Is het de moeite nog waard?

InStyle

New member
Hallo airworkers!

Zoals iedereen hier ben ik liefhebber van luchtvaart en zon beetje alles wat ermee te maken heeft. Ook wil ik al jaren piloot worden. Ik ben hier inmiddels bijna anderhalf jaar lid en heb hier enorme hoeveelheden informatie gelezen over selecties, het bestaan van een piloot etc. etc. Nu ik een punt heb bereikt in mn leven waar ik serieus aan het overwegen ben om me aan te melden voor een vliegschool vraag ik me of dat in deze tijden wel een goeie keus is.

Zo hebben we de aankomende recessie in amerika (9/11 toestanden iemand?), enorm stijgende olieprijzen en techniek die steeds meer 'taken' overneemt in de cockpit. Allemaal zaken (met name de eerste twee) die wel zeker een negatieve invloed gaan hebben op de luchtvaart en daarmee eventueel indirect op onze salarissen en arbeidsomstandigheden. Nu zijn deze, zoals veel mensen hier zeggen, al niet meer zoals het vroeger was. Als ik het zo beschouw gaan wij aspirant-vliegers, en misschien zelfs de reeds aangenomen piloten een buitengewoon onzekere toekomst tegemoet in Europa en Amerika.

Dat zijn tevens zaken die in de nabije toekomst niet opgelost gaan worden. Sterker nog, de olieprijs blijft stijgen en er wordt niet uitgesloten dat die 200 dollar per vat dit jaar nog wordt bereikt. Een recessie komen we al zeker niet snel te boven. Als je nu zou beginnen met een vliegopleiding zit je er over 2 jaar middenin!

Maar goed, je wil piloot worden of je wil het niet zullen mensen zeggen. Maar dat betekent niet dat ik 150k over de balk moet smijten met slecht uitzicht op een baan. Nu ben ik niet iemand die zich laat leiden door geld, maar zodra mijn droom uitgebuit wordt door een management die op alles wil besparen met het motto het doel heiligt de middelen, en zolang er scholen zijn die 500 man per jaar de markt op schoppen die uiteraard elke baan (en daarbij behorende slechte arbeidsvoorwaarden, Amsterdam Airlines iemand?) met beide handen aangrijpen vraag ik me dus af of het allemaal nog wel de moeite en het geld waard is. Tuurlijk, Azië blijft een optie, maar hoe werk je die gigantische schuld daar weg? Ook zij zullen een keer worden getroffen door de olieprijzen. Niemand kan hier de toekomst voorspellen, maar laten we wel wezen: de vooruitzichten zijn slecht.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet iemand die verwacht in een gespreid bedje terecht te komen na het afronden van een vliegopleiding. Er zijn altijd risico's, ook in goede tijden.

De andere kant van het medaille, als je eenmaal in die cockpit zit......

Ben benieuwd hoe jullie er tegenaan kijken!

Greets
 
Tja, ik denk dat je 2 zaken apart moet zien in de vraag is het nog de moeite waard. Aan de ene kant gaat het namelijk om het beroep en de arbeidsvoorwaarden, aan de andere kant heb je het over de risico's die je loopt als je begint met een vliegopleiding.
De eerste vraag is iets waar je rustig over na moet denken. Zorg dat je een reeel beeld hebt van het beroep. Tuurlijk is vliegen tegenwoordig niet meer zo als in de tijd dat men met de clippers en connies de oceaan over stak. Ook zijn de arbeidsvoorwaarde in sommige instanties behoorlijk achteruit gegaan. Maar daar staan wel weer andere dingen tegenover. En je moet je natuurlijk wel realiseren dat het werk is. En bij elk beroep zijn er genoeg nadelen te noemen.
Als tweede praat je over de risico's die je loopt als je begint met een vliegopleiding. Olieprijzen, recessie en oorlog hebben duidelijk hun invloed. Het is mijns inziens hier een kwestie van risico beperking. Zorg dat je een goede school kiest. Liefst met baangarantie, maar anders in ieder geval met contracten (KLS/EPST) met grote maatschappijen. Je kan er bijvoorbeeld ook voor kiezen om eerst een opleiding te doen (WO/HBO) zodat als je klaar bent en niet direct aan de bak komt (of helemaal niet in het ergste geval) dat je niet hoeft te gaan vakken vullen. Lijkt mij een betere voorbereiding dan met je havo diploma op zak bij een of andere vage school te beginnen.

