InStyle
New member
Hallo airworkers!
Zoals iedereen hier ben ik liefhebber van luchtvaart en zon beetje alles wat ermee te maken heeft. Ook wil ik al jaren piloot worden. Ik ben hier inmiddels bijna anderhalf jaar lid en heb hier enorme hoeveelheden informatie gelezen over selecties, het bestaan van een piloot etc. etc. Nu ik een punt heb bereikt in mn leven waar ik serieus aan het overwegen ben om me aan te melden voor een vliegschool vraag ik me of dat in deze tijden wel een goeie keus is.
Zo hebben we de aankomende recessie in amerika (9/11 toestanden iemand?), enorm stijgende olieprijzen en techniek die steeds meer 'taken' overneemt in de cockpit. Allemaal zaken (met name de eerste twee) die wel zeker een negatieve invloed gaan hebben op de luchtvaart en daarmee eventueel indirect op onze salarissen en arbeidsomstandigheden. Nu zijn deze, zoals veel mensen hier zeggen, al niet meer zoals het vroeger was. Als ik het zo beschouw gaan wij aspirant-vliegers, en misschien zelfs de reeds aangenomen piloten een buitengewoon onzekere toekomst tegemoet in Europa en Amerika.
Dat zijn tevens zaken die in de nabije toekomst niet opgelost gaan worden. Sterker nog, de olieprijs blijft stijgen en er wordt niet uitgesloten dat die 200 dollar per vat dit jaar nog wordt bereikt. Een recessie komen we al zeker niet snel te boven. Als je nu zou beginnen met een vliegopleiding zit je er over 2 jaar middenin!
Maar goed, je wil piloot worden of je wil het niet zullen mensen zeggen. Maar dat betekent niet dat ik 150k over de balk moet smijten met slecht uitzicht op een baan. Nu ben ik niet iemand die zich laat leiden door geld, maar zodra mijn droom uitgebuit wordt door een management die op alles wil besparen met het motto het doel heiligt de middelen, en zolang er scholen zijn die 500 man per jaar de markt op schoppen die uiteraard elke baan (en daarbij behorende slechte arbeidsvoorwaarden, Amsterdam Airlines iemand?) met beide handen aangrijpen vraag ik me dus af of het allemaal nog wel de moeite en het geld waard is. Tuurlijk, Azië blijft een optie, maar hoe werk je die gigantische schuld daar weg? Ook zij zullen een keer worden getroffen door de olieprijzen. Niemand kan hier de toekomst voorspellen, maar laten we wel wezen: de vooruitzichten zijn slecht.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet iemand die verwacht in een gespreid bedje terecht te komen na het afronden van een vliegopleiding. Er zijn altijd risico's, ook in goede tijden.
De andere kant van het medaille, als je eenmaal in die cockpit zit......
Ben benieuwd hoe jullie er tegenaan kijken!
Greets
Zoals iedereen hier ben ik liefhebber van luchtvaart en zon beetje alles wat ermee te maken heeft. Ook wil ik al jaren piloot worden. Ik ben hier inmiddels bijna anderhalf jaar lid en heb hier enorme hoeveelheden informatie gelezen over selecties, het bestaan van een piloot etc. etc. Nu ik een punt heb bereikt in mn leven waar ik serieus aan het overwegen ben om me aan te melden voor een vliegschool vraag ik me of dat in deze tijden wel een goeie keus is.
Zo hebben we de aankomende recessie in amerika (9/11 toestanden iemand?), enorm stijgende olieprijzen en techniek die steeds meer 'taken' overneemt in de cockpit. Allemaal zaken (met name de eerste twee) die wel zeker een negatieve invloed gaan hebben op de luchtvaart en daarmee eventueel indirect op onze salarissen en arbeidsomstandigheden. Nu zijn deze, zoals veel mensen hier zeggen, al niet meer zoals het vroeger was. Als ik het zo beschouw gaan wij aspirant-vliegers, en misschien zelfs de reeds aangenomen piloten een buitengewoon onzekere toekomst tegemoet in Europa en Amerika.
Dat zijn tevens zaken die in de nabije toekomst niet opgelost gaan worden. Sterker nog, de olieprijs blijft stijgen en er wordt niet uitgesloten dat die 200 dollar per vat dit jaar nog wordt bereikt. Een recessie komen we al zeker niet snel te boven. Als je nu zou beginnen met een vliegopleiding zit je er over 2 jaar middenin!
Maar goed, je wil piloot worden of je wil het niet zullen mensen zeggen. Maar dat betekent niet dat ik 150k over de balk moet smijten met slecht uitzicht op een baan. Nu ben ik niet iemand die zich laat leiden door geld, maar zodra mijn droom uitgebuit wordt door een management die op alles wil besparen met het motto het doel heiligt de middelen, en zolang er scholen zijn die 500 man per jaar de markt op schoppen die uiteraard elke baan (en daarbij behorende slechte arbeidsvoorwaarden, Amsterdam Airlines iemand?) met beide handen aangrijpen vraag ik me dus af of het allemaal nog wel de moeite en het geld waard is. Tuurlijk, Azië blijft een optie, maar hoe werk je die gigantische schuld daar weg? Ook zij zullen een keer worden getroffen door de olieprijzen. Niemand kan hier de toekomst voorspellen, maar laten we wel wezen: de vooruitzichten zijn slecht.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet iemand die verwacht in een gespreid bedje terecht te komen na het afronden van een vliegopleiding. Er zijn altijd risico's, ook in goede tijden.
De andere kant van het medaille, als je eenmaal in die cockpit zit......
Ben benieuwd hoe jullie er tegenaan kijken!
Greets