Is het de moeite nog waard?

@ gelderen,

Ik ga je vragen even quoten en antwoord geven. Wannabees, lees even mee:

'wat verdien ik?' :deze vraag moet je jezelf zeker afvragen voordat je aan de opleiding begint, anders kun je geen financiele planning maken

'hoe ziet het rooster eruit?': ook belangrijk, zeker t.o.v. je toekomstige collegas en familie. Verwacht je veel van huis te zijn bijvoorbeeld en heb je je familie die thuis op je wacht? Accepteer jij zomaar alles wat een bedrijf je 'oplegt' ook al heb je een rooster wat niet conform de marktstandaard is?

'zijn er nog lekkere geile stessen?': inderdaad niet relevant maar kan een leuke bijkomstigheid zijn voor sommigen.

'hoe veel vrije tijd heb ik?'; zie bovenstaande vraag over rooster.

'welke auto kan ik kopen?':idem, 'geile stessen'. Hoewel je toekomstige verwachte koopkracht dan weer wel relevant is. Bijvoorbeeld; hoe verwacht je rond te kunnen komen met een laag salaris eventueel tijdelijk buiten de vliegerij? Zie spreadsheet Iz.

'waar kom ik te werken?': Zeker afvragen, vooral ivm event. familie
'zal mijn meisje het wel leuk vinden?': Zeker afvragen, erg belangrijk. Wat je al schreef, als je meisje/vrouw/partner het niet leuk vind, vind jij het vliegen het dan waard om te gaan scheiden of zoek je dan toch maar een andere werkgever.

'wat is de kans op een baan bij KLM?': Kun je je best afvragen als je je maar niet op 1 maatschappije focused (maar dat had je al begrepen).

Ik ben het met je eens over vliegen als passie en dat het uiteindelijk ook maar een baan is maar als je jezelf een van de genoemde vragen stelt ben je wel zeker op de goede weg. Sterker nog sommige van deze vragen zijn essentieel wil je nog een beetje een normaal leven leiden; dwz familie/gezondheid..whatever op de eerste plaats en je baan op de 2e plaats. Overigens bij de meeste bedrijven geen probleem.
 
Ik had meer de indruk dan Gelderen die vragen eigenlijk niet wil stellen, danwel het stellen van die vragen als reden ziet om níet piloot te worden, omdat het een passie is/moet zijn, die elke logica te boven gaat.

Dus meer een soort rhetorische vraag.

Hij stelt dan weer wel "Piloot zijn is ook maar een baan"

Wat mij dan verbaasd, want als het maar een baan is, waarom wil je dan niet weten wat je verdient? Waarom wil je niet weten of het het financieele risico waard is? Of je ook af en toe thuis bent?

Vliegen is super, en het afwisselend thuis zijn en weg zijn is zeker een prettige bijkomstigheid voor de meeste van ons. Echter, als je regelmatig 2 weken weg bent, met tussendoor maar een paar dagen thuis, terwijl je eigenlijk wél een vrouw/vriendin hebt, dan kan het vliegen nog zo je passie zijn, dat breekt je op.

Het probleem is, dat het jóuw passie is, maar je werkgever ziet jou als een kostenpost die zo effectief mogelijk moet worden ingezet. En dat is het verschil met een privé-passe zoals bijvoorbeeld PPL-vliegen. Dát doe je als jíj er zin in hebt, en je vliegt daarheen waar jíj heen wil vliegen.

Verwar die beide niet. Vliegen is super, en voor de meeste van ons zeker een passie, maar laat je alsjeblieft niet door je werkgever misbruiken!
 
die olie raakt op een gegeven moment echt op... Of je dan piloot bent of niet, iedereen krijgt er mee te maken!
btw, heeft virgin niet laatst een geslaagde proef uitgevoerd met kokosolie oid? Er komt heus wel een alternatief.
 
Dat alternatief komt er op de lange termijn zeker. Alleen in de tussentijd kan de olie nog wel eens zo duur worden dat er op de korte termijn toch een probleempje ontstaat. Dat blijft een beetje koffiedik kijken.

Voorlopig maak ik me meer zorgen over de enorm uitgebreide opleidingscapaciteit. Het blijft voor mij een raadsel waar de beruchte 500 per jaar een baan moeten vinden.
 
Om weer terug te keren op de vraag of het de moeite nog waard is. Voor mij persoonlijk is dit JA. Mijn argumenten hiervoor zijn simpel en kort:

1= ik droom er al jaren over
2= het is een baan waarin ik mezelf oud en gelukkig zie worden
3= je moet in je leven risico's durven en willen nemen
4= zekerheid heb je nergens

1= ik droom er al jaren over
Voor velen is piloot worden een ziekte die niet te genezen is, zo ook voor mij.
Voor anderen gelden andere redenen zoals salaris, elitair beroep, stessen op bestemming, etc.

