Is het de moeite nog waard?

DiTo -

Het moet geen praatje zoals voorlichters dat doen worden. En bovendien willen we ook niet alle scholen gaan toelichten. We zullen geen scholen aanhalen, omdat dat inderdaad een persoonlijke kwestie is.

Het gaat ons erom dat wannabe's zich ervan bewust worden wat hen te wachten staat als zij eenmaal piloot zijn. Ik denk dat heel veel wannabe's een heel vertekend beeld van piloot hebben. Natuurlijk willen wij het beroep niet afkraken, maar we willen wannabe's bewust maken wat hen te wachten zal staan en of ze het dan nog wel willen.

Om te bereiken waar ik ben gekomen, heb ik niet op de bank gezeten en gewacht op een telefoontje terwijl mijn schuld almaar meer werd. Nee, heb er keihard voor gewerkt en ik weet niet of wannabe's zich daar wel van bewust zijn en dat kunnen waarmaken. Ik denk dat velen zullen denken: ''Owwh, ik ga gewoon naar de KLS en dan kom ik makkelijk bij de KLM''. Zo werkt het echt niet, je moet er hard voor werken en dat zien veel wannabe's over het hoofd, zelfs als je op de KLS zit en je file doorgestuurd wordt richting KLM.

Waarom vertel je gewoon niet anders hier, wat je hebt gedaan om hetgeen te bereiken wat je nu bent?
 
Maar is daar de selectie niet een beetje voor? Ze vroegen tot twee keer toe bij mij(KLS en Mvvl) in mijn Psychologisch gesprek of ik wist wat het beroep inhield. De eerste keer had ik daar de grootse moeite mee. Ze vroeg daarom zelfs of ik niet beter reisleider kon worden; ik zat met me bek vol tanden: ik had me namelijk niet goed georiënteerd. Het tweede psychologisch gesprek wist ik veel beter wat het beroep inhield en ik had dan ook goed gescoord op het onderdeel. Daarnaast kwam het bij de Toelatingscomissie ook nog voorbij...
Wat ik hiermee bedoel: Degene die het beroep ongelooflijk romantiseren zullen vanzelf tegen de lamp lopen, omdat ze niet voorbij dit onderdeel komen.

Het werd me zelfs gevraagd tijdens m'n gvss by the way
 
Last edited:
Maar is daar de selectie niet een beetje voor? Ze vroegen tot twee keer toe bij mij(KLS en Mvvl) in mijn Psychologisch gesprek of ik wist wat het beroep inhield. De eerste keer had ik daar de grootse moeite mee. Ze vroeg daarom zelfs of ik niet beter reisleider kon worden; ik zat met me bek vol tanden: ik had me namelijk niet goed georiënteerd. Het tweede psychologisch gesprek wist ik veel beter wat het beroep inhield en ik had dan ook goed gescoord op het onderdeel. Daarnaast kwam het bij de Toelatingscomissie ook nog voorbij...
Wat ik hiermee bedoel: Degene die het beroep ongelooflijk romantiseren zullen vanzelf tegen de lamp lopen, omdat ze niet voorbij dit onderdeel komen.

Het werd me zelfs gevraagd tijdens m'n gvss by the way

Als je de vraag krijgt ''wat houdt het beroep piloot in?'', hoe kun je daar dan het beste op antwoorden? Best wel een lastige vraag vind ik want het is van veel kanten te benaderen......
 
Als je de vraag krijgt ''wat houdt het beroep piloot in?'', hoe kun je daar dan het beste op antwoorden? Best wel een lastige vraag vind ik want het is van veel kanten te benaderen......

Het beste bestaat niet... De goede richting bestaat wel. Daarvoor moet je even kijken in de talloze 'cova-vragen'-topics
 
Het is echt helemaal persoonlijk of je het de moeite waard vindt.
Ik zeg:"Het is het meer dan waard als je van tevoren goed weet waar je aan begint en bereid bent deze risico's te nemen en te aanvaarden." Als je teveel twijfelt, doe het dan niet. Het moet niet zo zijn dat een FTO of mede-Airworker jou over moet halen om voor deze job te gaan.
 
ik vraag me toch af in hoeverre het echt zo ontzettend zwaar is.

ik gok: 95% van de scholen epst kls en nls vinden binnen 1 jaar een baan als vlieger?

Nou... dan zit het in mijn ogen toch wel prima.
een tweede is natuurlijk het salaris bij die airlines maar dat is per airline afhankelijk
 
Ik heb dit topic ook niet geopend om overgehaald te worden of juist niet. Ik wil al jaren piloot worden en ben me volledig bewust van de risico's die ik loop. Ik vraag me alleen af hoe anderen er tegenaan kijken met oog op de (negatieve) ontwikkelingen die er gaande zijn, en of het daarom nog wel verstandig is om het te gaan doen ook al weet je dat je het graag wil. Nogmaals, ook mensen van de KLS kwamen jarenlang niet aan een baan (of hebben die nog steeds niet! of dat aan henzelf ligt of niet, is een ander verhaal) na 9/11. En aangezien er volgens bepaalde mensen soortgelijke situaties zullen ontstaan in de toekomst met oog op de aankomende recessie en daaraan gekoppelde hoge olieprijzen vind ik het een goeie zaak dat daarover gediscussieerd wordt.
 
tjah... ik hoor zoveel verschillende verhalen.
Van aspiranten die ook wel enige kennis van de markt hebben die zeggen dat het de beste tijd is.
En mensen die zeggen dat de nabije toekomst er k***e uitziet...

