FL65

Allemaal leuk en aardig dat zweefvliegen ....

of je GPL haalt, meer trainen op 'captaincy' om maar eens een mooi woord te gebruiken.

Persoonlijk denk ik dat het juist (eerder) de GPL'ers zijn die op 1981 meter (FL65) of hoger zitten, dan de non GPL'ers ;)

De enige (overkoepelende) instantie (NL) die qua zweefvliegopleiding (hierop) aangesproken kan worden is de KNVvL
 
Terecht dat dit zwaar bestaft wordt! Je zal maar een grote kist met 200 man aan boord tegenkomen. Bij ons is de straf voor schending van het luchtruim een vliegverbod van 3 maanden. Al bekend wat de straf gaat worden voor de mensen die vandaag te hoog zijn gegaan?

Wacht maar eens tot jij per ongeluk een CTR binnenvliegt, gaat je nog wel gebeuren.
 
Terecht dat dit zwaar bestaft wordt! Je zal maar een grote kist met 200 man aan boord tegenkomen. Bij ons is de straf voor schending van het luchtruim een vliegverbod van 3 maanden. Al bekend wat de straf gaat worden voor de mensen die vandaag te hoog zijn gegaan?

Jongens jongens wat wordt ik hier moe van. Straf, je lijkt wel een brit. Het is goed gegaan en die jongens schijten nu 7 kleuren stront omdat het het nieuws heeft gehaald. En laat het dan bij een waarschuwing, iedereen leert ervan en klaar, weer lekker vliegen.

Maar huh 7777-3000ET? Wat vindt jij een gepaste straf?
 
Jongens jongens wat wordt ik hier moe van. Straf, je lijkt wel een brit. Het is goed gegaan en die jongens schijten nu 7 kleuren stront omdat het het nieuws heeft gehaald. En laat het dan bij een waarschuwing, iedereen leert ervan en klaar, weer lekker vliegen.

Maar huh 7777-3000ET? Wat vindt jij een gepaste straf?

Quattro 7 300 ET??? Die wil ik ook wel eens vliegen ;).

OT: Als men nou gewoon voor de vlucht alles uitrekend naar meters is dat gewoon je limiet, dan ga je er ook niet overheen. Zo'n ingewikkeld sommetje is het nou ook weer niet.
 
En geloof me, zwevers zijn amateurs en hebben een minimale vliegopleiding (theoretisch), ik was er zelf ook een. En ja, ook eentje die IMC ging, nog ff die thermiekbel uitmelken tot in de wolk. Denk daar ook maar eens aan als je met kastelenweer een wolk binnenvliegt, met name in Duitsland. Ieks

Chupito

Ja, natuurlijk zijn zweefvliegers amateurs. Net als alle andere PPL vliegers. Wat bedoel je daar dan mee? Je praat net of ze helemaal geen theorie leren.

En ja, elke club heeft wel één zo'n eikel die af en toe in de wolk doorklimt en als jij toevallig vroeger op EHEH hebt gevlogen, dan weet ik ook al hoe je heet....
 
En ja, elke club heeft wel één zo'n eikel die af en toe in de wolk doorklimt ....

:duh:

In de dagen dat er nog echte (non kaviaar :blabla:) vlieg(st)ers .... :biertje: kon je op je zweefvliegbewijs (ZVB) een wolkenvlieg aantekening halen :grijns:

Een gestripte IMC Rating, maar dan voor zweefvlieg(st)ers :D

Oftewel, met een wolkenvlieg aantekening kon je indertijd legaal IMC gaan.
Of dit (ook) verstandig was is een tweede.
 
Gaat lekker daar op Teuge dan..:grijns: :grijns:

Maar ach... iedere GPL-er doet wel eens iets dat eigenlijk niet kan:D
 
En geloof me, zwevers zijn amateurs en hebben een minimale vliegopleiding (theoretisch), ik was er zelf ook een.
Chupito

Waarom ben je gestopt met zweven dan?:p

Wat dat amateurs betreft: hoewel een zweefvlieger behoort te weten dat hij daar niet mag komen gebeurt het toch. Mensen zin geneigd dingen te vergeten als je ze maar sporadisch gebruikt.
Andersom werkt het hetzelfde. Welke verkeersvlieger kan met droge ogen beweren dat hij/zij op een vlucht van bijv. twente-ams of maastricht-ams (waarbij je waarschijnlijk onder de FL65 zit), altijd goed uitkijkt voor ongecontroleerd VFR verkeer? Een zwever heeft dan nog steeds voorang. Iedereen weet het wel maar er zijn er genoeg die gewoon vrolijk binnen blijven kijken. Simpelweg omdat het zo weinig voorkomt.
 
Andersom werkt het hetzelfde. Welke verkeersvlieger kan met droge ogen beweren dat hij/zij op een vlucht van bijv. twente-ams of maastricht-ams (waarbij je waarschijnlijk onder de FL65 zit), altijd goed uitkijkt voor ongecontroleerd VFR verkeer? Een zwever heeft dan nog steeds voorang. Iedereen weet het wel maar er zijn er genoeg die gewoon vrolijk binnen blijven kijken. Simpelweg omdat het zo weinig voorkomt.

