tekenen voor 13 jaar luchtmacht, op zich geen probleem

Ik weet van een aantal mensen dat ze eerder weggegaan zijn, ik ben er een van. Ik zat alleen binnnen de termijn (voor mij 3 maanden) dat ik niets hoefde te betalen. Anderen moesten dat wel en ook dat is juridisch uitgezocht. De mogelijkheden zijn er dus.
 
Je kan eerder weg, MAARRRR: defensie mag je dan de daadwerkelijke kosten van je opleiding aanrekenen naar rato van de tijd die je nog te gaan hebt in je contract. De opleidingskosten voor een militaire vlieger lopen in de miljoenen, dus denk aan een pittig bedrag (orde van grootte: twee ton euri voor een jaartje eerder weg). De drie maanden die hier eerder worden genoemd gelden aan het eind van ieder BT-contract om je overgang naar de civiele arbeidsmarkt te versoepelen, naast een aantal andere voorzieningen daarvoor in het AMAR. Overtolligheid is een andere reden om een BT-contract voortijdig te ontbinden, maar in de huidige situatie bij de KLu: fat chance. Voor de rest is een aanstelling bij defensie als officier iets anders dan een civiel arbeidscontract, puur vanwege het feit dat je militair bent. In de civiele wereld kun je aansturen op een arbeidsconflict en ermee wegkomen als een rechter een verstoorde arbeidsverhouding constateert en je contract ontbindt. Als militair ben je aan meer wetgeving onderworpen. Als je moedwillig aanstuurt op een arbeidsconflict door dienstopdrachten en voorschriften niet te op te volgen kan je dat al een onvrijwillig tripje naar een militaire rechtbank opleveren.

De moraal van dit verhaal: ga bij defensie vliegen als je dat echt ziet zitten en gemotiveerd bent. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat je dan een gouden tijd kan hebben! Als je van plan was om defensie voor je opleiding te laten zorgen en er dan na een jaartje of wat de stekker uit te trekken kun je echt beter op zoek gaan naar manieren om je civiele opleiding te financieren.

Succes!

SJ
 
Dat klopt. Waarom wil je dat eigenlijk weten?

Dat staat boven uitgebreid geschreven ;). Maar goed, KLM (Koninklijke LuchtMacht ;)) is niet zomaar iets. Ik weet zeker dat ik veel beter tevreden met mezelf ben als ik in de lucht de militairen op de grond (direct of indirect) mag ondersteunen dan wanneer ik in de lucht zo efficient mogelijk van a naar b mag vliegen voor de UPS of voor de Lufthansa, (wat ik overigens ook absoluut geen straf vind :)). Werken in een oorlogsgebied is gewoon zo veel meer belonend dan hier in Nederland of ergens anders. Een zekere paar seconden in een filmpje over een fokker 50 in afghanistan laat dit heel mooi zien. Ik zou dan ook uitkijken naar een uitzending, met de risicos al overwogen. Maar ik doe dat werk veel prettiger met het idee dat ik ook zelf voor kies. En mocht ik een kans krijgen om in NL een andere droombaan te krijgen voelt het beter om de denken "dat wil ik niet, ik blijf hier liever" dan om te denken "dat kan ik niet, ik zit aan een contract vast". Daarom stel ik mijn vraag en daarom ben ik liever militair vlieger :). Ik schat de kansen niet hoog in dat ik ooit zou stoppen wanneer ik er aan begin, maar dit is o.a. een forum om informatie te winnen en daar ben ik nu mee bezig.
 
Last edited:
Overigens denk ik dat als het je om het vliegen gaat je beter naar de civiele luchtvaart kan gaan als je ook nog een ander baantje/project wil doen. Je verdient in een jaar ook 2× zoveel bij de KLM als bij de KLu, alleen op uurbasis bij de KLu meer omdat je bij de KLM vaak en route moet blijven totdat je weer terugvliegt naar NL.

Vergis je niet, het startsalaris bij de KLM is geen enorme vetpot ook hoor (zeker niet met je studieschuld).
En bij de Klu moet je niet alleen naar het standaardsalaris kijken, daarbij komt nog vlieggeld (best aardig bedrag). En je bent elk jaar wel 4-5 maanden in het buitenland en op uitzending en daarmee verdien je flink extra ook.

Maar on-topic wat ik me wel heb af zitten vragen. De uitzendingdruk is tegenwoordig enorm hoog (1-2 keer per jaar op uitzending is normaal). En het ziet er eerder naar uit dat die druk hoger word dan lager. Natuurlijk weet je als je tekent dat je op uitzending zal moeten. Maar goed 2 keer in je carriere (wat toen werd voorgespiegeld) of elk jaar je hele contract 1-2 keer per jaar dat is wel een groot verschil. Hoe zou een rechter hierop reageren want dat de uitzenddruk zo hoog werd was dat aannemelijk te verwachten?

Maar los daarvan de Klu heeft een reputatie dat ze rechtzaken tegen personeel vaak verliezen.
 
En het ziet er eerder naar uit dat die druk hoger word dan lager.

Waar haal je dat vandaan? Ik heb er ook geen verstand van, maar de politiek heeft beloofd dat we per 2010/2011 weg zijn uit Afghanistan. Dan zal de uitzenddruk toch wel weer flink afnemen?

