Is het de moeite nog waard?

was ik idd vergeten heb dat ook gelezen. Moet je 15000 euro ofzo betalen voor die bbc.

Ja de KLS houd de mensen maar voor het blok: wij zijn de enige die aan de KLM kunnen leveren etc etc, NOT nls/epst met hetzelfde gemak (je moet wel 15k meer dokken, maar dat zit al in de KLS prijs)
 
Ja de KLS houd de mensen maar voor het blok: wij zijn de enige die aan de KLM kunnen leveren etc etc, NOT nls/epst met hetzelfde gemak (je moet wel 15k meer dokken, maar dat zit al in de KLS prijs)

Dan levert toch uiteindelijk de KLS die studenten af? Er wordt ook nergens gezegd dat de KLS de enige is die aan de KLM levert. Ze hebben een preferred supplier status. Dat is wat anders. En nogmaals, je komt niet met hetzelfde gemak binnen bij de KLM als je een niet-KLS'er bent. Beetje stom om jezelf dat wijs te maken, maargoed. Waarom loopt de discussie trouwens weer uit op de manier van binnenkomen bij de KLM? Naar mijn idee is dit niet het vaarwater waarin de topicstarter met zijn bootje wil varen.
 
@ Gillin

Dat klopt, maar vergeet niet dat voornamelijk je huidige school bepaalt of jij deze BC mag doen of niet. Het is niet zo dat jij je gewoon even op kan geven. Daarnaast, waarom zou je een andere opleiding dan de KLS doen, als je ambitie is om bij de KLM te vliegen. Mocht je daar zijn afgevallen op de selectie, dan kom je geloof ik niet in aanmerking om de BC op de KLS te doen.

<offtopic>
ik ken persoonlijk 1 iemand die bij de KLS selectie is afgewezen en nu via een andere school bij de bridgcourse is gekomen. Je komt er dus wel in aanmerking voor als je afgewezen bent of hij moet een uitzondering geweest zijn.
</offtopic>
 
@ julien

Waarom komen jullie niet op de jaarlijkse piloten en vliegscholen dag in aalsmeerderbroek?
 
...want de airlines zijn erg onzeker en word minder en minder verdient.
Dit zal mij waarschijnlijk niet in dank worden afgenomen bij de heren airline piloten, but so be it.

Als "airline vlieger" kan ik dit alleen maar beamen.

De broek zakt bij mij tot op de enkels als ik sommige commentaren hier lees. Er is zoveel informatie beschikbaar maar 't wil blijkbaar niet doordringen dat men zich in een avontuur stort waarvan de uitkomst hoogst onzeker is. In grote lijnen mag je aannemen dat een baan vinden erg lastig is. Hulp van scholen krijg je niet, je moet 't zelf doen. Kom nou niet zeiken over "nazorg" want die is er niet. Lees die laatste zin nog eens. Je investeert ruwweg 150.000 euro voor een opleiding die, in 't slechtste geval verhaald gaat worden op je ouders.

Is 't de moeite waard?.... JA (mits je een baan kan vinden die je tenminste in staat stelt je lening terug te betalen). 't Blijft een mooi beroep net zoals loodgieter, chirurg, vuilnisman of minister-president. Doe 't niet voor 't geld, die stoere zonnebril of dat "lekker ding" bij deur 11...

Doe 't omdat je op je 5e met een laken als parachute klaar was om van 2 hoog naar beneden te springen.
Doe 't omdat je een jaar later een "vliegtuig" bouwt van een paar planken en spijkers die je vervolgens achter de trekhaak van papa's auto knoopt om zo toch maar even in de lucht te kunnen zweven.
Doe 't omdat je vanaf 't moment dat je een potlood fatsoenlijk vast kon houden vellen vol met de meest uiteenlopende vliegtuigen ontwerpt omdat die klungels van Airbus en Boeing er toch geen reet van begrijpen.
Doe 't omdat je elke euro zakgeld spendeert aan plastic bouwmodellen en cockpit posters.
Doe 't omdat je niets anders wilt. Piloot or bust!

Helaas zie ik steeds meer jonge collegas om me heen die eigenlijk niet wisten wat ze moesten doen. Piloot willen worden na een bezoek bij een van de stalletjes van KLS of Randstad uitzendburo tijdens een "banen-beurs". Voorlichters (oplichters?) die lokken met riante salarissen (die in werkelijkheid alleen nog maar voor de seniore mannen op een jumbo zijn weggelegd). Niet erbij vermelden dat je god op je blote knieen mag bedanken als je een baan krijgt voordat je ouders failliet zijn verklaard. Om vervolgens tot je 60e te gaan vliegen tegen steeds slechtere condities welke in rap tempo 't niveau buschauffeur Conexxion benaderen.

