'Gewoon een tweede accu meenemen'. Je zou zo bij LVNL kunnen gaan werken ...
Zo simpel ligt het in de praktijk niet.
Hoeveel maatregelen je ook neemt, ongelukken kun je nooit voor de volle 100% uitsluiten. Mid-airs zullen blijven voorkomen, ook na invoeren van transponderplicht voor alle luchtvarenden (zie je het trouwens al voor je: een parachutist die z'n reserve-chute inruilt voor een accu? )en er vind toch een mid-air plaats omdat mensen te weinig naar buiten aan het kijken zijn omdat ze stiekem op hun transponder vertrouwen?
Van mij mag het, hoe meer Xponders en TCAS-en hoe veiliger. (maar voor mij gemakkelijk zeggen met de Zaon XRX die ik al heb )Gaat de regering dan TCAS verplicht stellen voor alle sportvliegers?
Uiteraard wil iedereen ertoe bijdragen om de veiligheid in de lucht te verhogen, dat staat ook niet ter discussie! Maar wat wij ons afvragen is of de veiligheid met invoering van de transponderplicht voor koos generatorloos (en zijn mede-luchtvarenden) nou wel écht verhoogd wordt....Ergens snap ik deze hele discussie niet, we willen toch allemaal na afloop van onze beroepsuitoefening/sport iedere keer weer veilig beneden komen? Waarom dan niet alle middelen (human, technisch) aangrijpen om de veiligheid nog verder te vergroten?
...
Dit is precies wat ik in deze hele discussie zo vreemd vind: de vraag wordt gesteld, maar het antwoord is toch hardstikkelijke duidelijk?Maar wat wij ons afvragen is of de veiligheid met invoering van de transponderplicht voor koos generatorloos (en zijn mede-luchtvarenden) nou wel écht verhoogd wordt....
OK, OK. Jullie maken zeker nooit tikfouten?
Ga er maar van uit dat ik mijn transponder-settings beter zal controleren ...
(daarom moet je er ook zo veel mogelijk van afblijven)
Iedereen zal bevestigen dat balans tussen voordelen en nadelen in dat geval de kant van de nadelen opslaat.all means available
Tikfoutje kan gebeuren, maar als instructeur hoor je wel te weten dat je de transponder pas dient aan te zetten als je van de lier komt. Dit om een "resolution advisory warning" door de hoge stijgsnelheid aan de lier te voorkomen.
Het zal wel weer aan mij liggen, maar ik krijg een steeds negatiever beeld van het veiligheidsbewustzijn van die zweefvliegers.
ik moet eerlijk zeggen dat ik niet het hele topic gelezen heb maar ik vind die dingen wel een beetje onzin.
Daarvoor is toch see and avoid ontworpen?
Wij ballonvaarders moeten ook geloven aan die transponder verplichting. Vind het persoonlijk echt onzin! Het gaat al jaren! goed zonder die dingen dus waarom nu de kleine luchtvaart opzadelen met extra kosten/gewicht?
Puur omdat er een F16 tegen een ulv is gevlogen zijn deze maatregelen gekomen....
Zal ik je eens wat vertellen, als jij met een motorkist op 1500 voet over een zweefvliegveld heen vliegt waar je ziet dat een vliegbedrijf actief is, dan ben jij verkeerd bezig! We volgen de GPS wel voor koers en de TCAS chreeuwt wel als er een andere kist in de buurt zit en we hoeven verder helemaal niet na te denken. Duidelijk weer een gevalletje van zij moeten zich aanpassen maar wij niet. En dan ben ik ouderwets als ik het heb over airmanship.
Ik dacht dat die transponders het juist veiliger moesten maken? Dus als ik snel stijg, naar een hoogte die ik vooraf niet precies weet (kan varieren tussen 1000 voet en 1500 voet), dan moet ik de transponder uitzetten, zodat MLA of motorkisten lekker dom over een zweefvliegveld kunnen vliegen zonder een TA of RA te krijgen? Wie is hier nou fout bezig???
Radix snapt het teminste; alles voor de veiligheid slaat in dit geval door naar de verkeerde kant. Een 100 procent controle op Schiphol is ook veiliger, maar vind ook elke vlieger op dit board overdreven. MLA's die van EHLE verbannen worden maken het veld ook veiliger maar daar zijn de MLA vliegers ook tegen enzevoort enzevoort.
Als je zelf niet getroffen wordt door een maatregel en geen verstand hebt van die tak van luchtsport is het heel makkelijk om te roepen : ''ja, maar het gaat toch om de veiligheid''. En zoals ik hier kan oordelen hebben de meeste mensen die dit roepen nog nooit in een zweefliegtuig gezeten en beseffen ze zich niet wat de directe en indirecte beperkingen van deze sport zijn.
Hoe vergroot een transponder voor mij als zweefvlieger de SA? Ik heb geen TCAS, dus zie geen andere kisten, en zou op guard moeten zitten om mischien enige calls te kunnen ontvangen. Ik zie alleen 7000 staan en verder niets hoor, een transponder geeft aan mij geen enkel signaal van een mogelijk gevaarlijke situatie.
.
Heren,
het besluit is nu officieel, en in de Staatscourant gepubliceerd:
http://www.knvvl.nl/actueel/nieuws-archief/nieuws/besluit_verplicht_gebruik_mode-s_ssr_transponder
Onderaan staat op de pagina een PDF'je
Wordt nog lachen als op een mooie zondagmiddag iets van 3000 zweefkisten op de radar tevoorschijn komen.
Self fulfilling prophecyDit is een complete non-discussie.
Jij stijgt zo snel dat de TCAS denkt dat je binnen 2 min op 4000-5000 ft zit en daar alarmeert hij op.