Is het de moeite nog waard?

We weten allemaal dat de markt op dit moment vrij goed is, maar art (en ik eigenlijk ook) heeft het volgens mij vooral over de nabije toekomst en lange termijn. Zeker met oog op de olieprijzen, recessie en terroristische dreiging. Dat klassen uitbreiden en dat er een boel vliegtuigen zijn besteld hoeft geen reden te zijn om de flessen te ontkurken, zoals hierboven ook al is beschreven. En let wel, als je op dit moment begint ben je over anderhalf/twee jaar klaar en dan kunnen de zaken wel eens héél anders zijn.
 
We weten allemaal dat de markt op dit moment vrij goed is, maar art (en ik eigenlijk ook) heeft het volgens mij vooral over de nabije toekomst en lange termijn. Zeker met oog op de olieprijzen, recessie en terroristische dreiging. Dat klassen uitbreiden en dat er een boel vliegtuigen zijn besteld hoeft geen reden te zijn om de flessen te ontkurken, zoals hierboven ook al is beschreven. En let wel, als je op dit moment begint ben je over anderhalf/twee jaar klaar en dan kunnen de zaken wel eens héél anders zijn.

Ik ben het grotendeels met je eens, alleen geef mij nou eens 1 reden WAAROM luchtvaartmaatschappijen meer en meer vliegtuigen bestellen, terwijl het er over enkele jaren veel minder rooskleurig kan uit zien....
 
Is het nog de moeite waard? .......... NOPE!

Olie door de USD 125,=
.... Wat denk je zelf?
:duh:
 
Mooie post hoor absoluut.

Toch vind ik een en ander tegenstrijdig (niet in je post hoor):
-Scholen breiden uit
-naar verluid vinden bijna alle piloten na de nls, kls, epst een baan als vlieger binnen een jaar.

En als ik dan de post van art lees, dan voel ik enorm veel onzekerheid in de markt en een bijna angstige sfeer als je besluit wel de school te gaan doen

De scholen breiden NU uit, omdat er NU genoeg werk is, maar JOUW opleiding duurt ongeveer 2 jaar, en dat is in Luchtvaartland het verschil tussen 2 miljard winst, en 2 miljard verlies, met bijbehorende "restructurering."

Ik ben het grotendeels met je eens, alleen geef mij nou eens 1 reden WAAROM luchtvaartmaatschappijen meer en meer vliegtuigen bestellen, terwijl het er over enkele jaren veel minder rooskleurig kan uit zien....

NU ziet het er aardig uit, en NU hebben ze 2 miljard winst, die Voor Rente, Belasting en Afschrijving, opgemaakt moet worden.

Het vliegtuig dat vandaag komt, vreet minder brandstof als het vliegtuig dat vandaag sinds 10 jaar vliegt. Dus als die nieuwe kisten komen, en we hebben teveel kapaciteit, dan knallen we die ouwe in de woestijn. Including overtollig personeel...

De Manager die vandaag besluiten dat die vliegtuigen moeten komen, zitten in 2 jaar met een gouwe handdruk thuis, en lachen zich kapot. JIJ komt net van school, en Denimair neemt op dat moment alleen mensen met 3000 heavy jet PIC aan.

Voor diegene die het redden is het het zeker waard, ik heb nu ook een mooie boterham met Nutella (Niemand eet zoveel Nutella als die duitsers...), maar ik kwam net vóór 911 van school, dus ook ik heb van genoeg airlines mooi briefpapier met slechte berichten gekregen..

Ik zeg niet dat er in 2 jaar geen werk is, en longterm gaat de markt sekers stijgen, maar ik ken genoeg mensen die net ná 911 klaar waren, en na 4 jaar wachten, dure profchecks op dure twins, dure sollicitatie-training, het bijltje erbij neer hebben gegooid.