2= het is een baan waarin ik mezelf oud en gelukkig zie worden
Ik heb na de Havo bewust voor een HBO studie gekozen en niet voor een pilootopleding. Dit om verschillende redenen;
2.1) Om levenservaring op te bouwen -> veel op reis, studenvereningen gezeten, stage lopen en afstuderen bij swerelds grootste NL oliemaatschappij.
2.2) Om erachter te komen of ik niet andere ambities heb in het leven.

Na het afronden van mijn (technische) HBO opleiding ben ik er achter gekomen dat een kantoorbaan mij weinig te bieden heeft, ondanks dat ik een geweldige afstudeeropdracht had waarbij ik kon reizen naar VS, Azie, etc en een vaste aanstelling kreeg om te werken. Mijn ziekte was nog steeds niet genezen, en mijn conclusie is dan ook dat daar geen vaccin tegen is.

Hierna ben ik met 100% zekerheid begonnen aan de selecties en deze bij EPST met goed gevolg afgerond.

3= je moet in je leven risico's durven en willen nemen
Ik heb al die tijd zeer kritisch naar dit vak gekeken en informatie opgezocht. Heb op airwork zeer veel interresant topics gelezen wat mijn keuze voor dit beroep nog sterken heeft gemaakt. Ik ben een persoon die doelen stelt en deze ook kostte wat het kost probeert waar te maken. Mijn mentaliteit is daarom ook als ik het echt wil dan zal en moet het me ook lukken.

En met kritisch kijken naar dit beroep bedoel ik: ik ben er van bewust dat het beroep niet meer is wat het was qua salarissen, arbeidsvoorwaarden, etc. Dat het een schommelend business is die sterk afhangt van olie, aanslagen, etc. Je uiteindelijk met een schuld van 160k begint te werken. En niet eens zekerheid heb of je uberhaupt aan de bak komt….

4= zekerheid heb je nergens
Niets in het leven is zeker, ik kies dan liever voor een onzekere leven waar ik wel zie wat op me afkomt en waar ik terecht kom dan dat ik mn hele leven al met grote zekerheid op papier kan zetten.

Geen land is te ver voor mij om te werken, ik ben een wereldburger…

Dit waren mijn 2 centjes.
 
Last edited:
Naar aanleiding van mijn vorige argumenten wil ik er op wijzen dat ook ik mezelf een beetjeafvraag hoeveel zin het heeft, ondanks mijn wilskracht en drang naar het behalen van mijn gestelde doelen.

Ik geef het niet op, maar ik hou er wel rekening mee dat mijn toekomst er wel s anders uit kan zien dan wat ik nu voor ogen heb.

Hier een stukje uit NUzakelijk:

Zakenbank sombert over toekomst luchtvaart
Uitgegeven: 18 juni 2008 12:53
Laatst gewijzigd: 18 juni 2008 12:53


AMSTERDAM - Air France-KLM en een aantal andere Europese luchtvaartmaatschappijen zien het koersdoel van hun aandelen flink teruggeschroefd worden door analisten van de zakenbank Morgan Stanley, die ervan overtuigd zijn dat de stijgende brandstofprijzen hun winsten zullen aantasten.

Air Berlin, de op drie na grootste prijsvechter van Europa, komt er het meest belabberd vanaf. De analisten halveren het koersdoel nagenoeg, van 4 euro naar 2,01 euro. Dat van concurrent EasyJet is teruggezet van 310 pence naar 259 pence, terwijl Air France-KLM een verlaging van het koersdoel van 17,40 euro naar 16,47 euro voor zijn kiezen krijgt, aldus persbureau Bloomberg.

Ook British Airways ontspringt de dans niet, voor deze maatschappij heeft Morgan Stanley een koersdoelverlaging van 160 pence naar 149 pence in petto.

Mislukkingen
Tenminste 24 luchtvaartmaatschappijen hebben dit jaar met mislukkingen te maken. Het recordpeil van de brandstofprijzen eet letterlijk hun winst op, terwijl ook de wereldwijde economische vertraging hen parten speelt. Verschillende Europese bedrijven hebben al aangekondigd hun capaciteit naar beneden bij te stellen om de problemen het hoofd te kunnen bieden.

In de Verenigde Staten zijn de luchtvaartmaatschappijen Northwest Airlines en Air Canada dinsdag toegevoegd aan de groeiende lijst bedrijven die van plan zijn vliegtuigen aan de grond te houden, capaciteit te reduceren en in sommige gevallen banen te schrappen in de herfst en winter, meldt the Wall Street Journal.

Noodklok
Veel bedrijven schrijven bepaalde vluchten af als niet-winstgevend, hoewel de prijs voor tickets continu stijgt.

