeschaald?
 
Ik ben nooit goed geweest is rekenen hoor, maar hoe denk jij in 10 jaar tijd je schuld van €167000 af te lossen als je per maand in totaal €1540 per maand kwijt denkt te zijn aan rente en aflossingen?
Stel dat je een lening hebt gekregen met een rente van slechts 6% (kan ik me niet voorstellen hoor!) aan je rente alleen al

m.a.w. Ik zou maar eens een nieuwe planning gaan maken, want ik 10 jaar tijd schuldenvrij lijkt me een vrijwel onmogelijke opgave!

vergeet ook niet datje tegenwoordig een fortuin kwijt ben aan gas/water en licht!



Als ik uit ga van een aflossing + rente van totaal 1540 euro (is dit reeel om in het begin af te lossen)
Bij een schuld van 167.000 euro is deze dan binnen 10 jaar betaald.

zal ik rond moeten komen van 1200 - 1400 euro.

Als ik uitga van de volgende getallen (ff snel geschat) dan hou je niet gek veel geld over...
Huurhuis: 600 euro
Eten: 200 euro
Auto: 150 euro (verz. + belasting/mnd)
Verz.: 200

Andere zaken mag je dan zo'n 200 euro aan besteden (telefoon, stappen, hobby e.d.)
 
Maar blijkbaar lukt het ze allemaal wel maar ik wil eigenlijk weten hoeveel piloten er echt een 'moeilijke' eerste 6 jaar aan overhouden

Dat is een beetje het probleem. Selectief -> hier komen óf "wannabe's" (no pun intended) óf mensen "die het gered hebben" (of nog zoekend zijn). Diegene die het niet gered hebben en zich nu bij de gemeente falliet laten verklaren, die melden zich hier niet meer. Die willen vaak met vliegen niets meer te maken hebben.
 
@ JudgeKing (e.a.)

Hoezo? Hoe vaker iemand het zegt, hoe groter de kans dat iemand je hoort!

Ik ben nu 30, heb geen schulden meer, en kan nu beginnen met genieten. Dan heb ik 10 jaar lang met een modaal inkomen geleefd (doet het grootste gedeelte in NL, anders werd het niet modaal genoemd), en zelfs daarmee al meer plezier gehad in mijn werk dan de meeste kantoor-fritsen met 25.

Dat het niet de ideale weg is, is duidelijk, maar ik kan nu 25 to 35 jaar van mijn salaris gaan genieten. Een salaris dat boven-modaal ligt.

Dus naast passie, vind ik het zeker belangrijk dat je uiteindelijk er een goed salaris aan overhoud.

Mooie situatie. Een schuld van ruim 150.000 aflossen vanaf je bijna midden 20e zorgt er echter voor dat modaal niet gehaald gaat worden ben ik bang. En hoe leef je dan?

- alleen met fiets? Buskaart?
- Huurhuis(je)? Studentenkamer?
- Instantmaaltijden? Brintapap?

Ik, wij, zijn benieuwd naar de werkelijke levensstandaard bij een schuld van 150k en een baan bij een redelijke grote airliner. Naar 'onze' berekeningen is het financieel namelijk nauwelijks te behapstukken...vandaar.
 
Ik ben nooit goed geweest is rekenen hoor, maar hoe denk jij in 10 jaar tijd je schuld van €167000 af te lossen als je per maand in totaal €1540 per maand kwijt denkt te zijn aan rente en aflossingen?
Stel dat je een lening hebt gekregen met een rente van slechts 6% (kan ik me niet voorstellen hoor!) aan je rente alleen al

m.a.w. Ik zou maar eens een nieuwe planning gaan maken, want ik 10 jaar tijd schuldenvrij lijkt me een vrijwel onmogelijke opgave!

vergeet ook niet datje tegenwoordig een fortuin kwijt ben aan gas/water en licht!


Uhm... via de tool van iz is dit te berekenen.
Mijn berekening hieronder klopt niet dus disregard:)
 
Last edited:
Ik denk dat je je eigen mailtje eens goed moet lezen want je bent volgens mij de kluts even kwijt!!!!!

1540x12x10=184800. Dat klopt als een bus!!
Maar dan los je dus 1540 per maand af, want alleen dan kom je aan 184800 over 10 jaar. Maar ik neem aan dat jij net als iedereen ook rente moet betalen en dat zijn meestal niet de laagste rentes. Jij schrijft zelf in je mailtje dat je in totaal 1540 per maand kwijt bent aan rente+aflossingen. In dat geval kan je dus nooit in 10 jaar tijd schulden vrij kunnen zijn!!!!!

REKEN DAT NOG MAAR EENS EVEN NA WANT VOLGENS MIJ KLOPT JOUW DENKWIJZE NIET HELEMAAL.
(ben zelf per maand alleen al 400 euro aan rente kwijt en dan is mijn schuld momenteel niet eens de helft van wat jouw schuld zal zijn!)

Uhm... via de tool van iz is dit te berekenen.
1540 * 12 *10 ( en dan houd ik niet eens rekening met het feit dat de rente (door de aflossing) afneemt.) komt uit op:184800... das al meer dan 167000 dus dat zou wel lukken.
 
Ik denk dat je je eigen mailtje eens goed moet lezen want je bent volgens mij de kluts even kwijt!!!!!

1540x12x10=184800. Dat klopt als een bus!!
Maar dan los je dus 1540 per maand af, want alleen dan kom je aan 184800 over 10 jaar. Maar ik neem aan dat jij net als iedereen ook rente moet betalen en dat zijn meestal niet de laagste rentes. Jij schrijft zelf in je mailtje dat je in totaal 1540 per maand kwijt bent aan rente+aflossingen. In dat geval kan je dus nooit in 10 jaar tijd schulden vrij kunnen zijn!!!!!

REKEN DAT NOG MAAR EENS EVEN NA WANT VOLGENS MIJ KLOPT JOUW DENKWIJZE NIET HELEMAAL.
(ben zelf per maand alleen al 400 euro aan rente kwijt en dan is mijn schuld momenteel niet eens de helft van wat jouw schuld zal zijn!)


Ben er net idd op gewezen (wel op een wat beleefdere manier overigens...)

in tien jaar je schuld van 167000 euro aflossen kan bij een aflossing van 750 euro per maand (restschuld is dan nog 1300 euro dat is verwaarloosbaar klein)
Maar de vraag is dan: 750 + 900 euro rente is : 1650 euro per maand!!!

Zelfs als je bij KLM of een dergelijke maatschappij aan de bak komt is wat je netto overhoudt echt een schijntje....
 
Back
Top