Kun JIJ met 150.000 Euro, á 6% rente per jaar (€ 9000/yr, €750/maand, GEEN AFLOSSING!) rondkomen? 4 jaar lang, geen baan als piloot, geen goeie HBO-opleiding om je een vergelijkbaar salaris te geven? Naast woonkosten, eten, kleding? Profchecks incl. IVW-rekening per jaar ook een goeie € 1000,--?

DAT AIRLINES NU OPLEIDING EN KISTEN BESTELLEN, BETEKENT ALLEEN DAT ZE NU GENOEG GELD HEBBEN; NIET DAT ZE IN HUN GLAZEN BOL ZIEN DAT HET IN 3 JAAR NOG NET ZO LEKKER LOOPT!!

Longterm, and on a global scale, gaat het steeds beter. Maar shortterm and on a local level weet niemand hoe het verder gaat.
 
wat een ontzettend negatief gelul!!!

Niemand kan in de toekomst kijken en het leven bestaat één en al uit risico's dus ga je droom achterna of speel veilig en ga van 0900 tot 1700 op een kantoor werken.

Just my 2 cents.
 
Ik weet niet wat jij er negatief aan vindt, ik vind het behoorlijk objectief.

- Niemand kan in de toekomst kijken (zeg ik ook)

- Vliegscholen interesseren zich primair voor het geld (is ook logisch, zijn commercieele instellingen), en secundair of hun leerlingen een baan vinden.

- Als je net in een economisch dal van school komt (Die 7-jaars-golfbeweging is behoorlijk geaccepteerd, is geen ouwe wijven verhaaltje), zul jíj er voor moeten zorgen dat je je rekeningen kunt betalen.

Ik wil niemand demotiveren, maar zorg iig dat je A weet waar je aan begint en B zorgt dat je iig dat dal financieel kunt doorstaan.

Komt dat dal niet, geluk gehad; Zit je er net midden in, dan ben je voorbereidt. That's all.
 
Ja de scholen breiden uit en naar verluid vinden bijna alle piloten na de NLS, KLS en EPST een baan als vlieger binnen een jaar, maar aangezien de markt zo om kan slaan is dit geen garantie dat jij meteen aan een baan zal komen als je nu aan het begin van je opleiding staat. Bovendien is de kans groot dat veel van die leerlingen die nu aan een baan komen daar bepaalde ingrepen voor hebben moeten doen, denk aan typerating (€) of verhuizen (€?).
 
wat een ontzettend negatief gelul!!!
Niemand kan in de toekomst kijken en het leven bestaat één en al uit risico's dus ga je droom achterna of speel veilig en ga van 0900 tot 1700 op een kantoor werken.


Ja..., maar de tijd van de barnstormers is wel voorbij.
En deze zgn. droom kan zeer snel een ware nachtmerrie worden, die je dan zelf met het veilig willen spelen met een kantoorbaan, niet meer rechtgetrokken krijgt voorwat betreft je financieéle schuld.
Laten we nu eens realistisch zijn; welke baan is nu een droom???
 
wat een ontzettend negatief gelul!!!

Niemand kan in de toekomst kijken en het leven bestaat één en al uit risico's dus ga je droom achterna of speel veilig en ga van 0900 tot 1700 op een kantoor werken.

Just my 2 cents.

Als ik jou was, zou ik de berichten van de ''professionals'' goed in acht nemen. En over het negatieve gelul; je moet je vooral richten op de negatieve kanten als je zo een dikke studieschuld aan gaat. Hoe prachtig je het beroep ook vind en hoe goed jij problemen ook weet op te lossen. In luchtvaartland is elke dag wel weer iets aan de hand dat je gefrustreerd zal doen raken. Houd doemscenario's in je achterhoofd en denk niet van; ''ik word wel piloot''.

Nu alles wel zo een beetje gezegd is of het de moeite wel waard is vanuit een aantal punten: recessie, stijgende olieprijzen, terroristische bedreiging, etc. wil ik er nog een volgende aan toevoegen die ik zelf heel belangrijk vind: je sociale- en privéleven.