Heren (en dames)... Bezint eer ge begint.
 
Last edited:
Perfect stuk van De Meester ! Blij dat ik het niet geschreven heb, want hoor van sommige de commentaren al.
Maar zal recht uit m'n hart hebben kunnen komen.:biertje:
 
ik gok: 95% van de scholen epst kls en nls vinden binnen 1 jaar een baan als vlieger? Nou... dan zit het in mijn ogen toch wel prima.

Aha je GOKT :1855: dat 95% een baan kan vinden binnen 1 jaar? Ja waarom heb ik het zelf zo niet benaderd?? Waarom wijfelen we allemaal dan nog zo. Probleem opgelost zou ik zeggen.:dozey:
 
Aha je GOKT :1855: dat 95% een baan kan vinden binnen 1 jaar? Ja waarom heb ik het zelf zo niet benaderd?? Waarom wijfelen we allemaal dan nog zo. Probleem opgelost zou ik zeggen.:dozey:

Gokt hij toch redelijk goed, want op de opendag van de KLM Flight Academy zeiden ze dat 97% binnen 1 jaar na afstuderen een baan vindt :grijns: :grijns:

(Overigens weet ik niet hoe dit bij de NLS is :D:D)
 
ja idd...
Ik lees ook wel verhalen hier en zie dat genoeg mensen een baan kunnen vinden na het volgen van een fatsoenlijk aangeschreven fto (in mijn ogen: epst, kls en nls)

Ik denk dat er daarnaast je je maar 1 ding moet afvragen:
Vind ik het waard om het risico te lopen 120000 euro schuld te hebben met een onzekere kans op een baan...

Ik lees hier wat reacties en zie vliegers tussen de regels door eigenlijk zeggen:
Doe het niet want het risico is zo f*cking groot dat je bedrogen uit komt..
Het feit dat kls bijvoorbeeld hun klasgrootte verhoogd heeft, de extra bestelde vliegtuigen geven niet aan dat het de komende jaren alleen maar slechter gaat worden lijkt mij...

Schiet maar op dit commentaar maar zo zie ik het op dit moment. tuurlijk ben ik me bewust van het risico, maar als ik zo op de kls rondloop en daar verhalen hoor over de aspiranten die klaar zijn en snel aan de slag kunnen gaan voel ik nog genoeg vertrouwen in de nabije toekomst...

ZO :)
 
Best matt,

die situatie is misschien NU zo, maar had het ze eens gevraagd na 11 september. Ik weet het, dat was een uitzonderlijke situatie, maar het is niet geheel ondenkbaar dat er zich weer zoiets voordoet.

Op het ogenblik wordt onze geliefde industrie aangevallen vanuit 3 richtingen tegelijk. 1) De terroristische dreiging 2) de milieumaffia 3) de hoge olieprijs.

Natuurlijk zul je, als je naar de KLS gaat, een goede kans op een baan hebben, maar vanzelfsprekend is het niet.
 
Als "airline vlieger" kan ik dit alleen maar beamen.

De broek zakt bij mij tot op de enkels als ik sommige commentaren hier lees. Er is zoveel informatie beschikbaar maar 't wil blijkbaar niet doordringen dat men zich in een avontuur stort waarvan de uitkomst hoogst onzeker is. In grote lijnen mag je aannemen dat een baan vinden erg lastig is. Hulp van scholen krijg je niet, je moet 't zelf doen. Kom nou niet zeiken over "nazorg" want die is er niet. Lees die laatste zin nog eens. Je investeert ruwweg 150.000 euro voor een opleiding die, in 't slechtste geval verhaald gaat worden op je ouders.

Is 't de moeite waard?.... JA (mits je een baan kan vinden die je tenminste in staat stelt je lening terug te betalen). 't Blijft een mooi beroep net zoals loodgieter, chirurg, vuilnisman of minister-president. Doe 't niet voor 't geld, die stoere zonnebril of dat "lekker ding" bij deur 11...