Anyways, het blijft natuurlijk altijd een sprong in het diepe. Of het nog waard is zullen verschillende antwoorden op komen. Als je het maakt of gemaakt hebt: zekers. Blijf je werkeloos met een enorme schuld: zeker niet. Vraag is of jij het risico de moeite waard vind.

vR
 
Ja, het is zeker de moeite waard. Zou wel vrachtvlieger of corporate vlieger proberen te worden, want de airlines zijn erg onzeker en word minder en minder verdient.
Dit zal mij waarschijnlijk niet in dank worden afgenomen bij de heren airline piloten, but so be it. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar airline aandelen, de snelste manier om geld te verliezen, dus hoe denk je dan dat de airline het zelf doet?

Succes met je beslissing, maar als je in die cockpit zit is er niks mooiers :)
 
Begrijp je waarom de olieprijzen zo hoog zijn? Dat komt o.a. doordat het in olie rijke landen zoals Nigeria al langere tijd onrustig is. Wie zegt dat dat over een jaartje of 5, als jij klaar bent met je opleiding als alles door gaat, nog zo is? Er is een grote kans dat de olie prijzen dan alweer een stuk zijn gedaald en jij, net zoals de meeste vliegers van nu, een goed salaris verdiend bij een airline.
 
Zou wel vrachtvlieger of corporate vlieger proberen te worden, want de airlines zijn erg onzeker en word minder en minder verdient.

Inderdaad Ik deel de mening van Jetcap.
Verwacht namelijk dat de maatschappij waar ik nu bij vlieg uiteindelijk niet (in haar huidige vorm)zal zal overleven (kleine lowcost carrier met ca 30 veelal oude vliegtuigen in eigendom).

Share price enkele jaren geleden nog ponden nu nog ca. 20 pence waard per share.
Het is hard gegaan van een bedrijf dat tot vorig jaar(in 30 jaar) nooit verlies leed naar een bedrijf dat duidelijk in zwaar weer is terecht gekomen.
Kan vanuit mijn positie niet zeggen hoe de toekomst er uit gaat zien, maar het zal me niet verbazen als dit bedrijf over 3 a 4 jaar niet meer in z'n huidige vorm zal bestaan of duidelijk andere markten zal aanboren ipv alleen lowcost zich meer zal richten op vakantie charter, vracht charter, meer contractwerk in de cargosector etc etc.

Oorzaken: 1 concurrentie van sterkere low cost carriers, 2 olieprijs 3 verzadiging die in europa lijkt op te treden.

Voor mij dan ook de reden om binnenkort de passagiers te verruilen voor "parcels".
Ik verwacht meer zekerheid in de Cargowereld.
 
In Brazilie wordt het 2-na-grootste olieveld ter wereld gevonden. In Canada begint de ontginning van hun olie ook economisch aantrekkelijk te worden.

En ondertussen sta ik 1.54 af te tikken voor een litertje benzine (En dan ben ik blijkbaar nog goedkoop uit ook!). De huidige prijs heeft niks te maken met vraag en aanbod en alles met het speculeren van de beurshaaien met een vat olie. Tegen de tijd dat een schip met olie vanuit Afrika aankomt in zeg, Londen is elk vat al 50x verhandelt...tegen een steeds hogere prijs.

Puur omdat het meer gaat kosten betekent niet dat er ineens niet meer gevlogen gaat worden! Een zak snoep kostte vroegah 20 cent en nu 2 euro, -> 10x zo veel! Desalniettemin vreet iedereen zich nog steeds vol! Uiteraard gaat de peut ooit op maar wie weet wat er in de tussentijd wordt verzonnen.

En mocht er niks worden uitgevonden en staan we in 2050 inderdaad droog dan is er voor ELKE beroepsgroep paniek...
 
@von Richthofen, ik vraag me juist af of we langzamerhand niet een punt naderen (mits de huidige ontwikkelingen doorzetten) waarop het risico 'te groot' wordt. Las volgens mij op dit board dat na 9/11 o.a. de KLM een aannamestop hanteerde voor een jaar of meer. Naar de KLS gaan is in dat geval net zo risicovol om naar elke andere willekeurige vliegschool te gaan.

@Jetcap, helemaal mee eens.

