tekenen voor 13 jaar luchtmacht, op zich geen probleem

Erwonio

New member
Op zich vind ik 13 jaartjes bij dezelfde werkgever natuurlijk hartstikke fijn. Had iedereen maar dat soort baanzekerheid. Maar er zijn natuurlijk altijd van die momenten dat je er een kans voorbij komt drijven die je niet kun laten liggen en dan is het fijn om te weten dat je die eventueel zou kunnen grijpen. Ik kan misschien als een voorbarige opgever overkomen maar ik vraag het puur uit interesse en vraag jullie begrip hiervoor. Omdat ik weet dat een militair vlieger een miljoenen investering is voor ons kleine landje kunnen we onze pilootjes niet zomaar hun baantje laten opzeggen, en wanneer ik er aan begin zal ik eerder al het andere laten vallen. Om toch een beetje gemoedsrust te kweken over deze longterm relationship met de men in green stel ik jullie de vraag:

Wanneer word er een uitzondering gemaakt op de vereiste 13 jaar dienst, en wat zijn de ervaringen van mensen die de militaire dienst hebben verlaten voordat het contractueel allemaal is afgelopen?

Dit vraag ik omdat ik nog wel eens de kans krijg om deel te nemen aan allerlei interessante projecten. Nu neem ik die met beide handen aan, maar ik vlieg liever. Het voelt het goed om ook tijdens een eventuele militaire carrière in ieder geval die keus te hebben. Ik kijk uit naar jullie postings.:duh:

ps: liever geen beschuldigende en/of verwijtende postings. Dat is de reden waarom ik hier geen volledig topic over heb kunnen vinden :( (dat, of ik kan niet zoeken ;)). Lees alsjeblieft de tekst dan weet je dat een waarschuwing hier niet nodig is. dank jullie wel
 
Last edited:
De uitzondering wordt zowiezo gemaakt als je genoeg geld neertelt. Ik meen zelfs dat er ergens in de papieren een bedrag staat waarmee je je contract kan afkopen (prijs afhankelijk van jaren nog te gaan).

Voor de rest zou ik het niet weten.

Succes met je selecties!
 
Redskull heeft gelijk. Je moet gewoon een deel van je opleiding terugbetalen en dat is inderdaad afhankelijk van hoe lang je nog te gaan hebt. En reken maar dat het een flink bedrag is. Als je nog maar een jaar te gaan hebt, valt het misschien nog mee (gokje: €30.000,-???), maar als je 3 jaar eerder onder je contract uit wil, tja.....misschien had je voor dat geld beter de KLS kunnen gaan doen. Maar het is de vraag of ze je laten gaan.

Houdoe!
 
Kunnen ze (als ze willen) zelfs zo ver gaan dat je vervolgd wordt als je ermee kapt voor je contract afgelopen is? Je bent after all gewoon officier, en op desertie staan behoorlijke straffen.
 
Contractueel zal er vast een dergelijke bepaling in staan die terugbetaling van de gemaakte kosten (door de werkgever) aan de werkgever eist. Deze kosten kunnen voor een vliegopleiding behoorlijk oplopen. Indien het echter lijkt op een "wurgconstructie" kan je de rechter laten toetsen of het opgenomen beding onredelijk is. Dit zal echter in casu niet snel worden aangenomen vrees ik.
 
@redskull

Leuke casus. Denk echter dat dit niet het geval zal zijn. Desertie is naar mijn weten een strafrechtelijke bepaling. Hier dien je te kijken naar de arbeidsovereenkomst (voor militairen volgens mij o.a.de AMAR). Militair ambtenarenrecht wijkt iets af van het "normale"arbeidsrecht, maar er blijft altijd iets bestaan als goed werkgeverschap (het blijft een kapstokbepaling, maar zou kunnen werken)
 
Veertien jaar is veertien jaar voor zover ik weet. In mijn contract staat 47 maanden opleiding met mogelijk zes maanden uitloop en aansluitend tien jaar dienen. Je moet dit gewoon in je achterhoofd houden als je solliciteerd en de papiertjes niet opsturen als dit niet is wat je ècht wil.

Groeten!
 