Doe 't omdat je op je 5e met een laken als parachute klaar was om van 2 hoog naar beneden te springen.
Doe 't omdat je een jaar later een "vliegtuig" bouwt van een paar planken en spijkers die je vervolgens achter de trekhaak van papa's auto knoopt om zo toch maar even in de lucht te kunnen zweven.
Doe 't omdat je vanaf 't moment dat je een potlood fatsoenlijk vast kon houden vellen vol met de meest uiteenlopende vliegtuigen ontwerpt omdat die klungels van Airbus en Boeing er toch geen reet van begrijpen.
Doe 't omdat je elke euro zakgeld spendeert aan plastic bouwmodellen en cockpit posters.
Doe 't omdat je niets anders wilt. Piloot or bust!

Helaas zie ik steeds meer jonge collegas om me heen die eigenlijk niet wisten wat ze moesten doen. Piloot willen worden na een bezoek bij een van de stalletjes van KLS of Randstad uitzendburo tijdens een "banen-beurs". Voorlichters (oplichters?) die lokken met riante salarissen (die in werkelijkheid alleen nog maar voor de seniore mannen op een jumbo zijn weggelegd). Niet erbij vermelden dat je god op je blote knieen mag bedanken als je een baan krijgt voordat je ouders failliet zijn verklaard. Om vervolgens tot je 60e te gaan vliegen tegen steeds slechtere condities welke in rap tempo 't niveau buschaffeur Conexxion benaderen.

Heren (en dames)... Bezint eer ge begint.

Complimenten aan de De Meester!

Goed stuk en je slaat de spijker rechtstreeks en direct op z'n welbekende kop. Je moet het doen omdat je het altijd al heb willen doen of omdat er vliegersbloed door je aderen pompt.
Als wannabee heb ik niet besloten om piloot te worden vanwege de chicks, het geld, het aanzien of andere vergelijkbare redenen (de chicks zijn uiteraard leuke tertiaire arbeidsvoorwaarden). Keihard werken, hand ons mentaliteit afijn de geijkte zaken daar doe ik het voor, fantastische techniek mooie machines (al zal dat na 10.000 vlieguren ook wel anders zijn?).

Tegen de je collegavliegers die hardop roepen dat ze het niet meer wisten en toen maar besloten om een atpl opleiding gingen doen kan ik maar 1 ding zeggen: LEKKERE MOTIVATIE, JULLIE KOMEN ER WEL MET DEZE MENTALITEIT!

Een goede gedegen voorbereiding is het minste wat je als wannabee kan doen, de praktijk blijkt echter anders te zijn en dat vind ik erg triest. Als ik een zoon of dochter zou hebben die op een blauwe maandag naar mij toe komt rennen met de vraag" pap ik wil piloot worden mag ik je huis verpanden" dan gaf ik ze direct een schop onder zijn of haar reet en vertelde ik eerst dat er goed over nagedacht moet worden en dat ze eerst maar gingen bekijken hoe ze de boel zelfstandig kunnen financieren. Ik vind het dan ook onbegrijpelijk en verwerpelijk dat ouders hun grut van 17 (sorry voor dit ongenuanceerde en misschien denigrerende taalgebruik) niet tegen zichzelf in bescherming nemen, tenminste ik vind dat dit te weinig gebeurt als je tijdens de opendagen en/of selectiedagen rond kijkt.

Mocht ik straks beginnen aan een ATPl course dan ben ik me van de gevaren bewust en heb ik alles goed overwogen. Ook ik heb wakker gelegen en nagedacht over de worst case scenario's. Gelukkig ben ik in het bezit van extra diploma's en kijkend naar mijn huidige salaris (en dat is echt geen mega salaris) kan ik ook de bank tevreden houden indien ik geen baan bij een airliner kan vinden. Voor mij blijft het de moeite waard ondanks de onvoorspelbare, grillige luchtvaartwereld. Als je eenmaal de sores van de slechte arbeidsvoorwaarden, waardeloos huwelijk, k*t kinderen, de mooie auto van de buurman, je te kleine huis achter je hebt gelaten en je zit links of rechts dan maakt dat denk ik een hoop goed, zoniet alles goed!
 
Het is niet nodig een volledige post te nomineren voor de “quote” rubriek.
Deze zin had volstaan, ” De een heeft 150.000 redenen om het niet te doen. De ander heeft maar 1 reden nodig om het wel te doen.”