Ik reken gewoon op 2 keer per jaar 3 maand weg hoor, als ik vlieger wordt... Veel meer kan het niet worden, en hey, dan weet je ook weer waar je het voor doet!

:airforce:

Red
 
Vergis je niet, het startsalaris bij de KLM is geen enorme vetpot ook hoor (zeker niet met je studieschuld).
En bij de Klu moet je niet alleen naar het standaardsalaris kijken, daarbij komt nog vlieggeld (best aardig bedrag). En je bent elk jaar wel 4-5 maanden in het buitenland en op uitzending en daarmee verdien je flink extra ook.


Ok je hebt wel die schuld, maar ik verdiende in het begin bij KLM al flink meer dan waarmee ik bij de KLu geeindigd ben. Nou had ik een 4-jarig contract bij de KLu, dus vliegtoelage was niet zo hoog maar toch. Het enige wat scheelt is inderdaad de schuld, maar ja.
 
Waar haal je dat vandaan? Ik heb er ook geen verstand van, maar de politiek heeft beloofd dat we per 2010/2011 weg zijn uit Afghanistan. Dan zal de uitzenddruk toch wel weer flink afnemen?

Ik reken gewoon op 2 keer per jaar 3 maand weg hoor, als ik vlieger wordt... Veel meer kan het niet worden, en hey, dan weet je ook weer waar je het voor doet!

:airforce:

Red

Ik merk dat jij nog weinig van de politiek snapt ;). Geloof me maar de luchtmacht is permanent op uitzending. Zeker de grote wapensystemen als de chinook,cougar,apache en F-16 er gaat de komende jaren geen periode zijn dat die niet op uitzending zijn. De plannen voor na 2010 worden al druk gemaakt hoor.

En zo'n opmerking van tja je weet toch waar je aan begint dus accepteren maar is erg loos. Ik spreek je wel als je 25-28 bent, je voor de 6de keer weg gaat op uitzending en je ook nog een vriendin/vrouw en kind thuis hebt zitten. Uitzendingen zijn erg leuk en intressant om mee te maken maar op den duur heb je gewoon genoeg ervan.
 
Ik merk dat jij nog weinig van de politiek snapt ;). Geloof me maar de luchtmacht is permanent op uitzending. Zeker de grote wapensystemen als de chinook,cougar,apache en F-16 er gaat de komende jaren geen periode zijn dat die niet op uitzending zijn. De plannen voor na 2010 worden al druk gemaakt hoor.

En zo'n opmerking van tja je weet toch waar je aan begint dus accepteren maar is erg loos. Ik spreek je wel als je 25-28 bent, je voor de 6de keer weg gaat op uitzending en je ook nog een vriendin/vrouw en kind thuis hebt zitten. Uitzendingen zijn erg leuk en intressant om mee te maken maar op den duur heb je gewoon genoeg ervan.

Ik zei ook: ik heb er ook geen verstand van. Dus de uitzenddruk voor vliegers blijft net zo hoog?

Ten tweede, die opmerking heb ik niet gemaakt. Ik wilde alleen een voordeel van een uitzending benoemen. Ik ben zelf nog nooit op uitzending geweest (nog niet eens door de keuringen heen) dus ik weet ook niet hoe het echt is. Ik probeerde het puur positief te benaderen. Excuses als het verkeerd overkwam.
 
Last edited:
Ik zei ook: ik heb er ook geen verstand van. Dus de uitzenddruk voor vliegers blijft net zo hoog?

Ten tweede, die opmerking heb ik niet gemaakt. Ik wilde alleen een voordeel van een uitzending benoemen. Ik ben zelf nog nooit op uitzending geweest (nog niet eens door de keuringen heen) dus ik weet ook niet hoe het echt is. Ik probeerde het puur positief te benaderen. Excuses als het verkeerd overkwam.


Ik snap ook wel dat jij natuurlijk graag wilt (en dat is ook goed anders moest je er niet aan beginnen). Maar ja ik ken meer vliegers die de uitzenddruk een beetje beu worden dan vliegers die graag meer gaan nog. Het is je baan, maar om te zeggen tja daarvoor heb je gekozen dat is echt te simpel.

En een tipje, nooit de politiek zo snel geloven. Wij zijn dure middelen en die gebruiken ze maar wat graag, het liefste constant.
 
Ik snap ook wel dat jij natuurlijk graag wilt (en dat is ook goed anders moest je er niet aan beginnen). Maar ja ik ken meer vliegers die de uitzenddruk een beetje beu worden dan vliegers die graag meer gaan nog. Het is je baan, maar om te zeggen tja daarvoor heb je gekozen dat is echt te simpel.

En een tipje, nooit de politiek zo snel geloven. Wij zijn dure middelen en die gebruiken ze maar wat graag, het liefste constant.

Inderdaad, ik wil het erg graag. En ik besef ook dat mijn mening over uitzendingen waarschijnlijk wel zal veranderen na een paar keer.

Ok, van dat laatste feit was ik me niet zo bewust, maar het klinkt wel erg logisch.
 
Back
Top