Is het de moeite nog waard?

@ Instyle
je kent het board en kent de threads. Je vraag wordt eigenlijk elke week gesteld op dit board. Maar voor degene die een dergelijke thread voor het eerst volgen, komt hier even een kleine opsomming van hoe het elke week gaat.

[cynische mode on]

Je hebt eigenlijk twee kampen.

De wannabe's (lees: die nog niet in een linker/rechter stoel zitten zoals ondergetekende)

En je hebt de vliegers (lees: die dus wel in een linker of rechter stoel zitten)

De wannabe's vinden dat je het gewoon moet proberen. Het is toch je drooohoooom??? :dozey: En spreken over de leningen en bijbehorende geldbedragen alsof het slechts zakgeld betreft.

De vliegers zullen daarentegen met een lijst van bezwaren komen en kijken in hun kristallen bol en adviseren om het alleen maar te doen als je het echt echt echt echt maar dan ook echt maar dan ook echt héééél echt wilt doen.

Als er weer een carrier op zn bek gaat met veel ontslagen of iemand nog meer geld voor een vat olie vraagt (zoals deze dagen) dan krijgen de vliegers weer even wat meer supporters en als de volgende dag bekend wordt dat de KLM wel meer dan 1500 piloten nodig heeft (wow!) of als een of andere luchtvaart goeroe zegt dat er een massale vergrijzing aan zit te komen op die linkerstoelen, dan krijgen de wannabe' s weer even de overhand.

Maar de twee partijen houden elkaar keurig in balans. Het golft heen en weer, net tennis. Maar dan minder saai. :grijns:
[cynische mode off]

Elke week is er wel iemand op dit board die het gouden antwoord hoopt te vinden op de 1 miljoen euro vraag "Zal ik het doen? Of zal ik het niet doen."

Dat antwoord is er niet. Sorry het is hard maar waar. De een heeft 150.000 redenen om het niet te doen. De ander heeft maar 1 reden nodig om het wel te doen.
 
Last edited:
kdenk dat het ook afhankelijk is van je opleiding hoe je kansen zijn binnen de vliegwereld.

Als je een goede basis FTO hebt gevolgd en je daarna bij een grote maatschappij aan de gang kan gaan, zal je toekomst zekerder zjin dan dat je bij een op-de-rand-van-een-failissement-maatschappij aan de slag gaat...

Verbeter me als ik dit compleet verkeerd zie :)
 
kdenk dat het ook afhankelijk is van je opleiding hoe je kansen zijn binnen de vliegwereld.
Ik denk dat het arfhankelijk is van motivatie / doorzettingsvermogen en de grootte van je geldbuidel!
 
kdenk dat het ook afhankelijk is van je opleiding hoe je kansen zijn binnen de vliegwereld.

Als je een goede basis FTO hebt gevolgd en je daarna bij een grote maatschappij aan de gang kan gaan, zal je toekomst zekerder zjin dan dat je bij een op-de-rand-van-een-failissement-maatschappij aan de slag gaat...

Verbeter me als ik dit compleet verkeerd zie :)

Volgensmij maakt het zowieso niet uit van welke FTO je afkomt als je gaat solliciteren bij een "op-de-rand-van-een-failissement-maatschappij". Hier ben je per definitie nergens zeker van.

En het feit dat je bijn een bekende FTO vandaan komt, krijg je misschien voorang bij de selectie (het zogenaamde "Guestlist idee"), maar zoals ph-gjk als zei het is afhankelijk van je doorzettingsvermogen/inzet (en geldzakje?, die snap ik niet, kan je het geldzakje toelichten?).
 
Geldbuidel in de vorm van eigen type-rating betalen volgensmij. De MCC-Bridgecourse bij de KLS bijvoorbeeld. Deze moet zelf betaald worden als je een niet-KLS-student bent. En wat je ervoor neerlegt is toch echt een rib uit je lijf.
 
Aan de andere kant zit die brigdecourse gewoon inbegrepen bij de prijs van de KLS.

jepjep, maar er zijn tegenwoordig genoeg mensen van andere scholen (NLS, MVVL enz) die de bridgecourse doen (en dus extra geld gaan lenen oid.) voor een beter toekomstperspectief... => KLM
Deze mensen moeten dus iets verder in de buidel tasten.