Als ik de topic starter goed begrijp is de vraagstelling, is het nog wel verantwoord om 150.000 Euroredenen te gebruiken om aan een opleiding te beginnen.
Aangezien dit geen eenvoudige vraag is kan er ook geen eenvoudig antwoord komen.
Mijn mening die ik hierover heb zal ik eerst even toelichten, uiteindelijk moet iedere meningsvorming ergens vandaan komen, dus ook die van mij.
Zoals we kunnen zien in de verschillende topics die min of meer het zelfde onderwerp behandelen, worden antwoorden op dit soort vragen vaak ingegeven door perspecties, vanuit of, een bestaande persoonlijke ervaring of, een ietwat adolescente kijk op de materie of, een neiging naar positivisme en een willige adaptatie van aangenaam klinkende wervings methodieken en de gedoktorde waarheden in persberichten van luchtvaart maatschappijen en vliegtuig fabrikanten.

Wat steeds weer voorbij komt, een veel aangehaald argument in de menings uitwisseling, maar niet altijd even goed begrepen, is, de luchtvaart industrie is cyclies. Goede tijden worden afgewisseld met slechte tijden. Niets is zo onvoorspelbaar als de luchtvaart industrie, enz.
En ondanks dat elke cycle een eigen gedrags code mee kreeg, ze ontstaan niet zomaar omdat er bijvoorbeeld weer zeven jaren om zijn, was het vaak een eenvoudige vluchtweg om te verklaren waarom het zo was en niet anders.
Uithuilen en opnieuw beginnen of stoppen met feesten en beginnen met huilen.
Aan deze simplistische gedachtengang is na 9/11 een abrupt einde gekomen.
Laat ik het eens als volgt proberen uit te leggen.

Een plotselinge ziekenhuis opname van de patient luchtvaart maatschappij maakte duidelijk dat medische keuringen jaren lang waren ingewisseld voor verblijf in financieel wonderland. De patient bleek ernstig ziek te zijn en 9/11 was slechts de MRI scan die dit aan het licht bracht.
Met de gedachte dat slechte heelmeesters stinkende wonden maken werd er driftig gesneden en geamputeerd. Een voor een mochten de patienten daarna de chapter 11 kliniek verlaten of de revalidatie afdeling na fors gewichts verlies in de personele sfeer en de portomonnee gevolgd door een verblijf in een afkick omgeving. De een wat eerder en de ander wat,veel,later.

Toen de weer op het paard getilde boardrooms in scherp gesneden maat kostuums het ontbijt met wakkere doch scrupuloze bankiers op de agenda hadden staan werd vergeten de voorgeschreven cholesterol verlagende middelen en de beta blockers te blijven innemen. En wat bleek, weer vonden veel ex patienten het uitdagender een Vegas of Macau beleid te voeren dan de geleerde les niet te vergeten.
Er werd weer druk verkocht en ingekocht, nieuwe produkten rolden uit de cad/cam computers en inderdaad, geld moest rollen. Nou, dat deed het ook, en hoe.
Bullshit walks, money talks, was het nieuwe credo and the money talked. En weet je wat het zei, welliswaar zachtjes, Goodbye.

En toen dat eenmaal doordrong in de casino’s van de financiele centra en de board rooms kwam het besef dat er geen 9/11 nodig was en dat de cycles er ook niet meer op aangesproken konden worden, maar dat er een fundamentele economische nieuwe orde was onstaan die een geheel nieuw eigen leven was gaan leiden.
Het effect op de luchtvaart industrie was eerst bebaseerd op verwondering, het gevoel dat er iets niet klopte, maar werd allengs brutaal in al zijn hoedanigheid en lange termijn gevolgen zijn nog bij lange niet prediktief en uitgeanalyseerd.
Het bleek, weer, helemaal niet zo goed te gaan en de resultaten van opportunistich handelen werden steeds zichtbaarder.

“Rijk” zijn wordt opnieuw verdeeld in de wereld en economische groeipatronen gaan als aardverschuivingen. Olie prijzen zijn waar ze zullen zijn, omhoog, niet omlaag, daar lever het veel te veel voor op bij the powers that be en geld wat eenmaal verdampt is komt ook niet meer terug.
Luchtvaart maatschappijen, groot en klein, zullen constant moeten innoveren om produktie opbrengsten succesvol te koppelen aan produktie kosten. Als dit gepaard moet gaan met consolidaties, verlies van identiteit en personeels vermindering, so be it.
Het verkrijgen en behouden van markposities in een deregulerende wereld van open skies policies, verborgen subsidies en de comfort zone van een geopolitieke omgeving gaan een veel grotere rol spelen dan welke er ooit met de haren bijgesleepte cyckle ooit..