Veertien jaar is veertien jaar voor zover ik weet. In mijn contract staat 47 maanden opleiding met mogelijk zes maanden uitloop en aansluitend tien jaar dienen. Je moet dit gewoon in je achterhoofd houden als je solliciteerd en de papiertjes niet opsturen als dit niet is wat je ècht wil.

Je hebt gelijk, maar stel, als je al 9 jaar gediend hebt en de markt is zoals ie nu is, KLM neemt aan de lopende band mensen aan, terwijl ze voor 2005 een aantal jaren niemand aannamen. En je weet zeker dat je na je contract iets anders wil, dan kan het slim zijn om proberen eerder weg te gaan, desnoods tegen betaling. Want wie zegt dat bv KLM de komende jaren nog mensen aan blijft nemen, misschien gaat de deur wel weer een aantal jaren op slot.

De burgerluchtvaart blijft nog steeds voor veel KLu vliegers de volgende stap.
 
@Boer,

ALs je dit echt goed uitgezocht wilt hebben dan kan je (zoals ik al eerder schreef) het ambtenarenreglement nakijken en de arbeidsovereenkomst. In de arbeidsovereenkomst zal vast een bepaling staan. Over dergelijke bedingen en het toetsen van de rechter is genoeg jurisprudentie over (kijk eens op www.rechtspraak.nl). Een rechter zal kijken of een dergelijk beding onredelijk en onnodig belemmerend is met betrekking tot je toekomst. Uiteraard is een weegfactor het feit dat je bij aangaan van de overeenkomst op de hoogte was van de feiten en opgenomen bedingen. Een werknemer is echter geneigd een contract snel te tekenen vanwege zijn afhankelijke en ondergeschikte positie ten aanzien van de werkgever (uitleg jurisprudentie).
De hierboven geschetste situatie is van toepassing op arbeidsovereenkomsten in de "burgermaatschappij"maar de ambtenarenwetgeving zal niet veel afwijken denk ik.

Je zou bij personeelszaken( indien er een dergelijke bepaling in staat) kunnen laten uitrekenen wat het je gaat kosten indien je voortijdig de dienst uitgaat. Aan de hand van deze uitkomst is (mogelijk) in te schatten of het onredelijk bezwarend kan zijn.
 
Last edited:
@redskull.

Ik heb geen gedetailleerde kennis van het ambtenarenrecht, dus weet het niet 100% zeker. Daarom gaf ik als advies de arbeidsovereenkomst alsmede het reglement door te nemen. Bij Algemene maatregel van Bestuur (volgens mij is dat de AMAR) kunnen dergelijke zaken worden bepaald. Als burger (en als jurist) heb ik nooit met deze AmvB te maken gehad. Daarnaast regelt artikel 125ter van de Ambternarenwet het goed werkgeverschap en goed ambtenaar. Ik zou ervoor kunnen pleiten dat het niet van goedwerkgeverschap betuigt indien er flink wordt tegengewerkt aan een carriere in de burgermaatschappij (Er kan uiteraard ook contra geredeneerd worden) Daarom mijn verwijzing naar www.rechtspraak.nl, waarin er gezocht kan worden naar jurisprudentie over soortgelijke zaken (die zijn er vast)

Er kan trouwens in de arbeidsovereenkomst zijn verwezen naar het burgelijk recht, dan is het ambtenarenrecht niet op de overeenkomst van toepassing, maar dat kan Boer ons vast vertellen.

En terugkomend op je vraag. Als ik ergens van uitga dan is het ook zo(maar dat is een flauwe woordspeling)
 
Redskull:
Kunnen ze (als ze willen) zelfs zo ver gaan dat je vervolgd wordt als je ermee kapt voor je contract afgelopen is? Je bent after all gewoon officier, en op desertie staan behoorlijke straffen.

Een tijdje terug hoorde ik van iemand dat er een KL'er was die naar Afghanistan moest, niet is komen opdagen bij het vliegtuig en daarna is vervolgd. Het is idd destertie want je weigert in beide gevallen te werken. Bij het verhaal dat ik net vertelde was het niet naar Afghanistan te gaan, bij dit topic over voordat je mag, gaan stoppen, maar ik denk dat je ook bij het laatste geval word vervolgd. Ik denk trouwens niet dat het nog iets uitmaakt dat je bij de KLu zit en niet bij de KL.

