Vrouwelijke piloten... met kinderen!

JudgeKing, dat is heel leuk op papier, maar hoe werkt het in de praktijk. Ik weet dat er zeer kort geleden nog een rechtzaak was tussen BA en een vrouwelijke piloot die zwanger werd toen ze nog geen 1500 uur op type had. De vrouw wilde parttime gaan werken, omdat ze voor haar kind wilde zorgen. BA vond dat ze nog niet genoeg ervaring had om 'veilig' te gaan parttimen. De vrouw heeft de rechtzaak gewonnen. Maar ja, of je nog een command krijgt, met het bedrijf dat je voor de rechtbank gesleept hebt...

Natuurlijk, dat is altijd de kwestie bij juridische zaken. Ook al win je, er verandert altijd iets. Waar het mij om gaat is dat maatschappijen ervaring hebben met dergelijke situaties en meestal, gezien de eigen juridische afdeling en omvang, niet gooien en smijten met regelgeving (althans dat hoop ik maar). Dat het een werkneemster in een lastig parket brengt blijft zonder meer een feit, afgezien van het juridische...
 
Het is echter wel af te raden om als Ab Initio kinderen te gaan nemen! Je moet tot die beslissing komen als je bij een stabiel bedrijf zit en waar jij jezelf tot aan je pensioen ziet zitten! Het is immers een hel voor kinderen om heen en weer te verhuizen en vooral naar het buitenland!

je moet uiteraard sowieso eerst zorgen dat je een baan hebt... de tienermoeders op de pilotenschool zijn dan ook zeldzaam gok ik zo :p

Maarjah de enige kosten die je moet doen is een medical check-up en je TR wordt betaald door je maatschappij (bij die van mij tenminste).

dat klinkt iig positief!

En ik wil niet lullig doen, maar vaak werkt de man ook lange dagen. Ken weinig mannen die part time werken, dat zijn vooral de vrouwen. Dus vindt maar zo een man!

relax, die heb k al gevonden...:grijns:

Nog iets wat je zeker in je achterhoofd moet houden, is dat je niet van je kinderen moet gaan vervreemden, omdat je ze weinig ziet en weinig dingen met ze doen. Zodra je kinderen hebt, kun je niet na een lange trip ff duffen. Nee, dan ga je met ze voetballen, dagje pretpark, tekenen, films kijken en noem maar op. Je moet eigenlijk de dingen inhalen na een trip die andere ouders met hun kinderen doen.

You're absolutely right. Thanks voor je verhaal!!
 
Ik was net klaar met m'n opleiding en mijn vriendin toen was zwanger. Dus ik weet hoe het is, maarjah ik gun het niemand om in zoveel stress te moeten leven. Dus gebruik, in tegenstelling tot mij op die leeftijd, je verstand! :)
 
Het zou best kunnen, maar een opvang is echt niets. Tegenwoordig duwen de vrouwelijke carrieretijgers hun kinderen allemaal massaal de dagopvang in. Reden: vrouw en manlief willen op hun 28e een dikke keet onder hun krent, eigenlijk minimaal nog wel 2x per jaar op vakantie en het liefst nog een leuke 2 auto's'; één voor het mannetje en één voor het vrouwtje.

Afijn, kindlief komt thuis. Is blij dat zijn ouders thuis zijn, moet echter wel zijn kop dicht houden wat ouders zijn moe na een dag lang werken. Kind blijft uiteraard toch doorzeuren en spelen. Vervolgens wordt er geconstateerd dat het kind maar "ADHD" heeft en wordt het vervolgens helemaal volgepropt met pilletjes voor de rust. Och wat leven ze toch gelukkig voor het oog van de buitenwereld, totdat kindlief tijdens zijn pubertijd behoorlijk gaat puberen en zó oncontroleerbaar is, want tja ouders van kindlief zijn nooit thuis geweest, tja waar die opvoeding gebleven is?

