Lichamelijke kracht, hoeveel is er van nodig

Erwonio

New member
Hallo (toekomstig) militair vliegers,

Ik heb besloten een serieuze poging te doen op een carriere als militair (vlieger). Maar ik moet natuurlijk wel een beetje kritisch blijven op mezelf en vraag me daarom af: "Hoeveel kans maakt een mannetje van 60 kilo om in een apache terecht te komen?" (er op het moment even vanuit gaande dat de rest wel goed zit, de meest twijfelachtige dingen eerst maar verbeteren). Ik sport wel veel en heb een goede conditie maar ik heb dus niet veel kracht in mijn armen. Hoeveel is nodig en wat voor training raden jullie mij van te voren aan (fitness, boxen)?

greetingz, erwin
 
Last edited:
Iedere dag minstens 3 rondes opdrukken tot je niet meer kan.
Als je de 1e keer echt niet meer kan bij 20, dan pers je er de volgende keer 22 uit.
Als je dat gewoon goed volhoudt, dan zie je dat je op een gegeven moment echt vooruitgang gaat boeken en voor je het weet zit je op de 50x.
Geef je spieren af en toe wel eens een dagje rust als je merkt dat ze 's ochtends echt niet tot rust gekomen zijn.

Ik ben geen expert, maar het werkte voor mij wel. Verder kan je zat trainingsschema's googlen.

Oh ja, nog 1 ding, alle testen worden voor zover ik weet wel gemeten t.o.v. je gewicht, dus je moet gewoon je stinkende best doen en je niet te druk maken over de uitslag. Als je je vanaf nu flink voorbereidt val je daar echt niet zomaar op af naar mijn idee.

Succes ;)
 
De cijferstjes en nummertjes weten ze alleen op het CML, maar ik ga ervan uit dat die natuurlijk variëren per gewichtsklasse. Train even flink en dan hoef je niet eens aan zakken voor die tests te denken. :) Veel mensen denken dat de fysieke keuringen zwaar zijn voor militaire vlieger (ik was er één van), maar ik heb gemerkt dat al het mentale (GVSS, PVS, POs) twintig keer zwaarder waren! Onderschat natuurlijk niets en bereid je gewoon goed voor.

Veel succes!
 
bedankt voor jullie reacties. Ik was uit onrust al een beetje begonnen met opdrukken en haal de 40/45 keer per "ronde" (zat eerst op rond de 20). Gelukkig boek ik dus al wat vooruitgang. Ik doe dit thuis op de slaapkamer vloer dus had de indruk dat ik dat beter aan kan pakken. Maar schijnbaar hoeft dat niet? Of kan ik toch beter naar de sportschool?
 
Als je echt goed wil trainen heb je de juiste materialen nodig en om de maximale progressie te behalen zul je een expert nodig hebben. Wat je thuis doet is leuk, maar op de VMO1 zul je toch wel iets meer moeten doen. Het zijn niet alleen je armen, maar ook je benen, borst, rug en buik. Juist op de rug en buikkracht testen vallen de meesten mensen af.
 
Als je echt goed wil trainen heb je de juiste materialen nodig en om de maximale progressie te behalen zul je een expert nodig hebben. Wat je thuis doet is leuk, maar op de VMO1 zul je toch wel iets meer moeten doen. Het zijn niet alleen je armen, maar ook je benen, borst, rug en buik. Juist op de rug en buikkracht testen vallen de meesten mensen af.

Ik heb het idee dat ik die spiergroepen met fietsen veel train. Natuurlijk wil ik voor de maximale score gaan maar dan zal ik aan een (dure) personal trainer moeten (die expert waar jij het over hebt). Abonnementje sportschool aanvragen en een eiwitrijk dieet gaan volgen dan denk? Ik ga in ieder geval wel aan de slag.
 
Zorg eerst maar eens dat je door de eerste testen heenkomt. Je kan er niet klakkeloos vanuit gaan dat je bijv. door po1 heen komt. Daar is volgens het cml al een afval percentage tussen de 70 en 75 %. En dit zeg ik niet om je te demotiveren maar om je met de waarheid te confronteren.
 
Erwonio, ik train aardig veel en heb er wel wat verstand van. Als je wat meer info en tips wil, PM maar ff je msn.
 
Zorg eerst maar eens dat je door de eerste testen heenkomt. Je kan er niet klakkeloos vanuit gaan dat je bijv. door po1 heen komt. Daar is volgens het cml al een afval percentage tussen de 70 en 75 %. En dit zeg ik niet om je te demotiveren maar om je met de waarheid te confronteren.

Natuurlijk is dat belangrijk. Ik ben al met een rpl bezig. Ik pak telkens het probleem aan dat mij het meeste in de weg staat. Op het moment is dat mijn lichamelijke "beperking" (bij gebrek aan een beter woord ;)).

@pomm

dank je, je hebt PM :)
 
Last edited:
Erwonio, don't worry, ik weeg op een goede dag 62 kilo na het eten, en ik ben er ook doorheen gekomen.
Als iemand met 2 jaar fysiotherapie en als ervaringsdeskundige kan ik je wel even wat tips via de PM geven.

Trouwens, een eiwit-rijk dieet is wel goed voor je spierherstel, maar begin niet aan de voedingssuplementen. een natuurlijk herstel duurt misschien een dagje langer maar is beter voor je lichaam.