Ik denk dat je het voor 80% zelf in de hand hebt. Als jij zorgt dat je bij de beste van je klas behoort, dan is de kans dat je toekomst er wel oke uitziet een stuk groter lijkt mij...
 
tsja als we van het ergste uitgaan denk ik niet of nauwelijks dat het uitmaakt of je de beste van de klas bent of niet, als er een plekje ergens vrijkomt staan er sowieso al 500 van stella op de stoep :grijns:.
 
Hoe zit het dan eigenlijk met al die orders van grote maatschappijen?? Die kisten moeten toch ook bestuurd worden??

@InStyle: Ga je je nog een keer aanmelden of toch maar even niet na deze discussie? ik zou de knoop gewoon door hakken.
 
@matt, is ook idd de maatschappij waar je, mits je binnen komt, wel zeker bent van een goeie toekomst en uitstekende arbeidsvoorwaarden. We zullen zien!

@777 Vast wel een keer ja, ik laat overigens mn keuze absoluut niet afhangen van deze discussie, alhoewel ik input van de profs en mensen die er goed zicht op hebben zeer zeker in ogenschouw neem. Wat jij zou doen heb ik natuurlijk geen enkele boodschap aan :).
 
je moet gewoon ervoor gaan lukt het niet kun je altijd nog een rijke chick aan de haak slaan en dan in gemeenschap van goederen trouwen en klaar is kees :D
 
@777 Vast wel een keer ja, ik laat overigens mn keuze absoluut niet afhangen van deze discussie, alhoewel ik input van de profs en mensen die er goed zicht op hebben zeer zeker in ogenschouw neem. Wat jij zou doen heb ik natuurlijk geen enkele boodschap aan.

Ik heb hier ook nog niet gezegd wat ik zou doen.
Zorg nou maar eerst dat je op eigen benen staat zonder je voortdurend aangevallen te voelen....:yeehaa:
 
Instyle, het is de moeite nog wel waard:biertje:. De olieprijs stijgt al jaren en nog steeds vliegen we. Onbemande cockpits, als het kan wil niet zeggen dat we het gelijk gaan doen. Jij hoeft je daar nog niet druk om te maken als je in dit leven wilt vliegen. Je hoeft ook niet per sé 150k neer te leggen voor je opleiding. Als je hier genoeg rondleest zul je wel weten dat er meerdere wegen naar Rome leiden. Of je een vliegende baan vindt na je opleiding ligt helemaal aan jezelf, jij moet het doen. Ga er ook niet vanuit dat je na je eerste, tweede of derde sollicitatiebrief er al bent. Het harde werk begint na je opleiding. Met die instelling wordt je piloot.

hahahahahah :D

maarja :D die kunnen niet bij klm aankloppen he. Toch de maatschappij die ik in mijn achterhoofd heb

Get your facts straight. Blijkbaar is het nog steeds niet duidelijk voor veel mensen. Er bestaat al een tijdje de mogelijkheid voor AI's van EPST/DFA/Stella/NLS/MLS om via een bridgecourse bij de KLM te solliciteren (voeg toe aan het lijstje als ik wat mis).
Ga het nou a.u.b. niet ontkrachten met verhalen 'ik heb gehoord van'. Bel KLM als je het gelooft / zeker wilt weten. Er zitten momenteel meerdere studenten van deze scholen in de bridgecourse voor KLM.

Groetjes
G.
 
@ Gillin

Dat klopt, maar vergeet niet dat voornamelijk je huidige school bepaalt of jij deze BC mag doen of niet. Het is niet zo dat jij je gewoon even op kan geven. Daarnaast, waarom zou je een andere opleiding dan de KLS doen, als je ambitie is om bij de KLM te vliegen. Mocht je daar zijn afgevallen op de selectie, dan kom je geloof ik niet in aanmerking om de BC op de KLS te doen.
 
Instyle, het is de moeite nog wel waard:biertje:. De olieprijs stijgt al jaren en nog steeds vliegen we. Onbemande cockpits, als het kan wil niet zeggen dat we het gelijk gaan doen. Jij hoeft je daar nog niet druk om te maken als je in dit leven wilt vliegen. Je hoeft ook niet per sé 150k neer te leggen voor je opleiding. Als je hier genoeg rondleest zul je wel weten dat er meerdere wegen naar Rome leiden. Of je een vliegende baan vindt na je opleiding ligt helemaal aan jezelf, jij moet het doen. Ga er ook niet vanuit dat je na je eerste, tweede of derde sollicitatiebrief er al bent. Het harde werk begint na je opleiding. Met die instelling wordt je piloot.



Get your facts straight. Blijkbaar is het nog steeds niet duidelijk voor veel mensen. Er bestaat al een tijdje de mogelijkheid voor AI's van EPST/DFA/Stella/NLS/MLS om via een bridgecourse bij de KLM te solliciteren (voeg toe aan het lijstje als ik wat mis).
Ga het nou a.u.b. niet ontkrachten met verhalen 'ik heb gehoord van'. Bel KLM als je het gelooft / zeker wilt weten. Er zitten momenteel meerdere studenten van deze scholen in de bridgecourse voor KLM.

Groetjes
G.

was ik idd vergeten heb dat ook gelezen. Moet je 15000 euro ofzo betalen voor die bbc.
 
Back
Top