Nee, ik prefereer een goede jeugd voor mijn evt. kinderen en een iets minder groot huis.

Amen
 
Het zou best kunnen, maar een opvang is echt niets. Tegenwoordig duwen de vrouwelijke carrieretijgers hun kinderen allemaal massaal de dagopvang in. Reden: vrouw en manlief willen op hun 28e een dikke keet onder hun krent, eigenlijk minimaal nog wel 2x per jaar op vakantie en het liefst nog een leuke 2 auto's'; één voor het mannetje en één voor het vrouwtje.

Afijn, kindlief komt thuis. Is blij dat zijn ouders thuis zijn, moet echter wel zijn kop dicht houden wat ouders zijn moe na een dag lang werken. Kind blijft uiteraard toch doorzeuren en spelen. Vervolgens wordt er geconstateerd dat het kind maar "ADHD" heeft en wordt het vervolgens helemaal volgepropt met pilletjes voor de rust. Och wat leven ze toch gelukkig voor het oog van de buitenwereld, totdat kindlief tijdens zijn pubertijd behoorlijk gaat puberen en zó oncontroleerbaar is, want tja ouders van kindlief zijn nooit thuis geweest, tja waar die opvoeding gebleven is?

Nee, ik prefereer een goede jeugd voor mijn evt. kinderen en een iets minder groot huis.

Amen

Hier ben ik het dus niet mee eens.

Kinderen verdienen tijd met hun ouders, maar de ouders hoeven wat mij betreft niet continu op hun lip te zitten zodra ze naar school gaan. Het is ideaal hoe wij het aanpakken. Kinderen gaan om 8 uur naar school en komen 5 uur thuis (jaa, zo gaat dat in Frankrijk, niet in Nederland!). Ze zitten nu een jaar op de basisschool en het gaat gesmeerd. Er is altijd iemand thuis als zij thuis komen, mijn schoonouders of de au-pair. Maar vaak is mijn vrouw of ik gewoon thuis. Ons rooster is vaak ook ideaal op elkaar afgestemd al zeg ik zelf, daar zul je gewoon zelf het initiatief voor moeten nemen bij je bedrijf.

Ik weet niet waar jij het ''oncontroleerbare gedrag'' vandaan haalt, maar ik denk dat je dan wel erg ver op de feiten vooruit loopt. Dit gedrag is vaak te danken aan het verwaarlozen van je kinderen, maar doe je dat als ouder als je gewoon werkt? Dacht het niet dus...

Je verwaarloost je kinderen als je elke dag in de bar hangt, je niets met ze uitvreet, je aan hun lot overlaat, je ''Britney-Spears-achtig'' gedraag, noem maar op...

En jaa, de dagen dat we vrij zijn, gaan we leuke dingen doen. Gaan minimaal 3 keer per jaar op vakantie en ze zitten allebei op een sport.

Maar wat versta jij dan onder een goede jeugd WvdB? Pa en ma altijd thuis, van het sociale stelsel leven en nooit op vakantie gaan.... ;)
 
Last edited:
Even voor de goede orde, ik overdrijf hier natuurlijk wel, het was pure spot. Tevens wil ik wel zeggen dat in mijn verhaal wel dégelijk voor meer gezinnen aangeschreven kan worden. Ik heb in mijn naaste omgeving iemand die kinderen opvangt, ik heb genoeg subjectieve en objectieve meningen aangehoord, zij ziet de rompslomp elke dag voorbij komen.

Kinderen verdienen tijd met hun ouders, maar de ouders hoeven wat mij betreft niet continu op hun lip te zitten zodra ze naar school gaan. Het is ideaal hoe wij het aanpakken. Kinderen gaan om 8 uur naar school en komen 5 uur thuis (jaa, zo gaat dat in Frankrijk, niet in Nederland!). Ze zitten nu een jaar op de basisschool en het gaat gesmeerd. Er is altijd iemand thuis als zij thuis komen, mijn schoonouders of de au-pair. Maar vaak is mijn vrouw of ik gewoon thuis. Ons rooster is vaak ook ideaal op elkaar afgestemd al zeg ik zelf, daar zul je gewoon zelf het initiatief voor moeten nemen bij je bedrijf.