(denk ook aan de verschillende kosten in opleiding, dit weegt vast ook zwaar mee)
 
Beste Instyle (en alle anderen die zich met zijn vraag; is het de moeite nog waard ?, bezig houden),

Allereerst wil ik je complimenteren dat je je met deze vraag bezig houdt. Ik ga er voor het gemakt van uit dat je op de middelbare school zit en dat maakt het des te complimenteuser ;).

Dit wil ik toch even melden, omdat ik vaak de indruk krijg dat men op middelbare scholen denken van ''Oow kewl man, ik wil piloot worden, lekker reizen en mooie stewardessen'' of iets in die richting. Ik irriteer me hier heel erg aan en ben met een aantal vrienden / collega's van Air France aan het brainstormen om een soort seminar te geven op scholen of op het kantoor hier in Parijs voor geïnteresseerden en voor degenen die zich bezig houden met het piloot worden.

Ik ben blij te zien dat er mensen zijn zoals jij en zeer waarschijnlijk ga ik en m'n collega's ook naar Nederland om daar wat voorlichting te geven. Het enige wat men in Nederland van het beroep piloot weet is dat wat de voorlichter zegt en dat is veel te rooskleurig en jaa degene die echt piloot willen worden, zitten vaak hier op airwork denk ik! Ze doen alsof 150K niets is en je het met een pilotensalaris makkelijk kunt afbetalen. Dat kan als je bij AF / KLM / LH / BA, of weet ik veel wat werkt. Ik vind zelf dat dit moet stoppen met dat rooskleurige gedoe en dat de realiteit keihard op tafel moet komen te liggen. Zou eigenlijk wel eens een keer een een opendag willen gaan en het praatje overnemen. Denk dat de mensen dan met een hele andere gedachte naar huis gaan dan als de voorlichter bleef praten.

Overigens Instyle en dat geldt voor alle andere middelbare scholieren ook. Ik beloof helemaal niets, maar we gaan een selectie maken waar we heen gaan, naar welke scholen en we willen ook 2 of 3 scholen in België aandoen en 2 of 3 scholen in Nederland. Ik weet dat het niet veel is, maar als je me een privé bericht stuurt, weet ik bij welke school ik moet zijn. Mijn collega's praten geen Nederlands, dus om het hele net af te zoeken voor wat scholen, lijkt me dan een beetje onnodig ;).
 
Beste Instyle (en alle anderen die zich met zijn vraag; is het de moeite nog waard ?, bezig houden),

Allereerst wil ik je complimenteren dat je je met deze vraag bezig houdt. Ik ga er voor het gemakt van uit dat je op de middelbare school zit en dat maakt het des te complimenteuser ;).

Dit wil ik toch even melden, omdat ik vaak de indruk krijg dat men op middelbare scholen denken van ''Oow kewl man, ik wil piloot worden, lekker reizen en mooie stewardessen'' of iets in die richting. Ik irriteer me hier heel erg aan en ben met een aantal vrienden / collega's van Air France aan het brainstormen om een soort seminar te geven op scholen of op het kantoor hier in Parijs voor geïnteresseerden en voor degenen die zich bezig houden met het piloot worden.

Ik ben blij te zien dat er mensen zijn zoals jij en zeer waarschijnlijk ga ik en m'n collega's ook naar Nederland om daar wat voorlichting te geven. Het enige wat men in Nederland van het beroep piloot weet is dat wat de voorlichter zegt en dat is veel te rooskleurig en jaa degene die echt piloot willen worden, zitten vaak hier op airwork denk ik! Ze doen alsof 150K niets is en je het met een pilotensalaris makkelijk kunt afbetalen. Dat kan als je bij AF / KLM / LH / BA, of weet ik veel wat werkt. Ik vind zelf dat dit moet stoppen met dat rooskleurige gedoe en dat de realiteit keihard op tafel moet komen te liggen. Zou eigenlijk wel eens een keer een een opendag willen gaan en het praatje overnemen. Denk dat de mensen dan met een hele andere gedachte naar huis gaan dan als de voorlichter bleef praten.