Overigens denk ik dat als het je om het vliegen gaat je beter naar de civiele luchtvaart kan gaan als je ook nog een ander baantje/project wil doen. Je verdient in een jaar ook 2× zoveel bij de KLM als bij de KLu, alleen op uurbasis bij de KLu meer omdat je bij de KLM vaak en route moet blijven totdat je weer terugvliegt naar NL. Als je die projecten op reis kan doen is het dus helemaal beter om bij de civiele luchtvaart te gaan want dan kan je ze in die tijd dat je wacht totdat je weer terugvliegt maken/doen.Een project gaan doen in een basis in Afghanistan lijkt me nou niet zo'n goed plan :p .
Maar als het je wel om het militair zijn / de militair-vlieg combinatie gaat kan je dit negeren. Maar denk daar eerst nog goed overna.
 
Last edited:
Dit ligt er vast in het AMAR, kon daar zo snel niks vinden over het uitkopen van militairen hoewel dat volgens mij wel gebeurd.

AMAR, Artikel 7 sub 2

`Aan een aanstelling voor een bepaalde tijd bij het beroepspersoneel is de verplichting verbonden gedurende die tijd deel uit te maken van het beroepspersoneel...´

AMAR, Artikel 38 sub 1

`Het verlenen van ontslag aan de militair met een officiersrang geschiedt bij koninklijk besluit.´

AMAR, Artikel 39 sub 1

`Aan de militair kan ontslag op aanvraag worden verleend, indien hij daartoe aan het ingevolge artikel 38 bevoegde gezag schriftelijk de wens te kennen heeft gegeven.´
 
Dit vond ik op Rechtspraak.nl:

Dienstweigeraar veroordeeld tot twee maanden gevangenisstraf. Eeen militair die weigerde uitgezonden te worden naar Afganistan is door de militaire kamer van de Arnhemse rechtbank schuldig bevonden aan totaal weigeren zoals bedoeld in artikel 139 lid 1 van het Wetboek van Militair Strafrecht. de militaire kamer vindt dat mede uit een oogpunt van generale preventie oplegging van een onvoorwaardelijke gevangenisstraf een passende strafrechtelijke reactie is. In zijn eis (2 maanden gevangenisstraf) is door de officier van justitie volgens de rechtbank ook al rekening gehouden met alle omstandigheden van de zaak en in het bijzonder de persoonlijke omstandigheden van verdachte. Ook zijn er in deze zaak geen dusdanige contra-indicaties dat afgezien zou moeten van het opleggen van een onvoorwaardelijke gevangenisstraf. De militaire kamer veroordeelt daarom verdachte conform de eis van de officier van justitie.

Link naar volledige uitspraak: http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage.aspx?snelzoeken=true&searchtype=ljn&ljn=AZ5334&u_ljn=AZ5334

In ieder geval lijkt het me verstandig eens goed na te denken voor het beroep militair. Dit betreft overigens wel over het weigeren van dienst.

Voor ontslag is dit ook handig om door te nemen: http://www.rechtspraak.nl/Gerechten...btenarenrecht+en+militair+ambtenarenrecht.htm

Conclusie is dus vooral dat ontslag uiterst geldt als strafontslag (wangedrag bijvoorbeeld), ontslag wegens ongeschiktheid, anders dan door lichaamsgebreken of op andere gronden van de orde.

Conclusie: Als je tekent voor 13 jaar geldt over het algemeen dus ook een termijn van 13 jaar, niet meer of minder. Tenzij al het bovenstaande van toepassing kan zijn.

Al het bovenstaande staat in de wet militair tuchtrecht. Dus als anderen het willen raadplegen, bij deze: http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/s...67780/action=javascript-result/javascript=yes
 
AMAR, Artikel 38 sub 1

`Het verlenen van ontslag aan de militair met een officiersrang geschiedt bij koninklijk besluit.´;
Betekent dit een krabbel van de Koning(in)?

