Zwevers en Mode-S

Ten eerste, Radix, ik heb de term airmanship niet geintroduceerd in deze discussie, maar juist gerelativeerd!

RTO, natuurlijk moet je goed uitkijken, maar je kunt jezelf ook 100x beter kenbaar maken aan de rest van de vliegers d.m.v. een transponder. Daar gaat het mij om. Je kunt er niet omheen dat een transponder de veiligheid vergroot, so why not embrace the technology? Misschien heb je geen probleem met een transponder, maar je schuift de verantwoordelijkheid wel heel snel door naar de motorvliegers met hun gebrek aan airmanship.
 
Daarvoor is toch see and avoid ontworpen?

Vind het persoonlijk echt onzin! Het gaat al jaren! goed zonder die dingen dus waarom nu de kleine luchtvaart opzadelen met extra kosten/gewicht?

Puur omdat er een F16 tegen een ulv is gevlogen zijn deze maatregelen gekomen....

Zo'n onzin is een mode S en TCAS (ook weer) niet :passed:

Ooit een single NDB geschoten (IF FPL) op een Frans veld met verkeersleiding.

Net voor MDA brak ik uit de bewolking en geloof het of niet, ik keek recht in de ogen van een MLA vlieger :mad:, welke (LVFR) in tegenovergestelde richting was opgestegen.
 
Ik had op een stoerder verhaal gehoopt. Iets in de trant van : 'Ik kon het wit van de ogen van de piloot van de zwever zien'. We raakten bijna in een stall en ..... ;)

Met wat voor kist was dat?
 
o'n onzin is een mode S en TCAS (ook weer) niet

Nee dat snap ik ook wel, echter moet je de kleine luchtvaart met deze kosten opzadelen.
Tevens... in jou geval was het dan ook een behoorlijke fout van de verkeersleiding... als ze en kist in tegenovergestelde richting laten opstijgen!

Dan nog deze vraag:
Wat zou een ballon met TCAS moeten? :radar:
En hoe reageren die dingen in een zweefvliegtuig als je met z'n 8en in een mooie bel zit?

Ik ben er gewoon nog niet van overtuigd dat het de prijs waard is....

En om nog even over mijn opmerking van de ULV terug te komen die niet bestand was tegen de F16. Men vind dit een gegronde reden om dus transponders voor iedereen te verplichten....
nou als de ULV's nu gewoon eens beter de VFR gids lezen wist men dat je daar niet laag moet gaan vliegen omdat er wel eens F16's langs die link route komen!


De veiligheid wordt er zeker beter van, daar geen twijfel over mogelijk.
Echter hoe zit het met je gezondheid?
Die dingen hebben behoorlijk wat straling! Ik heb van verschillende mensen gehoord dat bij sommige (wedstrijd) zwevers het moeilijk is om die antenne goed weg te werken zodat je geen last van straling zou kunnen hebben.
Dit is bij hetelucht ballonnen nog veel moeilijker!
 
... je schuift de verantwoordelijkheid wel heel snel door naar de motorvliegers met hun gebrek aan airmanship.

Nee hoor in tegendeel. Ik reageer in mijn eerste post op een motorvlieger die claimt een near miss te hebben gehad en waarna hij zegt dat zweefvliegers zich moeten aanpassen. Dat vind ik afschuiven van verantwoordelijkheid. Beide vliegers zijn verantwoordelijk voor separatie, maar een zweefvliegtuig is gewoon beperkt manouvreerbaar en zit vaak met meerdere kisten in een thermiekbel. Een stukje airmanship is het om rekening te houden met andere luchtgebruikers.

Ik zag afgelopen maandag welgeteld 5 motorkisten ons zweefvliegveld als keerpunt gebruiken. Motorvliegers beseffen vaak niet dat rond een zweefvliegveld de meeste activiteit plaats vind, waarbij veel kisten in een klein gebied zitten. Kruis verder ook zo weinig mogelijk onder cumuluswolken in de buurt van een zweefvliegveld, want ook weer zitten daar zweefvliegers onder.

Het enige wat ik duidelijk wil maken is dat er uit onkunde, onbegrip ontstaat voor een andere tak van vliegsport. Door een beetje rekening met elkaar te houden kun je al een hoop frustratie weg nemen.
 
Ik snap de hele ophef hier niet.

Nergens wordt gezegd dat zweefvliegers geen transponder willen. Er wordt alleen gezegd dat de invoering beter had gekund en dat er voor het doel (VFR verkeer onderling waarschuwen bij dreigend gevaar) nog te beperkte middelen zijn ( TCAS in motor-kisten en zweefkisten).