Grt,
Steve!
 
Hmmmm.....als jij 40-50x kan opdrukken twijfel ik echt of je wel zo weinig kracht hebt in je armen!

Komt nog bij dat je voor je vliegopleiding niet veel kracht nodig hebt! Het enige waar je dat voor nodig hebt is de militaire training op de KMA. Ik zou je voornamelijk focussen om de keuringen te halen en niet zozeer of je wel voldoende kracht in je armen hebt. Ik heb overigens nooit in een keuring dat hoeven laten zien.
 
Zorg eerst maar eens dat je door de eerste testen heenkomt. Je kan er niet klakkeloos vanuit gaan dat je bijv. door po1 heen komt. Daar is volgens het cml al een afval percentage tussen de 70 en 75 %. En dit zeg ik niet om je te demotiveren maar om je met de waarheid te confronteren.

Met voldoende slaap en een goede conditie wordt de kans dat je het haalt een stuk groter. Als je het in je hebt, maar bent toch moe of hebt een slechte conditie dan kun je het alsnog verknallen. Zeker met iets als de coordinatie test. Als je je daar op in stelt en zorgt dat in de maanden voor die eerste van velen tests alles qua gezondheid, conditie (slaap, kracht uithoudingsvermogen) in orde is dan ga je volgens mij een stuk lekkerder dat traject in.
 
Een goeie conditie is erg belangrijk!!!
Focus je idd niet alleen op je armspieren, je krijgt van tevoren ook een schema waar alle oefeningen die je moet doen in staan. Denk aan je beenspieren, buik/borstspieren en een sterke rug. Je adem word geanaliseerd tijdens het hardlopen, zorg dus dat je dat met gemak redt, want als je het redt met je laatste beetje kracht wat je eruit kan persen zal dat misschien ook niet goed zijn.
Gewoon gezond voorbereiden, dan komt dat gedeelte wel goed.
 
Het is inderdaad een zittend beroep, maar je moet wel een goed uithoudingsvermogen hebben wil je jachtvlieger zijn. In een dogfight moet je toch snel kunnen reageren en een paar bochten van een paar G achter elkaar kosten zeker wel energie.

En in de heli's moet je ook constant scherp blijven, dit kan je mentaal alleen maar aan als je ook fysiek in een goede conditie bent.

De sporttest is niet bijzonder zwaar en die doe je maar 1x per jaar. Daarnaast is het toch zeker wel aan te raden om een beetje fit te blijven! Ga dus gewoon lekker sporten en zorg voor een goede totale basisconditie. Door het zitten krijgen de vliegers ook nog wel eens last van hun rug dus zorg gewoon dat je helemaal fit bent en beschikt over een goede kracht in je hele lichaam, dan komt het zeker goed!

Groetjes!
 
Het is inderdaad een zittend beroep, maar je moet wel een goed uithoudingsvermogen hebben wil je jachtvlieger zijn. In een dogfight moet je toch snel kunnen reageren en een paar bochten van een paar G achter elkaar kosten zeker wel energie.

Wauw, de expert spreekt. Ja mensen, je moet fit blijven, anders ga je die bochten niet halen als je eenmaal op de grijze driewieler zit:grijns:

Wat een hoog niveau:passed:

Gewoon sporten en niet net doen alsof je de Mount Everest moet beklimmen, onzekerheden zijn er nu eenmaal in het leven, probeer ermee om te gaan in plaats van jezelf tierelier druk te maken.

Gegroet!
 
Wauw, de expert spreekt. Ja mensen, je moet fit blijven, anders ga je die bochten niet halen als je eenmaal op de grijze driewieler zit:grijns:

Wat een hoog niveau:passed:

Hoezo expert? Er is toch gewoon iemand die zich druk maakt over het sporten? Ik reageer alleen op de reactie dat het een zittend beroep is!! Ik weet niks over hoe het is om te vliegen, maar weet wel wat meer over sport, dus leg gewoon een logische link.

En als iedereen zo'n hoog niveau had zou dit forum denk ik niet eens bestaan, dus nee het is geen hoogintelligente reactie, maar ja who cares? gaat erom dat je het gevoel hebt dat je goed voorbereid de keuringen ingaat en als je een reactie op je vraag niet interessant vindt doe je er toch niets mee?

Tuurlijk moet je gewoon lekker je biertjes blijven drinken en hoef je niet 7 dagen per week te trainen, maar om het alleen een zittend beroep te noemen is wat overdreven!
 
Hmmmm.....als jij 40-50x kan opdrukken twijfel ik echt of je wel zo weinig kracht hebt in je armen!
Er gaat ook niet zo heel veel gewicht omhoog ;).

Maar het klinkt erg positief :). Ik ga even wat eten en over een half uurtje een rondje of 3 opdrukken. iedereen bedankt voor de reacties zo ver :biertje:. Ik ga er wat mee doen.

A70-12212
;)
 
maar om het alleen een zittend beroep te noemen is wat overdreven!

Gewoon een basis conditie is prima, iedereen doet toch altijd wat aan sport. Je hoeft echt niet 3 keer per week aan de gewichten te sjorren of te gaan hardlopen. Niks om je druk over te maken.
 
Back
Top