Even kijken of ik het dan snap:

Ze laten iemand dus niet vertrekken als:
-Hij gewoon niet komt opdagen
-Zijn verzoek bij het koningshuis word afgewezen omdat hij geen goede reden heeft of te hard nodig is.

Ze kunnen iemand laten gaan als:
-Hij arbeids ongeschikt is
-Hij zich buitensporing onhandelbaar opstelt (wellicht na enkele veroordelingen van de krijgsraad neem ik aan)
-Hij zijn contract afkoopt
-Hij een schriftelijk verzoek indient bij het koningshuis en deze word geaccepteerd (dan zal die wel een goede staat van dienst moeten hebben denk ik)
-Hij zijn 13 jaar erop heeft zitten en niet heeft bijgetekend (als dat wel het geval is kan dit met een opzegtermijn van 3 maanden).

Klopt dat allemaal een beetje?
 
Dat klopt. Waarom wil je dat eigenlijk weten?

Ik zou er niet op rekenen dat je minder dan 13 jaar in dienst kunt treden als militair. Het zijn uitzonderlijke gevallen en als je militair wilt worden, dan moet je niet naar de contractuele basis kijken ;).

Er is al een tekort aan militairen het leger, dus de kans is gering om na minder dan 13 jaar te stoppen als militair ;)
 
En daarna wordt je door Onze Minister nog verplicht om tot een bepaalde leeftijd (ik dacht 45jr) deel uit te maken van het reservepersoneel.

Het benoemen en het ontslaan van officieren gebeurd inderdaad pas met toestemming van de Koning(in).
 
Beste mensen,

Er wordt door jullie te veel gekeken naar de strafrechtelijke bepalingen. Die zijn hier niet van toepassing. Wangedrag, arbeidsongeschiktheid, dienstweigering zijn hier niet aan de orde. Het kapstokartikel 125ter van de Ambternarenwet zou hier gebruikt kunnen worden. Indien een werknemer de dienst uit wil gaan, en hij is bereidt de door defensie gemaakte kosten te betalen dan geef ik deze werknemer een goede kans bj de rechter, met een verzoek om ontbinding van het contract.
Het is in de burgermaatschappij heel gewoon dat er een contractduur wordt afgesproken en dat de werknemer tussentijds de overeenkomst wil ontbinden. Er wordt middels het contract of door de rechter een vergoeding verlangt van de werknemer voor de werkgever voor de studie/opleidigskosten, vanwege het inhuren van andere krachten etcetera).

Daarnaast zou het ook nog zo eens kunnen zijn dat het BW op jullie overeenkomsten van toepassing is, dan is kijken naar het strafrecht al helemaal een doodzonde.

Gelet op de huidige situatie bij Defensie (gebrek aan personeel) kan de rechter ook bepalen dat er sprake is van een onredelijke opzegging door de werknemer. Om er maar even een dooddoener in te knallen het is allemaal afhankelijk van de omstandigheden per geval. Je kan alleen maar vermoeden wat een rechter zal uitspreken op basis van ervaring en de jurisprudentie. De door Maarten80 aangehaalde jurisprudentie is hier niet echt op van toepassing.

En aan het koninklijk besluit moeten jullie ook niet zoveel waarde hechten hoor, dat klijnk heel formeel (is ook wel een formele handeling natuurlijk) maar in de praktijk is dit niet zo bijzonder.

Zou een militair na 7 jaar de dienst uit willen en hij zou mij om advies vragen dan zou ik het volgende advies geven. Altijd eerst overleggen met de baas om proberen de zaak buiten rechte op te lossen (ontbinding met wederzijds goedvinden) en kijken of het contract is af te kopen (behoort denk ik echt wel tot de mogelijkheden, een werkgever zit namelijk ook niet te wachten op een niet gemotiveerde werknemer die er met een kist van enkele miljoenen rondvliegt!), daarna is het mogelijk om naar de rechter te gaan en kijken wat hij van deze individuele casus vindt.

Tot zover weer mijn bijdrage en als ik de tijd heb om mijzelf eens goed te verdiepen dan kom ik hier even op terug.
 
Back
Top