Dan snap ik niet waarom mensen die geen enkele betrokkenis met de zweefvliegsport hebben kunnen zeggen dat de invoering wel 100% efficient gegaan. Er hadden dingen beter gekund.

Precies ;)

Zweefvliegen is (m.i.) nog altijd de meest natuurlijke luchtvaartbelevenis voor jong en oud! :biertje:

Thermiekend (overland) zweefvliegverkeer zal je niet tegenkomen op een stabiele (MVFR) dag, maar wel op een onstabiele, severe CAVOK dag.

Een zwever heeft nog altijd voorrang op gemotoriseerd verkeer :kiss:

Wat mij (wel) opvalt, is dat de hedendaagse (130-180 KTAS VFR) vlieger veel minder (vaak) naar buiten kijkt :bwah:, dan vroeger het geval was :p:

Oftewel, de hedendaagse VFR vlieger kijkt (m.i.) liever op z'n sexy PFD, MFD (moving map) of praat liever met z'n passagiers, dan hij/zij naar buiten kijkt (Human Factor / See and Avoid).

RMK / Human Factor: Mental Capacity (Aviate, Navigate, Communicate). See and Avoid: Outside Scanning Cycle (Optical Perception and Optical Impression).

Omdat de overheid onder het mom van :blabla: zou je (ook) kunnen stellen dat een verplichte invoering "mode S kleine VFR luchtvaart" op termijn wel eens de insteek kan zijn (verborgen agenda) van een VFR vliegbelasting :stapelge:

My 2 cents
 
Mensen. mensen

als oud zweefvlieger (begonnen op mn 14e), binnenkort weer geldig SEP brommer vlieger, en meestal beroepsvlieger op grote bakken ben ik voorstander van maar 1 ding, nl. vergroten van de veiligheid voor alle luchtvarenden!!!

vliegerschap, schijnt een toverwoord te zijn hier:blabla:.
een wederzijds respect voor andere luchtvarenden en vooral een beetje kennis van het type operatie vliegtuigtype, hoe/wat kan je verwachten, bij welk weertype, geografische locatie etc. wat een gebazel over factoren die geen reet met vliegerschap te maken hebben

het voordeel van Tx in zwevers is voor velden zoals bv EHEH die omringt zijn door Class G airspace.
Ik heb daar ongeveer 7 near misses gehad met zwevers, terwijl wij op radar headings vlogen, simpelweg omdat ATC de zwever niet kon zien

trekken we de lijn door zie ik graag onder de EHAM gebieden de transponder aan voor motorkistjes. waarom? als ik met een MLW van 285T voor de 18R hang zijn we net zo manouvreerbaar als een supertanker zonder roer. ik zie dan graag al het andere verkeer.

ik begrijp ook dat het weer een extra financieele last voor de zweefsport is, het blijft voor velen de bakermat voor een carriere in de beroeps luchtvaart
 
werkt "hij ging op short final ineens uit" dan niet beter

wij hadden maximale vluchtduur.:passed:zat je net boven kon je met kleppen open naar beneden suizen om op tijd op de grond te staan. overschrijding was betalen.
net nog effe gekeken mn laatste zweef start was in 1998...
 
...net nog effe gekeken mn laatste zweef start was in 1998...

Toen was mijn eerste start. Time flies when your having fun...

Needless to say dat natuurlijk in TMZ gebieden zoals EHEH of de caution area van EDLV een transponder onmisbaar en een zeer grote vooruitgang voor de vliegveiligheid is.
 
op EHEH had je alleen problemen op de 04

oostenwind, zwevers draaiden dus omhoog naar het westen. en dat gebied was nu net waar wij aan het zakken/manouvreren waren voor de linup op de EHEH04
komt nog eens bij dat we belgie niet inkonden, dus veel heading changes omdat de lineup redelijk kort is
 
vanwege die transponders hebben ze bij ons 40 betere accu's gekocht:)
en in iedere zweefvliegtuig 2 accu's. Bij ons gaan ze dan ook niet zo snel leeg hoor.
uhm, verder moet bij ons mode-ACS aan staan. en niet alleen mode-S.

Voor de piloten onder ons, meer piepjes in de cockpit als je over zweefvliegterrein gaat, of vinden jullie dat niet irritant ;)
 
de traffic indicatie(hoeft geen piep bij te zijn) heeft een voordeel en een nadeel...

voordeel: je gaat automatisch visueel zoeken naar het andere verkeer
nadeel: stel er vliegt iemand dichter in de buurt zonder dit systeem, wordt die volkomen over het hoofd gezien
 
Back
Top