Ik doelde meer op een situatie waarbij de ouders meer met zichzelf bezig waren en minder met de kinderen. Tevens waarbij de kinderen pas om 8uur of wat dan ook opgehaald worden. Tuurlijk hoef je niet de hele dag thuis te zitten, maar wél thuis zijn als de kinderen thuiskomen. Als een kind met iets dwars zit wil het janken op het moment dat het thuiskomt en niet op het moment dat mama om half 9 s'avonds thuis tijd heeft. Ik vind dat ouders moeten doen en laten wat ze willen zolang het kind daar maar geen ernstige last aan ondervindt. Zo gaat ieder individu daar natuurlijk ook anders met deze beschreven situaties om, sprekende van het kind.

Maar wat versta jij dan onder een goede jeugd WvdB? Pa en ma altijd thuis, van het sociale stelsel leven en nooit op vakantie gaan.... ;)

Zeker niet leven van het sociale stelsel, dat kan ik je wel vertellen:biertje:. Maar ik heb liever dat mijn evt. kinderen in de toekomst met een goede jeugd kunnen opgroeien. Ik vind dat een moeder op het tijdstip dat de kinderen thuiskomen gewoon thuis moet zijn, tot een bepaalde leeftijd natuurlijk. Hoe iedereen zijn eigen situatie invult moeten zij zelf weten, daar heb ik ook geen zeggenschap over. Ik kan slechts mijn mening uiten en bekritiseerd worden.

En voel je je vooral niet aangevallen:eek::biertje:
 
Achjah, goed ouderschap bestaat eigenlijk niet. Bij elke opvoeding valt wel iets aan te merken.

Ik moet je alleen wel toegeven dat als je maar één kind hebt, het vaak wel anders is. Ik heb twee schatjes en ze weten waarom papa en mama niet altijd thuis zijn. Ze huilen dan ook niet en dat is wel fijn. Het is inderdaad wel anders als het twee raddraaiers zijn en last hebben van wat woedeaanvallen ;)

En nee, ik voel me niet aangevallen hoor :biertje:
 
Nonsense

Nonsense

Het is echter wel af te raden om als Ab Initio kinderen te gaan nemen! Je moet tot die beslissing komen als je bij een stabiel bedrijf zit en waar jij jezelf tot aan je pensioen ziet zitten!

Those companies are few and far between. In fact I'd go so far to say that there is no longer such a thing in Aviation - I don't care who you work for. If you want a stable job then you're in the wrong career IMHO.

Het is immers een hel voor kinderen om heen en weer te verhuizen en vooral naar het buitenland!

Nonsense - as a child I lived all over the UK. I spent two years living in Indonesia and 5 years in a British boarding school before emigrating to Canada at 16.

Nothing wrong with being exposed to different cultures/countries.

I consider myself very fortunate to have this background. It hasn't done me any harm.
 
19 of 77 -

As a child, you should grow up in a stabilized environment in my opinion. You should have friends whom you can play with. If you move to another country, then it's very hard for the child itself to learn all other things like language. Most important is the education too. Every country has its own education system, so if you move to three countries, then the educationlevel of the child is not that great.

You're right, that it's good for you're personality, but I stay with my opinion, that a child has to be in a stabilized environment. For a 6 year old child, it would be terrifying!

And with a stable job, I mean the opportunity to do something in the future in management, so you could spent more time with you're kids. In aviation there aren't stable jobs, but I think where I'm now, that's the ''Walhalla'' of many pilots ;)

FD, you don't vote for Hilary, I think ? :grijns: . She's the best ! :D
 
Been there - Done that

Been there - Done that

As a child, you should grow up in a stabilized environment in my opinion. You should have friends whom you can play with. If you move to another country, then it's very hard for the child itself to learn all other things like language. Most important is the education too. Every country has its own education system, so if you move to three countries, then the educationlevel of the child is not that great.