@777-200, er is niet alleen de dreiging van de olieprijs maar ook een aankomende recessie. We weten allemaal wat er in grote lijnen is gebeurd na 9/11. De olie is duur omdat de makkelijk winbare olie langzamerhand op raakt en landen als China en VS grote vraag hebben. Dat betekent dat de prijs omhoog gaat waardoor het rendabel wordt om de moeilijker winbare olie aan te boren, waarna de prijs dus ook hoog zal blijven. Ik quoteer overigens
De totale bewezen hoeveelheid winbare aardolie bestaat uit circa 1200 miljard vaten. Dat komt overeen met 40 maal het huidige jaarlijkse verbruik. Van deze voorraad bevindt zich 62% in het Midden-Oosten, 12% in Europa/Eurazië, 10% in Afrika, 9% in Latijns-Amerika (exclusief Mexico), 5% in Noord-Amerika, en maar 3% in de overige delen van Azië.
10% in Afrika waarvan een deel van Nigeria. Lijkt me sterk dat de olieprijs op dit moment 120 dollar per vat is omdat het onrustig in Nigeria is :).

@The Fly, ik denk ook niet dat er minder gevlogen gaat worden. Maar ik denk dat iedereen er rustig vanuit kan gaan dat er op alles zal worden bezuinigd om het aantal vliegbewegingen hoog te houden. Het wordt vooral voor de minder grote maatschappijen moeilijk om de kop boven water te houden. Vandaar dat het beroep met name financieel minder aantrekkelijk gaat worden, zeker omdat de opleidingsprijs net zo hoog blijft, zo niet hoger.
 
Wat betreft die olieprijzen: elke economie wordt hierdoor getroffen, elke branche heeft nowadays te maken met deze sleur. De ene wat meer dan de ander, maar mocht er een 'oliecrisis' uitbreken zul je dat overal merken.
En ja, zelfs onrustigheid in Nigeria heeft effect op de olieprijzen. Dat komt omdat de sektor ontzettend onder druk staat, elke (kleine) beweging is terug te vinden in de koers en dat resulteerd dus in een wat legere portomonee, jammergenoeg.

Je kunt je afvragen of het 't waard is om piloot te worden... Ik heb mijn antwoord al :) Absoluut!
 
Je kunt je ook afvragen waarom vliegscholen zoals je KLM Flight Academy meer mensen dan voorheen gaan opleiden. Dat doet men ongetwijfelt niet omdat de luchtvaart over een tijdje weer in een dip dreigt te raken ;)
 
Je kunt je ook afvragen waarom vliegscholen zoals je KLM Flight Academy meer mensen dan voorheen gaan opleiden. Dat doet men ongetwijfelt niet omdat de luchtvaart over een tijdje weer in een dip dreigt te raken

KLS reageert natuurlijk op "vraag" van de KLM.... echter KLM als groot bedrijf is ontzettend traag in voorspellen... ze hebben misschien in de planning over 2 jaar wel 200 vliegers nodig, maar als een recessie echt doorzet dan neemt de KLM gewoon nul aan (aanname stop) en boeit het hun ook niet... (geen baangaranties gegeven...)

Dus het feit dat de KLS meer mensen wil opleiden zou ik ook niet als heilig aanzien....
 
Je kunt je ook afvragen waarom vliegscholen zoals je KLM Flight Academy meer mensen dan voorheen gaan opleiden. Dat doet men ongetwijfelt niet omdat de luchtvaart over een tijdje weer in een dip dreigt te raken ;)

HMMM, effe denken hmmmmm, doen ze dat eventueel om geld te verdienen?
Je gelooft toch echt niet dat ze meer aannemen om je een baan te garanderen?
 
HMMM, effe denken hmmmmm, doen ze dat eventueel om geld te verdienen?
Je gelooft toch echt niet dat ze meer aannemen om je een baan te garanderen?

Nee, wel om de KLM en andere maatschappijen te kunnen voorzien :grijns: :grijns:

Overigens lijkt het mij ook niet dat ze alleen voor het geld meer mensen aannemen. Als veel niet worden aangenomen, schaad dat de reputatie enorm, wat ze zeker zullen terug krijgen ;) :grijns:
 
ik ga met dito mee, ik vind het ook absoluut waard om nog piloot te worden. Je moet je weliswaar niet al te grote zorgen gaan maken over het financiele plaatje. dat valt op dit moment toch niet goed te voorspellen. En tja, je kan blijven wachten wat het gaat worden. maar dan ben je zo weetikveel hoeveel jaar verder en ben je al bijna te oud om piloot te worden. soms moet je gewoon risico's nemen. That's life
 
Hoezo? Als er geen KLS'ers meer worden aangenomen worden er waarschijnlijk ook geen NLS'ers, EPST'ers of Stella..'ers? meer aangenomen omdat er dan een algemene stop in aannames is. Dat daar dan buitensporig veel KLS'ers bij zitten valt dan niet zo op.
 
