VFR PIC en IFR co: IFR vliegen?

SNOCLO

New member
Goedemorgen,

Ik weet niet of het juridisch mogelijk is om een VFR gebrevetteerde PIC met een IFR gebrevetteerde copilot op een SEP een IFR vluchtplan te laten vliegen. Hebben we misschien een airlaw specialist op dit forum die helderheid kan geven?

Zoja, waar kan ik deze informatie vinden?

Tnx - Sno -
 
Hej SNOCLO,

Dit kan juridisch niet. In de eerste plaats vlieg je een SEP single pilot. Je kunt dus niet spreken van een PIC en een CO. Er is dus alleen een PIC. Die kan alleen maar op een IFR vliegplan vliegen, alstie een geldige IR heeft. Hij/Zij is ook de enige die de uren kan loggen.

Officieel kun je dus ook niet sturen als VFR piloot (Als je b.v. naast een IFR gekwalificeerde vlieger zit), tenzij die persoon ook een geldige instructor's rating heeft.

SUBDEEL E

JAR-FCL 1.175
Omstandigheden waarin een IR(A) is vereist.

(a) Het is de houder van een bewijs van bevoegdheid verboden als bestuurder van een vleugelvliegtuig op te treden onder instrumentvliegvoorschriften (IFR - instrument flight rules), behalve als bestuurder tijdens een vaardigheidstest, of indien hij training met dubbele besturing ondergaat, tenzij de houder beschikt over een bevoegdverklaring voor instrumentvliegen (IR(A) - Intrument Rating), passend bij de categorie vliegtuig, afgegeven overeenkomstig JAR-FCL.
 
Last edited:
Specialist ben ik zeker niet, maar ik ben redelijk goed thuis in de regeltjes.

Zoals je je het hierboven voorsteld gaat volgens mij niet lukken. JAR-FCL zal je hierin wellicht wat duidelijkheid kunnen verschaffen.

Eigenlijk is het uitgangspunt simpel: De PIC hoort alle bevoegheden te hebben voor de vlucht die uitgevoerd wordt. Dus IFR vlucht = IR. Volgens mij staat er nergens dat de gezagvoerder links moet zitten en zelf moet sturen, dus zou je in theorie zelf wel kunnen vliegen als "co-piloot" in de linker stoel, met een IR-PIC rechts naast je (die heeft dan opzich geen Instructor Rating nodig).

mvg
Ditched
 
Volgens mij staat er nergens dat de gezagvoerder links moet zitten en zelf moet sturen, dus zou je in theorie zelf wel kunnen vliegen als "co-piloot" in de linker stoel, met een IR-PIC rechts naast je (die heeft dan opzich geen Instructor Rating nodig).

mvg
Ditched

Er staat niet geschreven waar de gezagvoerder moet zitten. Er staat WEL geschreven dat als die kerel met een IR-PIC niet OOK instructeur is, je NIET zelf mag vliegen.
 
Er staat niet geschreven waar de gezagvoerder moet zitten. Er staat WEL geschreven dat als die kerel met een IR-PIC niet OOK instructeur is, je NIET zelf mag vliegen.

Dacht het wel ff van niet.

Het enige wat wettelijk bepaald is is dat de gezagvoerder bij alle bediening- en besturing ?? moet kunnen :D

Zelf heb mechanics (zonder vliegbrevet) onder actuele IMC omstandigheden links laten zitten. Niets is leuker dan zo iemand zelf te laten vliegen en als ie z'n approach niet (teveel) verprutst, hem/haar ook (nog) te laten landen.

Idem, rechtszitten (PIC) zonder brakes.

Maar ja, ze heten ook niet allemaal Great Balls Of Fire :)
 
Tja je KUNT het doen, maar het mag niet :kiss:

Op 'n B738 of B777 met alleen links één tiller kan ik het mij voorstellen (low time, dangerous kaviaar Co's enzo), maar op 'n C172, MO20, C210, PA46 of BE36 met in de rechter stoel een ervaren/current IF'er (PIC) absoluut niet.

RMK / Nemen we toch 'n (ouderwetse) tandemseater, probleem(pje) opgelost.
 
