KLS --> KLM

Renze

New member
Hallo allemaal,

Ik zit te zoeken naar een thread die mijn vraag kan beantwoorden, maar ik kan het niet goed vinden. Het gaat over KlS'ers die net klaar zijn met hun opleiding en gaan solliciteren. Ik snap dat dat een heel proces is met gesprekken, type rating ed, maar op welke vliegtuigen komen deze nieuwe piloten dan terecht en welke functie krijgen ze dan? Ik hoor wel veel over cityhopper en MD-11, maar klopt dit? En waarom niet bijvoorbeeld coco op 747? Ik hoop dat er mensen zijn die dit kunnen beantwoorden!:)
Thanks,
Ted
 
Er zijn KLSers die zijn begonnen als coco op 747, 777, A330 of MD-11. Ook zijn er KLSers begonnen als co op de Fokker 70/100.
 
Co-co vind ik echt de meest ongewaardeerde functie die er bestaat! Heb je 150K in je opleiding gestoken, je helemaal kapot gewerkt om de vliegopleiding succesvol door te komen en dan mag je niet vliegen, maar alleen maar watertanden hoe de echte vliegers het doen! En daar nog betaald voor krijgen ook! :snore:

Maarjah, het kan natuurlijk alleen maar bij de KLM he :grijns:
 
... Beetje te kort door de bocht. Het enige wat die lui niet doen is landen. Verder zijn ze nauw betrokken bij het voorbereidingsproces, taxieen, cruise, descent, arrival an vaak zelfs groot gedeelte van de approach. Nogmaals, ze landen idd niet..... Een gemiddelde Co- ICA landt 4 á 5 keer per maand als ie het haalt. Als dat dan alles is wat je mist dan is het best een prima baan toch? Ik zou niet kunnen bedenken wat er mis mee is. Zo uit de schoolbanken op je 20e meeliften op die grote kist, prima lifestyle aanmeten, veel bestemmingen zien, goed salaris, 2 jaartjes de tijd om alle processen eens goed te bestuderen en goed beslagen ten ijs komen als je mag bieden voor een co-functie...

Als ik ooit de keus gehad zou hebben dan zou ik na mijn opleiding ook wel op die 3e stoel gaan zitten! Nu zou ik idd liever rechts blijven...
 
Ja het was wel erg kort de bocht jaa, maar toch zou ik niet op zo'n functie willen beginnen. Het lijkt me beter om goed beslagen ten ijs te komen als je rond je 20e co bent op een van de fokkers. Ik was 20 toen ik was afgestudeerd en bijna 21 toen ik begon bij EZY op de A320. Van wat ik daar geleerd heb, kun je niet leren vanuit een co-co perspectief denk ik. Ik heb er geen ervaring mee als co-co, maar het lijkt me helemaal niets, no offence verder voor de co-co's hier hoor ;)
 
Je kunt ook kijken uit Europa/ICA perspectief waarbij je als Co (fokker) eerst een heleboel jaren door Europa moet toeren (Co Fokker => Co 737/Capt Fokker) alvorens je long-haul kunt gaan vliegen. Ik zou juist kiezen voor Co-Co omdat je dan ICA begint, tijdje Europees en vervolgens weer ICA....

Beetje kort door de bocht lijkt me om de Co-Co functie af te kraken vanwege het gebrek aan landingen...... Het zijn juist de grote maatschappijen met grote kisten (en veel doorgroeimogelijkheid) die deze functie's aan hun nieuwe piloten toebedelen. In die zin begin je gewoon onderaan de ladder met de minste verantwoordelijkheid, maar kun je wel doorgroeien naar de grootste kisten...... Tevens krijg je behoorlijk veel mee van het vliegproces en heb je een Captain rechtsvoor zitten waar je een heleboel van leert!!!

Vandaar dat ik 'Julien' wel een beetje kort door de bocht vindt, zeker gezien zijn positie bij een maatschappij die geen ICA-vloot bezit en dus ook geen co-co's in dienst heeft......
 