Nee, wel om de KLM en andere maatschappijen te kunnen voorzien :grijns: :grijns:

Overigens lijkt het mij ook niet dat ze alleen voor het geld meer mensen aannemen. Als veel niet worden aangenomen, schaad dat de reputatie enorm, wat ze zeker zullen terug krijgen ;) :grijns:

Ach, diegene die er al langer bij zijn kennen het verhaaltje. Tuurlijk, ze verwachten/hopen wel iedereen een baan te kunnen geven. Dat zou betekenen dat er veel werk is. Maar als er geen werk is (recessie, oorlog in het midden-oosten, aanslagen ergens) dan is de KLM de eerste die jullie niet aanneemt. Dus wie schaad het dan?

Dat spelletje spelen ze al zo lang. Je neemt mensen aan, en kijkt na 2 jaar wel wat je er mee doet. Vroeger betaalden ze daar nog voor, nu levert ze het zelfs geld op.

Er zijn genoeg klassen geweest die tot 5 jaar op de wachtlijst stonden. Van die zijn er zelfs geweest die hun "baangarantie" via de rechtzaal hebben doorgedrukt. resultaat: OPS-medewerker, stewards, alles wat er net ff nodig was. Aansluitend, bij vraag, zijn deze mensen natuurlijk wel naar rechtsvoor doorgeschoven. Maar om nu te zeggen, ze leiden veel op, dus die baan zit wel snor...
 
Maar om nu te zeggen, ze leiden veel op, dus die baan zit wel snor...
Bij nader inzien ben ik toch tot de conclusie gekomen dat ik fout zat. Ik vind het alleen zo raar dat het men kennelijk weinig uit maakt waar de afgestudeerden terecht komen, zolang het maar zeker is dat die 120.000 binnen is.
 
Zoals een oud-holland spreekwoord zegt: "Handel is handel."


Ik wil niemand gek maken. De KLS en NLS zijn gewoon gedegen scholen. Daar heb ik een ietwat onstabielere school gevonden en ik heb ook een goeie baan gevonden.
Dat was, net na 9/11, een geluk.

The Ride is het, voor mij, zeker waard geweest. Echter, uit mijn groep (6 man) heeft de helft het niet gered. Tenminst, niet binnen de luchtvaart; daarbuiten doen ze het (voor zover ik weet) behoorlijk goed, maar dat is natuurlijk niet de reden om maar even 100.000 € erdoorheen te draaien.

Wil je naar de KLM, zoek dan de beste school daarvoor -> KLS, NLS, x-andere.

Maakt het je niet uit waar je terecht komt, ben je flexibel, zoek dan gewoon de goedkoopste JAR-school, die acceptabele kwaliteit levert.
Ik heb zelf langzaamaan bij genoeg bedrijven gezien dat ze het uiteindelijk niet echt interesseert waar je je opleiding gedaan hebt, zolang je ze van jezelf kunt overtuigen.

Zorg zelf dat je je tijdens de opleiding ontwikkelt (goeie PC-simulator om de procedures thuis extra te oefenen, theorie zelfstandig leren evt met behulp van andere boeken, dat soort dingen) Theorie niet alleen leren voor de examens, maar ook om het écht te begrijpen.

Elke euro die je spaart kun je later (als het nodig zou zijn) altijd nog aan type-ratings uitgeven, of besparen op je totale opleidingsschuld.

Of in 15 jaar nog steeds de huidige salarissen worden betaald, kan ook ik niet zeggen, maar als je weinig schulden hebt, en je kunt er goed van leven, dan maakt het je iig een stuk minder uit.

Succes!
 
Bij nader inzien ben ik toch tot de conclusie gekomen dat ik fout zat. Ik vind het alleen zo raar dat het men kennelijk weinig uit maakt waar de afgestudeerden terecht komen, zolang het maar zeker is dat die 120.000 binnen is.

En dit is precies wat IEDERE aspirant vlieger zich moet realiseren, voordat hij/zij aan een vliegopleiding begint. Het lijkt erop dat het airwork forum effect begint op te leveren HOERA!
 
Back
Top