Overigens Instyle en dat geldt voor alle andere middelbare scholieren ook. Ik beloof helemaal niets, maar we gaan een selectie maken waar we heen gaan, naar welke scholen en we willen ook 2 of 3 scholen in België aandoen en 2 of 3 scholen in Nederland. Ik weet dat het niet veel is, maar als je me een privé bericht stuurt, weet ik bij welke school ik moet zijn. Mijn collega's praten geen Nederlands, dus om het hele net af te zoeken voor wat scholen, lijkt me dan een beetje onnodig ;).

Wat een top initatief zeg! Het is inderdaad wel zo dat veel middelbare scholieren niet precies weten wat het beroep inhoud. Zelf ben ik 16, en al zeg ik het zelf, ik vind dat ik er redelijk verstand van heb, in vergelijking met leeftijdsgenoten met dezelde ambitie. Dat komt misschien ook wel doordat mijn vader op een grote kist vliegt waardoor ik veel mee krijg en veel met vliegers in aanraking kom etc. Ik weet dat ik niet altijd even volwassen overkomen, maar dat probeer ik ten zeerste te verbeteren.

Misschien is het beter om op 1 of 2 plaatsen in het land een grote voorlichting te houden voor geinteresseerden. Op de meeste middelbare scholen zijn het namelijk maar ongeveer 5-10 mensen die piloot willen worden, en dan is het denk ik beter om iedereen bij elkaar te krijgen op 1 plaats, zodat je niet het hele land af hoeft, voor zo weinig mensen.

Ga er in ieder geval mee door Julien!
 
Last edited:
@ Julien,
Spreken je collega's wel verstaanbaar Engels voor middelbare scholieren? Als ik soms hoor hoe die Fransen Engels spreken....

Die English language proficiency test zal voor sommige Fransen nog even zweten worden, of niet?
 
Er zijn Fransen hier die Engels zeer onverstaanbaar spreken als ik het vergelijk met mezelf, maar dat is vooral de oude garde. De jonge garde kan redelijk Engels, al is het wel de gewoonte als Frans zijnde dat je in het buitenland je niet aanpast, maar lekker doorkakelt in het Frans... :grijns:
 
Julien, geweldig initiatief. Denk zeer zeker dat jullie er goed aan doen. Er zitten hier zo'n 3 grote scholengemeenschappen vlak bij elkaar dus wellicht kan je 3 vliegen in 1 klap slaan. Zal je er een PM over sturen!
 
No offence, maar zijn er niet al van dit soort 'middelbare schoolvoorlichtingen' ? Of wil je deze voorlichting écht recht voor z'n raap maken? Zonder het zelf te filteren mooie gepraat van de doorsnee voorlichters? Ik ben benieuwd hoe je dat gaat doen, aangezien elke keus voor een vliegschool iets ongelooflijk persoonlijks is en het dus onmogelijk objectief te beoordelen valt; wat de één een &*@#$! school vindt is voor de ander het beste wat hem/haar is overkomen.
 
denk dat julien eerder o.a. de wannabe wil vertellen hoe het beroep is, wat de nadelen zijn en hoe erg de werkelijkheid soms verschilt van het promopraatje van de voorlichters van vliegscholen. en juist niet over welke school iemand nou moet kiezen.
 
DiTo -

Het moet geen praatje zoals voorlichters dat doen worden. En bovendien willen we ook niet alle scholen gaan toelichten. We zullen geen scholen aanhalen, omdat dat inderdaad een persoonlijke kwestie is.

Het gaat ons erom dat wannabe's zich ervan bewust worden wat hen te wachten staat als zij eenmaal piloot zijn. Ik denk dat heel veel wannabe's een heel vertekend beeld van piloot hebben. Natuurlijk willen wij het beroep niet afkraken, maar we willen wannabe's bewust maken wat hen te wachten zal staan en of ze het dan nog wel willen.

Om te bereiken waar ik ben gekomen, heb ik niet op de bank gezeten en gewacht op een telefoontje terwijl mijn schuld almaar meer werd. Nee, heb er keihard voor gewerkt en ik weet niet of wannabe's zich daar wel van bewust zijn en dat kunnen waarmaken. Ik denk dat velen zullen denken: ''Owwh, ik ga gewoon naar de KLS en dan kom ik makkelijk bij de KLM''. Zo werkt het echt niet, je moet er hard voor werken en dat zien veel wannabe's over het hoofd, zelfs als je op de KLS zit en je file doorgestuurd wordt richting KLM.
 
Back
Top