As a child it's very easy to make friends - language is not a barrier (neither is religion/skin colour/appearance). Had friends in Indonesia who spoke almost no English but we always managed to understand each other.

Children learn languages very quickly - English is my second language - didn't speak a word of English until I started school in the UK.

Nothing lacking in my education - including a lot of stuff they don't teach in school. Education standards overseas may surprise you. In Asia they place a much higher value on education than in the West.

You have your opinion, although I'm not sure what you're basing this on - I've been there and done that.

As I've said before - it hasn't hurt me.

One of the best parts - having two passports. Can be extremely useful.
 
Last edited:
Hey Julien & 19 of 77

Ik denk dat er zowel voor-als nadelen voor een kind met (een van de) ouders in de luchtvaart. Dit is dan natuurlijk ook weer leeftijdsafhankelijk.Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe vaak (een van de) ouders van huis is. In ons geval ben ik dat meestal, vooral omdat de laatste bedrijven waar ik voor gewerkt heb alles behalve een stabiele toekomst gaven.

Over de laatste 2 jaar hebben we dan ook veel gereisd tussen Europa en Afrika.
Nadelen voor het kind: familie (bijv. opa en omas)/vriendjes moeten missen, minder vertrouwde omgeving, wat extra letten op gezondheid (maar hoeft geen probleem te zijn), eventuele onderbreking van opleiding op latere leeftijd.
Voordelen: blootstelling aan verschillende culturen, meerdere talen leren, op jonge leeftijd al een beetje bereisd etc..
Komt nog bij dat als er al een vaste woonplaats is (vorig jaar bijna een jaar lang) dat ik dan soms toch weer voor een paar dagen tot 1-2 weken toe van huis ben. Aan de andere kant wordt dat dan weer wel weer dubbel en dwars goedgemaakt door samen leuke dingen te doen.
Mijn zoontje is bijna 2 en ik zie nu al een aantal van de eerder genoemde voordelen, hij spreekt woorden uit 4 talen, danst op Afrikaanse muziek en is erg rustig tijdens reizen :) etc.
Op termijn hoop ik toch een werkgever te vinden waar ik een tijdje kan blijven hangen vooral om wat meer rust in ons gezin te geven en ik eindelijk eens een garage met eigen werkplaats kan inrichten waar ik samen met mn zoontje dingen kan bouwen.
Maar goed, dat komt allemaal nog wel. We zijn erg positief ingesteld.
 
Jammer dat iedereen maar wat neerschrijft zonder de feiten te kennen.

Vroeger mocht je alleen de middelste drie maanden van je zwangerschap vliegen. Tegenwoordig is dat echter anders, nu mag je alleen de laatste drie maanden van de zwangerschap niet meer vliegen.

Elke maatschappij heeft zo zijn eigen regeltjes, je kunt er bijv. voor kiezen om de hele zwangerschap niet te vliegen en thuis te zitten tegen minder salaris, of gewoon door te vliegen, of niet te vliegen en vervangende werkzaamheden te doen tegen vol salaris. Na het zwangerschapsverlof wordt je gewoon weer bijgespijkerd op kosten van de baas.

No worries dus, gewoon lekker gaan vliegen!

Inderdaad is de maatschappij waar ik over schrijf wel een Nederlandse...
 
Je hebt gelijk biggles, feitelijk. Maar zou jij je ongeboren kind maandenlang willen blootstellen aan de straling op FL410?

Het is overigens niet zomaar wat neerschrijven. Natuurliijk zie ik nu ook (na jouw post en enig gegoogle) dat mijn maatschappij wat strikter is dan de wet. Weer wat geleerd toch!
 
Back
Top