De overkoepelende Amerikaanse organisatie voor de luchtvaart, Air Transport Association, heeft dinsdag de noodklok geluid over het effect van de ongekend hoge brandstofprijzen. Volgens de associatie kunnen deze de industrie in gevaar brengen en uiteindelijk schade toebrengen aan de bredere economie.
 
Toen Overload op de NLS begon, hing er net een boze memo op het publicatiebord. Een man of vier hadden stiekem bij KLC gesolliciteerd en waren daar aangenomen. De KLM (Bonenbakker toen nog) was daar enorm boos over en de NLS ook. Alle NLS leerlingen werden geacht naar de KLM te gaan en niet naar KLC of anderen. Het was in die tijd zo dat studenten rechtstreeks de typerating ingingen de dag na de diploma uitreiking. Sommigen kregen zelfs op hun lazer omdat ze een weekje vakantie wilden voordat ze begonnen

Toen Overload 18 maanden later klaar was, was er een aanname stop. Pas na vier jaar heb ik een baan gevonden.

MAW. je kunt er gewoon niks van zeggen hoe het de markt vergaat. Hou er altijd rekening mee dat je niet meteen kan gaan vliegen. Eerst een andere opleiding doen is niet onverstandig en zorg in elk geval dat je goed afspraken met je bank en/of financiële reserves hebt.

Volg wel altijd je droom. Anders denk je de rest van je leven 'had ik het maar gedaan'. Ik heb de afgelopen week een bankdirecteur getraind die op zijn 49e nu aan zijn eerste baan als vlieger is begonnen.

Dat de olie opraakt, maken wij niet meer mee.

Overigens raakt Olie nooit helemaal op, omdat het op een gegeven moment zo onevenredig duur wordt, dat we de laatste restjes laten zitten en voor het zover is, zijn er al alternatieven.

We moeten gewoon met de Aziaten en Afrikanen afspreken dat ze niet allemaal op de zelfde standaard moeten willen leven als wij.

Voor nu wil Overload van zes naar acht cilinders om er nog even goed van te genieten.
 
IK ben het met Overload eens, zij het niet dat ik denk dat de oliecrisis echt een enorm groot probleem is en dat de invloed van dat probleem al redelijk in kaart gebracht kan worden mbt de luchtvaarttoekomst en dan vooral de hoeveelheid beschikbare banen...
 
En toen was het 1 dag na de post van ST........zelfde bron. :dozey:


Lagere olieprijs stuwt Wall Street
Uitgegeven: 19 juni 2008 15:55

NEW YORK - De aandelenbeurzen op Wall Street vonden donderdag de weg omhoog. Vooral technologiebeurs Nasdaq en fondsen van luchtvaartmaatschappijen profiteerden van een lagere olieprijs. Financiële fondsen temperden de winsten, nadat de bank Citigroup had gewaarschuwd voor nieuwe afschrijvingen.


De toonaangevende Dow Jones-index sloot op 12.063,09 punten. Dat is 34,03 punten hoger dan aan het slot van de handel op woensdag, of wel 0,3 procent. De S&P 500-index schreef een winst van 0,4 procent en sloot op 1342,83 punten. Technologiebeurs Nasdaq sloot op 2462,07 punten, een winst van 32,36 punten of wel 1,3 procent.

De Nasdaq werd geholpen door een sterke prestatie van onder meer chipfabrikant Intel (plus 2,6 procent) en softwaregigant Microsoft (plus 1,7 procent) boekten winst. Ook Apple (plus 1,2 procent) en Adobe (plus 2,5 procent) deden het goed.

Olie
De olieprijs daalde in de loop van donderdag naar een stand van 131,88 dollar per vat. De daling zette sterk in nadat de Chinese regering bekend had gemaakt met ingang van vrijdag de prijzen voor benzine en diesel te verhogen. Daardoor zou de vraag naar olie kunnen dalen. Ook de aankondiging van Saudi-Arabië dat het land de olieproductie op korte termijn wil verhogen drukte de prijs van een vat olie.

“Een lagere olieprijs is goed voor de consument. De consumentenbestedingen zullen naar verwachting stijgen en dat is een stimulans voor de wereldeconomie”, aldus een analist.

De grote winsten werden donderdag behaald door luchtvaartmaatschappijen en andere vervoerders. United Airlines kreeg er maar liefst 23,8 procent bij. Delta Airlines boekte een winst van ruim 18 procent.

Boeing
Vliegtuigbouwer Boeing boekte eveneens een winst van 3,1 procent. Het bedrijf profiteerde ook van het besluit van de Amerikaanse rekenkamer om een omvangrijke defensieopdracht, die eerder dit jaar aan concurrent Airbus was gegund, opnieuw aan te besteden.


En nee ik ben niet naief en dit is niet de ommezwaai waar iedereen op hoopt maar ik wilde gewoon eens een keer een positief geluidje laten horen.