Als ik me tot mijn ervaringen beperk en me enigszins inleef in de reguliere student of middelbare scholier, denk ik dat er weinig mensen zijn die het aankunnen om nauwelijks een sociaal leven te hebben.

Ik zal nu mijn ervaring op dit gebied vertellen. Het heeft me heel wat grijze haren en ben me 5 jaar ouder gaan voelen op z'n minst!

In mijn jeugdige jaren had ik altijd veel vrienden. Lekker elk weekend sporten en elke zaterdagavond gaan stappen. Ik denk dat een reguliere scholier / student dit ook doet. Zodra ik met m'n vliegopleiding begon, gingen we ook vaak naar de bar met een aantal medestudenten en ik vond het wel wat. Je moet dit echter niet vergelijken met het studentenleven! Er wordt heel veel van je verwacht op een redelijke vliegopleiding en ook daar zul je veel aan moeten werken. Je moet dus ook nee kunnen zeggen als een van je vrienden je opbelt om een pintje ergens te pakken.

Zodra je ergens een baan vindt, is het praktisch onmogelijk om op elke verjaardag / begrafenis / bruiloft / housewarmingparty / diploma-uitreiking / ... (vul zelf maar in). Dit zal je in het begin zeer zeker veel maken en je zal hierdoor vooral zeer gefrustreerd van raken. Vooral als je in het buitenland werkt. Dan belt er weer iemand op en nodigt je ergens voor uit. Jij kan niet, jij hebt een 3 day trip voor de boeg. Okee, geen probleem. 3 weken later belt diegene weer op, jij kan nauwelijks contact met diegene onderhouden en alweer kun je niet naar diegene toe. Vriendschappen lopen dan ook zeer snel kapot. Ik heb een hele goede vriend overgehouden in Nederland en die heeft nu een goede baan bij de KLM. Wat ik hiermee wil zeggen, is dat wat DiTo zegt, je realistisch moet opvatten. Je kunt nauwelijks tijd doormaken met vrienden en als je tijd hebt, hebben zij weer geen tijd... Tuurlijk zie je elkaar wel eens, maar ga er maar van uit dat dit misschien ongeveer 5% is van de tijd die je in een jaar besteed.

Met kinderen is dit hetzelfde geval (ik spreek uit ervaring inderdaad!). Op mijn 20e / 21e is mijn toenmalige vriendin bevallen van een tweeling (twee jongetjes), Grégory en Christophe. Het was absoluut niet de bedoeling, maar een abortus ging natuurlijk tegen onze normen en waarden in. Zij had ook een drukke baan, werkte als stewardess voor Air France en ik zat destijds in Engeland voor EZY. Man, als ik naar die tijd terugkijk dan heb ik heel veel spijt dat ik piloot ben geworden. Na een jaar in Engeland gewoond te hebben en af en toe vluchtig mijn zoontjes te hebben gezien, ben ik me er zeer van bewust geworden dat het een grove fout is als je als beginnend piloot op een jonge leeftijd kinderen krijgt. Je weet nooit wanneer het kan gebeuren, maar dit moet je ook in je achterhoofd houden! Dan zaten ze een paar dagen bij mij in Engeland, dan een paar dagen bij mijn vriendin in Frankrijk. Ik moest veel werken en ik had een au-pair ingeschakeld. Maandelijkse kosten omhoog. Problemen met aflossen van studieschuld. Slapeloze nachten. Dit bracht heel veel stress met zich mee. Na een jaar ben ik in Frankrijk gaan wonen en ben gaan commuten. Ook dit bracht veel stress met zich mee, maar ik kon er niets aan doen. Ik besef nu wel dat als je vrij hebt en als dat in het weekend of in een schoolvakantie valt, dat je dan lekker een dagje uit gaat met je kids. Dit werkt zeer ontspannend.