Luchtvaart maatschapijen moeten dagelijks policies evalueren en dat kan betekenen dat wat gisteren nog juist was morgen niet meer zo is.
Vandaag nieuwe machines bestellen met een levertijd van vijf jaar is geen garantie meer dat die toestellen er ook inderdaad komen.
En maatschappijen die zelfs nog oude schoenen op de balans moeten zetten om een positief plaatje naar de bankier te maken kunnen morgen plotseling weg zijn.
Vliegtuigen kopen of verkopen is een, er daadwerkelijk wat mee kunnen doen als ze de assemblage lijn uit rollen is een tweede.
En als die enorme aantallen nieuwe vliegtuigen niet allemaal nodig blijken te zijn dan heb je er ook geen vliegers voor nodig.

Zo, na deze kleine aanloop, je moet ergens beginnen, nu terug naar de vraag van de topic starter.

Als opleidings instituten hun vers gbrevetteerde kandidaten met een schuld van 150K vertellen dat ze mogen solliciteren bij een maatschappij, ze echter niet kunnen vertellen dat ze worden aangenomen, ze niet kunnen vertellen of ze na aanname ook werkelijk gaan vliegen, ze niet kunnen vertellen of ze in staat zullen zijn hun schuld af te lossen, ze eigenlijk niets anders kunnen vertellen dan, we hebben je opgeleid voor een prachtig beroep, daar is de deur, het ga U goed, dan denk ik dat dit niet de goede vooruitzichten zijn.
Nu kan je argumenteren dat je in een onzekere ekonomische situatie in elke industrie niet zeker bent van je toekomst maar een afgestudeerde ekonoom, jurist, chemisch technoloog, die of niet aan de bak komt of na verloop van tijd weer moet verkassen doet dit wel zonder een fatale studieschuld om de nek.

De concurrentie op de markt voor beginnende F/O;s is groot en word heel competatief.
De goede banen, die zijn er nog, zijn slechts voor een gering aantal beginners weggelegd.
De andere banen, zonder het adjectief goed, zijn ook nog te bemachtigen mits je op het juiste moment op de juiste plaats met het juiste papiertje voorop in de rij staat. Maar met zekerheid je schuld kunnen aflossen is iets wat in die rij helemaal niet zeker is.
Als kandidaat vlieger mag je jezelf dan ook gerust enige zorgen maken en een zeer gedegen afweging omtrent het te volgen traject en je instap daarin is beslist noodzakelijk.
Vliegscholen en ook maatschappijen doen op dit moment om hen moverende redenen aan die gewenste beeldvorming niet mee.
Zolang je betaalt wordt je door een school opgeleid en zolang de maatschappij aan die opleiding niet hoeft mee te betalen mag je komen solliciteren.

Je kan je zelfs nu al gaan afvragen hoe lang het duurt voordat de banken die al dit soort leningen verstrekken op hun geloof terugkomen en zich zorgen gaan maken over de langdurige solvabiliteit van de leningnemers en dus het product rigorous aanpassen of uit de schappen nemen.
Maar, weg met dat doemdenken. Niet aangenomen in West Europa? Dan gaan we toch gewoon naar Azie, toch? Neen, ook niet, daar zijn ze best in staat in eigen behoefte te voorzien waar het gaat om beginnende F/O’s. Buiten dat, het daar gehanteerde belonings nivo is absoluut ontoereikend om ook maar te denken aan het terugbetalen van de lening.
Oh, maar dan gaan we toch gewoon naar Etihad? Neen, ook niet, laat je ook in het Midden Oosten niets wijs maken door public relations en reclame opzetjes.
Ah, maar dan gaan we naar de USA waar de Regionals zitten te springen om F/O’s.
In dit laatste verband raad ik aan even kontakt op te nemen met Flying Dutchman die hierover boeiend kan vertellen.

Dus, is het nog de moeite waard?
(lees ook even goed wat “De Meester” hierover gisteren reeds geschreven heeft).