Sure, maar dat vind ik toch niet hetzelfde....AMS CTA East is class A, en daarmee verboden voor vfr. Class E waar je in je vluchtje EHBK-EHAM in vliegt (en class D overigens) is het volgens mij in zoverre niet verboden om naar binnen te kijken. Daarnaast is de controller er daar ook op ingesteld, en zul je traffic-info ontvangen (als het goed is). In tegenstelling tot compleet onverwachte airspace violations in de CTA.

Maargoed alles natuurlijk IMHO.
 
Hoezo :eek:

Op 20/4 zag ik een GOZC zwever VET in de SPL 1 zitten.

Op HV is het (dus) niet anders :snore:

Kijk ik niet zo van op. Laatste tijd lijkt het een beetje een gewoonte te worden :grijns::D

Ik vlieg niet bij de GOZC dus ik heb een geldig alibi :D:D:grijns:

777-300ER, was jij het misschien aangezien je bij de GoZC vliegt?? (De -200 is mooier:D)

Haha, nee, heb die dag niet gevlogen. Voor zover ik weet is er ook niemand betrapt, dus de 'dader' is er goed vanaf gekomen.
 
Ja, natuurlijk zijn zweefvliegers amateurs. Net als alle andere PPL vliegers. Wat bedoel je daar dan mee? Je praat net of ze helemaal geen theorie leren.

En ja, elke club heeft wel één zo'n eikel die af en toe in de wolk doorklimt ....

Hoooooooo ho, niet beledigd zijn. Ik ben ook een zwever geweest en zou graag weer willen zweven. Het enige wat ik wilde zeggen is dat de opleiding minim is, en dat er genoeg mensen rondvliegen die het niet zo nauw nemen met de regels. Ik was toen 15 en wat kan je van iemand verwachten van die leeftijd? En moet je niet denken dat ik een losbol was die niet wist wat verantwoordelijkheid was. Ik was toen alleen nog geen Verkeersvlieger met alle kennis van dien. Nu zou ik het anders aanpakken (een paar dingen maar).

Maar huh, even een vraagje voor jou: Als de wolkenbasis op 1500 meter hangt, op welke hoogte stap je uit de bel dan. En alle anderen even vriend TailendCharlie laten antwoorden.

En dan nog een laatste vraag:

en als jij toevallig vroeger op EHEH hebt gevlogen, dan weet ik ook al hoe je heet....

Wat heeft dit te betekenen?

Nee dat weet je niet....
 
Waarom ben je gestopt met zweven dan?:p

Wat dat amateurs betreft: hoewel een zweefvlieger behoort te weten dat hij daar niet mag komen gebeurt het toch. Mensen zin geneigd dingen te vergeten als je ze maar sporadisch gebruikt.
Andersom werkt het hetzelfde. Welke verkeersvlieger kan met droge ogen beweren dat hij/zij op een vlucht van bijv. twente-ams of maastricht-ams (waarbij je waarschijnlijk onder de FL65 zit), altijd goed uitkijkt voor ongecontroleerd VFR verkeer? Een zwever heeft dan nog steeds voorang. Iedereen weet het wel maar er zijn er genoeg die gewoon vrolijk binnen blijven kijken. Simpelweg omdat het zo weinig voorkomt.

Precies, dank je. Ik ben gestopt omdat ik geen tijd meer had. Het is een zeer tijdrovende hobby. Tijdens mijn ATPL cursus gestopt. Maar zou graag weer willen beginnen als ikzelf wat minder vlieg. Doe nu 830 uur per jaar dus geloof het wel even.

Maar ik mis het. Was de mooiste tijd uit mijn leven. En veel geleerd..... ook drinken trouwens ;)
 
Class E waar je in je vluchtje EHBK-EHAM in vliegt (en class D overigens) is het volgens mij in zoverre niet verboden om naar binnen te kijken. Daarnaast is de controller er daar ook op ingesteld, en zul je traffic-info ontvangen (als het goed is). In tegenstelling tot compleet onverwachte airspace violations in de CTA.

Maargoed alles natuurlijk IMHO.

Kijk.. dit is nu een goed voorbeeld van hoe het dus niet is. Ik ben maar een zweefvliegertje, maar ik kan je wel uitleggen dat in E-airspace alleen IFR van IFR wordt gescheiden. Naar binnen kijken is niet verboden, maar getuigd niet echt van airmanship. En lang niet al het verkeer vliegt op de frequentie van de controller. Sterker nog, vaak hebben ze liever niet dat je op hun frequentie zit om de RT-overbelasting te beperken:snore: (zij serieus waar brieven uitgegaan naar de aeroclubs).

Airspace violations zijn natuurlijk nooit goed te praten.

En aan chupito: ik steek dan op 1170 meter uit de bel omdat het stijgen dan toch al wat minder wordt en omdat er verderop waarschijnlijk weer een betere bel staat te wachten. Er moet natuurlijk wel een beetje snelheid gemaakt worden! :yeehaa:
 
Het getuigt inderdaad niet van airmanship, maar vind het een mindere zonde dan wat er hierboven beschreven is. Daarnaast hoef je als controller het vfr-verkeer niet op de frequentie hebben om het ifr-verkeer traffic info te geven hoor, is prima te doen met alleen een plot.


(Geloof me, ik weet prima hoe class E werkt....maar een Mil-controller heeft nou niet echt enorm veel IFR-verkeer tegelijkertijd onder zijn hoede, dus als 'ie dan al geen traffic-info geeft zou ik dat ook minder optimaal 'controllership' vinden.)
 
Back
Top