Dit scenario moet je dus als beginnend piloot goed in acht nemen, aldus mijn mening. Het komt heel weinig ter sprake, maar als je het overkomt, dan zul je er denk ik spijt van krijgen dat je ooit piloot bent geworden.

Zodra je genoeg uren hebt en een goede kans maakt bij een maatschappij waar jij je thuis voelt en waar jij je behoeftes kunt vinden, moet je daar gelijk gaan solliciteren. Het liefst een maatschappij het dichtste bij huis.

De reden dat ik voor AF werk, is dus in eerste instantie voor m'n kids. Ik heb een KLM preferred opleiding (NLS), dus ik had kunnen solliciteren bij KLM. Heb ik echter niet gedaan en ben toch nog gelukkig geworden :)

Heel verhaal, maar onderschat dit niet. Ik weet niet of er hier op het board mensen zijn met deze soortgelijke situatie, maar het is het ergste wat je kan overkomen als piloot. Op nummer 2 komt voor mij het niet kunnen afbetalen van m'n studieschuld. Maar het allerbelangrijkste zijn mijn twee schatjes, of nee eigenlijk drie he, ik heb ook nog een vrouw :p:

Oja, je band met je ouders en / of broers en / of zussen zal ook heel erg verwateren. Vorig jaar met kerst had ik ze alle 4 weer gezien na ongeveer anderhalf jaar. Had alleen telefooncontact en e-mail contact. Denk dat menig wannabe hier ook nauwelijks over nadenkt en dat moet je dus wel doen. Praat er ook goed met je ouders over. Heb ik nooit gedaan en het was dus een schok voor m'n ouders toen ik naar Engeland verhuisde én toen ik kinderen zou krijgen, maar dat doet er in deze niet toe, omdat dit wel een uitzonderlijk geval was...
 
Last edited:
Goede post Julien, denk dat dat menig wannbe zal afschrikken en met beide beentjes weer terug op moeder aarde zal brengen. Daarentegen denk ik wel dat het ´kinderen scenario´ op niet zoveel mensen van toepassing zal zijn.

De post van Variatie is daarentegen een beetje jammer:

ik vind het behoorlijk objectief

Ik hoop dat je zelf wel ziet dat een dergelijk zin nergens op slaat? Jij vindt het wel objectief? Hmm juist ja. :dozey:

maar zorg iig dat je A weet waar je aan begint

Ok dus jij gaat me vertellen dat toen je aan je opleiding begon jij precies 100% wist waar je aan begon? Dus je bent echt geen enkele verassing tegen gekomen en alles was precies zoals je verwacht had en wat ze gezegd hadden??? Kom op zeg, da's wel heeeel veel boter op je hoofd.

Geef de wannebe's dan in ieder geval wat gestructureerd advies of zeg anders niks ipv zoiets?.....ja sorry hoor
 
Last edited:
Goede post Julien, denk dat dat menig wannbe zal afschrikken en met beide beentjes weer terug op moeder aarde zal brengen.

De post van Variatie is daarentegen een beetje jammer:



Ik hoop dat je zelf wel ziet dat een dergelijk zin nergens op slaat? Jij vindt het wel objectief? Hmm juist ja. :dozey:



Ok dus jij gaat me vertellen dat toen je aan je opleiding begon jij precies 100% wist waar je aan begon? Dus je bent echt geen enkele verassing tegen gekomen en alles was precies zoals je verwacht had en wat ze gezegd hadden??? Kom op zeg, da's wel heeeel veel boter op je hoofd.

Geef de wannebe's dan in ieder geval wat gestructureerd advies of zeg anders niks ipv zoiets?.....ja sorry hoor

ik gebruik mijn "objectief" in vergelijk met SIM's "negatief". Da's net zo subjectief. Beetje jammer dat je mijn post op de semantiek reduceert, en eea uit zijn verband trekt.