De VFR vlieger kan de vlucht wel uitvoeren, MAAR.....
1. de PIC is degene die IR rated is (zijn naam staat op het vluchtplan) en is verantwoordelijk!
2. de VFR vlieger kan de uren niet schrijven! (Niet als PIC en natuurlijk óók niet als SIC)
Of het zin heeft en verstandig is waag ik te betwijfelen. Neem in dat geval een Instructeur mee!
Of ik (IR vlieger) de VFR vlieger naast me de vlucht zou laten uitvoeren?......mmmm denk het toch niet.
 
Voordat we in een wellis/nietis verhaal tercht komen...

KL, no offence, maar kan je misschien quoten uit het JAR-FCL? Waar lees je dat het niet zou mogen? Ik dacht in eerste instantie namelijk ook dat het is zo als GBoF hierboven beweerd maar ik zoek me suf en ik kan het in het JAR-FCL niet vinden dat het verboden is.

Of het verstandig is is natuurlijk een tweede vraag. Hier ben ik het het met ph-gjk eens dat ik ook niet zo snel een ander links zou laten vliegen, en al helemaal niet als ik niet zeker zou weten dat ik die kist zonder een enkel probleem zelf uit de rechter stoel zou kunnen vliegen, landen en kan recoveren van een un-usual attitude mocht het zover ver komen.

mvg
Ditched
 
kan recoveren van een un-usual attitude

Dit is voor de (rechtszittende) PIC een absolute must.

RMK / De beste IF un-usual attitude training die ik heb genoten was in de U.S. Partial panel spin recovery's (no kidding) in actuele IMC omstandigheden.

"You Fly, I'm the Captain"
 
Wow,

Bij m'n PPL examen (ook USA). Bij het programma onderdeel Un-usual attitudes: Zet 'ie me in een Wing-Over - Nose Down - op Stall Speed..... was gelukkig wel in VMC.

cheers
 
Voordat we in een wellis/nietis verhaal tercht komen...

KL, no offence, maar kan je misschien quoten uit het JAR-FCL? Waar lees je dat het niet zou mogen? Ik dacht in eerste instantie namelijk ook dat het is zo als GBoF hierboven beweerd maar ik zoek me suf en ik kan het in het JAR-FCL niet vinden dat het verboden is.

mvg
Ditched

Dat heeft KL al in post 2 gedaan. ->
"Het is de houder van een BVB verboden als bestuurder ... op te treden onder instrumentvliegvoorschriften ... ... tenzij de houder beschikt over een ... ... IR(A) - Intrument Rating, passend bij de categorie vliegtuig, afgegeven overeenkomstig JAR-FCL."

uitzonderingen: examen, vliegonderricht.
ingekort tbv leesbaarheid.

Greetz, var.
 
"Het is de houder van een BVB verboden als bestuurder ... op te treden onder instrumentvliegvoorschriften ... ... tenzij de houder beschikt over een ... ... IR(A) - Intrument Rating, passend bij de categorie vliegtuig, afgegeven overeenkomstig JAR-FCL."

Er zijn maar weinig SEP POH's en POM's waar de gezagvoerderszetel expliciet wordt aangegeven :yeehaa:

Kortom, als ik iemand op een IF vlucht links wil laten zitten (under supervision), dan doe ik dat :)
 
Hij mag (misschien) wel links zitten, maar niet besturen. Than what's the point?

En als jij geen instructeur bent, of PIC op een MCC-vliegtuig, kun jij ook geen "under supervision" uitvoeren.

tenminste, zo lees ik de tekst. Wat je in je vrije tijd doet, maakt mij natuurlijk weinig uit, maar ik denk dat je het lastig gaat krijgen als de LVP vragen gaat stellen. En dat doen ze, onregelmatig, ongevraagd.

Dat je daar met VMC nog mee weg komt, kan ik me voorstellen, maar als ze je na een IFR-vlucht gaan vragen waarom jij niet aan het stuur zat, denk ik niet dat ze "supervision" als reden gaan laten gelden.
 
Dat je daar met VMC nog mee weg komt, kan ik me voorstellen, maar als ze je na een IFR-vlucht gaan vragen waarom jij niet aan het stuur zat, denk ik niet dat ze "supervision" als reden gaan laten gelden.