En als ik dat vind, waarom vind ik dat?
Hier is een checklist.
-een gedegen vooropleidng, VWO-HBO, kan nog van pas komen.
-absolute affiniteit met de luchtvaart, zit het niet in je bloed, ga iets anders doen.
-heb je een terugval scenario, lukt het allemaal niet, hoe los je de lening problematiek op.
-kan je in de Spiegel jezelf in de ogen kijken en zeggen, ik weet wat het vak verkeersvlieger inhoud en weet waar ik aan begin.
-ben ik een goede student met aanleg voor de exacte vakken.
-weet ik van mezelf of ik voor lange tijd, of misschien wel voor altijd in het verre buitenland wil en kan wonen en werken.
-ben ik bereid en in staat mentaal en fysiek lange inspannende dagen te maken.
-ben ik bereid mijn prive en sociale leven ondergeschikt te maken aan mijn werk als vlieger.
-je realiseert je dat je elke zes maanden opnieuw examen moet doen en ook weer medisch gekeurd moet worden. Einde carriere ligt steeds op de loer.
-je bent iemand die tegenslagen kan overwinnen en emoties de baas blijven.
-je weet dat het heel lang kan duren voordat je gezagvoerder word en misschien wel nooit.
-je weet dat je een kapitale lening hebt die afgelost moet worden en dat geen enkele toekomstige werkgever daar enige sympathie voor heeft.
-je bent geen gokker.
-je kan met geld omgaan.
-je weet wat inflatie is.
-je weet dat je je niet moet spiegelen aan wat Overload, Kliko nu verdienen en zeker niet aan wat Ome Art mee naar huis nam en je realiseert je dat het beduidend minder zal zijn.

Ok, checklist completed? En je kan jezelf er nog steeds in vinden dan, hier nog wat aanbevelingen.
Als je je huiswerk hier op het board goed gedaan hebt dan weet je waar je wel en waar niet kan solliciteren met je vooropleiding en je gekozen vliegschool.
Houd jezelf niet voor de gek en ga geen fantasie nalopen. Weet je eventuele beperkingen in deze en handel daar naar. Er zijn inderdaad meerdere wegen naar Rome en verkeersvlieger worden is niet synoniem met gezagvoerder A380. Er zijn genoeg andere smaken.
De meesten van jullie zijn jong genoeg om de tijd te nemen de luchtvaartindustrie goed te bekijken. Laat je niet opjagen, snel beginnen anders mis je de boot is een inhoudloze kreet.
Kijk naar trajecten waarbij de maatschappij een groot deel van de opleidng betaald,bijv. Lufthansa, of een traject als EPST en kijk naar opleidingen in het buitenland die substantieel minder kosten. Dat je daarmee niet bij de KLM terecht kunt is geen reden om het niet te doen. Je wil vlieger worden en het liefst zonder een torenhoge schuld.

Is het allemaal nog de moeite waard?
Onder omstandigheden, ja, zie hier boven.
Mar als je de intentie hebt om met 150K aan je broek fluitend een vliegschool binnen te lopen met het idée, vliegscholen breiden capaciteit uit, maatschappijen plaatsen mega orders en fabrikanten rollen tweeduizend vliegtuigen per jaar de hal uit dus het zit allemaal wel goed dan is het antwoord, neen, zie hierboven.

De verhouding is zoek tussen wat een vliegopleiding kost en hoe een luchtvaart maatschappij daar mee omgaat.
Het word tijd dat de luchtvaart maatsachappijen hun verantwoordelijkheid nemen en het vliegend personeel wat ze nodig hebben zelf opleiden of de opleidng daarvoor sterk zelf subsidieren. That’s the cost of doing business.
Als maatschappij je business model baseren op het gratis binnenhalen van gebrevetterden en die ook nog eens minimaal betalen is eigenlijk te gek voor woorden. Zo kan ik het ook.

Voor degenen die de keus nog moeten maken, neem de tijd, kijk goed rond op dit board, stel vragen, ben kritisch, laat je niets wijs maken, en probeer vooral niet voor jezelf iets recht te praten wat eigenlijk krom is. Nogmaals, neem de tijd en laat je niet opjagen.
Als die tweeduizend vliegtuigen per jaar starks inderdaad nodig zijn heb jij je baan ook.

Cheers
Art
 
Uit bovenstaande posts concludeer ik dat er een heel boek over geschreven kan worden over dit onderwerp...:D
 
Kan die post van Art apart in een topic boven forum "Hoe word ik piloot" met belangrijk ervoor. Dit is werkelijk een geniale post wat elk ziel moet lezen voor het overweegt piloot te worden.
 
en overigens precies een post waar ik op zat te wachten :), net als de posts van de meester en anderen! Bedankt!
 
ARTHORIZON, waar haal je het vandaan??? Complimenten en diep respect ! :biertje:
 
Mooie post hoor absoluut.

Toch vind ik een en ander tegenstrijdig (niet in je post hoor):
-Scholen breiden uit
-naar verluid vinden bijna alle piloten na de nls, kls, epst een baan als vlieger binnen een jaar.

En als ik dan de post van art lees, dan voel ik enorm veel onzekerheid in de markt en een bijna angstige sfeer als je besluit wel de school te gaan doen
 
Back
Top