En ten 2e, ook al is het bij mij niet altijd gelopen zoals geplanned, ik wist idd A wel waar ik aan begon, het risico was ik mij terdege bewust (marktonderzoek idd uitgevoerd) en B ik had een bruikbaar alternatief scenario dat ik inderdaad 2 jaar lang heb moeten inzetten. Dus ja, A en B zijn op mij van toepassing.

Daarmee heb ik de wannabe's ook een gestructureerd advies gegeven. Maar voor jou herhaal ik het graag:

- Zorg dat je weet waar je aan begint
- Zorg dat je in geval van neergaande economie een alternatief hebt
- En zorg dat je dit in getallen op papier kunt zetten: Hoeveel moet je uitgeven aan rente, aflossing en dagelijks leven, en hoeveel ga je met een niet-vliegbaan aan salaris verdienen met je huidig opleidingsniveau. Staan daar een positieve balans op papier, dan heb je geen probleem. Staat daar een negatieve balans, vraag je dan af of je niet eerst beter een andere vooropleiding moet gaan volgen.

Maar jij vliegt al een paar jaar als Profi rond, dus je zult het wel beter weten dan ik.
 
Last edited:
Julien, bedankt voor je verhaal.

Julien, hoe ziet een doorsnee rooster eruit bij AF? Volgens mij heb je redelijk goed geboerd bij AF, dus echt reden tot klagen heb je niet lijkt me. Het mes snijdt aan 2 kanten.

En verder, leuk verhaal, maar ik hoop dat de meeste andere wannabe's hier op Airwork niet zo naief zijn als jij (excuse my French ;)).

Julien said:
...ben ik me er zeer van bewust geworden dat het een grove fout is als je als beginnend piloot op een jonge leeftijd kinderen krijgt.

Echt?
 
Na het lezen van dit topic heb ik denk ook nog wel een handige toevoegingen. Ik loop zelf ook al een tijdje met deze gedachte rond. Ik probeer voortdurend kritisch te zijn en in dit topic vind ik toch weer een handige informatie.

Van arthorizon:

''

Hoe het met de luchtvaart gaat in de nabije toekomst en of er cijfermateriaal beschikbaaar is, hier is Art met wat antwoorden, altijd bereid even uit te helpen.

Allereerst, onderstaande link,
http://www.iata.org/NR/rdonlyres/DA8ACB38-676F-4DB1-A2AC-F5BCEF74CB2C/0/Industry_Outlook_December07.pdf

Dan, om een beter beeld te krijgen omtrent de onderliggende parameters, zie,
http://www.iata.org/NR/rdonlyres/4CC9ABE8-2D5A-454A-977A-DE86E956B62A/0/Industry_Outlook_Presentation_Dec07.pdf

En dan, om nog even geinformeerd te worden hoe de Industrietak er over denkt, deze link,
http://www.iata.org/NR/rdonlyres/6C28F694-5A8C-4DED-B3EB-1754E3F06CD9/0/Oct_07_BCI_Summary.pdf

Je moet er wel even voor gaan zitten maar dan heb je ook wat, altijd handig om op feestjes en partijen de familie geduldig uit te leggen hoe het nu zit met de luchtvaart, en dat met feiten die zo uit de losse pols lijken te komen, success verzekerd.

''


Deze tabellen en grafiekjes maken een hoop duidelijk over de staat van de luchtvaart op dit moment. Hieruit kan je zelf de nodige conclusies trekken maar zoals een bekende uitspraak(van mij nu): ''Je kan de toekomst niet voorspellen maar je kan je er wel op voorbereiden''
 
ik ga me niet meer mengen in deze discussie....
er komt namelijk toch geen eind aan

Matt -

Ik begrijp dat al het bovenstaande niet datgene is wat je wilt horen, maar het is immers de keiharde realiteit en die kán je niet uit de weg gaan.


Julien, bedankt voor je verhaal.