Chucky,

Heb EZY al bijna een jaar verlaten en vlieg nu als FO bij de franse zwaan dus mét ICA-vloot maar wel zonder co-co's. Bij AF is FO A320 Direct Entry functie en ik vind dat ook goed zo. Bij AF telt je vliegervaring in feite niet heel zwaar mee (het telt wel mee, maar er is geen grading). Zij trainen jou zo lang als nodig is om je op het juiste niveau te brengen. Dit lijkt mij een veel betere mogelijkheid die meerdere maatschappijen moeten gaan gebruiken. Ik vlieg al meer dan 5 jaar de A320, zowel bij EZY als AF, maar ik snap niet waarom jij, Chucky, als Co-Co liever begint. Alleen maar om de mooie bestemmingen ?

Maarjah, wel makkelijk om dit soort uitspraken te doen voor iemand die nog niets / weinig bereikt heeft in de luchtvaartwereld ;)
 
Hee Julien,

FF verkeerd begrepen dat je niet meer bij EZY rondvliegt. Direct entry op A320 is indd een leuke functie waar ik het ook voor zou doen, zeker bij een maatschappij met vooruitzichten op ICA! Mijn vergelijking ging meer uit naar degene die Co-Co's verafschuwen en trots zijn op hun Co-functie bij een regional alwaar ze niet verder kunnen komen dan een plaatsje naar links op dezelfde kist. In die zin neem ik het voor lief om 'lager' te beginnen en door te kunnen groeien naar een groter toestel.

Weet ook wel dat Co-Co (koffie en koffers toch?) qua werkdruk en verantwoordelijkheid niet een zware startersfunctie is, maar tis toch wel veel leren van het vliegproces (zeker ten tijde van de BWK's alwaar je ook veel technische kennis opdeed, maar dat terzijde)

En wat betreft dat 'diplomaloos' zijn, daar hoop ik snel verandering in te brengen. Desalnietemin heb ik door mijn situatie behoorlijk wat weet over luchtvaart en kan ik redelijk meepraten met dergelijke kwesties. Hoop niet dat je me dat kwalijk neemt.. ;)
 
Het lijkt mij toch logisch dat je als co-co naar co naar captain toch veel meer ervaring hebt met dat ene type vliegtuig waar je al jaren meevliegt, dan dat je van co op fokker naar co op 737 gaat. Of niet soms?
En wanneer je als co-co op 747 begint, dan neem ik aan dat je niet van de 747 afstapt, want een groter vliegtuig is er niet..bij klm dan..Dus dan groei je toch langzaam aan in de tijd door naar de 1e stoel. of zie ik dat fout? :)
 
Nou het is niet te hopen dat je 10 jaar co-co blijft, om op een co ICA functie te bieden. Die persoon mogen ze wat mij betreft dan meteen ontslaan...

Uiteindelijk wil een maatschappij een captain zien, daar selecteren ze ook op of je dat in je hebt. Dus om net zo lang co-co ICA te blijven om te bieden op een co ICA functie lijkt me dan wel zeer triest.

Als co op een fokker of op de 737 leer je vaardigheden die je later kunt gebruiken voor captain op een van deze bakken of voor co ICA. Het is namelijk niet zo dat je 10 jaar moet wachten op een co functie als je als A.I wordt aangesteld op een ICA bak. Je bouwt senioriteit op en n.a.v kun je bieden op bepaalde functies binnen de vloot.
 
Ach, het is toch heerlijk even van die mooie bestemmingen te kunnen genieten. Zien hoe het voorin echt moet. En vervolgens die bagage meenemen naar je eigen starts en landingen.
Je hebt uiteindelijk toch nog jaren zat om lekker rond te boren. Het gaat er uiteindelijk om dat je van je werk geniet, en daarbij is Co-Co een ideale starterfunctie.
 
Bij AF telt je vliegervaring in feite niet heel zwaar mee (het telt wel mee, maar er is geen grading). Zij trainen jou zo lang als nodig is om je op het juiste niveau te brengen. Dit lijkt mij een veel betere mogelijkheid die meerdere maatschappijen moeten gaan gebruiken

Ik hoop dat jij nooit een leidende functie krijgt... Lekkere geldverspilling. Dan maar een grading!

Groeten Supergrover...
 
Ik hoop dat jij nooit een leidende functie krijgt... Lekkere geldverspilling. Dan maar een grading!

Groeten Supergrover...