-edit-

Hee en nu stijgt de prijs weer, het is me toch wat.
 
Last edited:
Ik las vandaag in de krant dat er door grote oliemaatschappijen contracten worden afgesloten eind juni met de oliemagnaten in Irak.

Lijkt me goed nieuws gezien het feit dat zij letterlijk zwemmen in de olie...
Groter aanbod lagere prijs? of is Matt nu heel voorbarig :)
 
:eek:fftopic:

Een deel van het probleem is niet dat er niet voldoende olie wordt opgepompt (waar de meningen over verdeeld zijn), maar ook dat er onvoldoende raffineer capaciteit is om de olie te kraken en om te zetten in bruikbare grondstoffen.

Het is in ieder geval een stap in de goede richting. Had je ook gezien dat de nieuwe Iranese oliebeurs de eerste is die op grote schaal in Euro's gaat afrekenen? Is wel een duidelijke klap voor de Amerikaanse economie, een deel van de US economy draait namelijk op de handel in dollars, die momenteel zeer levendig is omdat alle olie daarin wordt afgerekend.
http://en.wikipedia.org/wiki/Iranian_Oil_Bourse

Effekten: kan ik vooralsnog niet voorzien ;)
 
:eek:fftopic:

Een deel van het probleem is niet dat er niet voldoende olie wordt opgepompt (waar de meningen over verdeeld zijn), maar ook dat er onvoldoende raffineer capaciteit is om de olie te kraken en om te zetten in bruikbare grondstoffen.

Het is in ieder geval een stap in de goede richting. Had je ook gezien dat de nieuwe Iranese oliebeurs de eerste is die op grote schaal in Euro's gaat afrekenen? Is wel een duidelijke klap voor de Amerikaanse economie, een deel van de US economy draait namelijk op de handel in dollars, die momenteel zeer levendig is omdat alle olie daarin wordt afgerekend.
http://en.wikipedia.org/wiki/Iranian_Oil_Bourse

Effekten: kan ik vooralsnog niet voorzien ;)

In dit soort dingen ben ik niet heel goed. Beurszaken en wisselkoersen en de effecten die ze op elkaar hebben. Dat er bijvoorbeeld afgerekend werd in Dollars (giraal) en nu in euro's waarom de US daaronder lijdt.
 
De US leidt eronder, omdat de vraag naar dollars afneemt (niet gunstig voor de wisselkoers). Het is voor mensen dan niet meer aantrekkelijk in dollars te beleggen, als alles (bijvoorbeeld de olie) toch in euro's wordt afgerekend.
 
Matt, zeker in de Telegraaf gelezen?
Het maakt namelijk geen ruk uit of er genoeg olie is, of niet. Zolang de illusie maar gewekt kan worden en wij imbecielen op z'n minst $140 richting Midden Oosten sturen is alles in orde. Klein detail is echter dat de kosten voor de luchtvaartmaatschappijen omhoog gaan, en omdat ze die fuel surcharge een beetje uitgemelkt hebben over de afgelopen jaren moet er iets anders verzonnen worden.
Verwacht voorlopig in ieder geval geen verbetering van de arbeidsvoorwaarden; piloten zijn altijd het eerste doelwit van beancounters. Olie duurder, zelfde salaris = probleempje.
 
Last edited:
Wie heeft het over olie als je weet dat zelfs een fust bier nu de 100 euro grens is gepasseerd.

Fust bier door 'magische' 100 euro-grens


DOETINCHEM - Behalve de olieprijs per vat is ook de bierprijs per fust dit jaar door een magische grens heengegaan.

Vakblad Misset Horeca zette voor het derde jaar op rij de prijzen van fusten op een rij: Hertog Jan rekende voor het eerst meer dan 100 euro per fust van 50 liter.

Met een prijsstijging van bijna 5 euro per fust komt Hertog Jan nu uit op 102,21 euro per 50 liter. Een goede tweede is Brand waar een fust 98,79 euro doet, op de derde plaats staat Gulpener met een prijs van 95,15 euro.

Prijs

De gemiddelde prijs van een fust komt ondanks deze 'toppers' uit op 88,65 euro, nog altijd onder de 90 euro. De gemiddeld prijs is daarmee in een jaar tijd 3,15 euro omhoog gegaan.

"Redelijk", volgens het vakblad gezien het feit dat er ook een accijnsverhoging is doorgevoerd. Het blad signaleert ook grote prijsverschillen tussen de biermerken. Tegenover de dure Hertog Jan staat Alfa uit Limburg met 72,50 euro per fust.

Misset tekent hier nog bij aan dat kroegbazen meestal minder betalen omdat zij hectoliterkorting krijgen.

Goed, back to topic :grijns:
 
Back
Top