Julien, hoe ziet een doorsnee rooster eruit bij AF? Volgens mij heb je redelijk goed geboerd bij AF, dus echt reden tot klagen heb je niet lijkt me. Het mes snijdt aan 2 kanten.

En verder, leuk verhaal, maar ik hoop dat de meeste andere wannabe's hier op Airwork niet zo naief zijn als jij (excuse my French ;)).



Echt?

Een doorsnee rooster bij AF ziet er ongeveer als volgt uit: 3 / 2 of 5 / 3. Met een maximum van twee 4 of 3 day trips. Zoals vandaag heb ik een 4 day trip voor de boeg. Zijn vooral veel kleine vluchten en begon pas om 18h30, dus na 1 sector alweer nachtstop.

En over het naïef gesproken. Toen ik met m'n vliegopleiding begon, was ik dermate naïef inderdaad. Dat is ook de reden dat ik veel wannabe's ook wil bewust maken wat er op het spel kan staan.

En jaa die laatste opmerking moet ik mischien wat nuanceren. Het feit is dat als je bij een maatschappij begint, net je type gehaald hebt en met 0 senioriteit gaat beginnen en twee kinderen krijgt, dat je dan met zoveel stress zit dat het gewoon een stomme fout is geweest. Ik zeg niet dat ik geen kinderen wil (heel graag zelfs!) en ben ontzettend blij met ze. Het was immers ook niet echt gepland, dusjah... Maargoed als je kinderen hebt en je bent piloot moet je elke vrije dag veel met je kinderen omgaan. Het sloopt je van binnen als je ze nauwelijks ziet of als ze telkens heen en weer moeten pendelen, omdat vrouwlief ook weer moet gaan werken.
 
Last edited:
Ik begrijp dat al het bovenstaande niet datgene is wat je wilt horen, maar het is immers de keiharde realiteit en die kán je niet uit de weg gaan.

Nou daar gaat het niet zozeer om. Ik snap dat de toekomst niet is te voorspellen, maar ik ga wel naar de cijfers van nu kijken om enigzins mijn keuze ergens op te baseren om het te doen. De voorspellingen, daar zijn meningsverschillen over.

Als ik kijk naar de cijfers voor wat betreft aanname bij maatschappijen van de kls. Zit dit gewoon goed. Dus ja... ik ben bereid risico te lopen.

Ik heb een hbo op zak dalijk, dus ik kan altijd wel een goed betaalde baan krijgen.
Begrijp me dus goed dat ik niet als kip zonder kop hieraan begin, ook ik snap dat 150k belachelijk veel geld is, en dat je echt in de shit zit als je niet wordt aangenomen. Maar piloten zijn altijd nodig en als blijkt dat er een overschot is, dan zal ik er alles aan doen om toch bij het selecte groepje te horen dat WEL aan een baan komt.
 
Als iedere aspirant ter wereld nu obligatoir dit forum diende door te spitten, dan zou het met dat (al dan niet fictieve) pilotenoverschot denk ik spoedig afgelopen zijn op grond van een bijna onomstotelijk gecreeerd gevoel van toekomstige mislukking en financiele malaise. En zo niet, dan blijft het gewoon de aloude concurrentie tussen jongens en meiden zoals ik, die genieten van de smell of kerosine in the morning...

Schuld of geen schuld, zonder de gemaakte keuze word je geen piloot.
 
Ja maar hoe kan iedereen nu zo negatief zijn.

Die meneer bij Stella zei dat Boeing verwacht dat in 2025 in Europa meer dan 75.000 piloten nodig zijn. Hij zei dat ik binnen 10 jaar caprain zou zijn en dan 100.000 tot 150.000 euro per jaar ga verdienen. Ook trekt de markt aan omdat er een piloten tekort is en dit tekort wordt de komende jaren alleen maar groter.

...is dat niet waar dan???


:grijns:
 
Back
Top