We hebben het (hier wel) over eenmotorige single pilot (non MCC) vliegtuigen, die (veelal) zijn uitgerust met twee stuurknuppels/sticks :)

LVP tuinkabouters :stapelge: mogen vragen wat ze willen, maar of ze ook een zinnig/bruikbaar antwoord krijgen is een tweede :D

RMK / Lachwekkend als je zo'n LVP tuinkabouter tegenkomt, terwijl je in een ex. luchtmacht SIAI Marchetti SF260 .... :biertje:

Zolang je maar weet waar je mee bezig bent, maakt het (IFR of VFR) allemaal geen f*ck uit of je nu links of rechts zit :grijns:
 
KL, no offence, maar kan je misschien quoten uit het JAR-FCL? Waar lees je dat het niet zou mogen? Ik dacht in eerste instantie namelijk ook dat het is zo als GBoF hierboven beweerd maar ik zoek me suf en ik kan het in het JAR-FCL niet vinden dat het verboden is.

Of het verstandig is is natuurlijk een tweede vraag. Hier ben ik het het met ph-gjk eens dat ik ook niet zo snel een ander links zou laten vliegen, en al helemaal niet als ik niet zeker zou weten dat ik die kist zonder een enkel probleem zelf uit de rechter stoel zou kunnen vliegen, landen en kan recoveren van een un-usual attitude mocht het zover ver komen.

mvg
Ditched

Ditched, het was in mijn post misschien niet helemaal duidelijk, maar er WAS een gedeelte uit de JAR FCL gequote:

jar-fcl said:
SUBDEEL E

JAR-FCL 1.175
Omstandigheden waarin een IR(A) is vereist.

(a) Het is de houder van een bewijs van bevoegdheid verboden als bestuurder van een vleugelvliegtuig op te treden onder instrumentvliegvoorschriften (IFR - instrument flight rules), behalve als bestuurder tijdens een vaardigheidstest, of indien hij training met dubbele besturing ondergaat, tenzij de houder beschikt over een bevoegdverklaring voor instrumentvliegen (IR(A) - Intrument Rating), passend bij de categorie vliegtuig, afgegeven overeenkomstig JAR-FCL.
Voor mij is dit stukje helemaal duidelijk. Maar zal het in Jip en Janneke taal vertalen:

Als je een brevet hebt, mag je niet IFR vliegen, behalve tijdens een examenvlucht of tijdens een lesvlucht, OF als je een IR hebt.

GBOF said:
Kortom, als ik iemand op een IF vlucht links wil laten zitten (under supervision), dan doe ik dat

1) De topicstarter vroeg hoe de zaak juridisch in elkaar zat.
2) Juridisch zit het in elkaar zoals ik dat boven vermeld heb.
3) Dat JIJ er in de praktijk voor kiest omdat te negeren moet je zelf weten.
4) De kans dat iemand je erop betrapt is nihiel.
5) Mensen die hun geld moeten verdienen met vliegen willen hun brevet niet kwijtraken, want dan zijn ze hun inkomen kwijt.
6) Ik verdien geld met mijn brevet, wil het dus niet kwijtraken, ik zal dus NOOIT bewust buiten de wet gaat vliegen.
7) Ik zou dus iemand die NIET rated is, NIET laten sturen als ik PIC ben.
 
Ik zou dus iemand die NIET rated is, NIET laten sturen als ik PIC ben.

Ook rated IR PIC's gaan soms serieus de fout in :(

Niet om het één of ander, maar spijtig genoeg heb ik rechtszittend (lulijzer bedienend en PPL IR Rated) enkele keren moeten ingrijpen "I Have Controls" :1855:

1. PIC PF had tijdens 'n nachtelijke (actual IMC in bergachtig gebied) SID, niet in de gaten dat z'n Attitude Indicator aan 't uitbollen was. Bijgevolg, linker 30° + turn, terwijl we published nog een stuk rechtdoor moesten.

2. PIC PF zakte tijdens een non precision approach (single NDB - actual IMC) serieus (100' plus) onder de published MDA (z'n reactie: maar m'n auto staat hier :eek:). Initiated missed approach.

3. PIC PF zakte tijdens een precision approach (ILS CAT I - actual IMC) serieus (90' plus) onder de published DA (brainlock :eek:). Initiated missed approach.

4. PIC PF wist na het uitvallen van de HSI coupled KLN90B (ff) niet meer hoe hij een NDB (QDM/QDR) approach moest .......

5. PIC PF bleek onbekend met de apparatuur (Honeywell A/P, FD en avionica).

Enz. enz.

Het merendeel waren (echte) broodvliegers :eek:

RMK / Bovengenoemde voorbeelden waren Single Pilot Operations.
 
Back
Top