En waar slaat die reactie op ? Ik vertel immers hoe de situatie er op dit moment uitziet bij mijn bedrijf en reflecteer mijn mening hierop. Tijdens de selectiedagen wordt namelijk niemand eruit gefilterd zodat de meest ervaren kandidaten overblijven. Het is vooral een psychologisch onderzoek zonder ATPL vragen (een enkele tijdens het interview). AF zoekt een bepaalde kandidaat die allereerst representatief voor het bedrijf is en n.a.v van o.a het doen van de testen (french comprehension test, vragenlijsten, etc) en groepsopdrachten + interview, maakt de commision de recrutement een uiteindelijke beslissing.

Dan begint de type rating en de kandidaat wordt net zolang getraind tot het juiste niveau is bereikt. Er wordt gekeken naar de behoefte van de kandidaat en de kandidaat wordt als persoon behandeld i.t.t andere maatschappijen. Tijdens de eerste paar lijndienstvluchten wordt er ook samen met de kandidaat bepaald hoelang er een safety pilot mee zal gaan.

Maargoed Supergrover, licht even je reactie toe over die opmerking jegens mij ? Ik snap hem namelijk nog steeds niet...
 
Snap niet dat iedereen maar gelijk zo snel mogelijk long haul wil gaan vliegen.

Wees blij dat je straks iemand kan vinden die het goed vindt dat jij met hun kisten überhaupt mag rondvliegen.....waar dan ook.
 
Snap niet dat iedereen maar gelijk zo snel mogelijk long haul wil gaan vliegen.

Wees blij dat je straks iemand kan vinden die het goed vindt dat jij met hun kisten überhaupt mag rondvliegen.....waar dan ook.

Het mes snijdt aan 2 kanten he.
De operators geven ons niet die baan uit liefdadigheid.
 
Sowieso, je bent maar ongeveer 2 jaar SO op ICA. Daarna is het toch wel de bedoeling dat je doorstroomt naar FO op een Fokker.

Althans, als ik goed heb opgelet bij diverse open dagen en seminars :)
 
Verder zijn ze nauw betrokken bij het voorbereidingsproces, taxieen, cruise, descent, arrival an vaak zelfs groot gedeelte van de approach. Nogmaals, ze landen idd niet

Ik dacht altijd dat je enkel in 1 van de operating seats mocht zitten boven FL200. Ik zie niet in hoe je dan betrokken kan zijn met een groot gedeelte van de approach vanaf de jumpseat. "Beetje naar links en nu 1/8ste speedbrake captain, dan komt u precies goed uit."

Los hiervan is coco een mooie functie om mee te beginnen lijkt mij. Ik vind verder ook dat wannabe's eens een keer hun mond moeten houden over wat zij een mooie startfunctie vinden en wat volgens hen een correcte gang van zaken zou zijn. Je moet gewoon blij zijn met waar je begint, maar daar kom je nog wel achter.

S.
 
"Beetje naar links en nu 1/8ste speedbrake captain, dan komt u precies goed uit."


Ik denk dat ie de approach-plate naar z'n hoofd krijgt :grijns:
 
Een vriend van mij is vorig jaar op de 747 begonnen als coco bij KLM (cargo) en heeft het erg naar z'n zin. Een andere vriend is co F70 bij KLC, maar dat is een 'doodnormale' startjob dacht ik. Ik zou zelf ook best als coco 747 willen beginnen, leuke destinations en idd alles eens 2 jaar aankijken. Maar zoals Thermal (en sandertje) terecht zegt, je moet als starter - mijnsinziens - niet al te kieskeurig zijn (zeg ik als wannabee). Misschien ben ik een rare maar ik denk dan, je wilt geen piloot worden vanwege die 747 bij KLM of wat dan ook, je wilt vliegen, ja toch? Het zou mij persoonlijk niet zoveel uitmaken waar ik mee start, als het maar vliegt. En last but not least: Elk (vermeend) nadeel heb ze voordeel: co op regional = relatief veel 'vliegbewegingen' en co-co op long haul is (iets) meer uren opbouwen en 'goed beslagen ten ijs komen en in een wat rustiger tempo (intensiviteit) beginnen'.
 
Last edited:
ik vlieg nu al weer een tijdje op de Fokker 70/100 en geloof me : ik vind het heerlijk . je maakt veel starts en landingen. je leert de Europese luchthavens goed kennen .
coco is ook een goede beginfunctie , maar als je echt veel zelf wilt vliegen , dan toch maar de Fokkers en straks de Embraer!
 
Back
Top